Klein, lichtgewicht en vierwielaandrijving zijn favoriete eigenschappen voor een auto op de Nürburgring, maar dit is een wel erg bijzondere keuze.
Opa en kleinzoon hebben het enorm naar hun zin als ze in Brünchen op de gevoelige plaat worden vastgelegd. En terecht! Hun idee om met een Haflinger de ‘Ring op te gaan is briljant, maar ook een beetje gestoord. De kleine truck is niet de jongste meer (gebouwd tussen 1959 en 1975) en mist wel erg veel carrosserie, dus de veiligheid is ver te zoeken. Wel ballen hoor, heren!
Hoewel de Haflinger was gebouwd om de verouderde Jeeps van het Oostenrijkse leger te vervangen, zal de kleine rakker het misschien niet eens zo heel slecht doen op het circuit. Hij weegt maar 600 kilo, heeft een volledig onafhankelijke ophanging, laag zwaartepunt en zowel voor als achter een sperdifferentieel. Dit betekent dat er zelfs met één wiel aan de grond nog gereden kan worden. Als de achterkant, waar de motor in ligt, je niet in komt halen tenminste. Durf jij het aan?
Bekijk de foto’s van keesb HIER op Autojunk.
PS Leuk feitje is dat deze kleine truck 500 kilo kan dragen — bijna zijn eigen gewicht!





Lachen toch! Kheb nog wel een zitgrasmaaier ergens liggen. Mag ik daar ook een poging mee wagen?
@rubenpriest: volgens mij mag je met veel dingen de ring op, maar niet met een zitmaaier
@rubenpriest: denk het niet. Nurburgring wordt beschouwd als een openbare weg, dus je mag er alleen op met auto’s die ook voor de openbare weg goedgekeurd zijn en op kenteken staan etc. (behalve speciale race-evenementen misschien…)
@rubenpriest: nouja ik denk niet dat je veel kans maakt OP het circuit, maar misschien kan je vragen of je langs het circuit kan gaan maaien, krijg je je kaartje ook nog vergoed
Denk dat tie sneller is naast de ring.
Omgebouwde kubel?
voor een unimog is hij te laag, of misschien alleen het onderstel..
@parsche: Pietje Puk auto gebaseerd op een Unimog?
@norge: komt hij ook weer..
Kubel meets Unimog. Wel een baas als je met zo’n ding de ring opgaat. Herinneringen voor het leven!!
Haha, ik heb hem zien rijden op de Ring. Wel apart dat hij amper overhelde.
Gestoord?? De Nürnburgring met men driewieler afgaan is even gestoord dan…
Opa met kleinzoon. Prachtig. Deze man weet wat leven is.
@maxx1: Of een ouwe vieze man die een jongetje heeft ontvoerd en dacht dat ie de snelweg op ging..
Nooit te snel conclusies trekken..
@dennisr: daar komt dennisr weer hoor die te veel tv kijkt :D
@Flamingo: geef toe, vieze oude mannetjes met kleine jongetjes hoor je meer over dan lieve Opa’s met hun kleinzoon..
2012…
En nee, tv staat hier eigenlijk niet veel aan :P
@dennisr: hahaha; of de kerstman die een sneller vervoer zoekt
@maxx1: het is ook wel gevaarlijk eigenlijk, hij brengt zn kleinzoon wel in gevaar met als die aso’s die er met een noodvaart langs willen
op de ring kom je alles tegen zelfs bussen
de held van de maand!
Om met één wiel op de grond nog aandrijving te hebben heb je 3 sperdifferentiëlen nodig…
@fortuna: Nietes.
@SimonMc: of wacht, misschien bedoeld men differentieel, en niet sperdifferentieel. Met 1 differentieel kan men tenslotte 2 wielen afzonderlijk aandrijven.
Dus 2 differentiëlen zou dan correct zijn.
@SimonMc: Jij hebt ook duidelijk geen kaas gegeten van aandrijftechnieken. Wat Fortuna zegt is correct, anders gaan de aandrijfkrachten alsnog naar de wielen van de as waar geen van beide wielen de grond raken.
@SimonMc: Weet jij úberhaupt wel het verschil tussen een differentieel en een sperdifferentieel?
hmmm, tijd voor een goed gewaardeerde reactie op dit artikel?
(hou meer van reacties dan artikelen :$)
@Rudolf Roza:
Tijd voor een lekker nummertje!
http://www.youtube.com/watch?v=5il6Mk2olzI
@dennisr: Whaaaa nostalgie.
@kaasboerin: heerlijk hea :D
Bram van Ojik (fractievoorzitter Gr.Links) als “premium”-fetisjist achter het stuur van zijn doe-het-zelf SUV?
hard zal het niet gaan want je moet ballen zo groot als atoombommen hebben om hier mee over de ring te gaan.
Wat meer info over het apparaat
http://www.justauto.com.au/just4x4s/know/news/90bb0fbb-9541-4cb1-ad23-2a78ff06fa4a
Deze Haflingers werden (inderdaad van 1959 tot 1975) geproduceerd bij Steyr-Daimler-Puch in Graz (Oostenrijk).
@norge met zijn circuit geprepareerde Hyundai?
@lamborgfan: plusjesjacht?
Blijven top wagentjes, heb zelf een Pinzgauer (de grotere broer) en deze wagens stoppen echt voor niets. De 4×4 en sperren kunnen tijdens het rijden ingeschakeld worden. Het unieke aan het ontwerp is dat de diffentielen, verbonden door een buis het chassis vormen. Door dit buis chassis ontstaat een zeer torsiestijf voertuig, wat in combinatie met de onafhankelijke ophanging en portaal assen ongeevenaard is (Alleen de vrachtwagens van tartra en pinzgauer zijn het zelfde). Nadeel is wel dat de productie waanzinnig duur is door de ingewikkelde techniek.
Voor de liefhebber de fabrieksfilm.
http://www.youtube.com/watch?v=amhiOFbwC6k
Sterk:
http://www.youtube.com/watch?v=t7A1eS_LGOs&feature=related
En vooral heel leuk door het lichte gewicht:
http://www.youtube.com/watch?v=qKhy6EFY6Gs&feature=related
@ya314:
Heerlijk dat fabrieksfilmpje, bedankt !
Een heel wat optimistischer toon dan anno 2012 in de auto-industrie……….
@ya314: Dat is toch het voertuig wat Arnold Terminator ook heeft. Daar heb ik wel is filmpjes van gezien op Youtube. Die dingen rijden zowat tegen een muur op. Vet gaaf dat je er 1 hebt!!
Hey, die heb ik ook gezien op de ring…
En ook een foto van gemaakt bij Brunchen :-)
Stond later in de pit/parkeerplaats, raar ding en lekker gevaarlijk.
Maf dat ze het ook toe laten.
“en mist wel erg veel carrosserie”
Whow!! Dit maakt wel indruk.
De filmpjes over dit apparaat die hier gepost worden trouwens ook.
Pinzgauers heersen!
Koning!
die dingen wel gezien in oostenrijk, waar ze veel gebruikt worden om spullen de berg op te brengen voor de alpenhutjes. geweldige dingen!
haha geweldig is weer eens wat anders dan die dik nekken met hun 11jes
Dit is toch de oer Quattro?
Het heeft niet voor niets de bijnaam Berggeit…
Het kleine broertje van de Pinzgauer.