• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Washington wil een blackbox in iedere auto

Auteur: Alwood, gepost 12 maart 2010 om 20:17 – 22 Reacties

Ik hou je in de gaten!

Zuigende gaspedalen hier, kleverige vloermatjes daar, soms doen de remmen het niet of airbags exploderen zo hard dat ze je verwonden. Er wordt nog wel eens wat over het hoofd gezien, of zelfs genegeerd bij het in elkaar zetten van nieuwe auto’s. Om die reden stelt de Amerikaanse overheid nu een onderzoek in naar de mogelijkheid van een zwarte doos in iedere auto. Natuurlijk om vluchtgegevens bij te houden, maar wie weet wat je nog meer kan ‘monitoren’. En jij maar denken dat Camiel extreem was met zijn GPS-kastje?

Bij het construeren van een auto telt iedere cent. Vooral grote fabrikanten kunnen enorme bedragen besparen door toch voor net wat goedkopere elektronica te kiezen. Gevolg is dat er wel eens te veel bespaard wordt. Pas als de gevolgen grotere schade dreigen op te leveren dan de kosten om het te verhelpen roept de fabrikant de auto’s terug. Ook in die afwegingen worden wel eens inschattingsfouten gemaakt.

Om verdere misverstanden en fouten in de toekomst te voorkomen ziet Amerika wel wat in de invoering van een blackbox. Deze ‘doos’ moet het gebruik van gas- en rempedaal registreren maar ook de snelheid van de auto. Op die manier kan je bij een ongeval als overheid meteen belangrijke data verzamelen. Bovendien kunnen fouten ook voor fabrikanten sneller aan het licht komen. Uiteindlijk kunnen misschien zelfs de verzekeringspremies wel aan gegevens uit het kastje gekoppeld worden. Wat is het toch fijn, overal van op de hoogte te zijn.

Met dank aan Timberleek voor de tip!

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
    Mijn Auto: Lamborghini Urus van Elias
  • Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
    Mijn Auto: BMW i8 van Ruben
  • Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra
    Mijn Auto: Suzuki Ignis Sport van Indra

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

terugroepactie, zwarte-doos

Vorig bericht: « Video: Walter Rohrl + Audi Quattro + Sneeuw = fun!
Volgend bericht: Gespot: Mansory Continental GTI »

Lees Interacties

Reacties

  1. hanz zegt

    12 maart 2010 om 20:25

    hmm ben wel benieuwd hoe dat weer gaat.

    iig zonder GPS kan je niet zien waar er gereden is.

    in het land waar privacy hoog in het vaandel staat zal er wel een rechtszaak komen en dan begint het echte schieten.

    Login om te reageren
  2. vincent996 zegt

    12 maart 2010 om 20:38

    Gaat ze niet lukken. In ’the land of the free’ zal dit niet geaccepteerd worden. So, no worries! :p

    Login om te reageren
  3. hamaa zegt

    12 maart 2010 om 20:41

    -edit: nutteloze bijdrage-

    Login om te reageren
  4. Ole zegt

    12 maart 2010 om 20:42

    In the land of the free …. Now way.
    Gaat ze nooit lukken.

    Login om te reageren
  5. Svenska Aeroplan AB zegt

    12 maart 2010 om 20:50

    En Camiel maar zeggen dat hij ‘om privé-redenen stopt’…
    Baantje in Washington gekregen??
    ;)

    Login om te reageren
  6. rene zegt

    12 maart 2010 om 21:17

    Laat maar komen.
    Kunnen we eindelijk dat commercieel sensatiegedoe ontmaskeren.

    Login om te reageren
  7. dw zegt

    12 maart 2010 om 21:24

    dit willen ze al heel lang, om na een ongeluk te kunnen analyseren wat er gebeurt is. Eigenlijk bestaat het al, want de ECU van de meeste auto’s bevriezen de data van de laatste seconden. Kijk maar bij een crash van een moderne auto, km-teller en toerenteller staan dan hetzelfde als ze stonden op moment van impact.

    Login om te reageren
  8. rene zegt

    12 maart 2010 om 23:58

    dw, Het bevriezen van de data gebeurd alleen indien een DTC wordt gemaakt ,bv in het geval bij een ongeval de airbag wordt geactiveerd.
    Data wordt dus niet constant opgeslagen.

    Login om te reageren
  9. rene zegt

    13 maart 2010 om 00:09

    Bedankt.

    Login om te reageren
  10. rene zegt

    13 maart 2010 om 00:15

    Al eens nagedacht waarom men die motorcomputer van die Amerikaanse Prius die gestopt werd door de politie niet heeft uitgelezen .
    Duurt drie minuten.

    Login om te reageren
  11. HyperTeHK zegt

    13 maart 2010 om 00:24

    Ze hoeven alleen maar te zeggen dat dit terrorisme verminderd en die achtelijke Americanen slikken het als zoete koek.

    Net als de dooddoener hier “Je hebt toch niks te verbergen” achtelijk malloten, mijn vingerafdruk komt niet mijn passpoort en er komt ook geen rekeningrijden kastje in. Dan ga ik wel de illegaliteit in.

    Achtelijke kutmaatschappij.

    Login om te reageren
  12. Larrs zegt

    13 maart 2010 om 10:01

    In Amerika vind ik het niet erg, is ook nog een nuttig tijdens rechtszaken. En daarom mogen ze van mij die kastjes wel monteren in Amerika.
    Zolang Europa maar niet mee doet. ;)

    Login om te reageren
  13. TWJ zegt

    13 maart 2010 om 17:33

    “maar wie weet wat je nog meer kan ‘monitoren’.”

    Hoppaaa… weer onder het labeltje “Oooeeeh wantrouw de enge overheid”. Jullie zitten altijd te zeiken dat de politie verkeersovertredingen zo makkelijk lijkt te kunnen opsporen maar dat mensen die echte misdrijven begaan zo goed als niet te pakken zijn.

    Dat klopt dat is ook moeilijker.. en weetje waarom? Omdat jullie zitten te zeiken als er een trackerkastje in je auto moet…

    Stelletje blinde hypocrieten.

    Login om te reageren
  14. TWJ zegt

    13 maart 2010 om 17:34

    Of als je in een DNA databank moet.. of als je ID-plicht introduceert.

    Stelletje zeikers jullie zeg.

    Login om te reageren
  15. JPM zegt

    13 maart 2010 om 20:29

    @ TWJ

    Leg mij dan eens uit waarom Nederland een databank wil voor alle vingerafdrukken?
    Vingerafdruk op een paspoort prima, dat schrijft de EU voor maar waarom moet Nederland dan net een stapje verder gaan en een databank aanleggen. Of een medische databank.
    Men wordt uitgekleed en alle informatie wordt geregistreed. Misschien is het wel ‘veilig’ maar het idee is niet leuk.

    Ze weten hoeveel je verdient, je dna, je vingerafdrukken, ze kennen je volledige medische achtergrond, ze weten op welk moment je gas geeft of remt etc.
    Er is geen grote boze overheid die daar kwade dingen mee wil maar het voelt niet lekker. Dingen die je altijd voor jezelf hebt kunnen houden zijn ergens anders en zullen voor altijd bewaard blijven.

    Login om te reageren
  16. rene zegt

    13 maart 2010 om 22:42

    Een media dat ongegronde en niet bewezen commercieele onzin verzint is nog veel erger.

    Login om te reageren
  17. Yanktank zegt

    13 maart 2010 om 23:03

    Hoeveel mag dat kastje eigenlijk wel niet kosten?

    Login om te reageren
  18. rene zegt

    14 maart 2010 om 10:31

    Dat kastje moet eigelijk niks kosten ,gewoon een kleine toevoegsel aan de engine ECU.

    Login om te reageren
  19. Dimglor zegt

    14 maart 2010 om 13:17

    Ik denk niet dat dit meteen zal gaan gebeuren…

    Login om te reageren
  20. Griffin zegt

    14 maart 2010 om 13:31

    Hoe zo gaat dit niet lukken, een blackbox is er al in heel veel Amerikaanse auto’s. En met dingen als OnStar is men in de USA al stappen verder: continue controle waar een auto zich bevindt en bij “extreme” situaties neemt een dame op afstand zelfs zelf contact op met de bestuurder. Go figure…

    Login om te reageren
  21. Mairsil zegt

    14 maart 2010 om 14:02

    Een datarecorder lijkt me op zich geen probleem, als hij alleen genoeg ruimte heeft voor een minuut ofzo aan data, en niet van buitenaf uitgelezen kan worden. Dan is het eigenlijk alleen bij een crash te gebruiken, en dan lijkt het me prima als de laatste minuut te reconstrueren is.
    Heel wat anders dan een rekening rijden kastje wat continue data registreert en verzend.

    Login om te reageren
  22. Cantago zegt

    17 maart 2010 om 22:57

    Datarecorder is geen probleem… mits hij alleen voor ongelukken gebruikt wordt! Maar de stap naar een draadloos systeem om gegevens uit te lezen is te klein om het toe te vertrouwen in je auto!

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North