Top 10: deze mensen veroorzaken schades in Nederland

Auteur: , 61 Reacties

Wie de meeste schades veroorzaakt onderverdeeld op automerk, stad en provincie? We verklappen alvast dat we niet al te dankbaar zijn voor Rotterdammers en Mitsubishirijders voor het opdrijven van onze verzekeringspremies. Maar hoe kom jij uit dit onderzoek?

Mitsubishi schade

Één op de 15 schades (6,7%) kwam op naam van een Mitsubishirijder, zo meldt Independer na onderzoek onder haar verzekerden. Ook Alfa Romeo-bestuurders en Volkswagenrijders kwamen niet best uit de test, zij waren beide goed voor 6,5% van de schadegevallen. Onderstaand een Top 10 van de automerken met de meeste schades per 100 verzekerden.

Merk
Veroorzaakte schades per 100 verzekerden
Mitsubishi6,67
Alfa Romeo6,54
Volkswagen6,51
Audi6,4
Opel6,33
Seat6,1
Ford5,97
Honda5,95
Peugeot5,94
Renault5,73

Tsja, het is natuurlijk ook heel moeilijk, zo’n Mitsubishi Outlander PHEV is hartstikke onoverzichtelijk enzo. De merken met de minste schades waren overigens Daihatsu (4%), Smart (4,1%) en MINI (4,2%).

Naast de schades per merk, werd ook gekeken naar het aantal schades in de 13 grootste steden van ons land. En wat blijkt? Rotterdammers rijden de meeste schades, maar liefst 9,2 procent van de stadsgenoten van Wouter wisten een schade te veroorzaken in 2014. Het stadje van ondergetekende rijdt het minste schades, trek vooral zelf uw conclusies verder.

Stad
Veroorzaakte WA schades per 100 verzekerden
Rotterdam9,2
Den Haag8,5
Amersfoort7,8
Amsterdam7,1
Zoetermeer7,0
Haarlem6,2
Enschede6,1
Utrecht6,0
Arnhem5,9
Almere5,7
Groningen5,5
Hilversum5,0
Apeldoorn4,9

Tot slot nog een lijst met alle provincies, zodat u op uw gemak kunt bepalen wat de veiligste plek is om uw bolide uit te laten.

Provincie
Veroorzaakte schades per 100 verzekerden
Zeeland4,4
Groningen4,7
Drenthe4,8
Gelderland5,0
Friesland5,1
Flevoland5,2
Utrecht5,4
Overijssel5,5
Noord-Brabant5,5
Limburg5,7
Noord-Holland5,7
Zuid-Holland6,5

Conclusie: bewoners van Zuid-Holland veroorzaken ruim 50% meer schades dan inwoners van het aangrenzende Zeeland. Dit heeft uiteraard te maken met de bevolkingsdichtheid, in Zeeland woonden bij de laatste inwonerstelling nog zo’n 16 mensen, terwijl in Zuid-Holland ongeveer drie miljard personen verblijven.

Fotocredit: Autojunk.nl



61 reacties

Bij deze en bij voorbaat mijn excuses, ik woon in de meest gevaarlijke provincie en realiseer men u dat ik het tweede gevaarlijke auto merk rijd.
@desjonnies: bewustwording is de eerste stap…
@w0o0dy: postnatale abortus is altijd een optie;-)
@desjonnies:
Zelfde gevaarlijke provincie, gelukkig rij ik de meeste km’s in het op 1 na veiligste merk….
En dan zijn er hier kneusjes die menen dat het levensgevaarlijke auto’s zijn….
@jrk68: Ah oppassen hoor ouwe Duitser dat je bent! Met de tijd worden reflexen minder, dat weet je. Dan maakt het niet meer uit welke auto je rijdt en of in welke provincie je dat doet.
@drugsrunner:
Pas maar op, Duitsers zijn iets minder coulant met drugsrunners dan die slappe hap die hier in die clownspakkies rond fietst….
Niks aan het handje, mijn merk staat er niet bij en kom uit Friesland.

Overigens, paar maanden terug had ik nog een Mitsubishi, die ik enkele weken later met schade bij dezelfde garage zag staan. Net op tijd verkocht :)
@dwersbongel: dus jij denkt dat jou auto gedoemd was te crashen of jij er nu in reed of je schoonmoeder, het was dus een soort van timer die aftelt tot je schade zou rijden. Gelukkig had je m verkocht en liep de timer af bij de volgende eigenaar.
@marikoelolo: Precies dat dacht ik ja. Mazzel he ;)
@dwersbongel: Oant moarn!
Ook mijn excuses bij dezen, ik bevind mij regelmatig achter het stuur in zowel Den Haag als Amersfoort.
Haha mitsusiedie als eerste. Dat krijg je met al die leaserijders is die lelijke grote phevs.
@mrrallycross: en alfa romeo dan? Die worden al nauwelijks verkocht?
@rolov:
Daarom ook per 100, per miljoen zou een te vertekend beeld geven. Dan wordt de statistische marge wel heel erg groot….
Apeldoorn is toch officieel een dorp?

maar dan wel de grootste dorp van Nederland
@redneckdarian: apeldoorn is gewoon een stad. Het heeft nooit vroeger nooit stadsrechten gekregen. Maar tegenwoordig werken we niet meer met dat systeem, zouden we dat wel doen dan was Den Haag het grootste dorp van Nederland. Ook den haag heeft namelijk nooit stadsrechten gekregen.
@yupyup: Beetje verouderd systeem idd. Anders is Staverden de kleinste stad van Nederland. Er staan een handje vol huizen en een kerk…
@redneckdarian: Hulst, een gezellige vestingstad in het Zeeuws Vlaamse heeft stadsrechten gekregen tijdens de 80-jarige oorlog, en de keizerskroon deze pronkt nog mooi op ons standhuis, Hulst zelf heeft 10700 inwoners. Zeer gezellig wonen in onze Stad
@redneckdarian: Ugchelen, dat is een dorp.
Daar ga je dan van je lease 1.6tdi-tje naar een crossover PHEV met veul meer koppel en gewicht.
Het is allemaal leuk en aardig.
Maar we willen maar 1 ding weten:
Man
vs
Vrouw
@gregorius: Dat wil je niet weten…..Denk dat de teleurstelling Groot wordt…
Gelukkig rij ik (meestal) volvo
Ik mis alleen nog de gemaakte kilometers, zonder dat zegt het nog steeds vrij weinig.
Geen BMW in de lijst? Mooi! Overigens woon ik in Nijmegen (Gelderland), dus het valt sowieso mee.
De conclusie lijkt niet helemaal te kloppen. Als het 50% meer zou zijn dan zou er minimaal het dubbele aantal ongelukken per inwoner moeten zijn. Enkel dit is maar 25%.
En weg zijn alle vooroordelen over BMW rijders!
@toniominestrone: true true!
Heel leuk onderzoek hoor, maar moet je er ook niet rekening mee houden hoeveel procent van de voertuigen een Mitsubishi is? En daarop een onderzoek doen. Dodge zal in dit onderzoek natuurlijk niet in het rijtje staan. Maar misschien maken de gemiddelde Dodge rijders misschien wel meer ongelukken dan Mitsubishi rijders..
@reinoutgtr: Dit zou het lijstje vullen met merken als Bugatti, Bentley en Infinity zodra er ook maar 1 van deze bolides schade zou rijden… Dat is nou ook niet heel erg representatief ofwel?

Wel vreemd dat Mitswagbitchy op 1 staat, zou dat nou echt door die PHEV komen waar mensen zich onschendbaar in wanen?
@mazdarx: ja dat is natuurlijk ook wel weer zo, en ja ik ben bang dat Mitsubishi op 1 staat door de foutlanders
Ehmm, MINI die laag in de lijst staat. Rijden hier niet alleen vrouwen in…? Vragen vragen vragen
@ThomasBol:
In tegenstelling tot wat de macho’s hier graag roepen rijden vrouwen nu eenmaal veiliger, wat niet gelijk staat aan beter.
Maar die discussie is ook meer geschikt voor de borreltafel of de kroeg….
@jrk68: even los van het feit dat ik meer (jonge) mannen van mijn leeftijd in die mini’s zie rijden dan de veronderstelde vrouwelijke doelgroep…
Wooo, watskebeurt met de evo van de topic foto? :o
Mitsubishi’s verbieden zou dus een goede eerste stap zijn…!?
@parker:
Statistisch gezien wel, numeriek lijkt het verbieden van die vage merken meer winst op te leveren….
Maar is er ook gekeken naar hoeveel auto`s er van een bepaald merk rond rijden? Er rijden nou eenmaal meer golfjes en dan Ferrari`s, dus heb je automatisch meer golfjes met schade.
@dutchdriftking: Ja joh zou dat zo zijn denk je?
@Donstil: Ik kan het natuurlijk mis hebben, wel jammer dat al die mensen met hun Ferrari`s dan bij nooit rijden!
@Donstil:
Voorlopig rijden wij in elkgeval wel veilig….
Ooh daar kom ik even mooi mee weg, merk niet in de top 10 en provincie op de laatste plaats. Dat wordt lekker door gassen op de linkerbaan met 2 meter sneeuw :)
Cijfers liggent toch wel echt dicht bij elkander. Wat gebeurt er als er gecorrigeert word voor het aantal wagens van dat merk op de weg?


Want dit is echt alles behalve spectaculair, en aangezien het lage aantal ‘evo’ dat er te koop staat in NL is het vermoedelijk ook niet toe te schrijven aan holligans.
Die evo! :(
Apart dat Zoetermeer redelijk hoog eindigt, hoger dan bv een veel grotere stad als Utrecht..
Ik ontspring de dans deze keer…
@norge: Dat word het nieuwe lijstje, welke buitenlanders rijden de meeste schade in NL!
@autogedrocht: crisis, wat heb ik nu op mijn skelter zitten? :p
Ja klopt wel, kwa wegligging van slecht naar goed. Of kwa paupers? =’>
Zuid-Holland, Rotterdam, Mitsubishi. Allemaal lelijke dingen waar je niet (in) gezien wil worden…. :D
Mijn merken staan er niet bij, mijn steden staan onderaan of er helemaal niet bij en ik woon in 2 van de veiligere provincies. Prima!
Ik zou graag wel eens een onderverdeling zien per type auto. Compact, middenmaat, grote sedan, SUV, MPV, coupé…

Sommigen hier – ik noem geen namen – claimen altijd dan kleine auto’s onveilig zijn, en dat ze daarom maar moeten verboden worden, maar ik zie daar toch drie merken met alleen kleine auto’s bij de veiligste staan.

Misschien moeten ze alle niet-stadsgebakjes maar verbieden dan. Lompe auto’s creëren lompe chauffeurs…
tussen nummer 1 en 10 zit maarlifst minder dan een procent verschil, poe poe
Tja, cijfers zijn relatief en ontlopen elkaar procentueel gezien niet extreem veel. Hier in Hoorn/West-Friesland kunnen ze ook voor geen meter rijden want de helft komt nooit verder dan de stads/dorpsgrens en snapt het alleen als ze hard rechtdoor kunnen rijden dus tja…
Eerste tabel, komt dat dan ook niet doordat er zoveel auto’s rondrijden van dat merk? Als 3000 mensen een VW rijden en 100 een BMW, dan is t best logisch dat er meer VW’s crashen. Of zit ik verkeerd
@wouterjeuring: een BMW zit over het algemeen wat steviger in elkaar dan een VW…

Dit zeg ik overigens uit ervaring.
(Dat het een inmiddels 18-jarige E39 versus een destijds gloednieuwe Polo was laat ik ff buiten beschouwing…)
@wouterjeuring:
Wat is er zo moeilijk te begrijpen aan X ongevallen per 100 registraties…?
Niet geheel representatief, aangezien het alleen van independer af komt. Maar geeft een redelijk beeld.
Bijzonder dat Brabant 5,5 schadegeval per 100 man heeft maar er geen enkele Brabantse stad tussen de genoemde steden staat. We hebben hier veel platteland, maar dat nu daar de meeste ongelukken gebeuren..?
Het hangt er ook nog vanaf welke schade er gemeld wordt natuurlijk, kan me voorstellen dat er bij de iets duurdere merken meer “gedeclareerd” wordt aangezien die mensen hun auto graag netjes houden ;).
@parker, wat een gelul. Proud to be different en loop niet me de massa mee zoals vele hier . Rij lekker door met me Evo . En ja jaren schade vrij ;)

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).