• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Woensdag Valentijnsdag

Auteur: appeltje, gepost 14 februari 2007 om 13:00 – 72 Reacties

Jij bent mijn Valentijn! *bling bling*


Ter gelegenheid van valentijn is er natuurlijk een aflevering “Gespot” geheel in thema. Je vraagt je misschien af hoe je auto’s in hemelsnaam kunt relateren aan Valentijnsdag, en ik weet ook wel dat het wat ver gezocht is, maar het leek me toch leuk: auto’s in donkerrood, zo rood als de gebruikelijke roos zullen we maar zeggen.

Het is voor een auto een erg mooie kleur, zeker voor Nederland waar de meeste vierwielers niet zulke inspirerende kleuren hebben. Ik heb wel gemerkt dat de kleuren de laatste tijd wat interessanter worden, daarover volgende week meer.

Aston-Martin V12 Vanquish

Na een intensieve dag spotten samen met Nick en Maarten (zie rechts bovenin de openingsfoto) liepen we de P.C. Hooftstraat uit om te kijken of er ergens anders nog wat te beleven viel. Toen we er net uit waren dacht ik “toch nog even kijken of er iets aan komt”, en al gauw zei Nick voor de grap “Ja, een Enzo!”. Inderdaad, er stond nog iets moois op ons te wachten, een Vanquish in het donkerrood! Dat is één van de meest geslaagde kleuren die ik ooit op een Vanq heb gezien, samen met verscheidene groenen en een soort violet.

Later op de dag stond de auto voor de Oger en was Jorrit van der Kooi hem aan het filmen voor RTL Autowereld, toen hij mij vroeg of ik voor de camera wat over deze auto wilde vertellen deed ik dat natuurlijk meteen! Het is overigens één van de auto’s van Jan Dirk Paarlberg, vandaar “JDP”. “V12” hadden jullie hopelijk al begrepen. Hij is het 57ste lid uit de Quote 500, en is op die plaats gekomen als vastgoedmagnaat. Onder andere is hij bekend geworden door het wegsluizen van het afpersgeld van Holleder.

Aston-Martin V12 Vanquish - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Aston-Martin V12 Vanquish - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Aston-Martin V12 Vanquish - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Aston-Martin V12 Vanquish - Valentijnsdag met Jim Appelmelk

Bentley Arnage R MK II

Deze schitterende Bentley Arnage R van na de facelift was nog over van mijn eerste uitstapje naar Londen. De auto stond daar in een leuk klein Londens straatje tegenover een M3 CSL, iets dat je net zo goed vrij weinig tegen komt. Ook deze auto vind ik onwaarschijnlijk mooi in donkerrood, het past perfect bij zo’n auto. Chique, elegant en niet zo basic als grijs of zwart, hoe “veilig” en mooi die “kleuren” ook blijven. Deze heeft de optioneel niet-meegespoten grille gekregen, wat een tikje kaal staat. Wel mooi, maar een beetje vreemd omdat je het meestal verwacht in de carrosseriekleur (de randen dan).

Bentley Arnage R MK II - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Bentley Arnage R MK II - Valentijnsdag met Jim Appelmelk

Bentley Continental GT

Van het tweede uitstapje naar Londen was ook nog het-één-en-ander over gebleven, zoals een Continental GT in een erg mooie bordeauxrode kleur! Wie hem ook graag wil tegenkomen moet gewoon even rondwandelen in de wijk Belgravia te Londen, waar ik hem op mijn eerste tripje ook al eens was tegen gekomen. Sowieso raad ik alle wijken in die omgeving aan als het gaat om de auto’s, want er staat daar op elke straathoek wel een Bentley of Rolls, soms zet je er onbedoeld twee op één foto. In Nederland zijn de wat boeiendere kleuren trouwens ook al op komst, twee weken terug spotte ik bijvoorbeeld nog een Continental GTC in deze kleur! Echt ideaal voor deze auto.

Bentley Continental GT - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Bentley Continental GT - Valentijnsdag met Jim Appelmelk

BMW M6

Wat is de M6 eigenlijk voor een auto? Een sportauto? Een luxe coupé? Voor beide is natuurlijk iets te zeggen. Voor een sportauto is hij te groot en te zwaar, hoewel de auto zich erg thuis voelt op een circuit, voor een luxe coupé heeft de auto een wat te racy karakter met die hoogtoerige V10 voorin. Een multifunctionele auto die dus niet echt in één hokje te plaatsen is, voornamelijk omdat het een luxe coupé is met heel erg goede sportieve eigenschappen. In een hitsige kleur zou de auto dan ook echt niet mooi zijn (ik heb wel eens een knalrode gezien, dat staat niet goed), en in dit paarsrode is de auto erg stijlvol. Het is alleen wel een beetje jammer van de velgen, want de originele M6-velgen zijn echt ontzettend stoer en mooi, je ziet ze daarom zo nu en dan ook al onder een M5!

BMW M6 - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
BMW M6 - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
BMW M6 - Valentijnsdag met Jim Appelmelk

Citroën SM

Zoals ik al eerder heb laten weten is dit één van mijn favoriete auto’s, en laat donkerrood (Rouge de Grenade) nou nèt de juiste kleur zijn voor een SM! Dat vond mijn oom, die al jaren droomde van een eigen SM, ook. Een paar jaar geleden vond hij ergens een geschikte SM in helaas een minder geschikte kleur (goud…), dus werd de auto al gauw voorzien van een beeldige donkerrode laklaag. Al gauw deelde ik zijn passie voor deze schitterende uitkomst van een coöperatie tussen Citroën en Maserati, en tevens de tekenhand van Robert Opron. Ruim een jaar geleden kwam het plan om een photoshoot te gaan maken, en een half jaar geleden kwam het er eindelijk van en zijn we eens gaan touren op zoek naar een mooie locatie… Bij een trainingskamp van het leger, waar een bordje stond met “Verboden te fotograferen”. Maar daar trokken we ons niets van aan. Later hebben we de auto nog voor een molen geparkeerd. Het is zeker een auto die mijn hart sneller doet kloppen, de vormen, de kleur, en het rijden erin!

Citroën SM - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Citroën SM - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Citroën SM - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Citroën SM - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Citroën SM - Valentijnsdag met Jim Appelmelk

Daimler 340 V8

Een andere schitterende klassieker is de evenknie van de Jaguar MKII, die een de hand van slechts kleine details van elkaar te onderscheiden zijn. Zoals vanouds zijn dat de grille en het handvat van de achterklep, die in het geval van de Daimler kartels hebben en in het geval van de Jag recht lopen. Een subtiel detail dat in het oog zal springen als “er is wat anders, maar wat?”. Een weinig voorkomende klassieker die je in Engeland waarschijnlijk nog wel regelmatig zou kunnen aantreffen, hier in Nederland is het de enige die ik zelf heb gezien.

Daimler 340 V8 - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Daimler 340 V8 - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Daimler 340 V8 - Valentijnsdag met Jim Appelmelk

Ferrari 612

…en dat is de derde auto die ik opgespaard heb uit het indrukwekkende Londen. Niet alleen méér boeiende auto’s, maar dus ook interessantere kleuren. Voor het kenteken is duidelijk wat extra betaald, aangezien het begint met “V12”, net als de Vanq. Overigens worden speciale kentekens veel aangeboden via tijdschriften, erg interessant om te zien hoe dat gaat. Alweer een erg mooie kleur op een auto waarvan ik nog steeds niet weet of ik hem erg mooi vind, ik vind de lijnen wat vaagjes en anoniem en de details vind ik ook niet allemaal heel spannend, maar dat is alleen het uiterlijk. Verder een auto met een schitterende sound!

Ferrari 612 - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Ferrari 612 - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Ferrari 612 - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Ferrari 612 - Valentijnsdag met Jim Appelmelk

Jaguar XK 120 Roadster

Deze erg elegante roadster is net als de SM één van mijn favoriete klassiekers, en velen met mij. Want ondanks het feit dat ze niet superzeldzaam zijn (ruim negeneneenhalfduizend stuks met open dak) zijn goede exemplaren vijftig mille waard. Misschien nu nog wel meer, want dat bedrag gold in 2001. De naam is trouwens te verklaren aan de hand van de topsnelheid, ruim 120 mijl per uur. Dat werd mogelijk gemaakt door een zescilinder in lijn motor van 3,4 liter, die maar liefst 160-180 pk leverde! En dat is veel voor die tijd! Later verschenen er nog een XK140 en een XK150, maar helaas haalden die de 140 respectievelijk 150 mijl per uur niet, hoewel er in die tijd wel veel gerommeld werd aan overbrengingen.

Jaguar XK 120 Roadster - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Jaguar XK 120 Roadster - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Jaguar XK 120 Roadster - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Jaguar XK 120 Roadster - Valentijnsdag met Jim Appelmelk

Rolls-Royce Corniche IV

Voor deze open Rolls is donkerrood echt een klassieke kleur. Één van de eerste die ik mij kan herinneren te hebben gezien had ook zo’n kleur, en dat staat de auto perfect. Donkerblauw staat trouwens ook heel goed. De Corniche is een tijdloze auto geworden omdat de vormgeving van de auto uit 1967 komt (Shadow I Convertible) en in 1996 nog steeds vrijwel hetzelfde was. Drie decennia dus, tegenwoordig een ondenkbaar lange periode voor een auto waar nauwelijks wat aan is veranderd. In de jaren ’90 was men er ook wel een beetje op uitgekeken, want van de IV werden er maar 219 gemaakt en van de “S” werden er maar 25 gebouwd. In gelimiteerde oplage wel te verstaan, maar ook zonder dat zou het een erg zeldzame vogel geweest zijn.

Rolls-Royce Corniche IV - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Rolls-Royce Corniche IV - Valentijnsdag met Jim Appelmelk

Rolls-Royce Silver Seraph

De altijd al zo stijlvolle Seraph is in deze bijzondere roodmetallic kleur eleganter dan ooit, een smaakvolle en subtiele kleur op een ook nog best subtiele auto, voor Rolls-Royce begrippen dan. De hoekige modellen van ervoor waren niet bijzonder subtiel, hoewel ik ze nooit lelijk zou noemen. De Seraph is iets eerder uitgebracht dan de Arnage Green Label, en deelt naast het koetswerk ook het logo op het motorblok, de bekende cirkel met drie letters, van BMW. Voor de Seraph een 5,4 V12 met zelfs nog iets minder vermogen dan de 1 liter kleinere V8 van de Green Label. De auto’s verschillen ook van buiten enigszins van elkaar, naast de bekende radiator zijn ook de velgen, banden, uitlaten en chroomstrips wat anders. Beide auto’s zijn niet zo heel succesvol geworden omdat de Red Label met zijn wat aantrekkelijkere uiterlijk èn innerlijk roet in het eten kwam gooien.

Rolls-Royce Silver Seraph - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Seraph - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Seraph - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Seraph - Valentijnsdag met Jim Appelmelk

Rolls-Royce Phantom

Echt donkerrood is het niet meer te noemen, eigenlijk is het aubergine. In deze kleur worden nog redelijk veel Phantoms geleverd, ook hier in Nederland is men vaak wat creatiever dan gewoon zwart of zilver. Het is een typische Amstel-Hotel auto, in de laatste negen maanden heb ik er drie gezien, en maar één andere Rolls. Dat is grappig om te merken, want de Quoto van een paar jaar geleden stelde ook al dat de locatie voor een dergelijke auto het Amstel Hotel was. Na er wat langer naar gekeken te hebben moet ik bekennen dat ik hem van de zijkant nog best mooi vind, terwijl ik hem eerder al had uitgemaakt voor gedrocht. Alleen aan dat vooraanzicht kan ik maar niet wennen… Een grappig detail is de paraplu die ze in de achterdeur hebben verstopt, en de chique suicide constructie van de achterdeuren, die het instappen vergemakkelijkt.

Rolls-Royce Phantom - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Valentijnsdag met Jim Appelmelk
Rolls-Royce Phantom - Valentijnsdag met Jim Appelmelk

Ook interessant!

  • Gespot - De toekomstige favoriete auto van Nederlanders
  • Gespot - Welke auto schuilt hier in de mist?
  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

Gespot

Vorig bericht: « Reïncarnatie: Smart Roadster = AC Ace
Volgend bericht: Autoblog Valentijnsactie 2007 »

Lees Interacties

Reacties

  1. Fons zegt

    14 februari 2007 om 13:02

    De BMW maar niet in deze kleur doen.
    Wat een gedrocht, die achterklep.

    Verder is vooral de AM heeeel mooi.

    Login om te reageren
  2. Stefan zegt

    14 februari 2007 om 13:07

    Geen M6, want er zitten geen roosters in de spatborden.

    Login om te reageren
  3. Raging Whabbit zegt

    14 februari 2007 om 13:08

    hmmz weinig aan toe te voegen! Mooi rood is niet lelijk!

    Login om te reageren
  4. Philip zegt

    14 februari 2007 om 13:09

    Namaak M6 met winterbanden :D

    Login om te reageren
  5. Raging Whabbit zegt

    14 februari 2007 om 13:10

    @ stefan
    Die zitten er ook niet in bij de m6

    Login om te reageren
  6. Racing4Holland zegt

    14 februari 2007 om 13:12

    @Philip: Da’s wel knap nagemaakt dan! Ik zie de M6 dorpels, voorbumpers, zijluchtroosters, achterbumpers, het carbon dak, de kleur, de badges en de spiegels.

    Zou het niet logischer zijn als alleen de velgen er niet bijhoren in plaats van dat het een neppert betreft?

    Login om te reageren
  7. Racing4Holland zegt

    14 februari 2007 om 13:18

    Navraag bij RDW levert uitsluitsel:

    Kenteken 01-rr-ts
    Voertuigsoort Personenauto
    Merk BMW
    Handelsbenaming M6; COUPE
    Kleur(en) Rood
    Brandstof Benzine
    G3 Installatie N.v.t.
    Aantal cilinders 10
    Cilinderinhoud 4999 cm3
    Vermogen 373 KW
    Aantal zitplaatsen 4
    Aantal staanplaatsen N.v.t.

    Roetfilter N.v.t.
    Euroklasse N.v.t.
    Zuinigheidslabel Tijdelijk niet beschikbaar
    Massa leeg voertuig 1.685 kg
    Laadvermogen N.v.t.
    Toegestane Maximum massa voertuig 2.200 kg
    Massa rijklaar 0 kg
    BPM € 42240

    Login om te reageren
  8. Kevin zegt

    14 februari 2007 om 13:23

    Als ik het zo vergelijk, die M6, lijkt het me een echte, zie andere foto’s van de M6, vwb de velgen kan ik een ieder enkel gelijk geven, misschien toch winterbandjes?

    Die roosters in de voorspatborden zijn trouwens WEL de originele roosters van een M6…

    Login om te reageren
  9. Kevin zegt

    14 februari 2007 om 13:25

    Kijk, daar hebben we wat aan, die RDW!!!

    Login om te reageren
  10. Mister-E zegt

    14 februari 2007 om 13:34

    Doe mij die SM maar: wat zalige auto!

    Login om te reageren
  11. Solstice zegt

    14 februari 2007 om 13:37

    M6 incognito? Of schadegeval?

    Login om te reageren
  12. Solstice zegt

    14 februari 2007 om 13:42

    Die Ferrari 612 Scaglietti blijft van een apart soort schoonheid, vooral door z’n langgerekt profiel en lange wielbasis. Meest stijlvolle Ferrari van het moment. Vele malen stijlvoller dan bijvoorbeeld de Volksbentleys en wat er nog meer uit Duitsland komt…

    Login om te reageren
  13. joeri zegt

    14 februari 2007 om 13:42

    Bij sommige is die kleur prachtig maar bij andere …

    Login om te reageren
  14. Ralph zegt

    14 februari 2007 om 13:49

    De M6 is voorzien van winterbanden, helaas een noodzakelijk kwaad voor de eigenaar die regelmatig over de Autobahn blaast.

    Login om te reageren
  15. Mister-E zegt

    14 februari 2007 om 13:51

    Als die SM van je oom in dezelfde kleur was als in het volgende filmpje, dan was dat herspuiten toch geen zo’n goed idee imo.
    http://www.youtube.com/watch?v=v67lGSIUN74

    Login om te reageren
  16. PigPen zegt

    14 februari 2007 om 13:56

    De Jag Roadster is ook in deze kleur nog oogverblindend!

    Login om te reageren
  17. Ilquadrifoglio zegt

    14 februari 2007 om 13:56

    Hoe slecht kan een fotograaf zijn…

    Als je op zoek gaat naar rode auto’s en maar slechts één Italiaan kunnen fotograferen.

    Login om te reageren
  18. XploidVain zegt

    14 februari 2007 om 13:58

    Mooie camera btw ^^ is dat een digitale spiegelreflex pentax??
    Btw veel engelse auto’s

    Login om te reageren
  19. XploidVain zegt

    14 februari 2007 om 13:59

    vind die ferrari maar lelijk

    Login om te reageren
  20. XploidVain zegt

    14 februari 2007 om 13:59

    No offense btw

    Login om te reageren
  21. roberto zegt

    14 februari 2007 om 14:00

    van die bentley heb ik er oowk wel een aantal gezien in die kleur..alleen dan in miami..daar staan die continental gt’s op elke hoek van de straat..

    Login om te reageren
  22. Justin zegt

    14 februari 2007 om 14:08

    Die gepersonaliseerde kentekens worden niet alleen via tijdschriften aangeboden, er zijn vele gespecialiseerde bedrijven in GB. Zie bijvoorbeeld http://www.newreg.co.uk. De prijs van een persoonlijk kenteken kan oplopen tot zo’n 500.000 pond! Het gaat er hierbij niet alleen om of een kenteken grappig (check de sectie ‘fun’) is o.i.d., maar vooral de leeftijd van het kenteken. Stelregel is vaak; hoe korter het kenteken, hoe ouder en dus hoe duurder. Check bijvoorbeeld het kenteken E1. Dit is een van de eerste kentekens uitgegeven in GB en staat momenteel dus te koop voor 500.000 pond op de genoemde site. Verder staat de Vanquish van Paarlberg volgens mij momenteel bij de belastingdienst, aangezien deze een tijdje geleden vele goederen van de heer Paarlberg in beslag hebben genomen, waaronder deze Vanquish.

    Login om te reageren
  23. CSL zegt

    14 februari 2007 om 14:08

    @stefan
    “Geen M6, want er zitten geen roosters in de spatborden.”
    En die CArbonenndak, kan je die ook los bestelen dan?! haha

    Wat is die M6 toch een Prachtige snelle monster zeg.
    Jammer dat er winter banden/velgen eronder liggen. Tractiecontrol aan en gaan met die banaan.

    Die Aston-Martin V12 Vanquish begint ook een beetje oud te worden, maar altijd een leuke auto om naar te kijken.

    Login om te reageren
  24. XploidVain zegt

    14 februari 2007 om 14:23

    @Justin
    Gave site :-D

    Login om te reageren
  25. Challenger zegt

    14 februari 2007 om 14:24

    Zeker weten een M6, deze heeft meegereden in 2005 tijdens de Quote Challenge: http://www.petrolhead.nl/2006/02/challenge_2005_part_3.php
    Rijdt ie samen met een SLR.
    Ps. En o ja, op die Vanquish van Paarlberg ligt nog steeds beslag van de fiscus.

    Login om te reageren
  26. Klassiekerrally zegt

    14 februari 2007 om 14:28

    Nog een italiaan dan:

    Sorry JANUS… ;)

    Login om te reageren
  27. Justin zegt

    14 februari 2007 om 14:30

    @ XploidVain; via ‘find’ vind je de verschillende categorieen. Vooral Adult plates en Fun Private plates is grappig. Via Investment plates vind je de duurste kentekens.

    Login om te reageren
  28. mvagusta zegt

    14 februari 2007 om 14:32

    Hey Appeltje! Leuk dat je jezelf even voorstelt! :) Via de Rolls! :)

    De Aston Martin vind ik wel heel erg mooi in het donkerrood! Alleen wat is die achterkant belabberd van die auto zeg! Voorkant is echt heel mooi!

    Login om te reageren
  29. Boxster zegt

    14 februari 2007 om 14:32

    @appeltje
    Wat een schitterende reportage! Ik trek voor mezelf de volgende conclusies:
    1. De meeste auto’s staat donkerrood metallic absoluut niet, tenzij dit een Aston Martin, Rolls Royce of Bentley is. Vooral die AM is schitterend! Daarentegen vind ik die 612 en M6 gedrochten..
    2. Ik vind de mooiste kleur voor de Citroen SM, toch echt lichtblauw of donkerblauw metallic. Heb ze een keer beide gezien bij Citroen Amsterdam op de hefbrug, geheel toevallig.
    3. Ilquadrifoglio heeft je tekst niet goed gelezen, je schrijft DONKERrood, en naar mijn weten zijn er veel Alfa’s en Ferrari’s in resp. Alfa-rood en Ferrari-rood te vinden, maar niet zozeer in donkerrood (metallic). Verder is hij ook niet erg complimenteus, je foto’s zijn prima, alleen van de SM vallen me een beetje tegen.

    Kan iemand met verstand ervan niet eens een column schrijven over de (voor mij vaak onverklaarbare) psychologische effecten van kleuren bij verschillende merken auto’s? Waarom is een Porsche, BMW of Audi in wit chique, en een Opel Astra in wit goedkoop? Waarom staat geel een Leon cupra goed, en is een gele VW Polo zo lelijk? Waarom is appelgroen metallic voor een Murcielago best om aan te zien, en voor elke andere auto spuuglelijk?

    Login om te reageren
  30. Boxster zegt

    14 februari 2007 om 14:35

    Voor dat kenteken van die Vanquish had nog www. moeten staan:
    W(ast) W(it) (W(itter) ;-)

    Login om te reageren
  31. tim zegt

    14 februari 2007 om 14:36

    @ilquadrifoglio
    beetje dom als je denkt dat het aan de kwaliteiten van de fotograaf ligt….
    lijkt het je niet een beetje afgezaagd/onorigineel om met alleen maar ferraris te komen als je een artikel over rode auto’s maakt?
    laterz tim

    Login om te reageren
  32. CSL zegt

    14 februari 2007 om 14:42

    @Boxster
    Een Opel Astra is in elke kleur goedkoop ;)

    Login om te reageren
  33. mvagusta zegt

    14 februari 2007 om 15:14

    Klassiekerrally…

    FOUT!!!!! Veel te mooie auto! Te erg gewoon! :) Droom nummer 1 voor mij! In ieder geval dik in de top tien!

    Login om te reageren
  34. Klassiekerrally zegt

    14 februari 2007 om 15:23

    @ mvagusta: nog eentje dan… ;)

    Foto is gemaakt door Dink…

    Login om te reageren
  35. MurcieBoy zegt

    14 februari 2007 om 15:32

    mooie autos alleen die citroen bevalt me niet:(

    Login om te reageren
  36. Remco zegt

    14 februari 2007 om 15:36

    Voor mij de Aston!! Geen twijfel mogelijk, zoals altijd de Aston. De achterkant is misschien wel niet zo indrukwekkend, maar de voorkant boezemt zeker veel angst in bij veel automobilisten!!! Je ziet dan de woeste blik in de achteruitkijkspiegel….

    Login om te reageren
  37. joep zegt

    14 februari 2007 om 15:41

    @het filmpje van mister-e, ik heb het toen ook op tv gezien, echt een schitternde vent met schittede wagens! (behalve die hummer dan ;)) Maar wat zegt hij nou in dat filmpje? Dat duitsers jaloers zijn op mooie en dure auto’s? En dat duitsers al snel denken dat je dan een ‘bad-guy’ bent? Hhmm daar schets die duitser dan toch een heel ander beeld als welke hier een keer in een column werd geschetst over de nederlandse afgunst…

    Login om te reageren
  38. mvagusta zegt

    14 februari 2007 om 15:49

    klassiekerrally….

    Gemeen hoor! :) Maar helemaal niet erg! Of ook weer wel! :S Want ik wil hem! IK WIL HEM!!!!! :) :) :)

    Login om te reageren
  39. XploidVain zegt

    14 februari 2007 om 15:57

    @Joep
    Volgens mij zit je hier een beetje verkeerd met je post… ^^

    Login om te reageren
  40. bramwillemse zegt

    14 februari 2007 om 16:03

    Mooie post weer Appeltje, heerlijk die Vanquish, Corniche & Jag XK120! Toch bijzonder dat de 612 opeens wat minder lijkt dan in een wat fellere kleur.

    @Boxster:
    ik ben het volledig met je eens: donkerrood kan bij veel modellen niet. Bij bijvoorbeeld de Bentley Continental GT vind ik dat ie een te ordinaire vormentaal heeft, maar ook omdat die achterlichten veel te fel rood zijn, dat vloekt met de donkerrode lak.
    Bij de F612 Scaglietti is het een gebrek aan krachtige vormen, ik vind het een erg mooie auto, maar hij heeft een wat fellere kleur nodig om dit tot zijn recht te laten komen.

    Wat betreft de psychologie van kleuren icm verschillende modellen:

    In mijn ogen is dit niet zo moeilijk te verklaren. Het is natuurlijk bij iedere persoon anders, maar ik denk niet dat elke kleur bij elke vorm past.

    Een auto als de Murciélago kan bijvoorbeeld van die onnatuurlijk felle kleuren aan omdat ie ook zo is vormgegeven. Ik lees soms wel dat de murciélago in cartoon-stijl is vomgegeven (simpel en to-the-point lijnenspel, maar erg effectief).
    Auto’s als de Ferrari F430 of de Porsche 911 zijn veel conservatiever en klassieker van vorm, hierbij past dan ook beter een klassieker kleurenpalet.

    Bij de kleur wit is het helemaal lastig. Ik vind over het algemeen dat hiervoor geld: is de vorm goed, dan kan ie wit aan. Dit hangt natuurlijk van ieders smaak af. Ook hangt het af waar je er in rijd, in een zonnig dubai is een witte al veel mooier dan in een regenachtig Nederland. De reden hiervan is dat in Nederland door de lage temperatuur en weinig zon de ‘temperatuur van het licht’ over het algemeen stukken lager is dan in Dubai. Bij warm weer (lees veel zon) is het licht veel geler dan in de winter in Nederland (weinig zon dus).
    Een witte F430 is dus een prachtig warme crème-wit, terwijl je in Nederland een koele blauw-wit scheurijzer hebt. Het is echter niet alleen maar de schuld van de zon, een Ferrari F430 heeft natuurlijk ook een veel duurdere laklaag dan een opel Astra!

    Login om te reageren
  41. slk55 amg zegt

    14 februari 2007 om 16:24

    mooie auto’s. maar ik zou niet zo snel voor rood kiezen.

    Login om te reageren
  42. mercedesfan zegt

    14 februari 2007 om 16:55

    mooie foto’s, vooral de foto’s van de Citroën

    Login om te reageren
  43. WKD zegt

    14 februari 2007 om 17:02

    ik ben ook niet echt fan van die rode kleur :+ heb er al wel een paar gespot maar kan er niet aan wennen.
    http://www.autospotting.nl/index.php?p=spot&id=452 hier staan er 2 naast elkaar :+

    Login om te reageren
  44. stiggie zegt

    14 februari 2007 om 17:16

    doe mij die m6 maar dan laat ik hem wel overpuiten

    Login om te reageren
  45. Citrofiel zegt

    14 februari 2007 om 17:31

    JAAH! Een Citroën! :P Ik moet alleen zeggen dat ik de foto’s (van de SM dus) niet bijster goed gelukt vind. De anderen vind ik beter… De Daimler en XK zijn heel mooie auto’s ook, zeg. En donkerrood vind ik een erg mooie kleur, maar op auto’s vind ik het toch minder, zie ik nu iig.

    Login om te reageren
  46. Boxster zegt

    14 februari 2007 om 17:38

    @Bram Bedankt voor je uiteenzetting. En daar heb je geeneens een hele column voor nodig ;-)

    Hoewel ik het ten dele met je eens ben (vooral over wit), is er toch meer aan de hand denk ik. Allereerst heeft ook een Rolls Royce Corniche een hele conservatieve en klassieke vorm, toch staat Ferrari-rood ‘m minder dan lichtgroen-metallic. Hier is misschien een factor dat we sedans en chique coupé’s en cabrio’s liever niet in niet-metallic basiskleuren als rood, groen, geel en blauw zien, maar liever in donkere al-dan-niet-metallic kleuren, of indien een lichtere kleur, dan alleen in metallic. Sportwagens zien we echter wel graag in niet-metallic basiskleuren.

    Verder mis ik ook een niet te verwaarlozen aspect, dat is de rol die gewenning speelt bij een bepaalde aan een merk gekoppelde kleur. Als voorbeeld natuurlijk de bekende kleur/merk-combinaties, zoals Ferrari-rood, Alfa-rood en Bugatti-blauw. Maar ook bijvoorbeeld vroeger Mitsubishi’s, die waren altijd blauw-metallic of zilver. Meer combinaties schieten me nu even niet te binnen, maar zijn er zeker.

    Nu vind ik Ferrari-rood een F430 prima staan, maar een Porsche 911 in Ferrari-rood vind ik 10x niks, terwijl beiden een klassieke vorm hebben, zoals je schrijft. Een Ferrari in Bugatti-blauw lijkt me ook niets.

    Er is dus nog meer over te filosoferen, deze kleurenkwestie ;-)

    Login om te reageren
  47. sacha zegt

    14 februari 2007 om 17:42

    @SLK55: Niet zo conservatief hè!

    Login om te reageren
  48. Appeltje zegt

    14 februari 2007 om 17:43

    Bedankt voor jullie leuke reacties! Dat ben ik inderdaad, in diechroomstrip van de Phantom. Foto’s van de SM zijn helaas nogal crappy gescand, ik ben er zelf ook niet zo tevreden over. Ik ga zelf voor de Vanq, de Arnage, de SM en de XK120 :D

    Login om te reageren
  49. JEEPY zegt

    14 februari 2007 om 17:44

    Een M6, zonder M6 velgen!?
    Het ziet er niet uit!

    Greetz: JEEPY.

    Login om te reageren
  50. slk55 amg zegt

    14 februari 2007 om 17:48

    @sacha

    lol, zels in het rood is ie mooi ;)

    Login om te reageren
  51. Citrofiel zegt

    14 februari 2007 om 18:20

    @ appeltje; Aha, je hebt ze gescand. (van de SM) Dat verklaart een boel.

    Login om te reageren
  52. M Freak zegt

    14 februari 2007 om 18:31

    Hey Rolls Royce Phantom…wil je met mij? :P

    Login om te reageren
  53. rs220 zegt

    14 februari 2007 om 18:31

    Wist niet dat JDP al is veroordeeld voor het wegsluizen van geld. Althans, niet door de rechtbank maar blijkbaar wel door het publiek. Past niet bij Autoblog om dit soort uitlatingen te publiceren. Het voegt niets toe aan de het onderwerp Aston Martin Vanquish. Verder een prima reportage.

    Login om te reageren
  54. Appeltje zegt

    14 februari 2007 om 18:38

    @ RS220 gewoon wat achtergrond informatie is wel interessant toch? Wat de auto alelmaal kan en kost weten jullie als het goed is al :P

    @ Citrofiel scannen wordt niet altijd zo lelijk hoor, foto’s van de volgende auto’s zijn ook gescand:

    -Vanquish
    -Arnage
    -M6
    -Daimler
    -Jaguar
    -Coniche
    -Seraph

    Best mooi gelukt toch?

    Login om te reageren
  55. Fons zegt

    14 februari 2007 om 19:01

    Wat een gezeur over de M6 velgen.

    Dat is het voordeel als je je dit soort auto’s kunt veroorloven.
    Dan koop je gewoon de velgen erbij die je zelf mooi vindt. En niet de velgen die de fabrikant voorschrijft.

    Login om te reageren
  56. Boxster zegt

    14 februari 2007 om 19:10

    @RS220 Je hebt gelijk, dat past hier niet. Ken de (beste?) man niet en weet ook niet of ie schuldig is. Hop, bij deze, het www. er weer af ;-)

    Login om te reageren
  57. Classic red zegt

    14 februari 2007 om 19:56

    Wat de kleur wit betreft voor auto’s, speelt volgens mij ook de associatie mee, die de auto oproept. Bestelauto’s zijn vaak wit. Bijvoorbeeld een Astra wordt veel als bedrijfsauto gebruikt. Een witte Astra doet daarom denken aan de bedrijfswagen van een loodgieter.
    Raceauto’s zijn ook vaak wit. Een Porsche doet aan een raceauto denken. Een witte Porsche zie je daarom al in gedachte over Le Mans razen.

    Login om te reageren
  58. Dr.Bob zegt

    14 februari 2007 om 20:19

    Over de velgen van de M6:
    M’n baas heeft een M5 en heeft dezelfde velgen voor de winterbanden..
    In de zomer liggen er de originele velgen en banden weer op !

    Login om te reageren
  59. Xpert zegt

    14 februari 2007 om 20:21

    Doe mij maar zon Vanquish….’
    En de eigenaar van die M6 heeft: Of een slechte smaak, of kiest altijd voor veiligheid met zijn mooie winterbandjes:)

    Login om te reageren
  60. bramwillemse zegt

    14 februari 2007 om 20:25

    @Boxster:
    inderdaad, ik gaf maar een paar voorbeelden.. Er komt wel meer bij kijken. Toch vind ik het (per model) nooit moeilijk uit te leggen waarom ik het niet bij elkaar vind passen.
    Over de porsche in Ferrari Rosso vind ik ook niet veel aan inderdaad, behalve de GT3 RS kan dat hebben.. Ik denk dat daar het imago (of beter: jouw persoonlijke beeld) van een merk bij komt kijken, dat heeft te maken met geschiedenis, land van herkomst etc.

    Ja, kleur is een interessant onderwerp. :)

    Login om te reageren
  61. binkie zegt

    14 februari 2007 om 20:25

    Wat een leuk topic appeltje! :)

    Vooral die AM, de Arnage en de SM zijn prachtig in zo’n kleur.
    De M6 en 612 zijn helaas in geen enkele kleur mooi, maar het is fijn voor de producenten dat niet iedereen die dingen lelijk vindt ;)

    Login om te reageren
  62. Boxster zegt

    14 februari 2007 om 22:30

    @Classic red (or white?)

    Yep, vind ik ook een goeie uitleg!

    Bij een gele Saab 900 Cabrio moet ik altijd aan een banaan denken ;-);-)

    Login om te reageren
  63. Ashtray zegt

    14 februari 2007 om 23:21

    Die gele kentekenplaten verpesten die hele Rolls, verder mooie wagens man.

    Login om te reageren
  64. Chukka zegt

    14 februari 2007 om 23:57

    prachtig die engelse kentekenplaten, eigen tekst erop :D

    Login om te reageren
  65. DRU zegt

    15 februari 2007 om 00:38

    Hahahahaha RDW over de M6: zuinigheidslabel niet beschikbaar!

    Login om te reageren
  66. rick.vanquish zegt

    15 februari 2007 om 11:37

    mooie auto die vanquish ..Me oom heeft hem ook dan in het zilver.

    Login om te reageren
  67. Tombnolz zegt

    15 februari 2007 om 14:40

    Inderdaad! Wat heeft die M6 kleine wieltjes!

    Login om te reageren
  68. Jappy zegt

    15 februari 2007 om 15:12

    Wederom een erg mooie gespot-serie appeltje!

    Login om te reageren
  69. Eric zegt

    15 februari 2007 om 16:08

    Ik kijk er misschien naast, maar is het nu echt niemand opgevallen hoe bloedmooi die Jaguar XK120 is ????,

    Login om te reageren
  70. Maarten zegt

    15 februari 2007 om 22:01

    Leuk dat ik nu ook met een foto bekend sta op Autoblog :P
    Verder mooie pics, uiteraard vooral die Vanq waarvan ik een aantal pics nog niet had gezien!

    Login om te reageren
  71. Greg zegt

    16 februari 2007 om 15:29

    Weet er iemand het vervolg op het filmpje van Mister-E ergens online staan??
    Ik zou het heel graag verder kijken.

    Login om te reageren
  72. Scorso zegt

    5 mei 2008 om 23:49

    Jij hebt toevallig geen PENTAX camera?
    sorry voor de zeer late post vond et gwn grappig

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North