• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Wat kost zo’n crashtest dummy?

Auteur: Dennis, gepost 2 december 2010 om 18:11 – 29 Reacties

Crashtest dummies

Crashtesten vormen een belangrijk onderdeel bij de ontwikkeling van auto’s, maar persoonlijk vind ik het principe waarbij maximaal 5 sterren kunnen worden behaald ietwat achterhaald. Heel veel modellen halen tegenwoordig 5-sterren, terwijl je mij niet kunt wijsmaken dat iedere met de maximale score dus even veilig is. De uitslag zou wat mij betreft best iets meer genuanceerd mogen zijn.

Merken kunnen zich dan nog beter onderscheiden op het aspect veiligheid en consumenten kunnen gerichter kiezen. Bovendien worden de proeven altijd uitgevoerd bij een snelheid van 64 km/u, terwijl het ook interessant is om te weten wat er bij een hogere snelheid van je overblijft.

De crashtesten worden al jaren uitgevoerd met crashtest dummies. Deze ‘poppen’ worden steeds geavanceerder om een zo natuurgetrouw beeld te verkrijgen van wat er met ons lichaam gebeurt in het geval van een aanrijding.

Een autofabrikant als bijvoorbeeld GM maakt gebruik van 200 verschillende soorten crashtest dummies. Deze zijn er in allerlei soorten en maten en beschikken over sensoren op 70 tot 80 plaatsen om de impact van een crash te registreren. De sensoren meten iedere 10.000ste seconde de toestand van de dummy. De stroom aan gegevens wordt door een krachtig computersysteem verwerkt tot bruikbare informatie.

Goedkoop is zo’n botspop niet, want de prijs per stuk kan oplopen tot 500.000 dollar, omgerekend 380.000 euro, dus goud waard. Toch zullen ze door medewerkers niet zo snel achterover gedrukt worden, want op marktplaats zal je zo’n dummy niet snel voor een leuke prijs verkopen. Dan kun je beter autostoelen pikken van de baas, want dat is veel betere handel. (via: egmcartech)

Ook interessant!

  • Video: zware crash tijdens 24u op Spa
    Video: zware crash tijdens 24u op Spa
  • Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
    Video: Ferrari 458 flink beschadigd na crash
  • Video: deze Lamborghini Huracán crash zag iedereen aankomen
    Video: deze Lamborghini Huracán crash zag iedereen aankomen
  • Video: negen 'helden' rennen weg na crash

Nieuwste artikelen

  • Heeft Ford alle interesse in Europa verloren?!
  • Deze dure Chinees verkoopt beter dan BMW en Mercedes
  • Fastned installeert snelste lader van Nederland langs de A6
  • Waarom je auto slecht start als het koud is (en wat het écht oplost)
FacebookTweetPinLinkedIn

crash, euroncap, GM, Techniek

Vorig bericht: « Paus Benedictus XVI wil een groene pausmobiel
Volgend bericht: Donderdagavond caption contest: Invalideparkeerkaart »

Lees Interacties

Reacties

  1. Jokkebrok zegt

    2 december 2010 om 18:13

    Ik wist dat die dingen duur waren, maar zóveel!? Puuh…

    Login om te reageren
  2. PaulS zegt

    2 december 2010 om 18:13

    jeeezus dat is wel erg veel voor zo’n popje

    Login om te reageren
  3. JamesBond007 zegt

    2 december 2010 om 18:17

    Was al redelijk bekend dat die dingen zoveel geld kosten. Maarja, nog altijd beter dan testen met zwervers. :-P

    Login om te reageren
  4. majinstar zegt

    2 december 2010 om 18:18

    Geloof je het zelf. Ik ken die dingen voor 40 euro regelen. Kopen ?

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      2 december 2010 om 18:20

      @majinstar: de poppen zelf ja, maar de electronica erin niet

      Login om te reageren
    • sdm zegt

      2 december 2010 om 19:01

      @majinstar: Meneer komt zeker uit Amsterdam en heeft daar wel een mannetje voor. Waarschijnlijk kan je ook heel goedkoop aan nieuwe airbags komen. ;)

      Login om te reageren
  5. TonB zegt

    2 december 2010 om 18:23

    Heel veel modellen halen tegenwoordig 5-sterren, terwijl je mij niet kunt wijsmaken dat iedere met de maximale score dus even veilig is.

    Klopt, het is ingedeeld in klassen. Dus een Mercedes E-klasse tegen een Ford Fiesta (er vanuit gaande dat ze evenveel sterren hebben, geen zin om na te kijken) is geen eerlijke strijd.
    Iets met massa, kinetische energie.

    De botstest simuleert een ongeval met een auto van vergelijkbare massa. Een Mercedes E-klasse botst tegen de muur, alsof het een Mercedes E-klasse raakt.
    (Beetje offtopic)

    Login om te reageren
  6. Nina599 zegt

    2 december 2010 om 18:30

    Duur…
    Maar van de 5 sterren, kunnen ze nu niet een 6e ster toevoegen ofzo? Omdat nu alle auto’s veiliger zijn geworden dan vroeger….

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      2 december 2010 om 21:28

      @Nina599: Nee, blijft 5 sterren, maar de moeilijkheidsgraad per ster wordt hoger. Maw, een auto die 10 jaar geleden 5 sterren haalde zou naar huidige normen maar 3 sterren of zo meer halen.

      Login om te reageren
  7. RickB zegt

    2 december 2010 om 18:30

    En wat kosten ze leeg, dus zonder die computer meuk erin?

    Login om te reageren
    • JamesBond007 zegt

      2 december 2010 om 18:59

      @RickB:
      majinstar kan ze voor 40 euro regelen zegt tie

      Login om te reageren
      • bmw7 zegt

        2 december 2010 om 23:49

        @JamesBond007: ook golf navi’s

        Login om te reageren
  8. BmwMPower zegt

    2 december 2010 om 18:36

    Volkomen zinloos om 2 van die poppen plus aanhang ( ;) ) er in te zetten als je auto een Brilliance is… Of Landwind..

    Login om te reageren
  9. HDM zegt

    2 december 2010 om 18:37

    Kosten ze ook twee keer zoveel (of eventueel met obesitax) als de crashtest pop de slanke amerikaan moet voorstellen?

    Login om te reageren
  10. koreantaxiproductions zegt

    2 december 2010 om 18:38

    NCAP is ook niet helemaal eerlijk. sommige merken (renault bijv.) maken hun autos zodat ze 5 sterren krijgen, volvo zorgt ervoor dat hun autos in welke omstandigheid dan ook veilig zijn, ook buiten de NCAP testen om.

    Login om te reageren
  11. AMG Powerrr zegt

    2 december 2010 om 19:01

    Kost wat, al ie afgeschreven poppen voor al die 0-sterren Chinese meuk.

    Login om te reageren
  12. RenesisHP zegt

    2 december 2010 om 19:06

    “Bovendien worden de proeven altijd uitgevoerd bij een snelheid van 64 km/u, terwijl het ook interessant is om te weten wat er bij een hogere snelheid van je overblijft.”

    Dat wil je niet weten. ;)
    http://www.youtube.com/watch?v=Y5vbNbxD6bw

    Login om te reageren
  13. Dimglor zegt

    2 december 2010 om 19:20

    Zijn die dingen echt zo duur??? Dat is toch wel ongelooflijk veel geld voor zo’n pop…

    Login om te reageren
  14. Karel zegt

    2 december 2010 om 20:16

    Ochja, Volvo doet het waarschijnlijk al 20 jaar met hetzelfde stelletje poppen.

    Login om te reageren
  15. J. zegt

    2 december 2010 om 21:23

    http://hobby.marktplaats.nl/overige-hobby-en-vrije-tijd/394859399-crash-test-dummy-uit-de-vw-fabrieken.html?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=39594

    Login om te reageren
    • timberleek zegt

      2 december 2010 om 22:32

      @J.:

      ik heb het idee dat de elektronica eruit is.
      daar wordt namelijk niks over gezegd.

      en ik zie geen kabels liggen

      terwijl ik bij allerlei programma’s van die poppen gezien. en daar kwam een complete kabelboom uit. (bij de nieuwere types hebben ze minder kabels)

      Login om te reageren
  16. JanJansen zegt

    3 december 2010 om 07:13

    Die poppen hebben allemaal een sixpack en een perfect postuur. Je kunt mij niet wijsmaken dat dat realistisch is.
    Zit nu noodgedwongen in de trein :-( als ik zo om me heen kijk in dit treurig forensisch volkje moeten ze maar niet in de auto stappen; veel te gevaarlijk.

    Login om te reageren
  17. Megakix zegt

    3 december 2010 om 11:02

    Dure ongein, en totaal overbodig als je het mij vraagt; als je ze van gelei maakt (zoals bij Mythbusters), dan kosten ze welhaast niks, maar kun je toch heel duidelijk zien dat je hoofd van je romp ligt…of dat je hart eruit geboord is door de ruitewisser…

    Login om te reageren
    • V10 zegt

      3 december 2010 om 11:36

      @Megakix: Lol nooit gestudeerd zeker, hoe wil je dit gegevens gaan verwerken dan, meten is weten

      Login om te reageren
      • timberleek zegt

        3 december 2010 om 12:31

        @V10:

        inderdaad, die poppen zijn niet voor niks zo duur.
        ze zijn anatomisch gezien perfect (voor dit werk) en kunnen supernauwkeurig elke beweging van het lichaam en elke kracht erop meten.

        en dat is wat ze willen.

        een hoofd eraf gebeurt niet zomaar. en uit zo’n gelpop haal jij niet allerlei krachten etc die het heeft doorstaan. Voor bijvoorbeeld mythbusters is dit topspul, maar voor de industrie de alles precies willen weten is het troep.
        Er is totaal niks uit te halen aan info.

        Login om te reageren
  18. V10 zegt

    3 december 2010 om 11:35

    Wat een onzin artikel, de kosten vallen juist wel mee, de pop is na opnieuw opbouwen gewoon nog een keer te gebruiken, en goede meetapperatuur is gewoon altijd duur.

    Login om te reageren
    • timberleek zegt

      3 december 2010 om 12:36

      @V10:

      inderdaad.

      en nu kopen ze voor zeg 5 ton een pop die ze alles precies kan vertellen. en die gebruiken ze …. keer.

      dan de gelpop van megakix. die gebruiken ze waarschijnlijk 1 keer, dan is hij vast wel op een of andere manier beschadigd. Dus elke keer een nieuwe kopen/maken, dat wordt ook een dure grap. En daar krijg je ook nog eens nul info uit.

      inderdaad zoals je zegt, goede meetapparatuur is duur.

      Login om te reageren
  19. Cantago zegt

    3 december 2010 om 15:42

    Crashtest dummies zijn inderdaad zo gemaakt dat ze zo lang mogelijk mee gaan. Dit is echt niet voor één keer hoor! En ik zou graag zien dat ze auto’s eens bij 120km/u gaan testen, want die snelheid wordt vaak zat gereden! De poppen zijn duur, maar iedere cent waard als ze levens sparen!

    Login om te reageren
  20. Annon zegt

    3 december 2010 om 16:44

    Vergelijk die prijs, met de prijs die je krijgt als je alle ontwikkelingskosten ten behoeve van veiligheidssystemen bij elkaar optelt van elk automerk.
    Waar praat je dan relatief gezien over? :/

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North