• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vanaf 1 oktober ‘stille’ autobanden verplicht

Auteur: robbie, gepost 21 juli 2009 om 15:05 – 68 Reacties

Stilte

Of je nou wil of niet, vanaf 1 oktober moeten alle nieuwe autobanden die verkocht worden voor personenauto’s, bestelwagens en trucks voorzien zijn van een S-markering. Die markering geeft aan dat de band voldoet aan de Europese eisen met betrekking tot het afrolgeluid. In eerste instantie geldt deze eis alleen nog maar voor banden met een maximale sectiebreedte van 185 mm. Vanaf 1 oktober 2010 ligt de grens op 215 mm en vanaf oktober 2011 moeten alle banden aan deze eis voldoen.

In 2007 begon de Nederlandse overheid al met de campagne: De Nieuwe Band en nu kunnen we er niet meer onderuit. En dat terwijl Continental een tijdje geleden nog waarschuwde dat stille banden veel gevaarlijker zijn omdat ze een langere remweg hebben en ook op nat wegdek slechter presteren.

Ook dealers en bandenboeren hebben nu een probleem, want die moeten al hun banden (met een maximale sectiebreedte van 185 mm) zonder S-markering voor 1 oktober zien te verkopen, want daarna mag het niet. Het mag dan alleen nog als er een certificaat wordt aangevraagd, maar dat kost volgens de Bovag heel veel tijd.

Grote kans dus dat je lokale bandenboer of dealer eind september zijn ‘onverkoopbare’ banden in de uitverkoop doet. Doe er je voordeel mee! (via: bovagkrant.nl)

Ook interessant!

  • Van Brienenoordbrug
    Van Brienenoordbrug zorgt voor lekke banden vrachtwagens
  • Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
    Video: nooit bezuinigen op banden voor je auto
  • banden moeten vervangen worden
    Video: deze banden moeten vervangen worden
  • Video: Wat je nog niet wist over offroad banden
    Video: SUV banden zijn parels van techniek

Nieuwste artikelen

  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
  • Politiehelikopter stopt dronken automobilist bij Lelystad
FacebookTweetPinLinkedIn

banden, Verkeer

Vorig bericht: « Pech voor NedCar, productie C-Crosser & 4007 start pas in 2010
Volgend bericht: Een keer raden van wie deze Arnage is »

Lees Interacties

Reacties

  1. Neptukker zegt

    21 juli 2009 om 15:08

    Wow, een overheidsregel die logisch is, de belastingbetaler geen geld kost, bedrijven tot innoveren aanzet en waar iedereen gelukkiger van wordt.

    Login om te reageren
  2. Laue zegt

    21 juli 2009 om 15:12

    245.. ik kan nog ff :P

    Login om te reageren
  3. paul zegt

    21 juli 2009 om 15:13

    Geen geld kost?

    Als je als bedrijf een hele voorraad “oude” banden hebt, die niet allemaal verkoopt voor Oktober heb je wel een probleem denk ik. Deze voorraadverschillen kosten hoe dan ook geld.

    Login om te reageren
  4. Paragon zegt

    21 juli 2009 om 15:13

    Ik begrijp dus dan komende winter winterbanden verboden zijn!?? Of mogen die wèl lekker veel herrie blijven maken!? (iets wat ze nu iig wèl doen)

    Login om te reageren
  5. frank zegt

    21 juli 2009 om 15:15

    wie op autoblog heeft banden van 185 of smaller?

    Login om te reageren
  6. Kap zegt

    21 juli 2009 om 15:17

    @Neptukker Wacht maar tot je de prijzen ziet van de nieuwe banden (althans daar ben ik bang voor :( )

    OT: idee is leuk maar of het ook effect heeft….

    Login om te reageren
  7. DJD zegt

    21 juli 2009 om 15:19

    Vraag me af hoe ze dat gaan oplossen voor de Veyron dan. Die heeft alleen maar de fabrieksbanden…

    Login om te reageren
  8. WId zegt

    21 juli 2009 om 15:21

    Gelukkig is de grens en marktplaats niet ver weg..

    Login om te reageren
  9. Harie zegt

    21 juli 2009 om 15:23

    @ WId:

    De grens? “Die markering geeft aan dat de band voldoet aan de Europese eisen met betrekking tot het afrolgeluid.” Ik neem aan dat jij ergens bij de grens met Azie woont?

    Login om te reageren
  10. lordmaster1 zegt

    21 juli 2009 om 15:31

    @ frank

    K heb d’r 135ers onder liggen;)

    Login om te reageren
  11. Barracuda_82 zegt

    21 juli 2009 om 15:32

    Geld dat ook voor semi slicks?

    Login om te reageren
  12. Jan zegt

    21 juli 2009 om 15:33

    Nou de bandenboer mag mij nog best een setje prima banden verkopen na 1 Oktober zonder S-markering geen haan die er naar kraaien zal. Moet hij ze wel even voor oktober van zijn voorraad afboeken natuurlijk.

    En eh auto’s die voor nieuw worden verkocht na 1 oktober maar op dat moment van spreken al een paar seizoenen als voorraad op een vliegveld hebben overleefd. Worden op factuur verkocht met “2 hands” banden? Slechts 20 km gereden?…

    Login om te reageren
  13. KevinK zegt

    21 juli 2009 om 15:34

    wat waren de voordelen?

    dat ze stiller zijn???? niks qua veiligheid?

    waar gaat dit nog in godsnaam over…

    Login om te reageren
  14. creative zegt

    21 juli 2009 om 15:35

    waarom ook alweer? ik ben die bemoeizucht een beetje zat, kunnen we niet gewoon weer wat meer belasting gaan betalen ergens over?

    Login om te reageren
  15. bmw-e30-7bh zegt

    21 juli 2009 om 15:36

    @ lordmaster1: Wat voor een fietsbandjes zijn dat dan? Van een eend?

    OT: Nou dat wordt dan nieuwe bandjes kopen vóór okt 2010.. Of mag je er dan nog wel mee rijden?

    Login om te reageren
  16. Alwood zegt

    21 juli 2009 om 15:36

    eerst de smalle bandjes?! heu… ik dacht dat brede banden meer geluid maakten. Maar het zal wel zijn om eerst de stadsautootjes stil te krijgen :?

    Vraag me af hoe ze dit met winterbanden willen doen, maar die zullen ook wel aan de norm moeten gaan voldoen.

    Ik ben nog heel even veilig met m’n 195’s, niet dat het veel uit zal gaan maken om stille banden te moeten kopen :P Misschien zijn m’n Michelins al wel stil genoeg.

    Login om te reageren
  17. lordmaster1 zegt

    21 juli 2009 om 15:37

    @ bmw-e30-7bh

    Idd, van een eendsoort, genaamd de Dyane, die origineel met 125 ers wordt geleverd, maar dan toch maar een maatje breder;)

    Login om te reageren
  18. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    21 juli 2009 om 15:39

    @ Frank: ik op mn klassiekers…

    Login om te reageren
  19. GOD zegt

    21 juli 2009 om 15:40

    mijn banden hebben vrijheid van meningsuiting en mogen gewoon piepen wat ze willen.

    Login om te reageren
  20. Moods zegt

    21 juli 2009 om 15:41

    Ach, als mijn opa wegrijdt met half ingetrapte koppeling met 5000 toeren per minuut, hoor je die afrolgeluiden toch niet ;-)

    Maar verder prima hoor, al vind ik dat ze -om de bandenboeren tegemoet te komen- wel een overgangsperiode hadden mogen inlassen. Of is dat al gebeurd, maar horen we daar niets over?

    Login om te reageren
  21. Texhnolith zegt

    21 juli 2009 om 15:42

    nou fijn. hopelijk zijn er tegen die tijd nog kwaliteits banden te vinden met sportieve eigenschappen..
    Gelukkig zit ik nog safe met m’n 255.

    Login om te reageren
  22. Hugo zegt

    21 juli 2009 om 15:43

    In 2011 ben ik toch het land wel uit hoop ik..

    Login om te reageren
  23. Linkador zegt

    21 juli 2009 om 15:44

    En dan willen dezelfde malloten dat Hybrids & Eectrische voertuigen extra lawaai gaan maken of een trilfunctie hebben voor de slechthorende mens.

    Login om te reageren
  24. Pordon zegt

    21 juli 2009 om 15:46

    Uhm dan moet er voor 1 auto nieuwe bandjes komen, de andere zijn met 225 en 245 nog wel even veilig.

    Login om te reageren
  25. Peter_D zegt

    21 juli 2009 om 15:46

    245 dus voor mij nog even niet :D

    Login om te reageren
  26. mrtn zegt

    21 juli 2009 om 15:47

    Godsamme, hoe moet dit met oldtimers dan. Daar horen klassieke banden onder te zitten, die op dit moment al moeilijk te krijgen zijn (bijna alleen Michelins en Vredestein’s).

    Login om te reageren
  27. Lada zegt

    21 juli 2009 om 15:50

    Loopt NL hier nu weer eens voorop of wordt dit vanaf 1 oktober verplicht in de hele EU?

    Login om te reageren
  28. jamesBROWN zegt

    21 juli 2009 om 15:51

    Zucht… Die klote-EU altijd met al die &*^%$-regeltjes. Ik begin serieus overtuigd te raken dat het tijd wordt om als land al die regels van de EC naast ons neer te leggen, het wordt steeds gekker…

    Login om te reageren
  29. Alwood zegt

    21 juli 2009 om 15:54

    bedenk me nu net wel even een wat ernstiger probleem… met 265 All Terrain bandjes wordt dit best een probleem :? hoe wil je in hemelsnaam terreinrijden op soepel afrollende bandjes. Op een Defender heb je grof profiel nodig ffs!

    Login om te reageren
  30. Emile_Benz zegt

    21 juli 2009 om 15:55

    @ Alwood: dat zullen wel weer uitzonderingen op de regel worden…hoop ik…

    Login om te reageren
  31. racerx zegt

    21 juli 2009 om 15:55

    Mooi, met R18 235 voor en 255 achter heb ik er nog geen last van.

    Login om te reageren
  32. racerx zegt

    21 juli 2009 om 15:57

    In addition: voorzie de belangrijkste knelpunten, qua geluid, gewoon van fatsoenlijk asfalt. Scheelt meer dB dan andere banden onder auto’s monteren in my humble opinion.

    Login om te reageren
  33. Laue zegt

    21 juli 2009 om 15:57

    wat zijn de maten van een veyron eigenlijk?

    Login om te reageren
  34. robbie zegt

    21 juli 2009 om 15:57

    @Jan, deze regel heeft alleen maar betrekking op aftermarket banden. Nieuwe auto’s hebben hier (voorlopig) dus nog niks mee te maken.

    @Pordon, je hoeft natuurlijk niet direct op 1 oktober nieuwe banden te monteren. Er mogen alleen geen nieuwe banden zonder markering verkocht worden. Je hoeft dus pas banden met markering te monteren als je aan nieuwe banden toe bent.

    Login om te reageren
  35. Emile_Benz zegt

    21 juli 2009 om 15:59

    @ RacerX: maar dat kost de overheid (veel meer) geld… :wink:

    Login om te reageren
  36. CSL zegt

    21 juli 2009 om 16:02

    Dit zal Paul Vlasblom leuk vinden.

    Login om te reageren
  37. Jeroen zegt

    21 juli 2009 om 16:03

    Zit ik goed met mijn (bijna) versleten 165-ers kan ik voor de winter nog een nieuw setje erop leggen als ze lekker goedkoop geworden zijn ;)

    Login om te reageren
  38. Jan zegt

    21 juli 2009 om 16:04

    @ JamesBROWN Waarom halen mensen toch altijd europese regels / standaardisaties bv ten aan zien van veiligheid en hoe de nederlandse overheid ze implementeerd of toepast door elkaar?

    Login om te reageren
  39. CSL zegt

    21 juli 2009 om 16:07

    )

    )

    Login om te reageren
  40. CSL zegt

    21 juli 2009 om 16:08

    )

    Login om te reageren
  41. Rob zegt

    21 juli 2009 om 16:13

    Wat een gezeur zeg, doe eens wat aan die teringherie uit scooters en motoren zou ik zeggen!

    Login om te reageren
  42. Stender zegt

    21 juli 2009 om 16:17

    Ik rijd nu op 185 banden :( maar gelukkig kunnen de velgen ook 195 hebben, dat scheelt dan weer, dan maar wat meer verbruiken.,

    Login om te reageren
  43. Ferry zegt

    21 juli 2009 om 16:22

    Een goed initiatief. Ik woon namelijk aan een drukke weg en ik vind dat alle beetjes helpen. NL, EU, GA ZO DOOR!

    Login om te reageren
  44. Fritschy zegt

    21 juli 2009 om 16:46

    Mogen ze eerst van mij die tering scooters allemaal stil hebben. Die maken meer lawaai dan een 747 die over komt vliegen.

    Login om te reageren
  45. Kevski-Style zegt

    21 juli 2009 om 16:48

    Slechte zaak uiteindelijk, al zullen de mijne er nog wel even aan voeldoen, aangezien het semi slicks zijn. Die banden maken ampoer geluid, aangezien profiel hoofdzakelijk verantwoordelijk is voor het geluid. In de praktijk verandert er voor mij niks….

    Login om te reageren
  46. Dev zegt

    21 juli 2009 om 16:54

    Als dit gaat betekenen dat we voor hetzelfde geld minder grip krijgen mag de ANWB van mij betreft weer in actie komen.

    Login om te reageren
  47. Activa zegt

    21 juli 2009 om 17:14

    En wat gaan ze doen om die banden stiller te maken??? Deel van de grip opofferen, neen dank u, wat mij betreft. Trouwens het geluid dat banden maken is net zo goed afkomstig van het type ondergrond en nog een hoop andere faktoren. Sluit me dus aan bij Dev.

    Login om te reageren
  48. Laurens zegt

    21 juli 2009 om 17:22

    Onder druk wordt alles vloeibaar! Prima maatregel, mits we niet weer eens vooruit lopen op Europese wetgeving en het beste jongetje van de klas willen zijn.

    Login om te reageren
  49. Klassiekerrally zegt

    21 juli 2009 om 17:24

    @ frank: Ik, 145ers in 12″. Zowel onder de Morris als onder de Cuore :)

    Login om te reageren
  50. Simpson zegt

    21 juli 2009 om 17:35

    wie gaat dit controleren? gaan onze beste vrienden bij de bandenhandel staan om te kijken of men niet stiekum ‘oude’ lawaaibanden meeneemt?

    Natuurlijk wel een testje waard om te zien of ze ook stiller zijn met burnouts e.d. :mrgreen:

    oftewel, flauwe maatregel om de economie wat op te krikken

    Login om te reageren
  51. Stender zegt

    21 juli 2009 om 17:39

    En dan zijn de banden stil, maakt de uitlaat nog lawaai.

    Wat een belachelijke regel, LAAT MENSEN ZELF BESLISSEN :S

    Login om te reageren
  52. Initial_D zegt

    21 juli 2009 om 17:47

    Ja ik vind het allemaal best, zolang de performance van de banden er maar niet onder te lijden heeft.

    Login om te reageren
  53. Svenska_Aeroplan_AB zegt

    21 juli 2009 om 18:05

    @ mrtn: inderdaad, my thoughts exactly! Hoop dus wel echt serieus dat er een uitzondering komt voor klassiekers…

    Login om te reageren
  54. Rob USA zegt

    21 juli 2009 om 18:11

    275-35-20 Pirelli P-Zero is dan pas in 2020 aan de beurt hoop ik ! :)

    Login om te reageren
  55. jack zegt

    21 juli 2009 om 18:28

    Ik zie opeens gouden handel opkomen:)

    Nu een kwak oude banden opkopen in vaak voorkomende maten. Deze in een loods pleuren, en hopen dat de stille banden super duur zijn. En dan particulier verkopen op marktplaats.

    En dan zegt men: Kaaaatsjingg!!!!

    Login om te reageren
  56. Dinkel zegt

    21 juli 2009 om 20:00

    Zachte compound – ik rij plakkerige Vredesteins – maakt minder lawaai.

    Zei ik lawaai?

    Een hybrid hoor je niet vanwege die elektromotor: doodgevaarlijk!

    En nu gaan die banden ook nog es zorgen voor -3Db . . . “Kunnen die vogeltjes hun bek houden!”

    Login om te reageren
  57. RRenault zegt

    21 juli 2009 om 20:06

    De op dit moment meest verkochte banden voldoen allemaal al aan de nieuwe eisen hoor. Kijk maar op de de nieuwe banden site. Gelukkig zijn mijn Continental SportContact 2’tjes ook nog goed.

    Login om te reageren
  58. Realhustler zegt

    21 juli 2009 om 20:11

    Is het niet toevallig al zo dat de betere merken dat label al gewoon hebben ?

    Login om te reageren
  59. KamerOlifant zegt

    21 juli 2009 om 20:19

    Echt weer een compleet DEBIEL idee. Dit soort regels zorgen er JUIST voor dat de Nederlanders zich overbetutteld voelen, door dit soort kutregels.

    Welke lul klaagt er nou over banden die wat meer lawaai maken? Dan ben je toch een gigantische kneus?

    Login om te reageren
  60. Sorcerer zegt

    21 juli 2009 om 21:53

    235/45R17 is gelukkig nog niet aan de beurt. Michelin Pilot Sport PS2 zou ook absoluut niet voldoen! :D

    Maar stiller mogen ze van mij ook wel trouwens, ook m’n eigen banden.

    KamerOlifant: het is wel irritant hoor, ik woon op ruim een kilometer van een snelweg en toch is het vervelend als je ’s nachts je ramen vol open wil zetten; in de ochtend hoor je dan de hele tijd langszoevende auto’s. Dus waarom niet stil als het wel kan? EU regels zijn nog best soepel aangezien de meeste smalle banden nu al best stil zijn…

    Login om te reageren
  61. X187 zegt

    21 juli 2009 om 22:03

    Zoo maar eens kijken of we een setje of 2, 175-40-R17 kunnen inslaan…

    Login om te reageren
  62. X187 zegt

    21 juli 2009 om 22:07

    Ik bedoel, er zijn een hele hoop mensen tegenwoordig die op straat staan te protesteren tegen de hoge afrolgeluiden… Het is ook echt het grootste probleem van dit moment. De EC laat weer eens zien dat ze het echt heel druk hebben en met allerlei superbelangrijke zaken…

    Login om te reageren
  63. Topless zegt

    21 juli 2009 om 22:40

    Nu moeten ze alleen nog de maximale snelheid verlagen om de langere remweg te compenseren.

    Login om te reageren
  64. Jax zegt

    22 juli 2009 om 13:10

    De nederlandse (e.a.) overheid doet toch wat ze zelf wil en luistert toch niet wat een autofabrikant, die er veel meer verstand van heeft, zegt over stillere banden.

    Overheden sporen niet.

    Login om te reageren
  65. Jax zegt

    22 juli 2009 om 13:11

    Over die scooters ..

    tering geluid .. wordt er af en toe helemaal GESTOORD van.

    Login om te reageren
  66. HyperTeHK zegt

    22 juli 2009 om 20:44

    Wat een walgelijke onzin, dit kost geld, verlaagd de veiligheid en heeft geen enkele nut.

    Ik importeer mijn banden dan wel voortaan.

    Wat hebben we toch een stelletje walgelijke pennelikkers zitten op sommige plaatsen.

    We hebben minder regulering nodig niet meer we sterven al in de regeltjes zeker in Nederland.

    Login om te reageren
  67. Zoef zegt

    22 juli 2009 om 21:34

    “Wow, een overheidsregel die logisch is, de belastingbetaler geen geld kost, bedrijven tot innoveren aanzet en waar iedereen gelukkiger van wordt.”

    Neptukker, wat een interessante redeneerfout.

    Het is weliswaar helemaal waar, maar datzelfde geldt voor iedere uitgave waarover een consument vrij beslist ipv de overheid in de plaats van de consument.

    En misschien had de consument wel gekozen voor een veiliger auto, of voor meer robotisering, of voor meer snelheid, of … in ieder geval voor wat de *consument* belangrijk genoeg vond om z’n eigen geld aan uit te geven. Op dàt vlak zou er dus ook vernieuwing zijn gestimuleerd en was iedereen (nou ja de consument toch) er gelukkiger van geworden.

    Ik stel zelfs dat de mate van geluk en vernieuwing gemaximaliseerd wordt door de consument de vrije keuze te laten.

    En dat deze overheidsmaatregel dus op zijn minst een minder efficiente besteding is, en misschien zelfs mensenlevens kost.

    Login om te reageren
  68. Michel 350Z zegt

    22 juli 2009 om 23:12

    De overheid intereseert het niet dat stille banden veel gevaarlijker zijn omdat ze een langere remweg hebben en ook op nat wegdek slechter presteren.

    Zolang het maar beter is voor het milieu, Het zijn jah mar mensen levens, Zijn er zat van denken ze blijkbaar. Stelletje *******

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North