We kennen deze afbeelding uit een oude BMW advertentie toch nog wel? Een konijn (of haas, ik zie het verschil niet) met enorme voorpoten in plaats van een paar stevige achterpoten, dat is natuurlijk geen gezicht. Daarom maakt BMW geen auto’s met enkel voorwielaandrijving.
Althans, tot nog toe, want het het Britse Autocar schrijft dat er een eind komt aan het tijdperk dat BMW uitsluitend achterwiel- en vierwielaangedreven auto’s bouwt. Het Britse blad/website heeft in Genève goed geluisterd naar BMW topman Norbert Reithofer. Hij heeft aangegeven dat zijn merk een voorwielaangedreven entry-level model (0-serie?) zal introduceren. Deze kleine zondaar zal onder de 1-serie worden gepositioneerd. Dit model wordt gebouwd op een nieuw platform waarop ook de volgende generatie Mini Cooper zal worden gebouwd. BMW wil de kruisbestuiving tussen de twee merken stimuleren met het oog op een stukje efficiëntie, dus kostenbesparing. BMW en Mini zullen in de toekomst veel meer onderdelen gaan uitwisselen.
Tevens kan BMW wel een model gebruiken die de strijd aan mag gaan met o.a. de A1 en de toekomstige Forfour van aartsrivalen Audi en Daimler. De volgende generatie Mini staat vooralsnog voor 2014 op de agenda, maar een kleine voorwielaangedreven BMW zou er al een jaar eerder kunnen zijn. En als BMW dan toch van z’n geloof is gevallen, zou het zelfs kunnen zijn dat voor de derde generatie 1-serie (2018) voorwielaandrijving wordt overwogen.
Met dank aan Maarten voor de tip.
Cardesigner zegt
De nieuwe 1-serie pas in 2018?!
robbie zegt
@Cardesigner: Dat is de 3e generatie 1 Serie. De 2e generatie is momenteel in ontwikkeling en komt (ongeveer) in. Staat overigens ook duidelijk in de bron:
@Dennis: Konijn = haas
-edit: Tjsssttt, ik zie het verschil niet-
oxymoron zegt
@robbie: Het is echt een konijn, met gefotoshopte voorpoten. Zie de kop en de oren. Hazen hebben een veel bonkiger kop en langere oren. De kleurverdeling is die van een wild konijn.
Gnermo zegt
Aan alles komt een eind.
Kan niet zeggen dat het erg is, voor de puristen misschien, en de betweters, maar stel dat van deze kleine auto een M versie komt, dan is iedereen weer tevreden.
AMG Powerrr zegt
//merkbash modus aan// Een BMW is ook geen gezicht, dus wat is het verschil :P //merkbash modus uit//
JDM__Wotevajjjj zegt
of ze zouden gewoon een rwd mini kunnen maken… maakt het trouwens uit ? Als je voor weinig geld een sportieve rwd auto zoekt kon je nu ook al niet bij bmw terecht, en als je wel iets wil uitgeven zijn er betere alternatieven.
Hupke zegt
@JDM__Wotevajjjj:
Welke (hier in europa bij de dealer te krijgen) auto heeft er dan vandaag de dag nog goedkope RWD? En ik spreek hier nu over moderne sportieve middenklassen wagens? (of zelf lage of iets hogere klasse ik denk dat op mercedes en smart na er niet zo veel te vinden zijn?) Het enige wat ik kan bedenken is de MF (t)f maar dat is een cabriotje.
BMW met een FWD so what? De wereld vergaat toch in 2012 en dit is alleen maar extra voorteken…
Hoe ge het ook draait of keert dat bwm met een licht wagentje komt is nu niet echt wereldschokkend. Zelfs aston doet het. En de fiat 500 is al lang achterhaald met zijn achterwiel aandrijving. En Smart is van daimler en die gaan namaken doet BWM echt niet vooral omdat het zo moeilijk is om die wagentjes fatsoenlijk te ontwikkelen zodat ze op de weg blijven. Dus FWD enige optie, en iemand die ietwat rijden kan kan met een FWD zeker zoveel lol beleven als met een RWD.
Emitgs zegt
@Hupke: Fiat 500 achterwielaandrijving???
On topic: waarom zou bmw dit niet doen. Voor kleine auto’s wegen de voordelen zeker wel op tegenover de nadelen. De mini heeft dit ook al bewezen dacht ik.
robbie zegt
@Emitgs: De oer-500 (1957—1975) had achterwielaandrijving ;)
Flamingo zegt
dan=dat en ik zou het dan maar bij die auto laten als ik bmw was
Dennis zegt
@Cardesigner: Het blijven geruchten, maar de 1-serie zal nog wel een aantal facelifts krijgen, voordat er een geheel nieuwe generatie 1-serie komt.
GOD zegt
Dit was 10 jaar geleden al bekend (lichtelijk overdreven)
Is ook wel logisch toch.
Een simpel auto-tje om van A naar B te komen kun je beter met voorwielaandrijving maken.
Je hebt meer ruimte en het is goedkoper.
Mensen die zon auto-tje kopen geven geen ruk om wegligging
Flamingo zegt
@Cardesigner
De 1-serie na de opvolger van de huidige denk ik ofzo
Dimglor zegt
Mja misschien raar van Bmw, maar logisch dat ze kosten willen drukken…
HDM zegt
En bovenaan dit artikel vind u een uiterst zeldzaam exemplaar van de Sfinxhaas.
KaCh1ng zegt
de 1 serie komt toch in 2011, en de daaropvolgende pas in 2018 dacht ik
KlaasB zegt
Zolang het bij een instap model blijft is er niet zoveel aan de hand…De mini is er nu toch ook al een tijdje met enkel voorwiel aandrijving en dat is tenslotte min of meer een BMW.
Dirk zegt
Voorwielaandrijving is zeker niet slechter of minder leuk dan achterwielaandrijving.
voorbeelden genoeg.
Bert zegt
Ik ken 7 BMW/Mercedes rijders, en na deze winter zeggen ze allemaal (da’s 100%) dat ze nooit nog achterwielaandrijving willen. Zelf vond ik – in m’n BMW tijd – dat driften door de sneeuw best leuk. Maar sinds ik m’n wagen deel met m’n vrouw ook voor mij geen achterwielaandrijving meer.
KaCh1ng zegt
@Bert: toch wel raar dat er nog altijd zoveel BMWs/mercedessen nog rondrijden…
paulusrx7 zegt
op de mini na dan… dat is toch gewoon een bmw maar omdat hebben ze hem maar mini genoemd
owja hoe gaan ze dat ding noemen? 0serie? -1serie? lekker doordacht bmw…
GOD zegt
@ Bert
Ook handig dat je de reden er ff bij zet waarom die 7 man geen achterwiel aandrijving meer willen.
GOD zegt
@ paulusrx7
sowieso geen cijfer aanduiding, eerder een letter.
waarschijnlijk i
GOD zegt
of megacity
ThomasBol zegt
Heb dit, een model onder de 1 serie, al echt super lang geleden in een magazine gelezen. Ben heel benieuwd!
BananaFlip zegt
Het is natuurlijk ook ronduit zot om een klein hatchbackje op de achterwielen aan te drijven. Leuk, dat wel ;)
q-oekje zegt
vale46 zegt
@q-oekje:
Groot gelijk!
Ik haatte dat fietsje omdat het voorwiel steeds spinde!
mijn go-cart had daar tenminste geen last van.
OT: Ik vond de RWD/AWD van BMW net zo leuk. Lekker dwars doen en de andere merken te kakken zetten!
In de stad is FWD natuurlijk goedkoper/makkelijker, maar ik hoop dat ze daar niet al te snel aan zullen toegeven!
Bert zegt
@GOD
’t Is hier nogal bergachtig (nou ja, heuvelachtig) en de achterstraatjes waar die mensen hun villa’s hebben worden niet geruimd. Terwijl de audi’s lustig zonder problemen de berg over gingen, moesten de achterwielaandrijvers te voet naar de bushalte. Ze zijn net iets te veel uitgelachen geweest denk ik.
York zegt
@Bert:
Dat heb ik er voor over. Want zonder sneeuw weet ik wie er het meeste plezier heeft hoor.
bmw-e30-7bh zegt
Tjonge jonge jonge, dan maken ze die goddamn Mini toch met achterwiel aandrijving!
Dit gaat helemaal nergens over..
Die fuckin Norbert verdient een nekschot!
bmw-e30-7bh zegt
http://www.bunspace.com/static/groups/228/logo.jpg
GOD zegt
@ Bert
Ok dat is heel begrijpelijk.
Ik als trouwe achterwielaandrijving aanhanger had in de zelfde situatie ook een AWD gekozen.
youngtimer zegt
@Dennis Dit is geen gerucht, maar een feit. Zie ook de BMW-persconferentie voor Genève. Zie hier het exacte citaat: http://www.driving-fun.com/forum/viewtopic.php?p=580214#p580214
-edit: thanks, ik heb de tekst aangepast-
Imom zegt
Vraag ééns aan de grote meerderheid van de BMWrijders welke wielen aangedreven worden,50% weet het niet ééns.
Als het BMW embleempje er maar blijft aanhangen,das het voornaamste.
Gnermo zegt
@Imom: Hah, hier sla je de spijker RECHT op de kop.
q-oekje zegt
bmw meeting :P
nomar zegt
@q-oekje:
SCHIT-TE-REND, you sir, rule :D
robbie zegt
De nieuwe tweede generatie 1 Serie komt zelfs al in 2011. En de derde generatie dus in 2018.
http://en.wikipedia.org/wiki/BMW_1_Series_(F20)
Fortuna zegt
Zelfs een smart heeft achterwielaandrijving…
lamborghin__fan zegt
ah zou goed zijn bmw met fwd en dat heet dan 0-serie
o staat dan voor 0 , zero , niemendal een bmw met fwd trekt op niks
robbie zegt
De exacte woorden van Dr. Norbert Reithofer (persbericht BMW):
Het was overigens al sinds oktober vorjg jaar een gerucht dat BMW hier over nadacht.
http://www.autoblog.nl/archive/tag/0-serie
Nu is echter voor het eerst door BMW bevestigd dat ze er inderdaad serieus over nadenken om BMW’s en MINI’s op hetzelfde FWD/AWD platform te gaan bouwen.
Jippie zegt
Vloeken in de kerk. Deze man moet ontslagen worden! Dan bouwen ze maar een nog kleinere mini. Je hoeft toch niet alles na te doen wat Audi en Benz doen? Zou me ook niets verbazen als die Audi ook niet aan gaat slaan.
flyingd zegt
Ik hoop niet dat ze dat gaan doen, een BMW is een BMW. en die heeft altijd achterwiel aandrijving.
Als ze dan toch zo nodig een voorwiel aandrijver willen bouwen, dan maar onder de naam Mini.
CL65 zegt
Mannen rijden achterwiel vrouwen voorwiel zo is het en zo zal het altijd blijven, wat bmw ook doet.
Pinz_710M zegt
@CL65: En zo is het*
Het mooiste is nog altijd rwd en dan zelf handmatig beslissen of je de awd wil inschakelen. De fun van rwd met het gemak van awd als het nodig is.
Prutsor zegt
Ja wie gaat er nu ook in zo’n kleine auto achterwiel aandrijving leggen. Misschien alleen als het een elektrische aandrijving zou zijn, dat het mogelijk was.
Pinz_710M zegt
@Prutsor: Eh Smart?
schnitzerken zegt
Ik lig er niet van wakker, mercedes zijn A en B zijn ook FWD. En deze 1 serie is idd 1ste generatie, 2de generatie 2011 en derde 2018 ;)
killioq zegt
ik hoop dat het rwd blijft. is juist zo leuk
M3 E30 zegt
het zou erg spijtig zijn.
Esprit_de_Flandre zegt
Wel, ze doen maar. Dan zijn we toch van die gezever van de fanboys af die zeggen dat RWD zoveel beter is en heilig en onverslaanbaar en en en…
Johan-SV zegt
geen bmw zonder achterwielaandrijving
Pieter-Jan zegt
Ik vind dat de Mondeo Ghia van mijn vader lekkerder stuurt dan mijn 5series M-sport ophanging. Aandrijvings puristen zijn blaaskaken die niet beseffen dat Tiff Needle en soortgenoten vooral entertainers zijn. Denken dat purisme een symptoom van vakkunde is, terwijl het omgekeerde waar is. Met FWD en AWD kan je evengoed spelen. Mannen dit, vrouwen dat… we hebben het hier over een doos met wielen, doe normaal.
Voor mij hoort FWD wel thuis op kleine wagens, en AWD op zeer krachtige en/of zware wagens.
Hubert zegt
Hier nog een interessante link :
http://www.bmwarchiv.de/e-code/
De F06 (6 series 4drs), F34 (3GT) en de MCV staan er nog niet bij, maar deze lijst wordt regelmatig bijgehouden.
Laue zegt
zal tijd worden stelletje stijfkoppen.
Donstil zegt
Ach BMW bewijst met de mini dat ze de best sturende voorwielaangedreven auto op de markt kunnen bouwen.
Komt wel goed dus als de 1serie fwd zal worden.
Peter zegt
@Donstil: Wat een onzin argument. Zo wat iedere VW/Audi, Renault, Peugeot, Ford en Mazda stuurt net zo goed of zelfs beter dan een Mini.
Donstil zegt
@Peter: Haha nee sorry.
Peter zegt
@Donstil: Toch wel, neem het maar aan van iemand die met zowat allen gereden heeft dus ervaring uit eerste hand. Dat is net iets relevanter dan fanatisch merkvertrouwen.
Donstil zegt
@Peter: ik heb het van mezelf das nog veel dichterbij. Rij een mini cooper s namelijk.
Peter zegt
@Donstil: Dat wil nog niet zeggen dat je anderen kent. Mijn ervaring zet de Ford Focus hoger. De Mini welke ik gedurende een week gebruikt heb was dan wel geen Cooper, maar ook geen enkele van de andere was een topversie en allen presteerden qua sturen/wegligging gelijkwaardig en toch verschillend. Dit wil niet zeggen dat ik de Mini minderwaardig vind maar geheel objectief en neutraal kan ik hem zeker niet de beste noemen.
O.T. BMW verliest hierbij toch wel een beetje een stuk van hun premium status.
Laue zegt
een beetje autobouwer heeft veel varianten,prijsklasses en doelgroepen. kijk naar VAG, ik geloof niet dat die het verkeerd doen. De meeste mensen willen toch een simpele auto die van a naar b gaat. dan hoef je niet bij BMW aan te kloppen. en van het kleine selectieve stokoude BMW RWD fans kan BMW niet op leven.
GH zegt
Misschien domme opmerking, maar achterwielaandrijving wil toch niet per se gelijk nadelig zijn ten opzichte van een voorwielaandrijving? Of zit de nadeligheid van achterwielaandrijving alleen in de bouwkosten?
Laue zegt
@GH: er zijn twee voordelen van RWD. 1- je kunt meer PK kwijt. 2- het is leuk.
NovaStar zegt
De fransen zijden het al, je kan beter trekken dan duwen. Trekken gaat een burostoel makkelijker over een drempel dan duwen maar alsje zwaar moet trekken kan je beter RWD hebben ivm gewichtsverplaatsing.
bmw-e30-7bh zegt
@NovaStar: En jij luistert naar de Fransen…?
@Peter: Nou nee
Timmie zegt
Sinds Richter niet langer de hoge pief is bij de M-afdeling, gaat het steil bergaf: 4WD, SUV, trekhaak, automaat, turbo’s, downsizing, … En nu gaan ze bij BMW aan een van hun fundamenten raken??? Zijn ze dan zo slaafs tegenover de huidige economie?
Svensson zegt
@Timmie: Helemaal met je eens. BMW is binnenkort BMW niet meer.
northspotting zegt
Uhm, de Audi A1 wordt toch de concurrent voor de MINI? Waarom heeft BMW dan een klein model nodig als concurrent voor de Audi A1? Beetje dubbel……..
bmw-330i-touring zegt
Waar zijn de echte mannen naartoe? Zelfs mn bmw met esp/dtc is al voor softies ;).
Grapje he mensen :)
mc zegt
achterwielaandrijving is ook niet verantwoord met een korte wielbasis met wat pk’s erop. Het is niet voor niets dat Mercedes de A en B klasse met voorwielaandrijving uitrust. EN ja smart heeft achterwielaandrijving, maar met zo’n licht motortje en beroerde bak krijg je die achterwielen toch niet aan het spinnen…
six-trey zegt
bij gewone auto’s
>200PK = FWD
<200PK = RWD
dus ik zou er niets op tegen hebben als ze het zouden gebruiken
en AWD alleen bij SUVs/trucks/pickups en daar zou RWD moeten verboden zijn en je moet al helemaal gestoord zijn om daar FWD te gebruiken
SimonMc zegt
@six-trey: maak daar maar >300 pk van voor voorwielaandrijvers.
jack_abarth zegt
@alle mensen tegen de FWD.
Dan koop je toch gewoon nog steeds een 1-3-5-6 of 7 serie met RWD?!?
Dan het volgende, degene die hier roepen over RWD is het beste dit en het beste dat. Wedden dat van die groep nog niet eens 50% überhaubt een RWD auto rijd.
QuattroBoy zegt
@jack abarth
ik wel hoor, 1x quattro, 1x rwd. Ik ga nooit meer fwd rijden, laat ze dat maar in een Prius stoppen!
magux zegt
Als de 3 serie maar RWD blijft
Ramshoek zegt
De BMW 5 serie deelt z’n platform met de 7.
Ik denk dat iets soortgelijks gaat gelden voor 3 serie en 1 serie.
De 0 serie deelt dus z’n platform met de nieuwe mini (en misschien enkele PSA producten???).
Volgens mij hoeven we vooralsnog niet te vrezen voor een voorwielaangedreven 1 …
Timmie zegt
Wederom een bewijs dat geen enkele traditie resistent is tegen een veranderende economie…
Gelukzak zegt
Dit is trouwens een wild (photoshop) konijn. Haas heeft zwarte rand aan de iets langer oren …
DRIVR zegt
Dat is toch al een half jaar bekend?
Zie: http://drivr.be/2009/09/29/alle-details-bmw-0-reeks-i-city-car/
Laue zegt
ik begin die haas / konijn discussie wel beu te worden.
CSL zegt
FWD hebben ze toch al! En dat is de scherpsturende Mini!
Zelfs met de aandrijving voor zorgt BMW voor de BMW gevoel.
Dat kunnen beter dan wie dan ook.
Maar warom maken ze niet gewoon eentje met midden/achter motor. Dat scheeld gewicht en ruimte toch! Kijk maar naar de Smart en dus niet naar de A-klasse! Zelfs zonder stuurbekrachtiging rijdt dat super goed.
CSL zegt
zo dus:
)
Deveon zegt
Jammer.. Deze nieuwe bmw wordt een peugeot met bmw embleems.. Wat echt heel erg jammer is want ik heb zelf meerdere keren voor mn werk in een 407SW gereden.. Was redelijk vlot, maar toen ik klaar was met werk en in mijn e36 reed toen voelde die toch directer aan met gasgeven en sturen.. De enige FWD’s die ik wel oke vind rijden was de Golf V en de Citroen Jumpy.. Mijn volgende auto wordt zeer waarschijnlijk weer achterwiel aangedreven.. Met winterbanden is sneeuw geen probleem.. (in NL)
Ivo zegt
@ Pieter-Jan,
Theorie van de koude grond lijkt me, daarom hebben ze in de F1 zeker ook AWD…
Maar ik zou zeggen, koop een Mondeo en laat de 5 Serie staan voor mensen die de techniek wel op waarde weten te schatten.
Gr.
Svenska Aeroplan AB zegt
Zo, worden ze bij BMW ook ineens modern?
;)
M-lover zegt
met de mini en focus RS is al bewezen dat voorwielaandrijving best goed kan sturen… al blijf ik bij mijn standpunt dat je het vermogen niet op de sturende wielen moet overbrengen (of toch minder dan de helft).
RWD4ME! En ik ben die zever over sneeuw beu! Ik heb er geen problemen mee gehad, terwijl ik sporen zag van voortrekkers die de bocht niet haalden door onderstuur, gleed ik lekker door de bocht met een beetje overstuur…Als een achtertrekker niet weg geraakt ligt dat enkel aan het gewicht, leg er dan een zak cement in ofzo…
Freude_am_Fahren zegt
Ben wel een voorstander van RWD, dat is net één van de sterke punten aan BMW, je krijgt zoiso RWD (of AWD) dus zoiso fun en een goed rijgedrag!
Ik ben dus geen voorstander van een BMW met FWD, want voor je het weet zitten ze het ook op de 1 en op de 3, en dat zouden we niet willen.
(Als je een BMW met FWD wilt, doop dan een Mini.)
Freude_am_Fahren zegt
Bij kleine auto’s is FWD mss beter (dat weet ik niet), maar daar heb je de Mini voor hé!
Zolang het echt tot de 0-serie (?) beperkt blijft kan ik er perfect mee leven. Maar dan ook enkel daar!
Benz.. zegt
Ach, ik sta nu nergens meer van te kijken.
Ze moesten bij BMW al noodgedwongen aan de turbo’s om de concurrentie enigszins bij te kunnen benen terwijl de 100pk de liter inhoud toch altijd het handelsmerk van M-Power was.
We zullen zien..
de sjonnies zegt
Ooit met de eerst 320’ér probeerde BMW iedereen ervan te overtuigen dat een vier cilindertje ‘not done’was.
Maar toen kwam de M3 uit, juist, een 4 cilindertje dat zwaar opgefokt was.
BMW beweerde toen dat het blok korter is en de krukas ook en dat het blok daardoor stijver was en daardoor meer spanning kon hebben (logisch verhaal)
Vanaf dat moment is BMW bij mij van zijn voetstuk gedonderd en zijn het gewoon gekostumeerde marktkooplieden geworden die je omwille van een broodje aap je in een te dure auto willen hijsen. ( Die ouwe versleten M5 die ik ooit had reed wel geweldig, eerlijk is eerlijk)
toyotaprius zegt
Ach het kan nog gekker…
platform sharing Opel en VW.
dummy zegt
Voor wie graag een kleine BMW met rwd wil is een Z1 misschien een tip.
Fijne wagen en zal in waarde niet veel meer zakken!!
peter zegt
hopelijk breidt dit niet uit naar boven toe. De 316d / 318d /320d s zijn momenteel de enige betaalbare lease gezinswagens met RWD die niet teveel uitstosen ( mercedes & lexus) naar belastingen toe.
nomar zegt
ik heb zo de indruk dat ze bij BMW niet meer weten van welk hout pijlen maken… Nu gaan ze Audi nog lekker na-apen ook door die verfoeilijke voorwielaandrijving in hun premiumsleetjes te hangen ook (!) Eveneens interessant: check dit maar effe: http://www.ausmotive.com/2010/02/22/bmw-returns-serve-in-latest-audi-war.html
Het beste waar BMW op komt is 1500$ korting geven als je je Audi inruilt en een BMW koopt… Hoe zielig wordt BMW wel niet, spelen op de prijs is echt het laagste van het laagste en niet echt een lange termijn visie… Ach ja, ze hebben blijkbaar niets anders en veel succes heeft dat waarschijnlijk niet, 1500 dollar krijgen om een gedrocht te kopen, daar trapt een Audibezitter toch niet in… Sjonge jonge, toch echt zielig bezig hoor daar in Beieren…
CSL zegt
@nomar
Audi naapen?
Zelfs de Audi A8 heeft voorwielaandrijving!
Ron zegt
Dat die mensen geen achterwielaandrijving meer willen in de winter ligt aan hun zelf, omdat ze te zuinig zijn om een paar fatsoenlijke winterbanden te kopen.
(ik heb hetzelf ook eens gezegd) maar als je eenmaal achterwielaandrijving hebt gereden wil je niet meer anders ook niet in de winter! achterwielaandrijving heeft met goede winterbanden ook in de sneeuw juist zijn voordelen,de auto is veel beter te corrigeren en glijd veel minder snel weg over zijn voorwielen.
Alleen het verhaal wat compactheid betreft gaat wel op,dus bij kleine auto’s is voorwielaandrijving in het voordeel, maar niet wat betreft wegligging!
Cantago zegt
BMW met voorwielaandrijving? Dat is geen BMW, dat is merkverzieking! Ik koop dan nog liever een Megane RS (vergelijking: ik eet liever hondepoep dan een halve boterham).