Mercedes gaat door met de GL. Blijkbaar kan het uit om een van de grootste (Europese) SUV’s ooit te maken. Na 5 jaar is het nu wel eens tijd het model weer in lijn met de rest te trekken.
Een flinke facelift voor de Mercedes GL dus. Meer ‘deuk’ in de zijkant en rondere koplampen. De achterlichten zijn anders en de klep lijkt een make-over te hebben gekregen. Kleiner wordt de über-SUV er absoluut niet van getuige het kleine hoofdje wat door het reusachtige raam naar buiten kijkt.
Hoe groot de uiterlijke veranderingen ook mogen zijn, het grootste nieuws zit van binnen. Tot nu toe lagen er licht verouderde blokken voorin, dat gaat Mercedes helemaal goed maken.
Voorin de aankomende Mercedes GL enkel efficiënte moderne motoren. Waaronder de eerste V6 benzine. Er wordt gesproken over directe injectie, waarschijnlijk zonder turbo’s, reken op dezelfde 306pk als in de huidige S-klasse. Turbo’s krijgt de V8 benzine GL wel. Bij Mercedes geeft een inhoud van 4,7 liter met twee turbo’s 435pk. De huidige GL500 heeft nog de ‘oude’ 388pk. De kans is heel groot dat de V8 diesels komen te vervallen.
De benzine-GL’s zullen er zeker snelheid mee winnen. Niet verkeerd, zeker aangezien Amerika nog steeds de belangrijkste markt voor het model is. Tot slot lijkt de stap van ‘gewone’ 4,7 twinturbo naar 5,5 liter GL63 AMG klein. Dit model is zelfs al eens gespot. Verwacht een introductie van deze ‘updates’ begin 2012.
Kan je hem ook op vrachtwagen kenteken krijgen?
@norge: idd wat een lel!
Wat een verschrikkelijk uit de kluiten gewassen “PC Hooft tractor” is dit! Werkelijk iedere vorm van subtiliteit mist eraan.
@nsmvo: precies… En dat is exact wat ze willen in Amerika, China en Rusland. En dat zijn de grootste markten. Slim van Benz!
Aub niet deze GL ook verpesten net zoals met de nieuwe M is gebeurd.. Ziet er niet uit als hij zo groot is met softe looks :(
@romenkorn: Klopt, hij moet wat scherper, nu is hij een beetje te lief, en dat kan natuurlijk niet bij een AMG (ook de overige modellen).
5 en een halve liter + 2 turbo,s = 435 peekaa ..
ik neem aan dat we het over een 50 jaar ouwe Amerikaan hebben ..
@lincoln:
Zie je dat dan niet aan de afmetingen?
Je kan dit ding natuurlijk niet dezelfde specs geven als de ML63 en de G55/G63.
@Hupke:
ding is niet voor de Europese markt iig ..
en ook niet voor de Amerikaanse lijkt me ..
@lincoln: nee, dan hebben we het over 7 liters in my-little-pony-cars die nog niet eens de 250 willen aantikken.
@HDM:
met 50 jaar oude auto,s moet je dat ook niet willen ..
@lincoln: met een GL wel natuurlijk, snelheidsmonster als dat er schuilt in olifantskleren.
@lincoln: neee: 4.7L en 2 turbo’s = 435pk!
De G-klasse kan ik perfect begrijpen, maar met deze heb ik het nog altijd moeilijk.
Waarom zouden mensen die zoiets, groot, bot en logs kopen de verfijndheid hebben van een mercedes te kopen. Achja zolang ze er winst op maken waarmee ze F1’s kunnen bouwen zal ik er niet van wakker liggen.
@Hupke: omdat: een grotere dan de buurman ;-)
@Alwood: Heb je daar een auto voor nodig dan? ;)
@norge:
Ja ik was ook aan het denken, een nummertje met de buurvrouw om er daar zeker van te zijn is veel goedkoper en stuk plezanter dan zo’n onding op je oprit te zetten.
@Hupke: Moet je voor de lol eens naar Amerika gaan, dan snap je gelijk waarom Mercedes een nieuwe GL ontwikkeld. Dat ding verkoopt daar namelijk wel.
@Hupke: Heb ook met de R-klasse gereden of een Toyota landcruiser, de auto’s zelf zijn onbegrijpelijk, maar ze hebben iets machtigs, je kijkt boven alle muesli-machines uit, en ze rijden als een Tank. Hiermee bedoel ik de echte mastodonten, niet de MLetjes en de X5jes..
@Hupke: waarom niet.. is een prachtige auto.. mooi groot, goed in het terrein en een fijne reisauto.. wat wens je nog meer.. in amerika en china worden ze anders goed verkocht
Massive, dat kan je wel zeggen.
De huidige GL is al een mastodont van een SUV, deze gaat daar precies nog een schepje bovenop doen!
Ik hoop dat ze niet te veel veranderen zoals bij de ML, die is echt lelijk nu.
Die nieuwe V8 motor met 435pk is een 4.7 liter biturbo en geen 5.5 liter.
@jeanclaude: verruck! je hebt gelijk. Bedankt en aangepast. Mercedes maakt het er niet makkelijker op door alles “500” te noemen ;-)
Zalige wagen zeker in AMG trim
Doe mij de Brabus versie van de GL, nadeel van zulke auto’s (vrachtwagens) is dat je telkens na aankomst op je bestemming Mini’s, Polo’s en dergelijke uit je grill moet scheppen
@house: indd… zijn erg machtige wagens
Vorige vond ik al niet echt mooi, ik ben benieuwd hoe deze eruit gaat zien.
hij hangt zo zwaar door op zn achterste as? of zijn ze hier gewoon meteen het laatvermogen aan het testen?? :p
Op grijskenteken heeft hij nog meer ruimte achterin in als een Sprinter geloof ik.
wat een bak.. ben erg benieuwd.. ziet er al goed uit wat je zo kan zien..
@mercedesgl: not….
@Arthur94: het is zeker weer geen c63 amg coupe..
on topic:tis gewoon een indrukwekkende auto..
@mercedesgl: Mee eens :) het is mijn favoriet onder de suv’s. Ben dan ook blij dat ze em niet kleiner hebben gemaakt en hopelijk doen ze dat ook niet met toekomstige GL’s
@house: precies.. ook mijn favoriete suv zoals mijn nickname al doet vermoeden… het mooie is dat hier ook een amg versie van komt..
@mercedesgl: Prachtig en megamooi een G-Klasse en een GL-Klasse. Nog mooier is de AMG versie van beiden SUV’s.
Zie het al voor je op de snelweg, de GL met het gewicht van een vrachtwagen die je in het stof doet bijten.
@agera: ha ha indd.. zou een mooi gezicht zijn:D
Hell Yeah, Beestenbak FTW!
Het is gewoon een nieuwe auto toch? De X165.
Als die V8 CDI komt te vervallen is dat een zeer ernstige zaak. Een V8 diesel is een must have bij zo’n tank.
@Tommy2: Dat zat ik mij ook af te vragen inderdaad. Het is volgens mij een nieuwe auto en geen facelift denk ik, maar ik kan er ook naast ziiten?
@Tommy2: tis ook een nieuwe en geen grote facelift zoals autoblog zegt.. de oude was een x164 en dit is een x165
@mercedesgl: Mooi zo beter dat het gen facelift wordt, dan kan de nieuwe GL weer jarenlang mee. Een facelift zou geen garantie geven voor een nieuw model erna maar gelukkig betreft dit een geheel nieuwe Mercedes GL.
Zie het nu al voor me hoe een vrouw een half uur bezig is met het inparkeren van dat ding..
Als SUV liefhebber en fanaat is dit natuurlijk groot en mooi nieuws, maar als Mercedes met iets nieuws komt is dat natuurlijk zowieso groot nieuws.
Naast de oeroude/degelijke beste terreinauto de G-Klasse is de GL een van mijn meest favoriete SUV’s. De GL was al indurkwekkend, maar wordt alleen maar imposanter en indrukwekkender. Dit wordt een alleskunner, een stadauto, terreinauto, vakantieauto, verhuisauto en een soort hotelkamer op wielen als je de achterste banken inklapt :P
Als je je een ML kan permitteren zou ik doorsparen voor deze magische GL. Dit overschaduwt een X5, Q7, Cayenne, Touareg en een ML en noem ze maar op.
Laat maar zo snel mogelijk komen.
@agera: ik kan er niet meer aan toevoegen!!:-)
@mercedesgl: Gelukkig maar. Moet er niet aan denken, dat ze aan deze zeecontainer ook nog wat gaan toevoegen. Ladder achterop, spoiler, reservewiel, treeplanken, vlaggetjes op de spatborden, roofrack met zoeklicht…
@mout: 3000 liter watertank + pomp ingebouwd.
4 man in gele jassen en helmen.
Ik zie een toekomst voor dit hok.
Zal best groot zijn maar de (audi) q7 lijkt toch echt groter naar mijn mening.
@mdemooistelettervanhetalfabet: Mwah, valt wel mee. Het lijkt alleen maar zo, aangezien een Q7 meer weg heeft van een wagon. Qua lengte komen ze toch echt overeen.
@mdemooistelettervanhetalfabet: Q7 is groot inderdaad groter dan een X5 of een ML of het lijkt zo, maar een GL is en lijkt weer groter dan een Q7. Moet je nagaan de GL was al mega en wordt nog groter.
@agera: Dan heb ik toch sowieso liever een leuke g500, of een q7 v12 tdi :P
@mdemooistelettervanhetalfabet: Voor mij heersen er twee echte SUV´s de Mercedes G-Klasse en de GL-Klasse :P Alles wat je zoekt en wat een SUV moet hebben, hebben deze auto’s.
Een BMW X5 (e53 facelift) is zeer mooi naar mijn mening maar is meer een stadsauto dan een echte SUV.
Ik hoop dat ie hier alleen met de gorgelfoute ouderwetse motoren komt.
Al was het maar omdat ie dan niet in het straatbeeld komt.
ze zouden toch best wel de V8 diesel houden, De Q7 houd die toch ook! en die verkoopt nog goed ook.