Deze prachtige klassieke Ferrari overtrof alle verwachtingen toen hij onlangs geveild werd. Men had verwacht maximaal 3,5 miljoen dollar te vangen voor deze schitterende creatie, maar het werd iets meer.
Deze prachtige auto (één van de drie 340 Mexico’s) ging uiteindelijk namelijk onder de hamer voor 4,29 miljoen dollar. Maar dat mag dan ook wel voor een auto die zo’n rijke historie heeft als deze. Zo nam deze auto bijvoorbeeld deel aan de Mille Miglia en werd deze Ferrari in 1952 in de handen van Luigi Chinetti en Jean Lucas derde in de gevaarlijkste wegrace die we gekend hebben: de Carrera Panamericana. Deze race werd verreden van 1950 tot 1954 maar mede omdat er tijdens die jaargangen al 27 deelnemers sneuvelden en er in 1955 een ramp gebeurde op het circuit van Le Mans besloot men daarna de race nooit meer te rijden.
Maar terug naar de auto: het gaat om chassisnummer 0224 AT, nog steeds voorzien van de 4,1 liter grote SOHC V12 met drie Webers die erin zat op de dag dat hij de fabriek uitrolde. De 284 pk’s bereiken de achterwielen via een handgeschakelde vijfbak en werden tot een halt geroepen door hydraulische trommelremmen. Mooi spul toch?
Nico94 zegt
4,29 miljoen voor een auto? Dat is wel erg veel. Zelfs voor een Ferrari.
tunefuldjmike zegt
@Nico94: je betaald dan ook niet alleen voor de ferrari maar ook voor de geschiedenis die deze auto heeft
mooie auto btw
Nico94 zegt
@tunefuldjmike:
Nou, de geschiedenis boeit voor voor geen meter!
deedrieen zegt
@Nico94: Dit is dan ook meer een soort belegging, nu issie zoveel waard en over 10 jaar misschien het dubbele.
Dat moet je nog maar terug zien te verdienen als je zoveel miljoen in een bedrijfje stopt…
Pino143 zegt
Lelijke voorkant imho! Voor de rest ziet ie er wel strak uit.
Brutus zegt
Dan moet je wel echt een verzamelaar zijn wil je zo’n giga bedrag voor een auto met een geschiedenis willen betalen..
Voor dat bedrag 25 andere auto’s :D
doewap zegt
@Pino143 je doet je naam eer aan
wat een fantastische auto
130peeka zegt
@doewap: Jij ook, je kan beter : erbij zetten volgende keer.
appeltje zegt
Ik moet zeggen dat de voorkant inderdaad wel discutabel is… Verder een fantastische auto! Een aantal jaren geleden heb ik hem op schaal gekocht (1:43), inclusief Carrera Panamericana bestickering! Maar voor zoveel geld zou ik zelf lekker ergens anders gaan shoppen, of een iets beter betaalbaar model kopen.
bakkerst zegt
Geschiedenis of niet, in eerste instantie vond ik hem geweldig, maar als je dan eens goed naar die neus kijkt, lijkt daar weinig aantrekkelijks aan. Rare uitstekende neus vinnen, de koplampen te dicht bij elkaar en iets te groot. De grille te groot om mooi te zijn, onder een rare hoek, en ook weer naar voren stekend.. brr.
ik had em laten staan denk ik.
carfreaky zegt
K vindt hem niet erg mooi ik zou voor dat geld 3 veyrons kopen of ander mooi spul maar niet z’ on oud barrel
gschoots zegt
@carfreaky: De doelgroep voor deze auto heeft waarschijnlijk al een hele collectie auto’s, en misschien zelfs een Veyron. Ik denk dat er maar weinig mensen een paar miljoen voor een auto afrekenen en het daarbij laten tenzij het een absolute jeugddroom is natuurlijk.
aadr zegt
Klassieke autoos zijn een waardevaste belegging, dat zal ook meegewogen hebben. Verder ziet hij er eigenzinnig uit en dat past wel bij Ferrari , mooi model.
norge zegt
Nee zeker niet de mooiste ferrari maar desondanks natuurlijk een verzamelobject voor de rijke onder ons .
Yeelen zegt
Zo zie je meteen waar Bentley de inspiratie heeft gehaald voor de koplampen van de Mulsanne :D
six-trey zegt
niet de mooiste wagen maar toch een veel mooier design dan wat ze de dag van vandaag een auto noemen,
niet dat ik ooit 4 miljoen aan een auto zou hangen maar klassiekers zorgen altijd voor winst en klasse in tegenstelling tot 4 Veyrons.
bozewolf zegt
Die motor valt me voornamelijk op.
Dikke 4 liter enkelklepper V12, 3 carbi’s erop en in begin jaren ’50 toch nog even een hele, hele smeuige 280 pk’s eruit pompen.
In die tijd!
Ding zal wel als de brandweer gaan, veel gewicht zal het niet hebben. Zal in die tijd absoluut een megabeleving zijn geweest om dat te rijden. Nog steeds, maar 286pk is tegenwoordig wel veel, maar met de 600+ auto’s tegenwoordig is het niet meer opzienbarend veel.
Maar toen? Goddamn.
En die 4 miljoen, ach dat geld haal je d’r wel weer uit.
six-trey zegt
@bozewolf:
toch geeft de gemiddelde autoblogger nog nooit met een auto die +150pk heeft gereden heeft hoor.
six-trey zegt
weet niet wat die laatse heeft daar doet :roll: