Top 10: legendarische historische DTM-wagens

Auteur: , 106 Reacties

Nu we toch het onderwerp al aangesneden hebben...

El Diavolo Rosso

Al bijna dertig jaar lang draait het DTM-circus zijn rondjes, eerst als Deutsche Tourenwagen Meisterschaft (1984-1996), later als Deutsche Tourenwagen Masters (2000 – heden). Tegenwoordig is het een exclusief Duits feestje, maar dat was niet altijd zo. Naast het über-Duitse Opel waren ook buitenstaanders door de jaren heen vertegenwoordigd in het racespektakel waar een duwtje hier en daar niet geschuwd wordt.

De huidige deelnemers zijn bekend, maar laten we eens een blik in de geschiedenis werpen, naar wat uw auteur betreft de meest memorabele oudjes uit de DTM-historie:

#10 Volvo 240 Turbo DTM (1984–87)

Wat? Volvo in het DTM? Jazeker, in de eerste jaren schoof er regelmatig een Zweedse telefooncel door het beeld.

#09 Rover Vitesse SD1 DTM (1984–87)

De Rover SD1 ken je wellicht het best als de sleeper die een 27 liter V12 aan boord heeft, maar medio jaren ’80 deed ook dit type mee aan de DTM.

#08 Opel Astra V8 Coupe DTM (G) (2000–04)

Een V8 in een Astra Coupé, hoe verzin je het…

#07 BMW 635 CSi DTM (E24) (1984–88)

BMW 635 CSi. Nuff said.

#06 Audi V8 quattro DTM (1990–92)

Heerlijke smijtsedan.

#05 Opel Calibra V6 DTM (1994–96)

De Calibra was op de weg geen auto die je graag wilde hebben, maar op de baan stond hij aardig zijn mannetje. Een hele dikke vuurbalcrash waarbij de bestuurder zonder een schrammetje uit de auto kroop bewees dat ‘ie ook een tikje kon hebben.

#04 Opel Kadett GSi 16V DTM (E) (1988–89)

Opel zette in zijn DTM-tijd een Astra, Vectra GTS, Omega en Calibra in (geen Manta…), maar de Kadett blijft toch wel het meest camp van allemaal. Omdat GSi.

#03 Mercedes-Benz 190 E 2.3-16 DTM (W201) (1986–89)

De voorloper van de 2.5-16 (Evo), en directe concurrent van de E30 M3. Hoekig, stoer, en met gouden velgen. Wat wil je nog meer?

#02 BMW M3 DTM (E30) (1987–93)

We hebben een zwak voor de E30, maar toch moet de kampioen van 1989 één auto voor zich laten gaan…

#01 Alfa Romeo 155 2.5 V6 TI DTM (1993)

..inderdaad, de Alfa Romeo 155, waar Nicola Larini zo lekker mee overweg kon. Dit is tot op vandaag de succesvolste DTM-wagen, en hij is gewoon blokkerig stoer. Maar misschien is het ook wel een stukje vergane glorie, omdat Alfa tegenwoordig eigenlijk niets meer voorstelt. Hoe dan ook, dit is onze top 10, en daar zult u het mee moeten doen.

Tot slot, er gaan geluiden op om de DTM per 2016 volgens het viercilnider + KERS-concept te regelen. In dat geval zal er nooit meer verandering in deze top 10 komen. Maar dat is nog ver weg…



106 reacties

155! Altijd +1 (zie avatar)
@Joel_D: ik heb Avatar gezien maar daar zat geen Alfa in.
Nummer 2 naar 1 en 7 naar 2 en verder moeten jullie het zelf maar weten.
Kon net zo goed een Top 1 zijn…
De Alfa blijft m’n all time favourit. We gingen daar destijds nog speciaal voor naar Zolder.
Dat nieuwe 2 liter turbo reglement zal er helaas wel komen.
Ook het Japanse super GT gaat daar op over. Het voordeel ervan is dat het voor meer merken toegankelijk wordt als er in Japan, de VS en Europa volgens hetzelfde reglement gereden gaat worden.
Indrukwekkend rijtje.. Ze hebben allemaal een hoog Halfords gehalte, maar dat maakt het misschien juist zo leuk.
@replicant: halfords is niet functioneel, dit wel.
Ik was al bang dat de Calibra er niet in stond. Blijft na de Alfa voor mij toch de mooiste en meest indrukwekkende DTM-wagen ooit.
De Alfa 155 op nummer 1 uiteraard; en wel hierom :

http://www.youtube.com/watch?v=zzxLn9zlhlA

Sandro Nannini achter het stuur.
Wordt op een vieze manier geflikt, omdat Klaus Ludwig dan kampioen zou worden
Nannini wordt boos, heel erg boos……………………….

Ook reed de rest opzettelijk tegen de achterzijde van deze Alfa’s om de uitlaten (die naar boven gebogen waren en daardoor uitstaken) plat te rijden, zodat de gasdruk niet meer goed weg kon.

Zeggen ze nog dat Italianen onsportief zijn………………………
@desjonnies: fantastisch filmpje heb er dik van genoten, tnx voor de post!
integralechubasco
@desjonnies:
Dat met die uitlaten was niet het enige… Mercedes was een overmacht in het veld en werden te pas en te onpas ingezet als Alfabeuker. Wedstrijdleiding liet alles gewoon gebeuren omdat de alfa’s veel sneller waren.

In dit geval was het zo dat Mercedes de kampioenschap verloor in betreffende race als Nannini de wedstrijd hoog zou eindigen. Dus beukten ze Nannini er maar weer eens uit.
@integralechubasco: Jammer toch dat dit soort Italiaanse toestanden en het Italiaanse temperament niet meer is. Oké, Ferrari in de formule 1 maar wat is dat klinisch geworden.

Ik hunker naar een Alfa in de DTM / WTCC of een Lancia in het WRC. Was alles vroeger dan toch beter !
@integralechubasco:
wat lief van je; een Giulia als Avatar.
1 van mijn top drie ever auto’s
zit net naar een koopje te kijken op Autoscout. (een Nuova)
gewoon en alleen voor de HEB !
@desjonnies: GE-WEL-DIG! Thanks voor de link. Ik had dit toendertijd op VHS opgenomen en die heb die band helemaal versleten. Puur jeugd of eigenlijk pubersenstiment.
@desjonnies: Zulke mensen zouden voor het leven geschorst moeten worden. In je volle woede jezelf andere en toeschouwers in gevaar brengen… typisch dat dit dan weer Italiaans temperament heet. Ik zou het gewoon ronduit ridicuul noemen…
integralechubasco
@911GT2: en kan je nagaan, die gast werkt nog steeds voor mercedes…
Dat waren nog eens DTM auto’s, stuk voor stuk!
Dat geluid van die geweldige v6. 12.000rpm geloof ik.man man man, kan/kon geen enkele andere dtm-auto tegen op.
Geweldige blog…..Hoe kom je op het idee?
Bedankt AB, door deze post denk ik er weer aan hoe onwijs veel zin ik heb om GT5 te spelen. Nurburgring met DTM.

Ik probeer te leren…
integralechubasco
Und wo is der Sierra Cosworth?
Die waren behoorlijk dominant voordat de turbo werd afgeschaft..
volgens het viercilnider + KERS-concept , spannend hoe werkt dat?
@norge: ik denk zelf dat de zuigers dan stil staan en de cilniders bewegen. Ik weet alleen niet zo goed hoe cilniders er uit zien.
Wat een geweldige wagen die 155. Ik weet nog dat ik toen echt kon genieten van de DTM. Na de 155 is het voor mij nooit meer interessant geweest.

Mercedes was in eerste instantie wat blij toen Alfa besloot mee te doen maar dat veranderde al snel in een nachtmerrie voor ze. Wat was die Alfa goed en prachtig.
Aangezien het hier over DTM gaat, moet dit linkje er ook bij:

http://www.youtube.com/watch?v=Gw-AxiVqihM

DTM – The Golden Years (muziek: BAP – Verdammt lang her)
Hey, Geen Claus Ludwig Texaco Sierra?

http://www.youtube.com/watch?v=W8ZTzZtQDnk

De M3 en 190E kregen alleen een kans toen de Sierra uitgesloten werd.
Ik mis de Calibra DTM.
@alcantara: als je dit serieus meent, dan mis je een leesbril

“#05 Opel Calibra V6 DTM (1994–96)

De Calibra was op de weg geen auto die je graag wilde hebben, maar op de baan stond hij aardig zijn mannetje. Een hele dikke vuurbalcrash waarbij de bestuurder zonder een schrammetje uit de auto kroop bewees dat ‘ie ook een tikje kon hebben.”
@Alex_79: hij mist ‘m, zoals een woestijn de regen mist.
@rotarypowah: Wat deze man zegt dus.
Terechte winnaar van de meesten denk ik.
Zijn opvolger deed overigens het ook zeer goed in touring car championship, jammer dat het allemaal voorbij is.
“Tot slot, er gaan geluiden op om de DTM per 2016 volgens het viercilnider + KERS-concept te regelen. In dat geval zal er nooit meer verandering in deze top 10 komen. Maar dat is nog ver weg…”

De meest legendarische F1 wagens waren 4 cilinders!!
@vale46: Ja, maar toen had je nog weggooi-motoren, 1tje voor de vrije trainingen, 1 voor de kwalificatie en dan nog eentje voor de race. Nu moet je waarschijnlijk 18 races op 1 motor + 1 turbo rijden + inlaat restricties … * gaap *
@dawwg: Ja, en?
Wat heeft dat er mee te maken? De motoren in deze “legendarische” auto’s zullen ook minder lang mee gaan dan de huidige denk ik.
Het gaan om de power, de sensatie, het geluid, het chassis etc..
Als ik aan de DTM van vroeger terugdenk, dan moet ik toch altijd weer denken aan de “gevechten” tussen BMW en Mercedes.
Beide auto’s zijn geweldig maar de BMW e30 ///M3 is toch het beste wat ooit in de DTM heeft rondgereden.
en niet te vergeten de lotus omega natuurlijk:)
@laura:

Die heeft nooit in de DTM gereden.
De DTM-wagen heette Omega 3000 Evo 500 en werd geprepareerd door Irmscher als ik me niet vergis.
Ook had ie een atmosferische 3L in plaats van de 3.6 twinturbo uit de Lotus.
@carmasterr: sorry was even in de wolken van de dtm maar je hebt gelijk.
@laura:

Dat gebeurt ons allemaal wel eens :P
@carmasterr: toch is de lotus omega een geweldige auto
@laura:

Dat zeker.
Zwijgt na gezegd te hebben 2 maal 155 gehad 1 maal 2.0 8v en 1 maal een 20.16v TS WB super, wat een bak nog nooit zo’n auto meegemaakt.
Wat een trekkracht wat een vermogen in elke versnelling met elk toerental vol op het gas en gewoon gaan met dat apparaat, wat vonden ze mij leuk bij het CJIB, ik heb ze gespekt wat een genot.
En wat viel die 156 1.8 dan tegen zeg wel een verschrikkelijke mooie auto maar helaas te weinig power, of te zwaar kan ook, weet je gewoon beide, te zwaar en te weinig power.
integralechubasco
Leuke auto’s hoor die FIATS! want wat is er nou alfa aan een 155?
@heidekonijn
@integralechubasco: Ze roesten net zo hard als de rest voor de Fiat overname.
En ik kan het weten, want ik heb er eentje die ik ga restaureren. ;)
integralechubasco
@Specht:
Heb er meerdere gehad, dit was heel behulpzaam voor mij..
http://www.oldtimerautosite.nl/alles_over_roest1.htm
@integralechubasco: De 155 dtm werd ontwikkeld in Milaan, door Alfa Corse, rond een Busso V6, met een koetswerk door Ercole Spada. Dat lijkt me redelijk Alfa. Bovenal was het natuurlijk geen fwd.
Als je ooit een 155 dtm ‘naakt’ gezien hebt weet je dat er maar weinig Fiat Ritmo meer aan zat. Het team werd trouwens later kaalgeplukt door Ferrari, want die raakten destijds in de F1 kant noch wal.

Zo en nu ga ik zelf wat Busso geluiden door de natuur jagen :-)
integralechubasco
@heidekonijn:
He he..
Vergeet je olie niet te checken voor je wegrijd…. ;)
Er woont iemand met zon rover in mijn straat
@danick01: gefeliciteerd!
@ropbp:
En mijn buuf (zwaar in de tachtig) heeft er ook eentje in de garage staan
Die ik altijd bijhoud voor haar
Krijg ik nou ook een felicitatie?
Please, please, please LOL
Die 155 een aantal x op Zandvoort gezien. P R A C H T I G
@ropbp: Gefeliciteerd!
Toch jammer dat BMW destijds is gestopt. Die e30 is zoveel Vettel dan die Fiat.
@undifined1:

Webber je dat zeker?
Ik vind er namelijk geen Räikkonen aan.
Was echt zo vet … Was vip bij alfa op Zolder in Belgie. Wat was dat toch gaaf is nooit meer geëvenaard daarna de DTM.
Nou vooruit, omdat BMW er twee keer instaat wil ik wel accepteren dat de Alfa op één staat. Maar als je kijkt naar “legendarische” DTM auto dan kun je niet anders concluderen dan dat het de M3 is. Deze auto was een game changer voor zowel het internationale touring car racen als straatauto’s (was het immers niet voor de M3 dan had Mercedes niet AMG ingelijfd en Audi niet de RS-jes gebouwd).

Daarnaast mag de 155 wel de meeste DTM overwinningen hebben maar als je in die 4 of 5 jaar dat je hebt meegedaan alleen maar één kampioenschap er aan overhoudt dan doe je toch iets verkeerd.

Verder mag één van die Opels in het lijstje eruit en vervangen worden door de Sierra, want ook de Sierra heeft z’n stempel op het DTM gedrukt.
@Rick-dos: Het mag al een wonder heten dat ze 1 race gewonnen hebben : de regels bleven steeds veranderen in Alfa’s nadeel, o.m. plotse toerentalbegrenzing, nieuwe gewichtshandicaps en dergelijke. Leiding van DTM in die tijd? Hans Werner Aufrecht. Als in Aufrecht Motoren Gesellschaft.. AMG.
@heidekonijn: Ik weet dat dat een vaak gehoorde klacht is, maar is dat wel zo? Ik bedoel was dat niet inherent aan het tourwagen racen in die tijd? De regels veranderde constant en niet alleen in de tijd dat Alfa meedeed. Denk aan de EVO modellen van Merc en BMW of de Audi V8 die totaal niet te vergelijken was met de twee genoemde auto’s. Zo stapte DTM in ’93 ook over van Group A regels naar andere regels (weet even niet meer hoe die regels heette :) ). Het jaar dat Alfa zijn intreden deed en die Alfa wel heel gunstig lagen. In dat jaar waren er veel aerodynamische aanpassingen (vandaar die karakteristieke “rok” aan de onderkant van de auto) die Mercedes met z’n 190 nog niet kon doorvoeren of in ieder geval niet volledig van kon profiteren. Daarnaast hadden de 155’s profijt van AWD tov de Merc en meer pk.

Vergeet trouwens ook niet dat de regels opgesteld waren door de FIA. Ik sluit niet uit dat Hans niet geheel onpartijdig was en is, maar feit blijft wel dat als Alfa benadeeld werd zij dit konden aanvechten. Ik kan mij geen uitspraak herinneren waarin Alfa in het gelijk is gesteld. Daarnaast, als het zo oneerlijk was, waarom dan niet gewoon terugtrekken uit het DTM? Als zij daarmee gedreigd hadden dan had DTM een groot probleem gehad, want het was de facto een kampioenschap tussen Alfa en Mercedes.

Kijk, ik heb een zwak voor deze 155 want het is zeer zeker een beauty en stond z’n mannetje in het DTM racen. Denk alleen dat we ons niet teveel door emotie moeten laten leiden, als we het over deze 155 hebben, en daardoor niet meer objectief kunnen zijn.
@Rick-dos: Het leek en lijkt er sterk op dat Mercedes niet in de gaten had dat Alfa met een sterke auto aan de start ging komen in het eerste seizoen. De 190 leek een stuk antiek vergeleken met de 155. Ze hebben zich laten verassen en bovendien was er geen verstoppen aan : er reden maar twee merken mee dus als Herr Aufrecht het werste seizoen te hard zpu tegenwerken en Alfa trok terug, was het schluss geweest met DTM. Daarna lagen de kaarten anders en werd zowat elke truuk uit de doos gehaald om Alfa niet te laten winnen. Het verschil in behandeling tussen het eerste en de daaropvolgende jaren was frappant. Er zal wel nooit geen officieel communique komen maar voor mij was het alleszins helder. Dom en jammer. Maar -sorry voor de veralgemening- Duitsers en fair play…
@heidekonijn:
Je veralgemening is wel heel algemeen genomen …. ;-)

Dat een merk benadeeld wordt omdat ze te goed presteren is van alle tijden :
Vooral BMW (diezelfde Duitsers dus…) is continue achtergesteld de afgelopen jaren omdat ze teveel de sport domineerde. De concurrentie kreeg van de FIA toestemming om vlakkere bodemplaten te creëren en daarnaast mochten ze sequentiële versnellingsbakken toepassen met 6 verzetten. Dat mocht BMW heus ook wel …… maar zij zouden dan een extra ballast op hun basis homologatiegewicht krijgen , hierdoor werden ze eigenlijk verlicht om met een ouderwetse manuele H-patroon te blijven rijden , zelfs met maar 5 verzetten.

De FIA ging zelfs zover door een rollende start toe te passen in finalestarts om de concurrentie tot de 1e bocht ook nog een kans te maken. BMW mag echter trots zijn dat ze dit wanbeleid van de FIA zolang geaccepteerd hebben (in belang van de sport en media). Maar eind 2010 barstte toch de bom toen de FIA zelfs een onderscheid ging maken tussen behandeling van het fabrieksteam en de privéteams. Deze laatste konden kortstondig opeens wel gebruiken maken van de sequentiële bak terwijl het fabrieksteam dit nog steeds niet mocht.

BMW koos ervoor de eer voor zichzelf te houden en als fabrieksteam uit de WTCC te stappen. De reden waarom dat ze het niet eens meer probeerde om hun dominante testmodel met dieselmotor gehomologeerd te krijgen bij de FIA mag duidelijk zijn.

Verder zag je vroeger dezelfde praktijken van de Fransen die de invasie van dominante Britse mini’s wilde blokkeren in de rally. En vervolgens de Britten die de Amerikaanse big-block Chevy’s wilde weren uit hun nationale tin-top kampioenschappen.

Wanneer je hoofd boven het maaiveld uitsteekt gaat ie er nou eenmaal af. Ongeacht jaartal of nationaliteit….. ;-)
@kungfupanda: Ja, zal ook wel kloppen. Ik herriner me ook nog reclames met een vastgeketende Audi (A4?) Quattro en de slogan “weltweites Rennverbot” : omdat ze te snel waren werd 4wd overal verboden. Niet alleen door Audi natuurlijk maar toch.
Dat gezegd en aangenomen zijnde, zat Alfa natuurlijk in het hol van de leeuw. Het hoeft niet te verbazen dat ze enorme weerstand gekregen hadden nadat ze eerst DTM gered hadden, maar toch heb ik de indruk dat het in omzeggens UK anders gelopen had. En heeft, trouwens (BTCC).
@heidekonijn:
Ze verdiende het ook wel om in dat hol te zitten. Wanneer je speciaal voor de engelse markt een kleine oplage van het “Silverstone” model introduceert met daar achterop een spoiler en in de achterbak 2 verhogingsblokken om tot een leuke bruikbare achterspoiler voor de BTCC te komen. Ja het was een loophole in het reglement , maar getuige van vuil spel vind ik dit ook wel. Want tot 1994 was een touringcarmodel gelijkend aan waar jan modaal op straat mee naar het werk reed.
Daar waar het Quattro systeem gewoon standaard leverbaar was op het overgrote modellengamma van Audi.

Italianen zaten vaak in de hoek waar ze aandacht kregen van de competitie en organisatoren. Maar meestal riepen ze deze extra aandacht ook zelf over zich heen. ;-)

Heb je een foto van die Audi-reclame overigens? Ken ‘m nog niet vinden.
@kungfupanda: Heb hem ooit gezien in Autobild geloof ik. Of AMS. Maar als ik die allemaal moet nakijken ben ik deze week nog niet terug ;-)
Op het net helaas niet te vinden.
@heidekonijn: Italianen zijn ook niet zo van de fair play. Ik bedoel kijk naar F1, Ferrari en FIA. ;)
@Rick-dos: Enzo zelf was idd ook niet vies van een vuile truuk. Maar ze pakken het iets subtieler, achter de schermen aan.
@Rick-dos: Snap trouwens niet helemaal hoe de M3 een gamechanger zou zijn? Was het een innoverend concept wat betreft uitvoering of aandrijving? Niet toch? Als je het hebt over BMW motorsport kan je net zo goed stellen dat BMW die afdeling nooit had opgezet en als marketing-tool gebruikt zonder Alfa Autodelta of Zakspeed Ford jaren eerder in het Rundstreckenmeisterschaft.
@heidekonijn: Was Zakspeed niet van de Vipers?
@E34M5Touring: De Vipers werden maar vijf jaar door Zakspeed gerund (1998-2003). Het team zelf bestond van 1968 tot 2010, en tot de jaren 80 waren ze een echt Ford-team met vooral de Capri en een Mustang die in het IMSA-kampioenschap meedeed. Ze hebben ook geprobeerd in de F1 stappen te maken, maar Martin Brundle wist maar één keer punten te scoren in de vijf jaar dat ze meededen
@heidekonijn: In dat opzicht was het misschien geen game changer. Maar feit is dat in z’n introductiejaar in de racerij deze auto bijna alle kampioenschappen, zo niet alle toerwagen kampioenschappen, op z’n naam zette. Daarnaast valt ook niet te ontkennen dat sinds z’n introductie het de benchmark is geworden in z’n klasse en deze ook niet meer heeft afgestaan. Dat feit geeft naar mijn mening aan dat het zeker wel een game changer was.

Denk dat je Zakspeed, Autodelta en Motorsport (en nog wel wat meer), historisch gezien, tekort doet als je het een marketingtool noemt. Het valt zeker niet te ontkennen dat het onderdeel is/was van een marketingstrategie. Maar het uitgangspunt lag toen anders dan heden ten dage. Toentertijd kwam het racen op de eerste plaats en marketing op de 2e of 3e plaats. Tegenwoordig is het andersom en is marketing prioriteit nummer 1. Voor wat betreft BMW Motorsport is dat niet begonnen met de M3. Die historie is al begonnen in de jaren ’60 met het daadwerkelijk vestigen van een bedrijf in de jaren ’70.
@Rick-dos: Autosport is nu eenmaal – op grass roots racing na- een marketing tool, vanaf het prille begin. Zo verkochten Levasseur en Peugeot hun auto’s, lang voor Ford ‘race on Sunday, sell on Monday’ riep.
@heidekonijn: Natuurlijk, en dat beaam ik ook, maar dan doe je ze alsnog te kort. Vroeger werden dat soort bedrijven opgezet danwel werden er samenwerkingen mee aangegaan om races te winnen met als achterliggende gedachte auto’s te verkopen. Tegenwoordig kan men de M’s en AMG’s verkopen op reputatie alleen al. Een reputatie die zij gekregen hebben door de racerij.
@Rick-dos: Reputatie en 500+ pk :-)
@heidekonijn: Ook dat. ;)
Oude troep allemaal, nuff said
@spykerboy: Tjah, voor jouw tijd natuurlijk… Maar dat is het al snel, gezien jouw leeftijd…
@EdwinV: volgens jou profiel ben je maar 8 jaar ouder dan ik ben hoor… Verschil valt dus nogal mee…
@spykerboy: verschil is dusdanig dat ik die “ouwe meuk” nog echt heb zien rijden, en ze dus wel op waarde weet te schatten. Die 155 is zelfs na hedendaagse maatstaven nog behoorlijk rap.
@EdwinV: o ik weet ook wel dat ze snel zijn, maar dat maakt ze niet jonger ofzo…
@spykerboy: dat klopt, maar om ze dan af te serveren als ouwe troep vind ik geen recht doen aan de klasse van deze wagens…
@spykerboy:

Dus je hebt liever een nieuwe Polo dan een ‘oude’ 911 (993)?
Die logica ontgaat mij een beetje.
Wat maakt leeftijd nou uit voor een auto?
@carmasterr: wat zou ik in godsnaam met een VW moeten? nee ik zou de 993 nemen, verkopen en iets veeeeeeeel leukers kopen :) zal ook oud zijn want daar zijn de snellere/specialere auto’s van te betalen…
@spykerboy:

Wat is dan precies het probleem met oude auto’s?
Je spreekt jezelf nu een beetje tegen namelijk.
@spykerboy: je zou voor de grap eens de rondetijden van de 155dtm eens naast die van de 2012/13 wtcc auto’s moeten leggen … dat oudje is serieus snel.
@w0o0dy: Daar zeg je ook wat, WTCC tegen DTM… Zeg ook niet dat ik iets tegen ze heb, valt me alleen op dat de hele top 10 oude autos zijn en dat valt me eigenlijk beetje tegen. Vind die alfa al helemaal ongelofelijk lelijk!
@spykerboy:

Wat vreemd, het artikel gaat ook niet toevallig over HISTORISCHE DTM-wagens…
@w0o0dy: Om over een bijna 80- jarige Tipo 162 nog maar te zwijgen. ;-)
@spykerboy:
ik zal jouw een geheim ontrafelen……………………..
Vroegâh verongelukten ze zelfs dodelijk in de racerij………….
Wist je niet he?
De allereerste Alfa 155 DTM had een 4cilinder 2.0 turbo met 400pk, heb een heel testverslag op circuit van Autovisie nog ergens liggen, maar mercedes wilde niet aan de turbo’s en werd het V6-en. In die tijd had ik een zwarte Alfa 75 1.8 turbo ,een onopvallende wolf in schaapskleren, waarmee ik naar vele DTM-races reed. Had slechts 155pk (chiptuning bestond nog niet), maar was veel sneller dan de latere en evenzware 156 twinspark (ook 155pk) vanwege het enorme koppel. Van z’n 3 naar 2 terugschakelen was wel een ramp.
Mooie tijden, op zolder kwamen ze zo aanklapperen, dat je al tranen in je ogen kreeg voordat ze in zicht waren.
Dat filmpje dat Nannini in de haarspeldbocht wordt aangetikt en revance neemt staat dus in meer geheugens gegrift als ik dacht.Na al die jaren weet je nog precies hoe het gaat.Het blijft het mooiste stukje uit de hele DTM geschiedenis,volgens mij.Verdiend dat al geen prijs?
@Alfarobert: Ik stond alleszins recht op de bank te roepen :-)
27 liter V12… nice
Die alfa heeft iets maar zo’n 75 (zij het dan dat die enkel touringcar geweest zijn) in racetenu heeft dat toch nog net iets meer.

Was zo’n 155 dan 4wd in die tijd?
@Hupke:
Alfa Romeo 155 Q4 was een turbo 2.0 liter 16 klappert 4×4 met vanaf fabriek ruim 180 pk.
Heb even opgezocht voor je:

http://www.autoweek.nl/auto/10908/alfa-romeo-155-20-16v-turbo-q4

In 1 woord een bruut van een auto staat heel hoog op mijn verlanglijstje, maar deze zijn zo zeldzaam dat een goede 2e hands niet voor weinig weg gaat, ik heb er al voor een kleine 6 tot 10 duizend te koop zien staan.
En deze auto wordt alleen maar duurder gezien zijn exclusiviteit en beperkte oplage en zeer beperkte goede exemplaren.
@hanzel:

Dit was eigenlijk een uitvergrote Delta Integrale dus.
@carmasterr:
Vind ut eigenlijk geen vergelijk, maar eigenlijk weer wel, maar t blijft Italiaans dus
@hanzel:

Het is geen vergelijk.
De technische basis van de 155 Q4 kwam echt van de Delta Integrale:

“Also available was the 155 Q4 which had a 2.0 litre turbocharged engine and a permanent four-wheel drive powertrain both derived from the Lancia Delta Integrale; it was essentially a Lancia Delta Integrale with a different body.’
@carmasterr:
Oke laat ik het anders uitleggen als ik moet kiezen tussen de Lancia en de Alfa
2 keer raden welke ik zou aanschaffen.
Fout de Alfa dus, vind ik persoonlijker een mooiere auto kwestie van persoonlijke smaak.
En of er nu een Lancia onderstel onder zit prima tis net als nu al die 2 pitters van Fiat vind je ook in de Alfa en in de Lancia prima, ik ga toch voor de, weer fout, de Fiat Panda vind ik mooier dan de Mito, en heeft 4 deuren.
@hanzel:

Ik probeerde de Alfa niet onderuit te halen met een “overpriced Fiat” argument of wat dan ook. Het was gewoon een leuk feitje. En het hebben van onderdelen van de meest succesvolle rallywagen ooit doet naar mijn mening sowieso niets af aan de 155.
@carmasterr:
Zo vatte ik het ook niet op lol, ik ben geen vagger, die gelijk agressief word en begint te schelden.
Ik zie auto rijden als een soort van ontspanning en zo rij ik ook, ontspannen, relaxed.
Dat is ook een reden om dus een auto uit de VAG hoek weigeren om te kopen, je wordt over een kam geschoren met het petjesvolk en agressief rijgedrag, op z’n minst opdringerig rijgedrag.

BTW
En welk merk heeft nog “originele” eigen ontwerp onderdelen ze hebben allemaal iets van een ander, en logisch is goedkoper dan het zelf maken/ontwerpen.
Ik keek laatst een keer onder de motorkap van een Fiat Panda twinair en 2 kaar raden wat er op een paar slangetjes gedrukt staat, Fiat Lancia Alfa Romeo…… gek nope, wijs jep.
Die Alfa 155 is zo bruut.. weer nog dat ik vroeger op de eerste playstation Grand Turismo 2 speelde en altijd in de DTM versie van de 155 reed!! Super..
Waarom mis ik een van de meeste spectaculaire dtm auto’s ooit: De Ford Sierra RS500 Cosworth
@mrford:
Helemaal gelijk! De 635 had uit de lijst gemogen van mij met daar de Sierra voor in de plaats.
Maar eigenlijk is een top-10 te kort want elke DTM-wagen had van mij wel genoemd mogen worden. Ook de ugly ducks zoals die omgebouwde Escort ……. uhmmm Mustang. :-)
@kungfupanda:

De Escort en de (afgrijselijke) hatchback Mustang delen zo goed als géén onderdelen…
@carmasterr:
Dat snap ik…….
Maar doet er niks aan af dat ik beiden wel aardig op elkaar vind lijken uit die tijdsperiode en dat de Mustang daardoor zijn naam niet echt waardig was. Zoals je zegt een afgrijselijk ding en in Mustangkringen wordt deze wagen gemeden als de pest net als Alfisten een Arna mijden. :-)

Verder is het gewoon leuk om te zien of er daadwerkelijk iemand op mijn geblaat reageert….
Ja de Benzen 2,.3-16v en de Evo1 & Evo2 en DTM c-classe

Leuk weetje uit de ouden doos,toen Mercedes de Evo2 uitbracht kon Bmw niet geloven dat het vleugelwerk ervan zou werken,na een paar racejes had Bmw zijn gehele windtunnel omgebouwd:)

Oja Ford reed ook nog in de Mustang begin jaren 80

Veel motorproblemen net zoals Audi die het later ervaarde met de 4,2 liters

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).