• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zegt deze youngtimer je nog iets?

Auteur: Author, gepost 9 november 2016 om 21:03 – 50 Reacties

Afbeelding Zegt deze youngtimer je nog iets?Afbeelding Zegt deze youngtimer je nog iets?Afbeelding Zegt deze youngtimer je nog iets?Afbeelding Zegt deze youngtimer je nog iets?Afbeelding Zegt deze youngtimer je nog iets?Afbeelding Zegt deze youngtimer je nog iets?

Zegt deze youngtimer je nog iets?
Hoog tijd om de legende nieuw leven in te blazen!

Een rondje grasduinen door de immer uitdijende AB-archieven leerde dat er in het ruim 12-jarige bestaan van jouw lievelingssite welgeteld één keer over de Nissan 100NX is geschreven. Dat artikel was bovendien geen ode aan het kekke sportwagentje uit de 90’s. Neen, het ging om een zwaar vernachelde occasion waarmee je zelfs bij de lokale hamburgerboer vierkant wordt uitgelachen.

De 100NX (100 x Niks-grappen incoming) werd gebouwd op het platform van de Nissan Sentra en had in technisch opzicht veel gemeen met de Sunny. Die laatste was niet bepaald een flitsende wegracer, maar volgens MauritsH Senior was het wel degelijk een van de fijnst sturende auto’s die hij in de loop der decennia heeft gereden. Dat klinkt bemoedigend en de 100NX was dan ook een sportwagentje waar je prima een klaverbladje mee kon afraffelen.

Bovendien was deze Jap verkrijgbaar in twee uitvoeringen: de coupé met vast dak en de versie met zogeheten T-Bar. Die laatste is de enige die officieel in Nederland werd verkocht. Het dak van de 100NX bestond uit een doorlopende balk door het midden van het dak. Daarnaast zaten twee uitneembare stukken. Het gevolg: een soort semi-cabrio die de sensaties van het open rijden bood, zonder dat de stijfheid van de koets eronder te lijden had.

Klein probleempje: het verwijderen en terugzetten van de dakpanelen was volgens sommigen geen sinecure. Bovendien hield je behoorlijk weinig bagageruimte over als je de panelen eenmaal in de kofferbak had gestouwd. Daarbij waren de te kiezen aandrijflijnen niet bepaald in staat tot zorgwekkende prestaties en de ruimte achterin was niet echt geschikt voor twee volwassenen. Oh ja, dat dashboard sprak trouwens ook niet echt tot de verbeelding, want dat kwam rechtstreeks uit de Sunny.

Over die aandrijflijnen gesproken: de 100NX was leverbaar met een 1.6 met 102 pk, maar er was ook een 2.0 GTI-versie die goed was voor maar liefst 143 pk. Op zich niet bijzonder, ware het niet dat deze GTI slechts 1.100 kg woog. Prima gooi- en smijtkarretje dus! De snelste 100NX was destijds (begin jaren ’90) alleen wel een dure auto, zeker als je de prijs vergelijk met die van de concurrentie.

Verder was deze concurrent van de Honda CRX Del Sol absoluut een betrouwbaar karretje. Er staan momenteel zo’n 15 exemplaren te koop op Marktplaats en de prijzen liggen tussen 250 en 1.500 euro. Misschien een leuk project voor de Junkyardrace die volgend jaar in maart weer zal plaatsvinden?

Ook interessant!

  • Aankoopadvies: Youngtimer in 2022
  • Video: Nissan GT-R rijdt pionnen omver
  • Video: Nissan GT-R neemt drempel veel te hard
    Video: Nissan GT-R neemt drempel veel te hard
  • Video: Nissan GT-R sleept Volvo vrachtwagen door de sneeuw

Nieuwste artikelen

  • Deze Porsche op Marktplaats is in vier jaar zestig procent afgeschreven
  • Lijst F1 coureurs 2025: wie vonden wij na Verstappen de beste?
  • BMW heeft voor iedere Nederlander een 3-Serie gemaakt
  • Mathieu van der Poel klaar voor het veldrijden met zijn Lamborghini Sterrato
FacebookTweetPinLinkedIn

Nissan, youngtimer

Vorig bericht: « Renault is mogelijk het bokje in eigen land
Volgend bericht: Deze 9 kleintjes mislukten jammerlijk »

Lees Interacties

Reacties

  1. str8six zegt

    9 november 2016 om 21:06

    Meh, deze kar doet me 100NX *badum tssss*

    Login om te reageren
    • bmwalpina zegt

      9 november 2016 om 21:10

      @str8six: Ik geef je een 3 voor originaliteit en een 6 voor je karakter.

      Login om te reageren
      • str8six zegt

        9 november 2016 om 21:35

        @bmwalpina: *loopt jankend het podium af en roept na: “wat weet jij er nou van af bitch!” *

        Login om te reageren
        • bmwalpina zegt

          9 november 2016 om 21:39

          @str8six: je vergeet “Drop mic” ;-)

          Login om te reageren
    • banaan7 zegt

      9 november 2016 om 21:42

      @str8six: lees de titel even, dan zul je zien dat het ‘zegt me 100NX’ moet zijn ipv ‘doet me 100NX’

      Login om te reageren
    • shalomleon zegt

      9 november 2016 om 22:39

      @str8six: prutser, het is 100 X Niks… badum tss, drops mic, loud crowd

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      10 november 2016 om 07:49

      @str8six:

      Hier staat de wagen bekend als “100 en nog niks”.

      Login om te reageren
  2. maxidyne zegt

    9 november 2016 om 21:06

    Vond het altijd een leuk wagentje, jammer dat je ze niet veel meer ziet. Van de GTI waren er in Nederland maar 2 verkocht vertelde de lokale dealer mij destijds. Die hadden eentje nieuw geleverd. 10 jaar gelden zag ik hem zomaar op een lokale sloperij staan, best wel zonde! Leuke ondergewaardeerde wagen.

    Login om te reageren
  3. toyotafortuner zegt

    9 november 2016 om 21:07

    Tuurlijk zegt t me iets: doet me denken aan mijn middelbare tijd. Liep altijd langs een 100NXMaar ik heb t nooit echt een spannende wagen gevonden.

    Dat er een snellere model was, wist ik niet.

    Login om te reageren
    • stephane8200 zegt

      10 november 2016 om 07:57

      @toyotafortuner: school?

      Login om te reageren
      • evian zegt

        10 november 2016 om 11:35

        @stephane8200: Het eerste huis naast mijn basisschool stond vroeger ook een nx100.

        Login om te reageren
      • kilum zegt

        10 november 2016 om 13:16

        @stephane8200: ik neem aan zijn middelbare school tijd inderdaad.

        Login om te reageren
  4. bluebird zegt

    9 november 2016 om 21:11

    Zegt me zeker wat, dit was mijn eerste eigen auto in 1996. Mijne was antracietgrijs met een achterspoiler. Die paneeltjes trok ik er zo af en stopte ze in de achterbak in een tot hoes vermaakte slaapzak. Veel lol mee gehad, betrouwbaar wagentje ook en het 1.6je was voor die tijd pittig genoeg voor me.

    Login om te reageren
  5. toniominestrone zegt

    9 november 2016 om 21:20

    Nooit echt enthousiast over geweest, ziet er nu wel geiniger dan in de jaren’90 toen je ze veel (dameskappers ) op de weg zag.

    Login om te reageren
  6. flatsix010 zegt

    9 november 2016 om 21:24

    Mijn vader refereerde deze auto altijd als ‘Born to lose’ wagen.

    Login om te reageren
  7. izimo zegt

    9 november 2016 om 21:27

    Die wagen past in het rijtje Fiat Multipla. Echt lelijk! Echt 100NX

    Login om te reageren
  8. ArnoldH zegt

    9 november 2016 om 21:29

    Echt moet je de dakpanelen in de kofferbak plaatsen.

    Dat was bij de MR2 dan echt beter uitgedacht. Daar passen ze mooi achter je stoel.

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      10 november 2016 om 07:39

      @arnoldh: Bij de NX pastte ze ook achter je stoel. Heb twee van deze auto’s gehad en bij beiden mijn kofferbak vol met audio dus ik kon ze niet eens kwijt daar.

      Login om te reageren
      • Tonnie zegt

        10 november 2016 om 12:02

        @ardonjr: jij kwam vaak bij de lokale hamburgerboer?

        Login om te reageren
        • ardonjr zegt

          10 november 2016 om 14:57

          @thijsj: Sowieso. Hamburgers zijn lekker!

          Login om te reageren
  9. baklava zegt

    9 november 2016 om 21:30

    Ik vond dat targa dakje altijd echt vet. Voor de rest niet echt een boeiende wagen.

    Login om te reageren
  10. choi zegt

    9 november 2016 om 21:41

    Ja yugh

    Login om te reageren
  11. moveyourmind zegt

    9 november 2016 om 21:56

    Het model spreekt me niet zo aan, maar het idee van een relatief betaalbare sportieve auto des te meer.

    En wat waren de Japanners in die jaren sterk in dat segment:

    Zoals de Honda CRX, Toyota MR-2 en de last but not least de Mazda MX-3:

    https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/d/da/95_MX-3_RS.jpg/300px-95_MX-3_RS.jpg

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      10 november 2016 om 08:18

      @moveyourmind: Mooi dat nog steeds iedereen de Toyota Paseo vergeet :P

      Login om te reageren
      • moveyourmind zegt

        10 november 2016 om 08:31

        @gulli: Die was ik inderdaad vergeten, net als de 100NX een zeer betaalbare coupé.

        En als we toch bezig zijn, de snelle Honda Civics, de Gti-varianten van onder meer de Daihatsu Charade, Suzuki Swift, Toyota Starlet. En coupés als de Mazda MX-6, Honda Prelude, Toyota Celica. Snufjes als vierwielbesturing… Gouden tijden!

        Login om te reageren
  12. 850t5r zegt

    9 november 2016 om 21:57

    Zag je in de jaren 90 best wel vaak rijden. Toen niet heel speciaal, nu wel overigens…

    Login om te reageren
  13. Dutchdriftking zegt

    9 november 2016 om 21:58

    Goedkoopste Targa denk ik??

    Login om te reageren
  14. dwersbongel zegt

    9 november 2016 om 22:00

    Ik had een Mazda Mx3 1.6. Niet sneller en zonde dat het geen V6 was, maar het was een fijn wagentje. Kocht hem voor handelsprijs en verkocht hem een jaar later met winst!

    Login om te reageren
  15. jaguarjunk zegt

    9 november 2016 om 22:04

    Vaders had er een, in pornowit. Geweldig ding, 2.0l als ik me niet vergis. Targadakkie maakte het af. Jep, ik was als vijfjarig jochie he-le-maal de baas van het schoolplein. Voor mijn gevoel dan…

    Login om te reageren
  16. martingtv zegt

    9 november 2016 om 22:21

    gelukkig zie je ze niet meer. Hebt altijd al een gruwelijk ding gevonden.

    Login om te reageren
  17. cthijs zegt

    9 november 2016 om 22:23

    Misschien raar dat ik dit zeg maar het is de best rijdende auto die ik ooit gehad heb,en dat zijn er toch heel wat geweest.niet echt een verrassende auto en dat dakje was ook niet zo handig maar hij reed gewoon geweldig de eerste die ik had daarintegen niet

    Login om te reageren
  18. polpol33 zegt

    9 november 2016 om 22:29

    Tijdens mijn studie heb ik als bijbaantje deze auto’s van de boot gereden. Dan lag er een boot met ruim 3000 Nissans aan de kade in Amsterdam die allemaal er af gereden moesten worden. De hele dag met de taxi de boot in en een Nissan eruit rijden. Honderden 100nx-en. En wat 200 sx-en. En…een paar 300zx-en! Iedereen wilde natuurlijk de 300 rijden maar je moest de eerste in de rij gewoon nemen.
    Ook die 100tjes reden best leuk. De metalen dekken waren best glad en met de 100 nx kon je wel lol hebben.
    Jammergenoeg zie je ze amper meer op straat.

    Login om te reageren
  19. rob5nismo zegt

    9 november 2016 om 22:31

    Heerlijke auto veel plezier van gehad

    Login om te reageren
  20. shalomleon zegt

    9 november 2016 om 22:40

    De hatchback versie 2.0 almera n15 is ook een prima basis voor een sr20det. Building in proces ?

    Login om te reageren
  21. galgootje zegt

    9 november 2016 om 22:43

    Noooooope!

    Login om te reageren
  22. jeroenwz zegt

    9 november 2016 om 22:50

    Misschien word ik oud, maar ik vind ‘m er niet zo erg meer uitzien als destijds. Niet dat ik er nu één wens, maar hij is niet meer zo afstotend als ik hem ooit vond. Maar vanaf 250 euro is wel erg weinig, of is dat vooral roest?
    Andere zeldzaamheid in deze klasse: de Toyota Sera.
    https://images.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Fmotoburg.com%2Fimages%2Ftoyota-sera-03.jpg&f=1
    Er zijn er van die Sera wel erg veel versjonnied…

    Login om te reageren
    • kle500 zegt

      9 november 2016 om 23:07

      @jeroenwz: ik zat eerder aan de toyota passeo te denken..

      Login om te reageren
    • ralfast zegt

      9 november 2016 om 23:10

      @jeroenwz: eindelijk iemand die de sera noemt. En dan zijn we nog steeds de Paseo vergeten

      Login om te reageren
  23. sanderz28 zegt

    9 november 2016 om 23:00

    Staat een fout in het artikel. Nissan startte in 91 met de 1,6 90 pk(was nog carburateur) en de gti met 143 pk. In 93 kwam de facelift waarbij de stootstrips meegespoten waren en de bekleding had een lichtere tint. Tevens was dat alweer het einde van de gti. Ik heb er 2 gehad een 91er en een 96er. Overigens passen die dagdelen ook prima op de achterbank.

    Login om te reageren
    • ardonjr zegt

      10 november 2016 om 07:43

      @sanderz28: Heb er ook twee gehad. Mijn eerste was een 91 carb. (veel ruzie gehad met de vacuumslangen) mijn tweede was een 1.6i. Deze auto was in mijn ogen een echte rijdersauto, je kon er heerlijk mee sturen (had hem uiteraard verlaagd want standaard stond ie vrij hoog op de poten) en gewoon nog ouderwets gas via de kabel. Geen drive-by-wire meuk, je wist precies wat je aan die auto had. Heb er zelf ook heerlijk veel uren aan geknutseld tot een heuse motor-swap aan toe. Zelf was ik vrij actief binnen de Nissan100NxClub in nederland en heb veel mensen geholpen met sleutel aan deze auto. Mooi tijd was dat.

      Login om te reageren
      • sanderz28 zegt

        10 november 2016 om 08:52

        @ardonjr: haha ben ik ook lid van geweest. Diverse meetings met ze gedaan. Mijne waren ook verlaagd, andere wielen uitlaatje enzo.

        Login om te reageren
  24. gtipower zegt

    9 november 2016 om 23:15

    De Nissan Sunny was briljant om in te toeren als beginnend bestuurder! En ziet er imo beter uit..

    Login om te reageren
  25. pretje zegt

    9 november 2016 om 23:19

    Inderdaad de goedkoopste Targa die je ooit hebt kunnen kopen.Hoop plezier voor weinig geld, wel even laten checken op de carrosserie , vooral onder de dakplaten Als ie op de verkeerde plekken door roest aangetast is, heb je een probleem. Heb er zelf 1 gehad als winter auto, 12000 km gereden zonder kosten.

    Login om te reageren
  26. ardonjr zegt

    10 november 2016 om 07:14

    Okee dit is het eerste artikel waarbij mijn hart een klein beetje oversloeg. Ik heb namelijk twee van deze auto’s gehad. Denk er soms nog met weemoed aan terug. Die dingen roestte onder je kont vandaan maar man wat was het heerlijk als de zon begon te schijnen en je de dakpanelen eraf kon halen. Ik propte deze nooit in de kofferbak (want die zat stampvol met audio, serieus de audio in de auto was duurder dan de auto zelf) maar op de achterbank kon je ze vastleggen achter de bijrijderstoel. Beide keren een 1.6 gehad overigens. Al waren en binnen de Nissan 100NX Club ook een aantal die de 2.0 sport hadden en daar een turbo op hadden geschroeft. Erg gaaf.

    Login om te reageren
  27. Gulli zegt

    10 november 2016 om 08:24

    Toen ik op zoek was naar mijn eerste échte auto (de 626 die ik via mijn vader had telde ik ff niet mee) zocht ik naar kleine coupéetjes. Ik heb genoeg Japanners voorbij zien komen en deze zat daar ook bij, maar die heb ik eigenlijk nooit een blik waardig gegund. De buren hadden een Toyota Paseo en die vond ik eigenlijk gaver, tot ik hem eens echt goed ging bekijken en bijna bejaard werd bij de gedachte eraan. Ik ben zo blij dat ik uiteindelijk voor de Puma 1.7 heb gekozen! En om eerlijk te zijn was ik die ook al bijna vergeten, tot ik op carbase aanvinkte dat ik ook airco wilde hebben en deze ineens tevoorschijn kwam als een van de weinige opties. Ohjaaa! De Puma!! :)

    Login om te reageren
  28. pinut187 zegt

    10 november 2016 om 09:41

    Kon ze vroeger altijd wel waarderen alleen ik de Honda del Sol toch liever zie en heb..

    Login om te reageren
  29. flik2punt0 zegt

    10 november 2016 om 10:12

    Altijd een erg leuke auto gevonden, en jammer dat je hem niet meer echt ziet

    Login om te reageren
  30. tvr1974 zegt

    10 november 2016 om 11:21

    Nissan had in die periode nog iets veel leukers in de schappen; de Nissan Sunny GTI-R. Een kanon op wielen destijds. Reed in die periode een Corolla GTI-16 maar zo’n gti’r kon ik echt niet bij houden.. Moet er wel bij zeggen dat die auto dan ook volgens mij 2.5 x zo veel koste als de mijne dus iets van 80k(guldens) als ik me niet vergis.. Maar toch..

    Login om te reageren
  31. dappers zegt

    10 november 2016 om 12:31

    Stuk of 5 gehad, ook nog de 100nxclub destijds herstart midden in de tuning/styling rage.

    Paar puntjes:
    – er zijn 3 versies, ook nog een 1.6 carb met 90pk (verreweg het meest verkocht)
    – 1.6 weegt 1050kg
    – targadakjes passen heel goed achter de stoelen of op de achterbank (met een gordelkoppelstukje)
    – 2.0 is de SR20 De motor, vrij bekend in nissankringen, makkelijk te tunen.
    – 1.6 sterk blok, reageert erg goed op drukvulling of grotere carbs (beide gedaan, erg fijn)

    en voor de junkyard racers:
    – chassis is een B13, prima capabel voor circuitgebruik (https://vimeo.com/14618367)
    – remmen zijn erg goed, althans van de 2 liter. Directe swap op elke 1.6
    – koeling is key, ronde gaten in de voorbumper waar de nummerplaat zit is meer dan genoeg.
    – bandensetup door FWD: 205 voor 195 achter is ideaal op een 15 inch velg
    – neus heeft wat lift op snelheid, de lip van een volvo 740 past onder de voorbumper, lost alles op
    – achterbank er meteen uitschoppen evenals alle panelen naar achteren. Er passen 10 kratten bier in zonder moeite
    – de GTi heeft een dikkere stabilisatorstang achter, aanrader op elke 1.6
    – inlaatspruitstuk van oudere nissanblokken kunnen nog weleens passen, dus kun je naar dubbele webers als je goed zoekt
    geluidsmotivatie: https://www.youtube.com/watch?v=BzBdgNu_HIU

    Login om te reageren
  32. Esprit_de_Flandre zegt

    10 november 2016 om 12:50

    Zou eigenlijk geen slecht idee zijn om een nieuwe versie te maken, op basis van de nieuwe Micra…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North