• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Top 40: Waar worden alle auto’s gebouwd

Auteur: Dennis, gepost 22 maart 2011 om 22:36 – 57 Reacties

Auto voorraad

Wanneer je auto’s op “etnische afkomst” moet indelen, dan denk je al snel aan Amerikaanse, Duitse, Franse, Italiaanse, Japanse en Koreaanse auto’s. Het lijstje is echter heel veel langer. Daarbij worden de auto’s lang niet altijd uitsluitend in het moederland van de desbetreffende autobouwer in elkaar gesleuteld. Waar worden al die auto’s gebouwd?

Kijken we naar de landen top 40 waar alle auto’s en commerciële voertuigen vorig jaar werden geproduceerd, dan voert China de lijst aan en steekt er bovendien met kop en schouders bovenuit. Die o zo lekker goedkope Chinese arbeidskrachten sleutelden bijna twee keer zoveel voertuigen in elkaar als Japan, de nummer twee op de lijst. China kent veel lokale autoproducenten die voor de Chinese markt produceren. Maar tegelijkertijd wordt China steeds belangrijker voor westerse autobouwers.

Op de derde plek staan niet geheel verwonderlijk de Amerikanen, gevolgd door de Duitsers en Koreanen. Ons kikkerlandje moet genoegen nemen met een 36e plek. Zonder Nedcar zullen we vanaf 2012 wellicht uit de lijst verdwenen zijn.

Onderstaande cijfers werden verzameld door “The international auto manufacturers association OICA”. (via: thetruthaboutcars)

Top 40 autoproducerende landen

Ook interessant!

  • Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
    Video: Top 10 duurste auto's op Nederlands kenteken 2021
  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben

Nieuwste artikelen

  • Verrassend. Een plan van de overheid dat niet werkt
  • De Chinezen vinden ons oerdom
  • Range Rover ontwikkelt de beste auto voor elke narcist
  • Snelwegblokkeerders lopen straks het risico op een flinke tik
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverkoop, lijstjes

Vorig bericht: « Oh Shit! Dr. Dre stond erbij en keek ernaar
Volgend bericht: Opvolger Maserati Quattroporte en kleinere sedan »

Lees Interacties

Reacties

  1. Fidenza zegt

    22 maart 2011 om 22:41

    wow België staat hoog :p

    Login om te reageren
    • carterventilatie zegt

      22 maart 2011 om 23:15

      @Fidenza: Als je het procentueel gaat bekijken per inwoner zou België nog wel een stuk hoger staan denk ik ;). Maar het is niet meer wat het ooit geweest is.

      Login om te reageren
      • StijnB zegt

        23 maart 2011 om 08:44

        @carterventilatie:
        Per inwoner maakte België vroeger het meeste wagens ter wereld. Wat sluitingen hebben daar natuurlijk verandering in gebracht. Dacht dat Tsjechië de leidersplek had overgenomen…

        Login om te reageren
    • Captain zegt

      22 maart 2011 om 23:36

      @Fidenza:
      daar zit volvo gent voor het grootste deel achter, die hebben volgens het internet 225.000 auto’s gemaakt in 2010

      Login om te reageren
      • Seroo zegt

        24 maart 2011 om 10:42

        @Captain: Hadden/hebben ze niet ook nog een Opel fabriek?

        Login om te reageren
  2. phantom95 zegt

    22 maart 2011 om 22:41

    Dat Nederland er nog tussen staat, welke fabriek staat er nou in Nederland behalve Nedcar en Donkervoort.

    Login om te reageren
    • sidelo zegt

      22 maart 2011 om 23:13

      @phantom95: Daf (Commercial)

      Login om te reageren
      • HDM zegt

        22 maart 2011 om 23:25

        @sidelo: en toch ook nog wat van scania, in zwolle dacht ik?

        Login om te reageren
        • sidelo zegt

          22 maart 2011 om 23:39

          @HDM: Klopt: In de fabriek in Zwolle wordt het volledige Scania vrachtwagenprogramma gebouwd. Sinds 1964, het jaar waarin de productie in Nederland begon, werd in december 2010 de 500.000ste truck geassembleerd. Het aantal medewerkers is in die periode gegroeid van 270 naar ca. 1.500.

          Login om te reageren
          • potver7 zegt

            23 maart 2011 om 08:58

            @sidelo: En had Hyundai niet ergens een assemblagelijn voor bestelbusjes ofzo? Of is die alweer dicht?

            Login om te reageren
    • robbie zegt

      22 maart 2011 om 23:40

      @phantom95: die 48.000 auto’s zijn idd afkomstig van NedCar.

      Login om te reageren
      • phantom95 zegt

        23 maart 2011 om 15:36

        @robbie: Iwst niet dat ze zoveel maken, maar ik denk dat het niet zo lang meer gaat duren.

        Login om te reageren
        • phantom95 zegt

          23 maart 2011 om 15:37

          @phantom95: fail: Iwst=Wist

          Login om te reageren
    • OverSoft zegt

      23 maart 2011 om 12:23

      @phantom95: Bij NedCar worden Mitsubishi Colts, Mitsubishi Outlanders en Smart Fourfours (vorig jaar zijn ze daar mee gestopt) gemaakt en ja, dat zijn er idd 40k+

      Login om te reageren
    • NLBUURMAN zegt

      23 maart 2011 om 15:03

      @phantom95: zeewolde? spyker? dat zijn er weer 10 auto’s bij per jaar :P
      @Den: vast niet iets wat ik wil, dan had ik ’t geweten!

      Login om te reageren
      • phantom95 zegt

        23 maart 2011 om 15:33

        @NLBUURMAN: Ik dacht dat spykers nu in Engeland gemaakt worden.

        Login om te reageren
  3. Jantje_555 zegt

    22 maart 2011 om 22:41

    Belgie staat een veilige 10 plaatsjes hoger :-)

    Login om te reageren
  4. phantom95 zegt

    22 maart 2011 om 22:42

    @Fidenza: In België zijn best veel autofabrieken, alleen niet van Belgische merken.

    Login om te reageren
    • Apache zegt

      22 maart 2011 om 23:12

      @phantom95:

      Jawel… Gillet, Edran en ondertussen ook Imperia. En sinds Jeremy CLarckson zei dat het Europese Ford Belgisch is, hebben we eigenlijk ook een monstermerk in onze schappen.

      Login om te reageren
      • phantom95 zegt

        23 maart 2011 om 15:34

        @Apache: Kan ik Mitsubishi ook Nederlands noemen.

        Login om te reageren
  5. janklaassen zegt

    22 maart 2011 om 22:43

    Leuk, maar als je bijv. een Audi haalt en wordt in Spanje bij Seat, of in Hongarije gemaakt, maakt toch geen zak uit. Audi is Audi. Maar wel goed om een keer te weten; heel apart dat NL erbij staat!

    Login om te reageren
  6. G_deGroot zegt

    22 maart 2011 om 22:47

    Waar op de kaart ligt ‘Supplementary’?

    Login om te reageren
    • BmwMPower zegt

      22 maart 2011 om 23:10

      @G_deGroot: Goed opgemerkt, lijkt mij een gevalletje ‘overige’…

      Login om te reageren
    • Stopwearingpants zegt

      23 maart 2011 om 00:02

      @G_deGroot: waar Nederland en Frankrijk elkaar grenzen…

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        23 maart 2011 om 08:02

        @Stopwearingpants: Luxemburg?

        Login om te reageren
  7. xilver zegt

    22 maart 2011 om 22:58

    Maak dat mee… België die zich in de top 30 bevindt… je zou als autobouwer haast gek zijn om hier een fabriek te beginnen (Opel, Audi, VW,…), die arbeiders doen niets anders dan staken!

    Login om te reageren
    • carterventilatie zegt

      22 maart 2011 om 23:08

      @xilver: Dat is omdat ze de fabrieken meestal onterecht willen sluiten, zoals bij Opel en Renault het geval was. Bij Ford en VW hebben ze dit nog gedeeltelijk door stakingen kunnen afwenden. Maar het is inderdaad wel zo dat de vakbonden in België te veel macht hebben.

      Login om te reageren
      • xilver zegt

        22 maart 2011 om 23:16

        @carterventilatie: Ok het spel van GM is vuil gespeeld, maar ik ben van de mening dat een firma filialen kan sluiten wanneer ze het nodig acht en dan zou er geen een of ander dom vakbondje dat bedrijf moeten verplichten om met verliezen een fabriek open te houden.

        Vakbonden in België zijn erger dan de pest. Vakbonden zijn ook zeer nefast voor de Europese economie. Op Europees niveau hebben we te kampen met een zeer hoge werkloosheid (in vgl met de USA) en dat is de oorzaak van het vakbondsbestaan. Versta me niet verkeerd, een vakbond is een noodzakelijk goed om uitbuiting te voorkomen, maar vaak worden deze geleid door mensen die zelf niet willen werken en zo hun loontje gemakkelijk kunnen/willen verdienen ten koste van de firma.

        Login om te reageren
        • carterventilatie zegt

          22 maart 2011 om 23:24

          @xilver: Volledig mee eens, eigenlijk niets aan toe te voegen. België is veel te socialistisch waardoor het voor velen niet de moeite is om te investeren of te blijven in België.

          Ik maak het op mijn werk ook mee dat mensen echt profiteren van het lidmaatschap van de vakbonden. Niet presteren, overmatig gebruik maken van de ziekenkas en een bedrijf kan er niets tegen doen door enkele klojos met connecties. Pff frustraties :p

          Login om te reageren
    • Alpinaa zegt

      22 maart 2011 om 23:17

      @België: Auto’s maken kunnen jullie wel, maar wegen repareren daarentegen…

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        23 maart 2011 om 11:07

        @Alpinaa: ultiem testgebied voor wielophanging, schokbrekers, boutjes en moertjes en bandjes…jaja, die Belgen zijn niet gek ! ;-)

        Login om te reageren
  8. piebepost zegt

    22 maart 2011 om 23:05

    Die Amerikaanse personenwagen industrie boert zeker ook rap achteruit. Meer dan 2 maal zoveel bedrijfswagens ten opzichte van personenwagens?

    Login om te reageren
    • piebepost zegt

      22 maart 2011 om 23:06

      @piebepost: Bijna 2 maal zoveel bedoel ik natuurlijk.

      Login om te reageren
    • Dennis zegt

      22 maart 2011 om 23:07

      @piebepost: Dat zijn waarschijnlijk al die pick-ups die daar immens populair zijn.

      Login om te reageren
  9. norge zegt

    22 maart 2011 om 23:18

    Het lijstje met landen die toeleverancier zijn is nog langer.

    Login om te reageren
  10. Jokkebrok zegt

    22 maart 2011 om 23:56

    Volgens mij worden de meeste auto’s toch echt in de fabriek gemaakt :roll:

    Login om te reageren
  11. Citrofiel zegt

    23 maart 2011 om 00:23

    Dat Nederland erin staat vind ik al heel wat. Dat zal ook wel zo blijven, al sluit NedCar. De truckproductie is blijkbaar voldoende.
    Ze hebben het lijstje ook toevallig precies lang genoeg gemaakt zodat elk land met enige productie er nog in staat. Like I said: ‘We’ blijven er wel in.

    Login om te reageren
  12. Roelio zegt

    23 maart 2011 om 00:35

    Ik vraag me af welk merk zijn auto’s in Oezbekistan in elkaar laat schroeven?

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      25 maart 2011 om 14:56

      @Roelio: Zastava

      Login om te reageren
  13. JMC zegt

    23 maart 2011 om 00:59

    Lol, België is gezakt met 37%. Wat zou de oorzaak van zijn… :-)

    Login om te reageren
    • dropdead zegt

      23 maart 2011 om 01:25

      @JMC: beste jmc dat is een hele goede vraag naar mijn mening. ik denk dat er meerdere factoren zijn waarom belgie is gezakt met 37%. ik denk dat er zo snel mogelijk een regering gevormd moet worden en dat nederland vlaanderen overneemt en de rest eerlijk gezegd moet opzoutewegwezen eerlijk is eerlijk

      Login om te reageren
      • BaRa zegt

        23 maart 2011 om 08:06

        @dropdead: we hebben niet meer, maar mínder regering nodig. Zonder de federale regering heeft België al 5 regeringen. En die zitten momenteel wél in het zadel. Blijkbaar volstaat dat om ten oorlog te trekken tegen Libië.

        Login om te reageren
    • JanC zegt

      25 maart 2011 om 14:57

      @JMC: Opel, Renault e.a. zijn de laatste jaren gesloten, de automobielcrisis die de laatste jaren woekerde en juist bij fabrieken die het moeilijk hadden (Denk aan Opel, Volvo)

      Login om te reageren
  14. Ritsuke zegt

    23 maart 2011 om 04:19

    @ drophead: Nederland die Vlaanderen over neemt? Keep on living the dream!

    Login om te reageren
    • As_long_as_it_is_fast zegt

      23 maart 2011 om 17:19

      @Ritsuke: The dream, waar haal jij dat man? :D

      Login om te reageren
  15. kets zegt

    23 maart 2011 om 07:31

    België is na finland het meeste gezakt
    met 37 procent dat is best veel

    Login om te reageren
  16. Shenkie zegt

    23 maart 2011 om 07:35

    @Stopwearingpants: Aha op Sint Maarten dus?

    Login om te reageren
  17. guust zegt

    23 maart 2011 om 09:43

    kan t niet rijmen;
    in Amerika worden bijna 2 keer meer bedrijfsvoertuigen gebouwd dan personenwagens, terwijl in duitsland meer dan 16 keer meer personenwagens worden gebouwd dan bedrijfsvoertuigen!?

    en wat is %change?
    toename of afname binnen een land? Er staan vrijwel alleen positieve getallen in deze kolom, wat zou betekenen dat de automobielindustrie met honderden procenten is gegroeid? sinds wanneer?

    @Dennis; Nedcar stopt niet met produceren na 2012, ze stoppen alleen met lokaal inkopen. Onderdelen komen na 2012 uit Japan en Nedcar blijft gewoon assembleren.

    Login om te reageren
  18. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    23 maart 2011 om 09:48

    Zo, Zweden staat best laag tegenwoordig! Is ook wel anders geweest… Maarja, het grootste Zweedse merk (Volvo) produceerd vrijwel niks meer in het thuisland.

    Ik voorspel vooral dat de Oost Europese landen enorrrrrrm opkomen de komende jaren! Daar worden op dit moment weer uch fabrieken bijgebouwd, onder meer van Kia en Hyundai…

    Login om te reageren
  19. Den zegt

    23 maart 2011 om 09:49

    Wat zouden ze in Servie bouwen?

    Login om te reageren
  20. Megakix zegt

    23 maart 2011 om 11:06

    Je ziet duidelijk een produktieverschuiving naar de lage lonen landen (Thailand, India en Mexico).

    Login om te reageren
  21. sjoerdreverda zegt

    23 maart 2011 om 12:02

    Als je de toeleverindustrie en research in Nederland mee rekent zijn wij wel degelijk eén van de grotere in de wereld. Heb wel eens horen zeggen dat we dan in de top tien staan.

    Login om te reageren
    • mesfin zegt

      23 maart 2011 om 17:08

      @sjoerdreverda: heb je gelijk in (of het top 10 is weet ik niet) maar Imtech bijvoorbeeld, doet het heel erg goed.. Zij hebben ‘laatst’ dikke deals gesloten met VW Audi en Opel
      http://www.autoblog.nl/archive/2011/01/04/imtech-scoort-miljoenendeals-bij-vw-audi-en-opel

      Inalfa Roof Systems is toeleverancier van automotive onderdelen. (schuifdaken)

      Philips is uiteraard ook een toeleverancier in de auto industrie. Zij zijn hiermee 1 van de grootste leveranciers van lampen voor de auto industrie (lampjes)

      TomTom is ook nog een hele grote (laatste tijd wel wat afgenomen)

      Login om te reageren
  22. tarquesh zegt

    23 maart 2011 om 20:36

    Nedcar was vroeger bedoeld om de werkgelegenheid in Limburg te garanderen voor de mijnwerkers die met de gesloten kolenmijnen geen banen meer hadden, en Huub van Doornen bracht hen DAF. Twee vliegen in 1 klap.

    Nu zoveel jaren later is Nederland heel anders geworden en zijn wij ons gaan richten op andere sectoren dan het vervaardigen van auto’s.
    In landen die achter blijven met ontwikkeling zie je de auto productie nog hoog is omdat er veel handen zijn en weinig hoog opgeleide mensen. Japan en Duitsland zijn dan weer uitzonderingen op de regel. Straks zal het merendeel uit ontwikkelingslanden komen en helemaal in de toekomst worden auto’s compleet gerobotiseerd vervaardigd.
    En tegen die tijd zijn minder ontwikkelde landen ook op een redelijk niveau.

    Login om te reageren
  23. bmwr zegt

    24 maart 2011 om 14:50

    wow man 36e plaats XD

    Login om te reageren
  24. JanC zegt

    25 maart 2011 om 15:00

    Ik ben het ook niet eens met de conclusie van Autoblog, want in commerciële voertuigen zit voor de komende jaren wel rek. In het Verenigd Koninkrijk, een belangrijke markt voor DAF, ziet men groei in de commerciële sector.

    Bovendien zijn er meer fabrikanten van die voertuigen, zoals Terberg en Ginaf. Mocht de wereldhandel aantrekken zal dat een uitwerking hebben op containeroverslag, daar waar Terberg bijvoorbeeld een belangrijke speler is en eventueel komen in opkomende markten als Nigeria bouwvoertuigen zoals Ginaf van pas.

    Login om te reageren
  25. JanC zegt

    25 maart 2011 om 15:07

    Even een ander lijstje:

    1 (1) China 13,897,083
    2 (2) Japan 8,307,382
    3 (4) Germany 5,552,409
    4 (5) South Korea 3,866,206
    5 (6) Brazil 2,828,273
    6 (7) India 2,814,584
    7 (3) USA 2,731,105
    8 (10) France 1,922,339
    9 (8) Spain 1,913,513
    10 (9) Mexico 1,390,163
    13 Iran 1,367,014

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North