We verspillen onze tijd door fouten van navi-systemen

Auteur: , 48 Reacties

Verkeerd gereden door een fout van je navigatiesysteem? Je bent niet de enige.

We verspillen onze tijd door fouten van navie-systemen

Het maakt niet uit of je gebruik maakt van TomTom, Waze of Google Maps: we hebben allemaal weleens verkeerd gereden. Soms letten we zelf niet goed op, maar het navigatiesysteem kan er ook een potje van maken.

Uit een onderzoek van MyTaxi blijkt dat we jaarlijks zo’n 29 uur verspillen door inaccurate berekeningen van GPS-systemen. De navigatie stuurt je naar een weg die niet bestaat of de eindbestemming blijkt niet te kloppen. Aan de enquête deden 2.000 ondervraagden mee. 47 procent van de ondervraagden gaf aan de navi een corrigerende tik te geven wanneer de navi niet naar behoren werkt. 31 procent van de ondervraagden gebruikt hier verbale communicatie bij.

Finlay Clark van Waze denkt wel te weten hoe het komt. Zo updaten mensen hun systeem niet altijd en maken sommige bestuurders geen gebruik van de live verkeersupdates. 52 procent van de ondervraagden geeft toe dat ze soms blind op de navigatie vertrouwen. In plaats van verkeersborden, turen ze alleen nog maar naar de GPS.

Ergernissen kun je voorkomen met apps als Waze, Google Maps of Apple Maps in combinatie met een internetverbinding. De systemen zijn up-to-date en verdwalen lijkt bijna onmogelijk. Blijf natuurlijk wel zelf opletten. Navigaties kunnen niet anticiperen op tijdelijke wegsituaties. Door je navi even te laten voor wat het is en de gele borden te volgen kom je echter weer op het goede pad terecht. (via Forbes)

Fotocredit: @flik2punt0 via Autojunk



48 reacties

Hoeveel uur waren we aan het “verspillen” toen we nog geen navigatie hadden?
@autogedrocht: Weet je nog: de passagier met grote kaart of “het beste boek voor de weg” 😂
@horza: shell stratenboek, man wat mis ik die dingen…
@lekbak: als kiespijn.. de ‘je had hier afgemoeten’ grap is maar al te echt
@autogedrocht:
Weinig of niets.
Omdat je voorbereid op weg ging.
En je veel beter oriëntatiepunten wist te absorberen en in je brein wist op te slaan -links bij dat groene bruggetje, als je een Opel dealer ziet, moet je 200 meter verder rechtsaf slaan en dat soort zaken –
Ik kan je nu nog naar een heleboel plaatsen in Europa rijden zonder gebruik van navigatie
Ik heb 6 7 verschillende manieren om rond Parijs te rijden.
En hoeveel no-no’s zijn er niet die in een land als Frankrijk de verkeerde toevoeging als sûr rhône sûr meuse bij het plaatsje invoeren en zodoende 800 kilometer verkeerd rijden?
Ooit een in paniek geraakt Duits stel moeten helpen die 500 daardoor 500 kilometer uit de richting waren gereden naar hun vakantieadres.
Wat ik zeg, op een kaart kijken is bijzonder 2017 !
Er is hier onlangs een stukje verschenen over de stratenkennis van de Londense taxi chauffeurs. indrukwekend!
@desjonnies: maar het op de kaart kijken als voorbereiding kost ook tijd. In mijn ogen is dat een verrijking van je kennis en dat is nooit verspilde tijd maar sommigen denken daar anders over.
@desjonnies: In theorie heb jij gelijk. De grote steden kan ik ook zonder kaart wel vinden, maar als ik de plaats in moet rijden…
Af en toe levens gevaarlijk, route beschrijving op de het stuur, die straat in rijden dan 200 meter link, oeps bij 170 meter links gegaan zo snel geen straat naam bord gezien dus denken dat je nog goed rijd. na 200 meter rechts. Daar is geen straat naar recht op het volgende kruispunt stil staan om straatnaam borden te lezen om te kijken waar je bent. Dat opzoeken op de platte grond en dan weer een nieuwe route uit stippelen. Om vervolgens te zien dat er een rij auto’s achter je staan…

Of in het buiten gebied 6 afspraken hebben op een dag en dan uitzoeken hoe je van de 1 naar de ander moet rijden en dan bij werkzaamheden weer op nieuw kan puzzelen.
Geef mij toch maar een domdom aan de voorruit :)
En ook google maps is geen garantie tot succes. Laatst liep de gps een hele tijd zon 2km achter waardoor ik een aantal afslagen miste. Ook heb ik wel eens dat de stembegeleiding 5km vooruit loopt op de daadwerkelijke positie… en ook geregeld dat de google maps niet snapt dat je met n auto niet voor voetgangerzones mag rijden om je de verkeerde kant op een eenrichtingsstraat in stuurt.
@towi1989: top tip: boven de weg hangen borden, daarop staat waar de weg heen gaat. Op maps wordt een afslagnummer aangegeven, de afstand tot die afslag en welke locaties er op het bord staan. Hoe je erin bent geslaagd om dat te missen…
Oh en anders die grijze cellen even afstoffen, ik heb vanaf mn 10de tot mn 17e nog gewoon met kaarten genavigeerd bij mn ouders in de auto wat 4 jaar terug is. Kan nog altijd prima, de anwb winkel verkoopt die dingen nog steeds!
@peug206: erg ongeloofwaardig. Beweren 21 te zijn en weten wat de ANWB winkel verkoopt… Maar serieus, bij ons in de straat hangt geen bord boven de weg en zo ken ik nog heel veel meer straten. Want dat is toch waar een navigatiesysteem extreem handig is, in steden.
@towi1989: dan kan misschien ook aan de GPS van je telefoon liggen. Bij mij werkt Maps vaak wel gewoon goed. Gisteren reed ik verkeerd in een woonwijk, maar binnen enkele seconden een nieuwe route berekend. Kortom hij wist snel waar ik verkeerd ging, en kon dat ook snel oplossen
29 uur is 1740 minuten. Delen we dat door het aantal dagen per jaar (365 doorgaans), dan komen we uit op 4,77 minuten verkeerd rijden PER DAG. Ik weet niet onder welke doelgroep dit onderzoek gehouden is, maar ik rij veel en rij ook veel met Google Maps als navigatie, maar ik kom niet eens in de buurt van deze getallen.
@dizono: overigens gister wél twintig minuten bespaard omdat Google Maps liet weten dat er een opstopping was op de A2 bij Eindhoven en ik beter de N2 langs de snelweg kon pakken. Kon vanaf daar nog mooi een geschaarde auto-caravancombinatie zien.
@dizono: N2 is bijna altijd sneller.
@Dizono: caravans die scharen is lekkerder dan hele goede sex
@kruimel: daar kwamen die gewonnen twintig minuten weer van pas…
@Dizono: Google Maps is voor zover ik weet ook de enige die als snelste de laatste updates erin zet:
@dizono: Ah ja, middels die route ben ik erachter gekomen hoe fijn de live-updates van Google eigenlijk zijn. Even van de A2 af, langs al het stilstaande verkeer via de N2 en dan voor de file weer terug de A2 op. Sindsdien rijd ik niet meer zonder, ookal ken ik de route uit mijn hoofd.
We verspillen onze tijd door de weg niet te kennen.
@radeox: maar de weg leren kennen kost tijd.
@jules713:

Klopt daarom ook het navigatiesysteem.

Het hele artikel slaat gewoon nergens op.

De vergelijking zou moeten zijn.

Situatie 1.

Je rijdt een jaar zonder navigatiesysteem over ’s heeren wegen.

Situatie 2.

Je rijdt een jaar met navigatiesysteem.

Ik weet bijna zeker dat je met navigatie minder tijd verspilt.

Maar welke vergelijking wordt er gemaakt;

Een (nog) niet bestaand, snel, situatie inschattend, perfect en foutloos navigatiesysteem vs. een normaal navigatiesysteem.

Logisch dat je dan tijdverlies heb.

@jules713: 1x kaartlezen en er zo heen rijden op een aantekeningenbriefje. De keer daarna weet ik het wel. Met navi duurt het net zo lang, want ik krijg het dan voorgekauwd en dus rijd ik niet helemaal bewust en heb ik soms wel 3x navi nodig…
@peug206:

Exact, als ik de heenweg met navigatie rij (of met navigerend persoon), weet ik de weg terug vaak niet eens meer (lokaal dan). Maar van tevoren even de hoofdpunten bekijken en er zelf heen rijden en ik kan de terugweg en alle volgende trips blind rijden.

Ik zal wel heel raar zijn, maar een beetje weten hoe je door het land heen komt vind ik ook wel fijn. Dan kun je (in ieder geval in grote lijnen) gewoon een route bedenken ergens heen. En als de borden ineens iets “vreemds” (lees: iets anders dan op het schermpje) aangeven ben je niet meteen een vis op het droge
29 uur? Ik denk dat ik amper 29 uur per jaar met de navigatie aan rijd. En nee, ik ben geen 50 plus. En, ja ik bezit wel een auto waar ik zowaar ook nog in rijd.

Jaja ik weet het, gemiddelden. Maar toch.
@yupyup: en ik rijd meestal met de navigatie aan.Ook als ik de route al vele malen gereden heb. Gewoon simpel om een verwachte aankomsttijd te hebben en dat het systeem de verkeersinformatie verwerkt. Zo hoef ik niet meer naar de nasale pratende afgekeurde motoragenten te luisteren die de verkeersinformatie voorlezen.
@mashell: Dat is inderdaad een goede reden om het wel aan te hebben. In mijn auto (volvo) vind ik de tmc informatie echter te onbetrouwbaar, daarom gebruik ik daarvoor flitsmeister. Maar als dat wel goed werkt in je interne navi, dan is dat natuurlijk de betere oplossing.
Vandaag ook weer flink nadelen mogen ondervinden van m’n navi. Op de gele borden letten bij omleidingen; succes daarmee in België. Niet bepaald vlekkeloos.
Advertorial!
Onderzoek van Mytaxi? Als in een app waarmee je een taxi kan bestellen. Okay dan, zal wel een gedegen wetenschappelijke klus zijn geweest.
Ik kijk sowieso nooit op de navigatie. Google maps aan met stembegeleiding en dan kan het scherm gewoon uit. Gaat echt altijd goed, behalve wanneer ik twijfel aan google maps en de andere kant op ga.
Klinkt als ‘Lies, damned lies and statistics’. En de conclusies van de meneer van Waze heeft een hoog ‘wij van WC-Eend’-gehalte. Niet dat hij helemaal ongelijk heeft, maar ’t is wat kort door de bocht om het gebrek aan internetverbinding en verouderde kaarten aan te wijzen als hoofdschuldige. Ook met up-to-date kaarten en actieve internetverbinding kunnen navi-apps prima een minder optimale route voorschotelen.
Ik schrijf het de meeste lamme rukgemeentes aan, voor het slecht (dan wel niet) aanleveren voor up-to-date kaarten/materiaal voor deze apparatuur.

Mooi voorbeeld, volgens mijn gemeente hebben we een spookwijk van 12 straten sinds 2014. Maare, de bouw moet nog starten…
Ander ding, Volvo update in januari laten doen, rijdt ik volgens m’n Volvo navi en Google maps (dubbelcheck) in een weiland? Wel goed verhard bleek, incl. bebording en fietspaden naastgelegen.
Ja, zo kom ik snel aan die zinloze minuten!
Zoals @pomoek al aanhaalt: onderzoek van MyTaxi? Ik ken het hele bedrijf niet, maar what’s in a name… taxirit van mn huis naar de stad kost 24 euro en de chauffeur doet er 18 minuten over. Ikzelf kan dat op de fiets in wel 2 minuten meer. Met de auto is het welgeteld 12 minuten indien ikzelf rijd. Dus ja dat is al 6 minuten. Is dit onderzoek gedaan onder taxichauffeurs???
Het zit hem vooral in poi’s die niet kloppen. Dat komt veel voor. Het flauwste wat de jongens bij TomTom met me uitgehaald is me in plaats van naar het gevangenis museum in Veenhuizen naar een in bedrijf zijnde gevangenis in dat zelfde Veenhuizen te sturen.
Alsof Google Maps nooit fouten maakt
Ik laat TomTom eigenlijk altijd meelopen. Voor voornamelijk de live verkeersupdates en de laatste paar kilometer in voor mij onbekende steden. Op de snelweg is het normaal niet nodig tenzij je het richtingsgevoel van een baksteen hebt.
Ik vind dat nogal veel. Ik rij zelf nog niet eens 29 uur per jaar met dat ding. Het is één van die vele dingen die een mens dom maakt. Gewoon de kaart erbij voordat je weg gaat en de route opschrijven. Ik zou zelfs het papiertje thuis kunnen laten want opschrijven doet onthouden.
@lekbak: Als je niet snapt dat het toch echt verstandig is vooraf even te kijken waar je heen moet en aan welke grote steden je voorbij moet, dan is het niet de navi die je dom heeft gemaakt, dan was je het bij voorbaat al.

Heb de navi eigenlijk altijd aan staan, is namelijk verrekte handig om na te gaan waar het vast staat. Voor langere routes is het wel zo handig om op de radio mee te luisteren. Bij voorbaat 100 km omrijden vanwege een file van 10 kilometer die je over 300 km pas tegen zou komen maar reeds korter wordt is niet zo handig.
@lekbak: generatiekloof mooi weergegeven!
@probono: kan me echt niets voorstellen bij het beeld dat je thuis op je pc inloggen om je route te bekijken of met je stratenboek aan de slag gaat of meer nog: notabene handgeschreven notities maakt….t is maar welke technolie je bevalt natuurlijk, maar in mijn ogen haast niet meer voor te stellen.
@probono: de grap is dus dat ik zeer waarschijnlijk van jou generatie ben. Maar nadat ik een paar keer flink verneukt ben door domdom en ik me realiseerde dat ik niks van de route onthoudt ben ik terug gegaan naar het ouderwetse systeem.

Ik kijk thuis op de kaart voor de globale route die ik opschrijf en zoek daarna op mijn telefoon (heel modern!) ff snel het laatste stukje op. Dit kan ik gewoon onthouden als ik er ff naar kijk de dag van tevoren. Het shell stratenboek is te oud geworden om nog accuraat te zijn. Maar het gevolg is nu wel dat ik meestal uit mijn hoofd de route weet te vinden en dat als ik op de radio hoor of flitsmeister een file zie dat ik gelijk weet hoe te handelen. Het is een stimulans voor de hersenen om zelf te denken en je laten leiden door een elektronisch apparaatje maakt dom.
@lekbak: ik herken het dat je, als je helemaal niet zelf meer oplet maar alleen je navigatie het werk laat doen, dat je snel vergeet hoe het wegennet is ingedeeld. Maar, je kunt ook een combinatie maken, navigatie gewoon aan en ook zelf een beetje meekijken op de borden. Zo doe ik dat zelf. Je weet hoe je bent gereden, je herkent de wegen, maar je rijdt ook vrijwel niet verkeerd door de navigatie erbij te hebben.
Zelf gebruik ik Here WeGo, die stuurde me gisteren op een dijk langs het IJsselmeer linksaf in plaats van rechtsaf… Gelukkig hebben we nog een mond om de juiste weg te vragen…
Wij niet! Onze 12 jaar oude accord heeft geen navigatie! Wij doen het met maps thuis op de conputer en een echte kaart in de auto.
Met kaarten navigeren is een beetje lastig als je alleen in de auto zit. Als ik op gps rij dan let ik zeker niet zo goed op verkeersborden dan wanneer die uit staat.
Eerder FakeTaxi.
@trustmeiamanengineer: als je vindt dat je daar je tijd mee verdoet, moet je er niet zoveel naar kijken.😉
Een corrigerende tik aan de navi geven 😂😂 ja dat zal m leren. Ik ben erg blij met google maps of sygic premium (tomtom kaarten). Die kennen de weg altijd nog beter dan ikzelf, ook nog de meeste flitspalen erbij en hoe hard je mag + omleiding bij files. Dan de laatste 5% maar even nadenken als hij een foutje maakt of er een nieuwe weg is die er nog niet op staat

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).