• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vijf toffe autotricks die iedere man moet beheersen

Auteur: ricardo, gepost 18 oktober 2014 om 17:33 – 30 Reacties

Vijf toffe autotricks die iedere man moet beheersen


Uw mankaart verlengen? Zorg dat je bij de volgende controle deze vijf technieken beheerst.

5. Bootleg Turn

De Bootleg Turn, vernoemd naar smokkelaars (bootleggers) die met deze methode de kit probeerde te ontlopen, voer je uit door in een lage versnelling het stuur abrupt om te gooien. Mits goed uitgevoerd draait je auto 180 graden en kom je tot stilstand, waarna je je weg in tegenovergestelde richting kunt vervolgen. Als je hem in z’n achteruit uitvoert, noemen we het een J-turn. Beiden worden hierboven gedemonstreerd.

4. Scandinavian Flick (pendulum turn)

Voor de rally-adepten onder ons: de Scandinavian Flick is een rallytechniek waarbij je lichtjes wegstuurd van een naderende bocht, om daarna scherp in te sturen terwijl je het gaspedaal abrupt loslaat. Hierdoor breekt de achterkant uit, waarna vol op het gas getrapt dient te worden om jezelf de bocht om te katapulteren. [GIF] De video hierboven is crappy, maar het is Colin McRae die de uitleg geeft, dus vandaar dat we deze hebben gekozen.

3. Wheelies!

Stap 1: schaf een auto met onmenselijk veel koppel aan
Stap 2: vloer het gaspedaal

2. Handrembochtjes

Een onmisbare techniek voor automobilisten die nog wel eens in een achtervolging verzeild raken. Met de handrembocht, waarbij je de achterwielen abrupt blokkeert, kun je de auto in een oogwenk 180 graden draaien. Tiff legt het hierboven nog eens uit.

1. Vloeiend driften
Vloeiend driften
Het fenomeen driften werd door Paul Walker en Vin Diesel naar het witte doek gebracht, waar het in de Fast & Furious-filmreeks een miljoenenpubliek bereikte. Alleen is het gecontroleerd laten uitbreken van de achterkant in het echt moeilijker dan in dergelijke Hollywood-producties. Toch mag je van een doorgewinterde automobilist verwachten dat ‘ie weet hoe er in een RWD auto gedrift dient te worden, mocht de situatie daar om vragen. Geen beschikking over achterwielaandrijving? Dan zijn er altijd nog trays om mee te oefenen.

Ook interessant!

  • Video: tel het aantal overtredingen
  • Video: dit bedoelen ze met een verwarde man
  • Video: achterbanden opwarmen op de snelweg
    Video: achterbanden opwarmen op de snelweg
  • Video: auto rijdt man omver bij tankstation

Nieuwste artikelen

  • Motorprobleem gehad met Opel, Citroën of Peugeot? Dan kun hier geld terug krijgen!
  • De Mini van Tom is omgebouwd tot een volbloed racer #MijnAuto
  • Chinese ”Taycan-killer” liegt over nep onderdeel
  • Nissan lijkt koppie onder te gaan: € 4,1 miljard verlies in 2024!
FacebookTweetPinLinkedIn

driften, lijstjes, top5, Video

Vorig bericht: « Fiat Firepoint: vergeten concept (1994)
Volgend bericht: Mercedes 190SL (1959): classic rijtest en video »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekbak zegt

    18 oktober 2014 om 17:50

    Allemaal gaaf om te kunnen, absoluut. Maar om nou te zeggen dat elke doorgewinterde automobilist moet kunnen driften is wat overdreven. Overstuur op kunnen vangen is namelijk heel wat anders dan dat zelfde overstuur vast weten te houden.

    Al is driften op sneeuw een van de makkelijkste dingen die je met een auto kunt doen.

    Login om te reageren
    • mercedesclk350 zegt

      18 oktober 2014 om 17:55

      @lekbak: Het is allemaal wat “overdreven”. Ze bedoelen meer dat het tof is als je deze kan. Moet, moet, moet, doen we niet zoveel mee.

      Login om te reageren
      • lekbak zegt

        18 oktober 2014 om 18:05

        @mercedesclk350: “toch mag je van een doorgewinterde automobilist verwachten dat ‘ie weet hoe er gedrift moet worden, mocht de situatie erom vragen”.

        volgens mij staat daar toch echt dat er verwacht wordt dat een doorgewinterde autmobilist zou moeten kunnen driften. Niet dat het tof is om te kunnen. Bovendien kan ik geen situatie bedenken welke erom vraagt. Zoals ik zei is overstuur op kunnen vangen wel degelijk belangrijk maar heel wat anders.

        Neemt niet weg dat het inderdaad wel tof is om te kunnen en om te doen ;)

        Login om te reageren
        • mercedesclk350 zegt

          18 oktober 2014 om 18:19

          @lekbak: Dan geef ik toch dezelfde reactie. Jij ziet het als een “verplichting”, maar dat je “moet” kunnen driften is onzin, dat weet jij net zo goed als ik ;)

          Login om te reageren
        • jzaero zegt

          18 oktober 2014 om 23:25

          @lekbak: geen enkele situatie? Overstuur kan je op 2 manieren corrigeren. Gaat de auto dwars, kan je ervoor kiezen om tegen te sturen en van de slide gebruik maken om tot stilstand te komen. Je kan ook het gas erop houden, en je slide controleren en zo vloeiend uit je slip te komen. Driften is een techniek die daaruit voortvloeit. Op een circuit vaak gehad dat auto begon te glijden, dan is gas erop de beste manier om het te corrigeren hoor. Deze vaardigheden kan je meenemen naar rijden in de sneeuw of gladde omstandigheden. Dan weet je wat je moet doen. In alle andere situaties, het is gewoon leuk. :)

          Login om te reageren
        • marc94 zegt

          19 oktober 2014 om 11:06

          @lekbak: sommige dingen moet je met een korrel zout nemen en niet overal wat achter zoeken of je aangevallen voelen.

          Login om te reageren
          • lekbak zegt

            19 oktober 2014 om 13:25

            @marc94: oh nee toch. Kom ik als zo iemand over? Zo was het echt niet bedoeld hoor ;)

            Login om te reageren
  2. Hupke zegt

    18 oktober 2014 om 18:00

    Verschil tussen 5 en 2 lijkt me toch verwaarloosbaar.
    Verder mag je nog zo onnozel doen met de handrem als je wil tenzij je op glad ijs zit of een natte weide oid. gaat zo’n ding je wielen echt niet kunnen blokkeren.

    Login om te reageren
    • lekbak zegt

      18 oktober 2014 om 18:10

      @Hupke: dan mankeert er volgens mij iets aan je handrem. Elke auto waarin ik het heb geprobeerd werkte het wel. Zelfs sloopauto’s of andere oude brikken.

      Al geloof ik niet dat het met een elektronische handrem lukt inderdaad.

      Login om te reageren
      • Hupke zegt

        18 oktober 2014 om 19:25

        @lekbak:

        Onze laatste 5 vw’s hadden allemaal een elektrische handrem en die werkt enkel onder de 30, dus dat gaat sowieso niet.

        Maar de laguna en 407sw konden het ook niet. Handremmen zijn daar ook niet op gebouwd overigens.

        Login om te reageren
        • tupperware zegt

          18 oktober 2014 om 22:15

          @Hupke:
          Sorry Hup, dat het met sommige moderne auto’s niet kan is iets anders dan dat het überhaupt niet kan. Zelfs mijn eerst Lancia had er geen enkel probleem mee.

          Die Scandinavian Flick heb ik met een Fiat 500 geleerd, gewoon op gravel gaat dat zelfs met zo’n hokje.
          Powersliden kan ik wel, driften echter niet, zie daar eerlijk gezegd ook het nut niet van in.
          Hetzelfde geldt wat mij betreft voor wheelies, dat doe ik dan wel op de tweewieler.

          Login om te reageren
      • ej20g zegt

        19 oktober 2014 om 03:19

        @lekbak: Hupke heeft gelijk. Handremmen zijn daar (veelal) niet voor gemaakt. Als ik bij mijn auto een handrembochtje ga proberen, kom ik van de koude kermis thuis. Volvo noemt de handrem van mijn type auto niet voor niets lettelijk “parkeerrem”. En dat is wat -ie prima doet, de gepakeerde auto op zijn plek houden.

        Login om te reageren
        • marc94 zegt

          19 oktober 2014 om 11:09

          @ej20g: het aantal definities wat mensen soms aan een handrem kunnen geven. Wat ik ook zo bijzonder vind is dat de amerikanen het handbrake maar ook vaak emergency (E-) brake noemen. Dat is wel het stomste wat je kan doen ik 85 procent van je emergencies.

          Login om te reageren
  3. reinoutgtr zegt

    18 oktober 2014 om 18:03

    Dus ik moet een wheely kunnen met me auto?

    Login om te reageren
    • haaldie20inchvanjegolfaf zegt

      19 oktober 2014 om 15:21

      @reinoutgtr: ja

      Login om te reageren
  4. gieltj zegt

    18 oktober 2014 om 18:08

    En juist de Fast and the Furious film waar in gedrift word (Tokyo Drift) komen Paul Walker en Vin Diesel niet in voor. Ok, Vin Diesel in de laatste minuut van de film maar de rest van de films met heren gaat vooral om de quarter mile..

    Login om te reageren
  5. alfablog zegt

    18 oktober 2014 om 18:11

    Heb vandaag m’n eerste afgestreept, de wheely. Makkie, en het was niet eens in GT5 zoals hier.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      18 oktober 2014 om 18:24

      @alfablog: Eh, nee, niet in GT5. Maar misschien wel op Batavus?

      Login om te reageren
    • alfablog zegt

      18 oktober 2014 om 18:38

      @alfablog: haha, nee, vond ut tikkie flauw dat dit een gt5 filmpje is.

      Login om te reageren
  6. mout zegt

    18 oktober 2014 om 18:13

    Flauw. Nr 3 is een Playstation-dingesigheid.
    Mag ook wel, want de Cobra’s zijn de meest legendarische widow-makers. Overigens precies hierom: Veel overhang achter, korte wielbasis, hopeloos veel koppel maakt de besturing ‘erg licht’ bij vol vermogen.
    Met 5,40 m en RWD is mijn auto geschikter voor de 4 andere oefeningen. Handrembochtje en klein driftje heb ik wel eens voorzichtig geprobeerd, de rest niet.

    Login om te reageren
    • nvn1993 zegt

      18 oktober 2014 om 23:20

      @mout: heb zelf ook een auto van 5,4 met rwd. Maar driftend de bocht om lukt niet echt haha. Wat voor auto heb je als ik vragen mag?

      Login om te reageren
  7. nvn1993 zegt

    18 oktober 2014 om 18:20

    Ik ga alles nu ff proberen op t industrieterrein. Heb 830nm koppel dus iets moet wel lukken

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      18 oktober 2014 om 23:14

      @nvn1993: Ik zou zeggen, spaar die auto van je aub van zo’n fratsen…

      Login om te reageren
      • nvn1993 zegt

        18 oktober 2014 om 23:21

        @SimonMc: haha nee zou ik ook nooit doen ben er heuull zuinig op :p

        Login om te reageren
  8. E34M5Touring zegt

    18 oktober 2014 om 18:26

    http://youtu.be/VFnf17cp3Eg

    Waarom nou weer een filmpje uit een race spel…. Staan zat toffe wheelies op jijbuis. Zie bovenstaand.

    Login om te reageren
  9. erik_land zegt

    18 oktober 2014 om 18:48

    Punt vijf is een beetje onvolledig: als je alleen het stuur snel omgooit krijg je alleen maar onderstuur, want op zo’n lage snelheid komt de kont niet om. Daarom heb je iets meer gang nodig, en de handrem.
    Punt vier ook: meestal moet je eerst ver van tevoren insturen, dan wegsturen en vervolgens weer insturen. Anders krijg je de auto niet genoeg in onbalans om hem te draaien. Het hele punt van de Scandinavian Flick is dat de auto draait voordat hij in de bocht is, zodat hij optijd met z’n neus de goede kant op wijst. Dan kun je de superieure voorwaartse grip benutten en zoeen haarspeldbocht snel doorkomen.
    Punt drie is natuurlijk onzin. Voor een wheelie heb je in de eerste plaats genoeg grip nodig, anders krijg je alleen maar wielspin. Zonder echte dragracebanden krijg je de neus nooit van de grond, maar dat lijkt me logisch. Tuurlijk heb je alsnog een hoop vermogen nodig, maar daarmee ben je er nog niet ;).

    De rest is prima gr gr.

    Login om te reageren
  10. rb26dett zegt

    18 oktober 2014 om 19:27

    Die RX7 wat een droombak!

    Login om te reageren
  11. mashell zegt

    19 oktober 2014 om 09:44

    Weer wat geleerd, er bestaat dus iets wat nog idioter is dan een wheely op een motorfiets, een wheely met een auto.

    Login om te reageren
  12. Gulli zegt

    20 oktober 2014 om 09:47

    Zo deed ik in mijn oude autootje eens een handbrake turn op de parkeerplaats van de bowlingbaan. Tijdens de apk-keuring twee maanden later mocht ik mooi lappen voor een nieuwe handremkabel en een paar verse trommels achter :P

    Login om te reageren
  13. omie zegt

    20 oktober 2014 om 16:45

    Bijzonder knap dat die velgen van de RX7 zomaar in elke bocht kunnen wisselen! :P Ik wil ook dat soort magische velgen hebben! :D

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North