• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Toename gebruik stikstof in banden

Auteur: sir_smokalot, gepost 24 juni 2008 om 10:52 – 43 Reacties

Stikstofautobandventieldopje

De laatste jaren is een toename te zien van het aantal auto’s waarvan de banden met stikstof in plaats van normale lucht zijn gevuld. Het voordeel van stikstof is dat het brandstofverbruik er van afneemt en de kans op een klapband wordt verkleind.

Een band gevuld met stikstof blijft beter op druk dan een band met perslucht. Omdat stikstofmoleculen groter zijn dan zuurstofmoleculen (en daarom minder gemakkelijk door de kleine gaatjes van de bandwand kunnen komen) blijft een dergelijke band langer op spanning. Zoals we allemaal weten helpt een goede bandenspanning bij het brandstofverbruik. Hiernaast schijnt de kans op oververhitting van een goed opgepompte band kleiner te zijn, waardoor de kans op een klapband afneemt.

Het vullen met stikstof is een trend die is overgewaaid uit de luchtvaartsector. Aangezien voor het vullen van luchtbanden met stikstof speciale apparatuur nodig is, wordt dit nu vooral gedaan bij specialisten. Toch wordt de burger nu ook vertrouwd met stikstof, want er schijnen al meerdere tankstations met een stikstofvulsysteem te zijn. Voor een shotje stikstof moet je een paar euro per band neertellen.

Veel nieuwe auto´s worden standaard opgeleverd met stikstofbanden, die herkenbaar zijn aan een groen ventieldopje. Hoeveel brandstofbesparing stikstof precies oplevert weet ik niet, maar dit hoeft maar heel miniscuul te zijn, als je nagaat dat het vulllen slechts eurowerk is. (via telegraaf)

Ook interessant!

  • Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
    Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
  • banden moeten vervangen worden
    Video: deze banden moeten vervangen worden
  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek
  • Tips en handige weetjes over (gebruikte) banden!
    Tips en handige weetjes over (gebruikte) banden!

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

banden

Vorig bericht: « Maserati Quattroporte Burberry
Volgend bericht: Lamborghini en Versace breiden samenwerking uit »

Lees Interacties

Reacties

  1. geelhoed zegt

    24 juni 2008 om 10:58

    Fietspomp 6.99
    verloopnippel 2.35
    bandenspanningmeter 7,99

    Niet afhankelijk van onbetrouwbare pompen, of bandenboeren die elke band standaard op 3 bar zetten, onbetaalbaar.

    Login om te reageren
  2. corrado vr6 slc zegt

    24 juni 2008 om 10:59

    En je krijgt er nog een mooi groen ventieldopje bij ook ;)

    Login om te reageren
  3. Benjamin zegt

    24 juni 2008 om 11:01

    De voordelen zijn sterk overdreven. Alleen voordelig in extreme situaties. Dat langer op spanning blijven klopt wel, maar dat gaat je geen “oppompbeurt” schelen in de levensduur van de band…
    Als je veel burnouts doet zal je band id minder expanderen voor de rest ..

    Login om te reageren
  4. schavaan zegt

    24 juni 2008 om 11:07

    Dus is het wachten op de invoering van de stikstof-tax, afvoerkosten ouwe lucht en een verwijderingsbijdrage op die kekke groene ventieldopjes.

    PvdA (Portemonee van de Automobilist), doe er wat mee!

    Login om te reageren
  5. GOD zegt

    24 juni 2008 om 11:07

    lol @ geelhoed

    Login om te reageren
  6. Guido zegt

    24 juni 2008 om 11:07

    Wat een onzin weer.

    Login om te reageren
  7. Haakie zegt

    24 juni 2008 om 11:15

    Wat een gelul. De lucht die je normaal in je autoband pompt bestaat al voor ruim 80% uit stikstof.

    Login om te reageren
  8. Ferdinand zegt

    24 juni 2008 om 11:16

    Bijkomend voordeel is dat stikstof (N2) minder weegt (28,02 gram per mol) dan zuurstof (O2: 32 gram per mol). Het onafgeveerde gewicht neemt dus af. De band zal ook minder heet worden omdat stikstof een lagere warmtegeleiding heeft dan zuurstof.

    Login om te reageren
  9. thijs zegt

    24 juni 2008 om 11:17

    Wel weer veel marketing hoor,, Als je je band met gewone lucht op spanning brengt en hieruit ontsnapt weer wat lucht zijn dat de zuurstof moleculen en nog andere kleine moleculen. De moleculen die blijven zitten zijn de stikstof moleculen. Dus wanneer je je band maar vaak genoeg op pompt heb je vanzelf een zo goed als compleet met stikstof gevulde autoband! Dus hoef je ook minder te pompen na verloop van tijd;)

    Login om te reageren
  10. Sjaaky zegt

    24 juni 2008 om 11:19

    @Guido, idd weet niet waar maar heb lees een heel forum hierover afgelezen waarin met allemaal ‘weetjes’ kwam die daarna meteen werden ontkracht door feiten, onder andere door de ANWB zelf> die geeft ook aan dat het onzin is en dat lucht de zelfde functie even goed klaar maakt.

    Login om te reageren
  11. Sjoerd zegt

    24 juni 2008 om 11:19

    Dit is grotendeels onzin: De voordelen van stikstof zijn juist, maar gewone banden zitten al voor 78% vol met stikstof. De zuurstof moleculen zullen door het poreuse rubber naar buiten lekker waarna je de band weer bijvult. Na verloop van tijd wordt het percentage stikstof in je banden zo groot dat het effect van de nog aanwezige zuurstof te verwaarlozen is. De duikers onder ons zullen deze theorie kunnen bevestigen.

    Login om te reageren
  12. Racer X zegt

    24 juni 2008 om 11:19

    Het grootste deel van gewone lucht bestaat al uit stikstof (bijna 80%), ik zie het extra voordeel niet…

    Login om te reageren
  13. Racer X zegt

    24 juni 2008 om 11:20

    Sjoerd, je was me voor. :)

    Login om te reageren
  14. Sjoerd zegt

    24 juni 2008 om 11:24

    Het grote voordeel is dus dat je je banden niet meer op hoeft te pompen omdat er geen zuurstof uit kan lekken

    Login om te reageren
  15. clijde zegt

    24 juni 2008 om 11:41

    Gebakken lucht bedoel je…

    Login om te reageren
  16. Benjamin1 zegt

    24 juni 2008 om 12:14

    nieuwe gimmick die niets oplevert, gewoon regelmatig je banden controleren en op de maximale belading zetten.

    @Benjamin schrijft,
    24 June 2008 om 11:01
    Misschien is het handig je naam te veranderen, omdat jouw naam nu wel heel erg op elkaar lijkt!!

    Login om te reageren
  17. arjontje zegt

    24 juni 2008 om 12:25

    Nou werk zelf bij een banden bedrijf en we zien dat stikstof wel degelijk werkt.
    Ik zelf heb het ook in de banden en blijft gewoon goed op spanning.

    Waar het eigenlijk vooral handig bij is zijn de caravans die in de stalling staan daar van lopen de banden altijd leeg.

    Oja de controle is bij ons gratis ;)

    Login om te reageren
  18. Klassiekerrally zegt

    24 juni 2008 om 12:37

    @ Ferdinand: nou, dat zal dan nogal wat schelen aan onafgeveerd gewicht he? :lol:

    Login om te reageren
  19. smokin zegt

    24 juni 2008 om 12:51

    Kunnen we er geen CO2 indoen?
    Ruimt dat ook weer lekker op.

    Login om te reageren
  20. Endlezz zegt

    24 juni 2008 om 12:57

    een luchtkasteel op stikstof zal ook wel efficiënter vliegen dan een gewoon zeker ;)

    Login om te reageren
  21. Sjors zegt

    24 juni 2008 om 13:01

    Hier een in mijn mening best wel handige website voor als je je afvraagt wat nou ECHT de juiste bandenspanning is voor jouw auto-bandcombinatie:

    http://www.houddespanningerin.nl

    Login om te reageren
  22. smoke zegt

    24 juni 2008 om 13:18

    Ik vraag me af hoe nuttig stikstofpompen zijn, aangezien we van de EU over een paar jaar al bandenspanningssensoren moeten hebben:
    http://www.autoblog.nl/archive/2008/05/23/ec-vanaf-2012-verplicht-esp-en-lage-weerstandbanden

    Login om te reageren
  23. johan zegt

    24 juni 2008 om 13:43

    ik heb het ook in de banden, veel mensen hebben het niet en kletsen maar met de grootte hoop mee er is ook een betere vering vw is wat stug in de vering maar nu veert hij al van de band uit wegligging is beter en als je stuurt voel je nog beter waar de wagen heen wil en dan nog wat al is opgenoemd

    Login om te reageren
  24. floryn zegt

    24 juni 2008 om 14:08

    @ Sir smokalot

    bij sommige auto’s kun je nog verder gaan. En dat zou pas echt zoden an de dijk zetten. Namelijk een systeem dat de banden ook zelf kan oppompen.

    Login om te reageren
  25. Luc zegt

    24 juni 2008 om 14:27

    Kijk, ik zit in de luchtvaart (technicus) en heb een hart voor auto’s. Alles wat gezegd is over stikstof klopt…maar de voornaamts reden waarom je stikstof in vliegtuigbanden pomt is dat het minder last heeft van temperatuurschommelingen. Hoog in de lucht dalen de temperaturen erg sterk en daardoor zou de waterdamp in de banden kunnen bevriezen, wat voor een (te) sterke onbalans in de wielen en zelfs een klapband zou kunnen zorgen bij een landing. Dus mag je gerust de banden van je auto gewoon met lucht oppompen en het hele stikstofverhaal als juist, maar totaal overbodig beschouwen. Maar diegenen die het absoluut willen, ga je gang hoor…

    Login om te reageren
  26. geelhoed zegt

    24 juni 2008 om 14:37

    Wat ik me afvraag is hoeveel energie het kost om die stikstof te maken. Je moet lucht eerst tot vloeibaar afkoelen namelijk, en dan ook nog vervoeren naar waar je het kunt tanken. Zou dat niet meer zijn dan er wordt bespaard door de automobilisten die niet eens in de maand even pompen en dus op stikstof moeten rijden?

    Login om te reageren
  27. rick zegt

    24 juni 2008 om 14:40

    het hele stikstof verhaal is onzin! normale lucht die wij inademen is al 85%stikstof! in de vliegtuig maatschapij helpt het misschien wel in auto’s niet

    Login om te reageren
  28. Timmie zegt

    24 juni 2008 om 14:50

    “dit hoeft maar heel miniscuul te zijn, als je nagaat dat het vulllen slechts eurowerk is”. Ik zie de connectie niet. Kleine maatregelen kunnen eveneens tot een grote verbruiksdaling leiden…

    Login om te reageren
  29. RA999 zegt

    24 juni 2008 om 15:09

    @ Ferdinand
    Stop jij pure zuurstof in je banden? :)

    Login om te reageren
  30. dekster zegt

    24 juni 2008 om 15:32

    Voor klassiekers is dat echt wel handig, kan je ze teminste met een gerust laten staan buiten het “seizoen” en gewoon starten en vertrekken wanneer je wil.

    Login om te reageren
  31. smoke zegt

    24 juni 2008 om 15:34

    @rick

    78%

    @Timmie
    …om voordeel op te leveren voor de automobilist. Als het je alleen maar raakt in je portemonnee zal je zoiets nooit laten doen. Als je er voordeel uit kan halen wel.

    Login om te reageren
  32. smokin zegt

    24 juni 2008 om 17:17

    Of helium, dan wordt mijn auto nog lichter. Misschien zweeft ie zelfs wel ondersteboven.

    Login om te reageren
  33. lincoln zegt

    24 juni 2008 om 18:43

    mijn banden zitten vol met purschuim .. werkt nog beter ..

    Login om te reageren
  34. RenesisHP zegt

    24 juni 2008 om 18:55

    Ik hoef mijn banden nooit op te pompen. :P

    Login om te reageren
  35. Ferdinand zegt

    24 juni 2008 om 22:03

    @ RA999

    Tuurlijk vul ik mijn banden met pure zuurstof. Alleen het beste is goed genoeg voor mijn barrel! :p

    Login om te reageren
  36. Snuf zegt

    24 juni 2008 om 22:22

    @ Luc
    volledig mee eens. Afwezigheid van waterdamp is het grootste voordeel. Wel kan zuurstof met rubber reageren (met de zwavelbruggen) en daarmee de rubberkwaleit beinvloeden. maar buiten de band verandert er niets aan de lucht ……….

    Login om te reageren
  37. SJ zegt

    25 juni 2008 om 01:07

    Stikstof (N) is met één proton en neutron minder gewoon kleiner dan zuurstof (O), dit verschil is echter zeer klein, wat met de moleculen N2 en O2 niet noemenswaardig groter wordt. Het sneller verliezen van O2 wegens grootte trek ik dus in twijfel (of mijn voormalig scheikundeboek en -docent hebben mij 4 jaar lang voorgelogen). Dat ‘lucht’ voor een groot deel uit stikstof bestaat, zoals hier al genoemd is, maakt het nog even wat dubieuzer. Het idee wat hier iemand had om CO2 te gebruiken lijkt me dan veel interessanter, maar vraag me niet naar eventuele consequenties daarvan.

    Login om te reageren
  38. IlCuoreSportivo zegt

    25 juni 2008 om 16:37

    tis echt wel beter, in de F1 doen ze het al altijd dus.
    toch zal voor de gemiddelde chauffeeur af en toe eens bijpuffen voldoende zijn,

    Login om te reageren
  39. disone zegt

    25 juni 2008 om 20:39

    Ergo, de winterbanden vullen met stikstof als je bij -20 een burnout gaat doen.
    Dan blijft de waterdamp goed verdeeld en kan je langer gummen. Mooi.

    Login om te reageren
  40. Paul Gillisse zegt

    26 juni 2008 om 12:52

    Ik heb op de duitse televisie een test gezien,waarin een band in de brand werdt gestoken, na het klappen van de band met zuurstof vulling onstond een hels inferno,bij lucht al een stuk minder en bij stikstof werdt het zelfs gedoofd!

    Login om te reageren
  41. Joop van Hoof zegt

    1 november 2008 om 12:41

    Sikstof laten vullen is een spelletje wat de consument exstra op kosten jaagt.

    Een band met ( gewone ) lucht bestaat al voor 85% uit stikstof.
    De zuurstofmoleculen zijn kleiner als de stikstof moleculen en verdwijnen dan ook door minescuul kleine lekjes.
    Had 2.3 bar gevuld, na 3 maanden is 15% zuurstof verdwenen , nu was de druk 2.0 bar . Nu ga ik weer 100% lucht bijpompen waarvan dus weer 85% stiksof. Kom ik totaal op 97,7 % stikstof wat NU al in de band zit.
    De Band blijft nu 6 maanden op spanning. Nog een keer bijpompen en we hebben bijna 100% stikstof in de band zonder kosten groen dopje !

    Login om te reageren
  42. tolboom zegt

    19 maart 2010 om 20:35

    Is er ook een lijst met vuladressen voor autobanden beschikbaar

    Login om te reageren
  43. okidoki zegt

    27 augustus 2010 om 23:46

    voor het eerst op deze site vandaar deze late reactie op dit onderwerp, maar kon het niet laten, na ik was uitgelaggen, van al die “kenners” die denken opgelicht te worden voor 2-3 euro per band, haha. mijn mening 1. het werkt. 2. probeer maar 2 banden met en 2 banden zonder, zie de verschillen. Buiten het molecule verhaal, is misschien wel belangrijker dat je geen vuil en vocht mee pompt, met je fiets pompje of echte banden pomp. het maken kost trouwens erg weinig, kwestie van filteren op locatie van de pomp, dus geen transportkosten etc, vandaar die lage kosten per band, en joop, een groen dopje is net zo duur als een zwarte.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North