• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

TU Delft ontwikkelt AwesomeMobility ReCharge

Auteur: Dennis, gepost 26 februari 2009 om 11:42 – 39 Reacties

AwesomeMobility ReCharge

Zuiver elektrische auto’s hebben ??n groot praktisch probleem: het bereik. Als de accu’s leeg raken, zijn kom je geen meter meer vooruit. Waar je met een verbrandingsmotor gemakkelijk geholpen bent met een jerrycan met een paar liter brandstof, moet je je elektrische auto naar een stopcontact duwen (of zorgen voor een heel lang verlengsnoer). Voorkomen is beter dan genezen, dus om te zorgen dat je niet zonder stroom komt te staan, heeft de TU Delft een nieuw oplaadconcept ontwikkeld: AwesomeMobility ReCharge.

In onderstaande animatie wordt met een Amerikaanse voice-over vertelt wat de bedoeling is. De oplaadtijd wordt gehalveerd en het bereik wordt vergroot. Het innovatieve aan dit concept is de wijze waarop de auto “geplugd” wordt. Parkeerplaatsen kunnen worden uitgerust met een oplaadpunt. Wanneer je de auto boven zo’n oplaadpunt parkeert, zal de stekker automatisch zijn aansluiting onder de auto vinden. Door de snelle oplaadtijd, worden de accu’s -bijvoorbeeld tijdens het winkelen- weer snel opgepept. Dat geeft een elektrische auto volgens de bedenkers even veel vrijheid als een benzineauto. Een website over het onderwerp is in de maak evenals een businessplan. (bron: autobloggreen.com)

AwesomeMobility ReCharge

Ook interessant!

  • Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
    Deze Volvo C40 Recharge staat gewoon in de winkel
  • Volvo C40 Recharge vs. XC40 Recharge: de verschillen
  • Video: GTST voor gevorderden
  • Video: magistrale herstart Verstappen

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Zeldzame Aston Martin met een 1.3
  • Nissan heeft een nieuwe strategie: twee keer zoveel Nismo’s!
  • Video: tof doen met de motorfiets
  • Nürburgring Touristenfahrten 2026: de prijzen en veranderingen!
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, plug-in, Techniek, tu-delft, Video

Vorig bericht: « Sportonderstel voor de Volvo S80
Volgend bericht: TomTom heeft het aan de stok met Microsoft »

Lees Interacties

Reacties

  1. tt zegt

    26 februari 2009 om 11:50

    is gek om te zeggen als Belg, maar die Nederlanders zijn hier ten minste deftig mee bezig. Als er een land is waar ik binnenkort de doorbraak verwacht van de eerste full electro wagentjes, is het wel in jullie land.

    Na het “laadstations”idee van essent nu dit, er zijn enkele bollebozen duidelijk mee bezig.

    Ik hoop vooral dat wij arme Belgen dan niet te lang moeten wachten…

    Login om te reageren
  2. tt zegt

    26 februari 2009 om 11:52

    hatelijke stem trouwens….

    Login om te reageren
  3. PigPen zegt

    26 februari 2009 om 11:53

    Je kan ze ook opladen via inductie, zoals de begin dit jaar op de markt komende Palm Pre.
    http://www.palminfocenter.com/news/9665/palm-ces-event-liveblog/

    Maaruh, als je geen stroom meer hebt onderweg… weet ik nog wel hoe de ANWB zijn praatpalen kan gaan hergebruiken.

    Login om te reageren
  4. Glenn zegt

    26 februari 2009 om 11:57

    Ik vind dit een mooie oplossing! De lange oplaadtijd is nu inderdaad nog een nadeel (denk bijvoorbeeld aan de tesla in Top Gear: 90 km rijden, uren opladen). Als dat opgelost is, zie ik elektrische auto’s helemaal zitten, zeker na het zien van de Chrysler 200c!

    Login om te reageren
  5. Jochempie zegt

    26 februari 2009 om 12:01

    @ tt: daar doen we als ingenieurs ook keihard ons best voor. Bedankt voor je hart onder de riem ;) En natuurlijk breiden we graag uit als er ergens geld te verdienen is :p

    Login om te reageren
  6. Vincent Vdm zegt

    26 februari 2009 om 12:01

    Knappe uitvinding!

    Login om te reageren
  7. Subaru zegt

    26 februari 2009 om 12:05

    Goede uitvinding. Het opladen is inderdaad de grootste bottleneck van het elektrisch rijden en daar lijkt dit me een goede oplossing voor.

    Wel een vervelende stem in dat filmpje trouwens…

    Login om te reageren
  8. bmw zegt

    26 februari 2009 om 12:06

    Tot al die fabrikanten natuurlijk hun eigen stekkers en voltages gaan gebruiken. En dan is het plan om zeep.

    Login om te reageren
  9. John zegt

    26 februari 2009 om 12:07

    Ik heb hier sinds een week ook een of ander oplaadpunt voor de deur… Geen idee wat er de bedoeling van is maar misschien ook leuk voor een topic om dat es uit te leggen.. Staat op de Karel Doormanstraat te Rotterdam..

    Login om te reageren
  10. Woette zegt

    26 februari 2009 om 12:10

    Euh, ik zie hier geen vooruitgang in maar een verplaatsing van het probleem.
    Elektrische energie is nog steeds iets dat moet opgewekt worden, je kan het niet zomaar ff gaan zoeken.
    Als iedereen zo een wagen heeft dan word de prijs van elektrische energie duur (of nog duurder, hangt er vanaf hoe je het beziet), iedereen zijn thuisfactuur gaat omhoog. Het aanleggen van zulke recharge points zal ook niet al te ‘groen’ verlopen.
    Dit is niet de toekomst voor mij, ik heb het meer op waterstof, dit moet uiteraard ook opgewekt worden maar van dat geweldige chemische element H is er GENOEG van aanwezig in het hele universum. Elektrische aandrijving is een tussenpunt maar dit systeem hoeft voor mij niet uitgewerkt te worden daar het over een x aantal jaar toch helemaal onnuttig zal zijn. Honda FX Clarity, de toekomst….

    Login om te reageren
  11. smeck zegt

    26 februari 2009 om 12:11

    interessante oplossing…maar waarom dezelfde stem als van powerthirst :P

    Login om te reageren
  12. westleah zegt

    26 februari 2009 om 12:11

    Het idee is dus dat je auto oplaad terwijl je winkelt? Ik denk dat ze beter iets kunnen gaan bedenken waarbij het opladen net zo snel gaat als “normaal” tanken. Als je dat bedenkt ben je binnen!!

    Login om te reageren
  13. MDA zegt

    26 februari 2009 om 12:12

    Klinkt geinig, maar hoe kunnen ze nou veel sneller herladen dan voorheen? ik zie hier de innovatie niet echt, behalve dat het geautomatiseerd is…

    Login om te reageren
  14. Benjamin1 zegt

    26 februari 2009 om 12:12

    facking awesome!

    Behalve die stem dan

    Login om te reageren
  15. mrB zegt

    26 februari 2009 om 12:12

    B’Vo Delft!!!

    mooi systeem van de mooiste Universiteit van Nederland, maar dat filmpje is echt vervelend, vooral die stem

    Login om te reageren
  16. sjaan zegt

    26 februari 2009 om 12:14

    Offtopic: Wat een slechte stem, zeker een Nederlandse student met een beetje Amerikaans bloed ofzo… tenenkrommend!
    Ontopic: niet echt een hele bijzondere uitvinding zo op het eerste gezicht en voorlopig nog verre toekomstmuziek zolang bedrijven als Shell de dienst uitmaken in de wereld.

    Login om te reageren
  17. Bobel zegt

    26 februari 2009 om 12:27

    Klinkt mooi, maar nog steeds zijn dan niet alle problemen opgelost. Je hebt ook mensen die naar Zuid-Frankrijk op vakantie gaan en dat redt je niet op 1 oplaad beurt.

    Verschrikkelijk stem trouwens :P

    Login om te reageren
  18. Sorcerer zegt

    26 februari 2009 om 12:30

    bmw: nu zijn er toch ook geen verschillende soorten tankopeningen bij de brandstofpomp? Does niet zo moeilijk…

    Zul je wel zien dat stroom bij een supermarkt 2x zo duur is als thuis. Gewoon lekker thuis opladen dus en voor lange afstanden de benzineauto van stal halen.

    Overigens zou een benzine/dieselaggregaat aan boord niet eens een slecht idee zijn: puur en alleen om elektriciteit op te wekken dus, dat kan dan ook veel beter dan hoe het nu gebeurt! Dan heb je dus een elektro-auto met dieselaggregaat om de stroom op te wekken. Daarmee moet je 1:50 kunnen halen… Ben benieuwd :)

    Login om te reageren
  19. tt zegt

    26 februari 2009 om 12:50

    Ik weet dat essent met een systeem van snelladen bezigwas. Daarmee zou je even snel electro kunnen tanken als nu benzine. Is vooral kwestie van de nodige aanpassingen te doen aan powergrid en de batterijen goed genoeg te maken om snelladen te kunnen uitvoeren. Gezien de hoeveelheid stroom en weerstand bij snelladen is dat momenteel vooral een technisch probleempje ..

    Ik heb zelf trouwens een testritje gedaan met een tesla, en ik heb wel meer dan 90 km gereden met een lading. Ik blijf erbij dat topgear wat stigmatiserends heeft neergezet tijdens hun uitzending. En ik geloof mezelf toch meer dan iets op tv..

    Login om te reageren
  20. Simpson zegt

    26 februari 2009 om 13:10

    kijk, die pigpen, daar heb je wat aan. Goed idee!

    Ook bij ieder tankstation en parkeerplaats zo’n oplaadpunt en je komt al een heel eind. Windturbine ernaast en klaar ben je.

    @sorcerer, inderdaad, zo’n aggregaatje kan ook best blijven draaien als jij voor de hageslag staat. Ik weet alleen niet of dat ook kan in een parkeergarage.

    Dat onze geliefde hangjeugd niet te lang in de dieseldampen hoeven te staan bedoel ik.

    Login om te reageren
  21. Glenn zegt

    26 februari 2009 om 13:16

    @ tt: Je hebt helemaal gelijk wat top gear betreft. Zowiezo zal hun rijstijl uiteraard voor meer stroomgebruik zorgen dan bij normaal gebruik, waardoor je anders misschien 200 km zou kunnen rijden, genoeg voor dagelijks gebruik.

    Waar ik vooral op doelde was de lange laadtijd die nodig was. De nieuwe lotus die hier in Nederland wordt omgebouwd schijnt wel veel sneller te zijn met laden.

    Login om te reageren
  22. M-lover zegt

    26 februari 2009 om 13:28

    @tt:
    Op de KHLim in diepenbeek is ook een project gestart voor onderzoek naar betere methdes om elektrische energie om te zetten/ op te wekken.
    Alsook een project om 3’huisjes’ autonoom te laten draaien op verschillende energiebronnen.

    België is er dus ook wel zeker grondig mee bezig!

    Login om te reageren
  23. OverSoft zegt

    26 februari 2009 om 14:31

    @Sorcerer:
    Oh? Je bedoelt een hybride-auto? Dat is namelijk precies wat jij beschrijft…

    @Woette:
    Waterstof kan op dit moment alleen nog geproduceerd worden door electrolyse van water. Electrolyse kost meer vermogen dan dat het eindproduct oplevert en het wordt door stroom gedaan! Dus waterstof auto’s zijn uiteindelijk nog minder energie-bewust dan accu-auto’s.
    Overigens kan stroom tegenwoordig ook schoon worden opgewekt…

    Login om te reageren
  24. Jandepandaman zegt

    26 februari 2009 om 14:32

    @Woette- Ik had begrepen dat we voor het maken van waterstof een Berg stroom nodig hebben om gewoon water om te zetten in waterstof en zuurstof omdat waterstof nog niet zo vrij voorkomt hier op aarde dat we het gewoon kunnen oppompen… Dus jij verschuift het probleem nog eens verder: Electriciteit opwekken- Daarmee water kraken en dan pas met het eindprodukt voertuigen aandrijven. Dan kun je beter die electriciteit rechtstreeks inzetten voor die auto’s zonder de tussenstap van waterstof.

    @ Sorcerer- Heet wat jij voorstelt niet gewoon “hybride”…? Nou ja, goed, dan zou je daar een misschien waterstof-motortje of zo voor kunnen gebruiken… Want de bedoeling is dus dat we uiteindelijk benzine/diesel-Lóós gaan bestaan.

    En wat die zelf zoekende stekker betreft- Ik heb thuis zo’n electrische tandenborstel die ik alleen maar op laadbodem hoef te leggen. Er komt geen metaal tegen elkaar, het is aan de buitenzijde van oplader en poetsmachiene 1 en al plastic. Dat scheelt zoekende bijstellende draaiende een hoop kapot kunnende mechanische stekkers.

    Login om te reageren
  25. alie zegt

    26 februari 2009 om 14:37

    Ik zet die auto liever onder een dak met zonnecellen

    Login om te reageren
  26. Buyck zegt

    26 februari 2009 om 14:48

    Deze evolutie stimuleerd ernorm om nieuwe paden in te slaan. Binnen 5 a 10 jaar zullen we terug kijken naar het jaar 2009 en het als maar primitief meer beschouwen!

    Login om te reageren
  27. Citrofiel zegt

    26 februari 2009 om 17:14

    Dit lijkt me een goed mogelijk concept. Over de uitwerking en de dure plaatsing van de systemen zal ongetwijfeld gesteggel komen, maar ik zie het nog wel gebeuren.

    @ Jandepandaman; Helemaal mee eens. Met heel je reactie eigenlijk.

    Login om te reageren
  28. Woette zegt

    26 februari 2009 om 17:44

    @ oversoft en jandepandaman

    Waterstofgas opwekken is idd energie slorpend maar naar wat ik ervan gehoord heb zou een ’tank’ waterstof veel langer meegaan dan een accuutje elektriciteit. Dus misschien die groene energie gebruiken voor de productie??
    Ik heb ook gelezen van een nieuwe methode om waterstofgas via biologische weg op te wekken, maar weet nu niet of dit haalbaar gaat zijn op grote schaal.

    Elektrische autoos zullen wel hun kans krijgen, volgens mij hebben ze die al gekregen, maar dit systeem van bijtanken is enkel handig als je lange afstanden doet, anders kan je toch gewoon thuis telkens opladen, gewoon niet vergeten de stekker in te steken :-D

    Login om te reageren
  29. Neurolizer zegt

    26 februari 2009 om 18:05

    Kan iemand mij uitleggen wat hier zo ‘awesome’ aan is? Het is gewoon een geavanceerd oplaadpunt.. Heel leuk gevonden om met een auto boven iets te gaan staan en vervolgens connectie te maken, maar geen details over waarom deze wijze van laden zoveel sneller is..

    Ik neem aan dat hier meer achter zit?

    Login om te reageren
  30. lincoln zegt

    26 februari 2009 om 19:02

    ha ha ha .. W.Ockels heeft een stopcontact uitgevonden ..

    wat een treurnis .. de TU Delft weer door de bocht ..

    hoop niet dat het hele concept meer dan 2 man-uur heeft gekost ..
    het liefst in een dronken bui ..

    Login om te reageren
  31. Tom van Bergen zegt

    26 februari 2009 om 19:56

    Het is en blijft op dit moment nog een concept. De auto die in de filmpje gebruikt wordt zal ook op de AutoRai staan. Hier worden ook een aantal technische features tentoongesteld. Aan deze auto wordt wel heel veel tijd en aandacht besteed om technische uitvindingen ook echt in de praktijk toe te passen. Wellicht dat er op deze manier wel meer concept realiteit kunnen worden. Dit is overigens niet alleen werk van TU Delft, maar ook van de TU Eindhoven en de TU Twente.

    Login om te reageren
  32. Blackmore zegt

    26 februari 2009 om 20:17

    Hier moeten we met z’n allen ‘ns een business caseje voor maken.

    Het innovatieve imho bestaat er hem in dat de bestuurder niet meer uit de auto moet, maar daar staat wel een hele infrastructuur-aanpassing tegenover. Leuk is dus dat je tijdens het ’tanken’ verder kan luisteren naar je radio en niet in de -15° moet gaan staan, minder leuk is dat de baas van het electroshell-station je misschien niet meer ziet binnenstappen voor een donut.

    In België is een bedrijf (ik meen IMEC) bezig met supercell batterijen, waarvan ze beweren dat je in seconden batterijen kan laden die dan weken meegaan, maar dit is slechts voor laptops voorlopig (maar goed: Tesla>>laptopbatterijen>> we zijn misschien sneller bij een werkbare oplossing dan we denken)

    En inderdaad, irritante Amerikaanse would-be voice-over :-)

    Login om te reageren
  33. Arnold Smit zegt

    26 februari 2009 om 20:54

    Ik denk dat in de toekomst de huidige tankstations geen brandstof meer verkopen, maar in plaats daarvan de schappen vol hebben liggen met reeds opgeladen accu’s.
    Te denken aan een aantal verschillende formaten.
    Zo kun je je eigen accu ontkoppelen en inruilen voor een die helemaal opgeladen is.
    Als je dan een dikkere bodemplaat hebt, kunnen daar de accu’s in opgeborgen worden.
    Dmv. een slede kun je het geheel onder de auto vandaan schuiven.
    In tijd dat de accu’s voor jou omgewisseld worden, heb je tijd voor een kopje koffie met een gehaktstaaf.
    Misschien is dit fictie, maar je weet het maar nooit!

    Login om te reageren
  34. HH zegt

    27 februari 2009 om 00:43

    @OverSoft

    Als je denkt dat H2 alleen te maken is door electrolyse van water
    dan moet je je huiswerk even opnieuw doen. Tevens zijn er
    meer methodes om water te ontleden dan alleen electrolyse zoals
    met een fotokatalist bv.

    @tt Belgische ingenieurs doen niets onder voor de Nederlandse hoor ;).

    Login om te reageren
  35. Jordi zegt

    27 februari 2009 om 01:28

    Heb weleens over na zitten denken. Als de plaats of de verplaatsbaarheid van de accu’s nou eens gestandaardiseerd zou worden. Dan zou ’tanken’ niet veel anders meer worden dan in 10 seconden ’t accupakket omwisselen worden. Daar is natuurlijk weer eenvoudig een abonnementsdienst of ander kostenberekeningsdienst aan te koppelen en dan ben je ook klaar!

    Login om te reageren
  36. eco2 zegt

    27 februari 2009 om 02:05

    Waarom zitten er geen draaiende wielen onder die auto als ie rijdt?

    Login om te reageren
  37. andy_son zegt

    27 februari 2009 om 20:39

    Haha die stem, slechte intonatie nice try -1

    Login om te reageren
  38. Herman zegt

    28 februari 2009 om 11:10

    Het hele systeem zoals dit, en accu verwissel systeem zal er nooit komen.

    Het is een leuk idee. Maar gewoon weg niet haalbaar vanwege de hoge kosten qua infrastructuur.

    Immers er zijn meer stopcontacten dan tankstations…. Why not use those?

    Oplossing van mij: Snel opladers bij snelwegen. ( wijnig infrastructuur ).

    Deze snel opladers hebben een hoog vermogen niet zoals je thuis 16A*230 hebt. En mede door nieuwe batterijtechnology.. ( of gewoon batterijen uit china ) Kan je in nutteloze tijd je accu 80% vol hebben.

    Dit filmpje is gewoon een poging om te kijken of het haalbaar is. Het kan ook haalbaar. Maar dan zit je vast aan de standaard koppeling van de auto… wat dat bedrijf dan in handen heb. Dit zal never nooit gebeuren.

    Opladen moet iets heel universeels zijn.

    Kijk eens naar de tankrobot… zoiets kost evenveel als dat je in dit filmpje ziet. OF zown accu verwissel systeem. Zie jij veel van die tankrobots?? Nee kost teveel geld.

    Zown accu verwissel systeem legt de fabrikant ook weer aan eisen. Dit moet je niet willen. Dan heb je minder vrijheid in het design van de auto.

    Maar zulke ideëen komen gewoon van studenten die er een opdrachtje voor maken op de HTS….. en krijgen er een leuk cijfer voor. Maar als je doordenkt dat het nooit haalbaar is. Immers innovatieve gedachten moet je wel stimuleren dus leuk dit.

    Login om te reageren
  39. Chris zegt

    2 maart 2009 om 22:39

    :P ik ken de gast van die stem.. t is eigenlijk een australier die expres een ‘ tell sell’ amerikaanse stem heeft opgezet..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North