• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Video: Zo maakt BMW een driecilinder motor

Auteur: robbie, gepost 6 april 2011 om 10:36 – 31 Reacties

BMW driecilinder motor


We wisten jullie onlangs al te melden dat BMW op (zeer) korte termijn driecilinder motoren gaat gebruiken in hun MINI, 1 Serie en 3 Serie modellen. En nu is BMW zo vriendelijk geweest om een gelikte animatie vrij te geven waarin precies te zien is hoe ze zo’n driecilinder gaan maken.

Eind vorig week heeft BMW tijdens hun jaarlijkse BMW Group Innovation Day uit de doeken gedaan hoe de toekomstige 3, 4 en 6 cilinder motoren ontwikkeld worden en over welke techniek ze zullen beschikken. BMW heeft ervoor gekomen om al deze motoren modulair te maken en ze streven ernaar om zoveel mogelijk onderdelen gelijk te houden. En dat geldt voor zowel de benzine al de dieselmotoren. Door ervoor te zorgen dat een heleboel techniek bij al deze motoren hetzelfde is kan BMW fors op de kosten besparen en wordt ook de ontwikkeling een stuk goedkoper.

De eerste motoren uit deze BMW Group EfficientDynamics motorenfamilie kennen we al. Dat zijn de nieuwe 2.0 viercilinder in de X1 en het 3.0 turbodiesel blok uit de 530d, maar die familie gaat de komende jaren dus fors groeien. Daarbij leunt BMW sterk op de zogenaamde TwinPower Turbo technologie. Je zou denken dat je dan 2 turbo’s hebt, maar dat is dus niet waar. De term TwinPower Turbo staat voor een turbo die voorzien is van twinscroll technologie.

En omdat de techniek van de motoren zo sterk op elkaar gebaseerd is kunnen we feitelijk stellen dat de nieuwe driecilinder motoren gewoon gehalveerde zescilinders zijn. Daarnaast heeft BMW aangegeven dat elke cilinder een inhoud zal hebben van ongeveer een halve liter.

Ga er dus maar vanuit dat we start 1.5 liter driecilinders, 2 liter viercilinders en 3 liter zescilinders hebben.

BMW driecilinder CGI video

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders
  • Video: Hert gebruikt BMW als springplank
  • Video: BMW bestuurder gebruikt knipperlicht

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, EfficientDynamics, Techniek, turbo, Video

Vorig bericht: « Opel Astra GTC, kom er maar in!
Volgend bericht: Iemand zin in een Mercedes C63 AMG Pickup? »

Lees Interacties

Reacties

  1. tha_rizzo zegt

    6 april 2011 om 10:46

    In het filmpje gooit de robot bij een paar automobielen de motor dwars geplaatst. Eerste tekenen van een FWD BMW? :(

    Login om te reageren
    • Ram-G-maN zegt

      6 april 2011 om 10:53

      @tha_rizzo: Dit was al bekend dat aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de toekomstige 1-serie FWD zal krijgen. :?
      *Blijven hopen dat het de toekomstige Mini betreft.*

      Login om te reageren
      • drivingpleasure zegt

        6 april 2011 om 12:36

        @AutomotiveDesigner: Ik heb het gevoel dat het zowel de 1-serie als de mini gaat worden

        Login om te reageren
    • upstream zegt

      6 april 2011 om 10:57

      @tha_rizzo: Heel goede opmerking… Was aan mijn aandacht ontsnapt… Een grote reden om mijn huidige 1 niet te vervangen door het nieuw model…

      Login om te reageren
      • robbie zegt

        6 april 2011 om 19:14

        @upstream: de volgende 1 Serie krijgt gewoon RWD en een in de lengte richting geplaatste motor.

        De dwarsgeplaatste motoren zijn (voorlopig) voor MINI bedoeld.

        Login om te reageren
    • robbie zegt

      6 april 2011 om 11:53

      @tha_rizzo: in een MINI ligt de motor nog altijd dwars ;)

      Login om te reageren
  2. pexiges zegt

    6 april 2011 om 10:49

    Ik hoop dat die driecilinders niet hetzelfde tractorgeluid gaan produceren als de 3-pitters die in de c1’s en aygo’s liggen. Dat is niet bepaald ‘premium’.

    Login om te reageren
    • costyn zegt

      6 april 2011 om 11:00

      @pexiges: Ik vind het 3 cylinder geluid in de Daihatsu Sirion eigenlijk wel grappig. Is weer ’s wat anders. Maar, BMW zal er wel voor zorgen dat het goed komt denk ik.

      Login om te reageren
  3. MDA zegt

    6 april 2011 om 10:58

    Oh… gelukkig. Een 3 cylinder komt dus van een halve zes-in-lijn, en niet van een 4 min 1. Dat is een stuk meer premium!

    Login om te reageren
  4. nielsvanderweiden zegt

    6 april 2011 om 11:00

    “een gelikte animatie (…) waarin precies te zien is hoe ze zo’n driecilinder gaan maken”

    Wel, het komt in werkelijkheid iets nauwer dan het simpelweg doormidden zagen van een zescilinder! Een zes-in-lijn is bijvoorbeeld inherent in balans, voor een driecilinder heb je nog wat extra onderdelen nodig om daarbij in de buurt te komen. BMW zegt het zelf ook in de persmap: uiteindelijk is tot 60 procent van de onderdelen van de verschillende motoren overeenkomstig. Dat is echter wel meer dan nu en daar zit natuurlijk de winst.

    Het principe van modulaire motorconstructies is overigens niet nieuw voor BMW. In de jaren 80 paste de motorfietsafdeling hetzelfde trucje toe op de lijnmotoren van de K-serie, met een viercilinder K 100 en een daarvan afgeleide driecilinder K 75. Op http://www.flyingbrick.de staan diverse interessante teksten over het onderwerp (voor wie het lezen wil natuurlijk).

    Login om te reageren
    • kleef zegt

      6 april 2011 om 11:13

      @nielsvanderweiden: Alleen was bij de motorfietsen het motorblok van de K100 afgeleid van de K75. Maar dat modulair opbouwen zie je bij Scania ook al terug in de motoren. Verder maakt het mij niet zo heel veel uit wat er onder de motorkap zit. Als het geluid en het vermogen maar goed zit. Iedere configuratie heeft wel zijn charmes.

      Login om te reageren
      • kleef zegt

        6 april 2011 om 11:15

        @kleef: Sorry, mijn fout. K75 is inderdaad wel afgeleid van de K100

        Login om te reageren
    • r2d2 zegt

      6 april 2011 om 11:16

      @nielsvanderweiden: En nu hoe de ingenieurs @ BMW het doen: draai het om, ze ontwerpen een 3L die in balans is, een 6L is dan gewoon 2 3L’s naast elkaar.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        6 april 2011 om 11:38

        @r2d2: Ik mag hopen van niet. Dan draaien er allemaal balans-assen mee, die trillingen op moeten vangen, die helemaal niet hoeven te bestaan. Extra gewicht, extra techniek die stuk kan, en nog niet een even mooie loop als vroeger.

        Login om te reageren
    • antoon zegt

      6 april 2011 om 11:28

      @nielsvanderweiden:
      Nee, dat is niets nieuws.
      In je jaren 30 leverde scania diesel en benzine motoren. De onderblokken waren het zelfde alleen de zuigers van de diesels waren iets hoger zodat de compressie verhouding toenam.

      Daarbuiten hoop ik niet dat de 6 cilinder van BMW de zelfde krusas verdraaiing heeft als een 4 cilinder.

      Login om te reageren
  5. Captain zegt

    6 april 2011 om 11:28

    nooit geweten dat ze op deze manier motoren maken, ziet er een aangename werkvloer uit bij bmw ;)

    Login om te reageren
  6. mout zegt

    6 april 2011 om 11:36

    Waarom zouden er ook fabrikanten bestaan die 3-, 4-, en 6-cylinders in diesel en benzine niet met zoveel mogelijk dezelfde onderdelen bouwen?
    Misschien omdat het andere eisen stelt aan je ontwerp?
    Volgens mij worden ons hier vier platte bezuinigingen die altijd al mogelijk waren als voordelen aangesmeerd.
    1) De komst van een BMW 3-cylinder.
    2) Compromissen in het ontwerp door alle cylinder-configuraties en brandstoffen volgens 1 stramien te maken.
    3) Alleen nog cylinder-inhoud van 0,5 l, dus worden de vele 4-cylinders straks allemaal gelijk, op wat turbodruk en electronica na. Op dit moment is er een 1.6 en een 2.0. En heeft de ’35’ motor net een andere inhoud dan de twee andere 6-cylinders. Gewoon verschraling van het aanbod.
    4) 8-cylinders komen niet in beeld.
    Don’t get me wrong: keuze 1 en 4 zou elke fabrikant maken op dit moment. Maar 2 en 3 zijn pure verschraling.
    Noem maar eens een succesvolle bestaande 3-pitter die zijn basis deelt met een 6-pitter. Zeldzaam he?

    Login om te reageren
    • mco zegt

      6 april 2011 om 12:36

      @mout: Yamaha autolubes vanaf 25 pk tot 90 pk zijn volgens mij 3 cilinders. En die dingen klinken echt bruut. Beetje onregelmatige loop onderin het toerengebied. En het is een buitenboordmotor dat wel.. Maar op toeren klinken die dingen erg goed!

      Login om te reageren
      • mout zegt

        6 april 2011 om 13:18

        @mco: Ja, en ik ken 8-cylinders die ik niet graag hoor. Ik heb helemaal niets tegen 3-pitters. Sterker: zelfs een aygo klinkt leuker dan een willekeurige 1.6 8v. En voor het vermogen hoeven al die cylinders niet meer.
        Dat was alleen mijn punt niet.

        Login om te reageren
    • nielsvanderweiden zegt

      6 april 2011 om 13:05

      @mout: Helemaal waar. Maar het is een betere optie dan helemaal niets doen. In de persmap staat niet voor niets een regeltje dat zinspeelt op BMW’s zelfstandigheid, dat bij deze opzet toch gehandhaafd blijft. BMW is geen grote speler die hoge kosten kan compenseren met enorme aantallen, zoals VW en Toyota. Door uniforme motorconstructie zal BMW waarschijnlijk vele miljoenen besparen, waardoor ook de prijzen van de auto’s in het redelijke kunnen blijven. Dat had blijkbaar niet gekund met het handhaven van een brede range aan inhoudsvarianten. Het alternatief zou zijn geweest: motoren ontwikkelen in samenwerking met anderen of ze zelfs 1 op 1 opkopen, wat ook compromissen en verschraling met zich meebrengt. Als we het dan ‘kiezen tussen twee kwaden’ moeten noemen, dan heeft BMW wat mij betreft het minst kwade gekozen.

      Login om te reageren
      • mout zegt

        6 april 2011 om 13:20

        @nielsvanderweiden: Ik zie ze liever die samenwerking aangaan. Zie het als ontwikkelingswerk. Zo ben ik er blij mee dat PSA nu lekkere 4-cylinders over heeft gehouden aan de samenwerking. Zelf had ik ooit een 1.6 in een Citroën zitten. Die auto was geweldig. Maar die motor niet.

        Login om te reageren
  7. bmwm20b20 zegt

    6 april 2011 om 11:41

    Leuk gedaan door BMW! Duur woord TwinPower Turbo en vind het iets misleidend maar goed waarom zijn ze dit pas in 2009 gaan gebruiken? Uitgevonden door Conner Donald H in 1963! Werd voor het eerst gebruikt in Caterpillars.

    Groeten van M20B20

    Login om te reageren
  8. Citrofiel zegt

    6 april 2011 om 12:29

    Het geld dat ze besparen met die motoren gaat weer op aan leuke animaties. ;) Grappig gedaan.

    Login om te reageren
    • towi1989 zegt

      6 april 2011 om 12:42

      @Citrofiel:

      In dat geval hoop ik niet dat ze al te veel geld in dit waardeloze filmpje hebben gestopt.

      Login om te reageren
  9. Megakix zegt

    6 april 2011 om 17:43

    Wordt het dan een 9-klepper 3 cilinder of een 12-klepper 3 cilinder ?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      6 april 2011 om 19:18

      @Megakix: aangezien de nieuwe 2.0 viercilinder TwinPower Turbo 4 kleppen per cilinder heeft kan je er wel vanuit gaan dat de driecilinder en zescilinder modellen dat ook krijgen. Ga dus maar uit van een driecilinder met in totaal 12 kleppen.

      Login om te reageren
      • Megakix zegt

        7 april 2011 om 08:38

        @robbie: dank voor je reactie !

        Login om te reageren
  10. mrB zegt

    6 april 2011 om 18:06

    BMW heeft de bionicles ontvoerd en laat ze werken als slaven! Schande!

    OT: wel slim van bmw om motoren zo te ontwikkelen. Zal een hoop kosten besparen

    Login om te reageren
    • Megakix zegt

      6 april 2011 om 18:32

      @mrB: binnenkort nog de strategie van Owdy….zelfde model, maar dan met een stukje bodemplaatstaal ertussen gelast ! ;-)

      Login om te reageren
  11. Cantago zegt

    6 april 2011 om 23:34

    Heel zonde dit filmpje… Doet me echt pijn. Weg met de prachtige motoren, en tadaa: de motoren die op zuinigheid gebouwd zijn ipv op prestatie. Echt zo jammer!

    Login om te reageren
  12. As_long_as_it_is_fast zegt

    7 april 2011 om 02:11

    Kom op, zeg nu zelf jongens, ‘een halve 6 cilinder’ klinkt toch véél beter dan te moeten zeggen ‘een 4-1 cilinder’? :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North