• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Unieke spot: NSU Ro80

Auteur: sir_smokalot, gepost 25 februari 2011 om 17:20 – 39 Reacties

NSU Ro80


Wanneer we hier op autoblog aandacht besteden aan een selectie van al het lekkers dat je op autojunk om de oren vliegt, dan zijn dit in 99 van de 100 gevallen potente auto’s met veel pk’s, zo niet supercars. Dit is net dat ene geval waarbij we het over een andere boeg gooien.

Op het eerste gezicht zou je weinig aandacht besteden aan een oude Duitser met een motorblok met een inhoud die nog niet eens 1 liter haalt, maar het is juist het motorblok dat deze NSU zo speciaal maakt. Het gaat hier namelijk om een van de eerste modellen ooit met een wankelmotor.

De NSU Ro80 werd tussen 1967 (vlak voor de overname door Audi) en 1977 gefabriceerd, en viel in de smaak bij het autojournaille, want in 1968 werd hij door de Europese journo’s uitgeroepen tot Car of the Year. Dat dit niet automatisch betekent dat je met een kwalitatief goede auto te maken hebt bleek wel toen de NSU wegens motorproblemen door de jaren heen steeds meer de reputatie van onbetrouwbare auto kreeg.

Aangezien NSU pionierde op het gebied van de wankelmotor mag je ook niet verwachten dat alles in een keer vlekkeloos verliep, maar als je eenmaal een slechte reputatie hebt is hier ook moeilijk van af te komen. Het concept van de wankelmotor werd later wel door Mazda opgepakt, dat tot op de dag van vandaag nog (meer betrouwbare) rotormodelletjes maakt. Een overzicht van een aantal andere wankelmodellen vind je in deze post.

De betreffende olieslurper werd gespot in Rotjeknor door @Miranda. Bekijk de rest van de foto’s HIER.

Ook interessant!

  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • Gespot - Prachtige DeTomaso Pantera
  • AB-presentator spot retedikke Hyundai Kona

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
  • LANDO NORRIS IS DE F1 WERELDKAMPIOEN VAN 2025
  • De enige Bugatti EB110 op Nederlands kenteken is gespot!
FacebookTweetPinLinkedIn

coty, Gespot, Klassiekers, nsu, wankelmotor

Vorig bericht: « Is dit de zijkant van de Gumpert Tornante?
Volgend bericht: Fisker Karma-chicks voor bij de vrijmibo »

Lees Interacties

Reacties

  1. Bwlian zegt

    25 februari 2011 om 17:22

    Ver z’n tijd vooruit qua design enz.

    Login om te reageren
  2. retetikker zegt

    25 februari 2011 om 17:25

    Altijd al mooi gevonden.

    Login om te reageren
  3. bmwalpina zegt

    25 februari 2011 om 17:25

    Ja, maar dat was de DS ook. De techniek van een wankelmotor is innoverend, maar zoals bij alles dat nieuw is, zijn de problemen dat ook.

    Login om te reageren
  4. tarquesh zegt

    25 februari 2011 om 17:27

    Jammer dat NSU er niet meer is. Die wankel motor hield het zo’n 70 duizend kilometer uit.
    De garantie claimen hebben NSU de nek om gedraaid. Wil je nu een splinternieuwe NSU, koop een Audi!

    Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      25 februari 2011 om 17:29

      @tarquesh: Nee dank U… ge moogt alle ouwdies van mij hebben… ik hoef ze niet (zelfs niet gratis).

      Login om te reageren
      • KaCh1ng zegt

        25 februari 2011 om 18:03

        @406_v6: rij jij mr lekker verder met je peugeot

        Login om te reageren
        • mout zegt

          25 februari 2011 om 19:54

          @KaCh1ng: Guess what? Dat is precies wat ie doet. Stijlvol, ruim en comfortabel.

          Login om te reageren
  5. 406_v6 zegt

    25 februari 2011 om 17:27

    Ben benieuwd of deze eigenaar nog de originele Wankel heeft of dat er inmiddels een ander torretje in hangt… (zoals bij de meeste Ro-80’s).

    Was inderdaad z’n tijd vér vooruit, had met een betrouwbare motor “groot” kunnen worden.

    Login om te reageren
  6. mesfin zegt

    25 februari 2011 om 17:37

    Weet iemand de specs van dit blokje?
    of is dit dan een 1.3 met 200 pk?
    dat is wel dan aardig knap dacht ik zo (kan een tjoener nog een voorbeeld aan nemen!)

    Hele mooie koplampen, althans dat is mijn mening

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      25 februari 2011 om 18:47

      @mesfin: de alwetende Viking Wiki weet het: 115pk. Maar de meeste Ro80 hebben inmiddels gewoon een 4 cilinder Audo motor.

      Login om te reageren
      • JanC zegt

        3 maart 2011 om 13:27

        @mashell: De meeste werden anders vervangen door een Ford Taunus-motor…

        Login om te reageren
  7. rotarypowah zegt

    25 februari 2011 om 17:52

    Yeah 8)

    Login om te reageren
  8. tarquesh zegt

    25 februari 2011 om 17:52

    Ik ben dol op Audi! De A7 vooral!

    Login om te reageren
    • mout zegt

      25 februari 2011 om 19:55

      @tarquesh: Ik ben dol op off topic reacties. Sommige tenminste.

      Login om te reageren
  9. august zegt

    25 februari 2011 om 17:58

    Ik ben dol op Porsche. De 911 vooral!
    (wie volgt?)

    Login om te reageren
  10. tarquesh zegt

    25 februari 2011 om 17:58

    Ook op NSU.

    Login om te reageren
  11. peterv zegt

    25 februari 2011 om 18:23

    Ik ben dol op Mercedes De S klasse vooral!

    Login om te reageren
  12. ossscar zegt

    25 februari 2011 om 18:32

    De Ro80 is toch niet zo bijzonder als jullie denken volgens mij? Weet hier in de buurt toch wel vier van dit soort te vinden…

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      3 maart 2011 om 13:28

      @ossscar: Dan heb jij geluk.

      Login om te reageren
  13. mashell zegt

    25 februari 2011 om 18:48

    Zo mooi, design zo puur, zo simpel. Audi please look back.

    Login om te reageren
  14. rufctr01 zegt

    25 februari 2011 om 18:53

    Deze auto was zijn tijd ver vooruit maar ik kan niet zeggen dat ik het een mooie auto vind.
    Maar goed, ieder zijn/haar smaak.

    Login om te reageren
  15. bmwalpina zegt

    25 februari 2011 om 18:58

    Ik vind die c30 op de achtergrond trouwens ook niet echt verkeerd. Die is NIET zo onbetrouwbaar!

    Login om te reageren
  16. Justawheelchairguy zegt

    25 februari 2011 om 19:03

    Mooi wagentje.

    Login om te reageren
  17. SvenB zegt

    25 februari 2011 om 19:17

    Mijn pa heeft hem in het geel, net een banaan….
    Rijdt heerlijk maar echt mooi is hij niet

    Login om te reageren
  18. slappehap zegt

    25 februari 2011 om 19:36

    Absoluut één van de mooiste sedans die ik als klein knulletje heb mogen aanschouwen en kunnen bekwijlen.

    Login om te reageren
  19. C220AMG zegt

    25 februari 2011 om 19:50

    Dit is voor mijn tijd, echter vind ik het voor die tijd een absoluut technisch hoogstaande wagen en ook qua design vind ik ‘m absoluut niet verkeerd.

    Login om te reageren
  20. Klassiekerrally zegt

    25 februari 2011 om 19:59

    Mooi of niet mooi is natuurlijk persoonlijk, maar het valt me wel op hoe tijdloos de vormgeving van de auto is.
    En een cw-waarde van 0,355 in 1967! Dat haalt m’n Morris in elk geval niet. Die lijkt uit een heel ander tijdperk te komen.

    Login om te reageren
  21. appeltje zegt

    25 februari 2011 om 20:57

    Leuke spot! In Amsterdam heb ik er niet meer dan twee gezien in de laatste acht jaar spotten. Het is een leuke en eigenzinnige auto, dat mag ik wel.

    Login om te reageren
  22. Yeelen zegt

    25 februari 2011 om 21:13

    Ik ben dol op Ferrari, de auto’s vooral :D

    Login om te reageren
  23. nsuro80 zegt

    26 februari 2011 om 09:12

    Het is inderdaad een Ro80, en wel mijn Ro80. De auto heeft nog een orginele NSU wankelmotor; 995cc, 120pk. Ze hebben inderdaad de naam onbetrouwbaar te zijn, echter zijn de meeste kinderziekten er wel uit vanaf 1970. het moterblok was toen net zo betrouwbaar als een gewone cilinder-motor uit die tijd. De naam was echter al verpest en deze zal dit model helaas (onterecht) tot het einde der dagen achtervolgen. Jammer, want de auto heeft een interessante techniek, mooi functioneel ontwerp, goede prestaties en duitse degelijkheid. Op het net zijn diverse Nederlandse websites te vinden die dit model verder beschrijven.

    Login om te reageren
    • tvrspeedsix zegt

      26 februari 2011 om 14:50

      @nsuro80:
      leuk dat even reageert op je eigen gespotte auto!

      Login om te reageren
    • JanC zegt

      3 maart 2011 om 13:30

      @nsuro80: Inderdaad, ik wou zelf ook al reageren dat de auto zelf niet verkeerd was, maar te snel geïntroduceerd. Had men een jaartje doorontwikkeld dan was de wagen waarschijnlijk niet zo geflopt, als ie uiteindelijk voor in de boeken kwam.

      Login om te reageren
  24. Esprit_de_Flandre zegt

    26 februari 2011 om 12:57

    Eerste Wankel, leuk en zo, maar zou het niet kunnen dat deze auto ook wat gehyped wordt? Schilders worden ook pas echt veel waard als ze tijdens hun leven bijna niets verkocht kregen, in armoede leefden, en van miserie gestorven zijn…

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      3 maart 2011 om 13:31

      @Esprit_de_Flandre: Deze wagen was niet de eerste met een Wankelmotor uitgerustte auto. Dat was de NSU Spider.

      Login om te reageren
      • JanC zegt

        3 maart 2011 om 13:32

        @JanC:

        Login om te reageren
      • Esprit_de_Flandre zegt

        3 maart 2011 om 18:41

        @JanC: De eerste die ermee bekend geworden is dan. Maakt niet uit. Mijn punt is dat deze auto overroepen is…

        Login om te reageren
        • JanC zegt

          28 maart 2011 om 14:45

          @Esprit_de_Flandre: ’t was ook meer een algemene reactie.

          Login om te reageren
  25. desjonnies zegt

    27 februari 2011 om 10:21

    De auto die op 1 lijn mag stan naast de DS, beiden inspirerend en innoverend.
    En wat NSURO80 terecht opmerkt, toen de kinderziektes voorbij waren en de motoren betrouwbaar, had NSU te lijden onder het ‘British Leyland’ effect qua betrouwbaarheid.
    De Golf 1 was trouwens ook een NSU en geen VW
    Voorwielaandrijving en vloeistofgekoelde mtoren, dat was not-done in Wolfsburg.
    Eigenlijk, heel eigenlijk is het NSU geweest dat VW heeft gered van de ondergang………
    @esprit de flandre – De eerste Wankel was de NSU Spider uit 1964?

    Login om te reageren
    • JanC zegt

      3 maart 2011 om 13:33

      @desjonnies: De Golf 1 was niet een NSU ontwerp. Ik denk echter dat de overname van NSU uiteindelijk wel de katalysator was tot de wagen.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North