
Zut alors!
Een vreemd verhaal uit het land van stokbrood, wijn en boze boeren. Franse onderzoekers hebben namelijk aangegeven dat Renault mogelijk wordt vervolgd omdat bepaalde dieselmotoren abnormaal (niet dat konijn) veel stikstof uit zouden stoten. De onderzoeken zijn door de overheid uitgevoerd en daaruit bleek dat de auto’s op de weg aanzienlijk meer uitstoten dan volgens wet- en regelgeving zou zijn toegestaan.
Très saillant detail: de Franse staat heeft zo’n 20 procent van de Renault-aandelen in handen. We zijn dan ook benieuwd of de onderzoekers echt door zullen pakken of dat het verhaal met een sisser afloopt. Renault heeft zelf aangegeven dat in geen van hun auto’s sprake is van sjoemelsoftware en dat alle modellen zijn gehomologeerd in overeenstemming met wet- en regelgeving.
De Fransen besluiten hun persbericht met het volgende, krachtige statement:
“Renault reasserts its determination to enforce its rights to defend company’s corporate interest, as well as its employees and shareholders.”
Eerder al ontkende Frankrijk met klem dat Renault gebruikmaakte van illegale soft- of hardware om de uitstootwaarden in bepaalde situaties te drukken. Destijds zou de overheid hebben geprobeerd om onderzoeksresultaten onder de pet te houden. Mogelijk komt nu alsnog de aap uit de mouw. (via ANE)
Foto: de Renault TreZor Concept die hier niks mee te maken heeft, maar het is wel een vet ding.
Je hoort er blijkbaar niet bij als je niet sjoemelt de dag van vandaag.
-edit: welnee, elektrisch rijden is harstikke achterhaald! Kom eens met iets nieuws-
‘Niet dat konijn’, ?
Volgens mij is ieder merk zo schuldig als wat, op de Amerikaanse (waar men niet zo’n raar milieu-/fiscaal beleid voert) na
@apriliarsv: dat vraagteken moet een lachende smiley voorstellen
@apriliarsv: in de VS de overheid de sjoemelaar. Door voor de veel verkochte pick-up trucks veel soepeler regels te hanteren.
Het zou tijd worden dat in Europa eindelijk eens een keer een fabrikant gestraft wordt voor foute diesels.
NOx / CO2 is eigenlijk heel simpel.
Onder hoe meer druk/temperatuur een brandstof verbrand, hoe meer energie en stikstof je krijgt uit zo’n verbranding..& hoe minder co2.
In Europa hebben we jarenlang, auto’s die minder CO2 uitstoten in bijna alle landen fiscaal bevoordeeld. Terwijl toezichthouders zich ook jarenlang hebben laten misleiden (of misschien wel een oogje hebben toegeknepen) als het gaat/ging om de giftige NOx uitstoot.
Idioot beleid van de lidstaten en Europa eigenlijk, nauwelijks beboeten van fabrikanten die giftige auto’s de weg op laten gaan met NOx overschreidingen van 6 tot 12x de norm.. en fabrikanten tegelijkertijd fiscaal bevoordelen omdat hun giftige turbo-downsize blokjes op papier een lage co2 uitstoot hebben.
@martinus:
Even muggenziften; De vorming van NOx is afhankelijk van temperatuur, niet van druk. En de hoeveelheid co2 lijkt me alleen afhankelijk van hoeveelheid verbrandde brandstof, dus per cyclus gelijk. De thermodynamische efficiency gaat wel omhoog dus je zou minder brandstof te hoeven verbranden.
Roet en narigheid achtervolgen u lange tijd.
@moveyourmind: dit gooit idd roet in het eten.
Haha Ab Normaal, wat een held is dat!
De voorkant van dit ding, lijkt exact op de achterkant van die zogenaamde Chiron 911er…
Goh, ik werd van de week hier nog voor gek verklaard toen ik zei dat VAG niet de enige was… Er gaan nog veel meer merken aan het licht komen mensen.
Misshien moet de grote heren op hun kantoren eerst bedenken of hun regels wel haalbaar zijn voor fabrikanten voordat ze deze in het wetboek opnemen.
Haha, Ab Normaal!
@dutchdriftking: Dat is lang geleden.
Attenooie
@moondustfocus: blijft leuk!
En over welke motoren gaat het dan?
Had die Trezor gemist. Leuk ding. Maar betekent dit dan ook de definitieve begraving van het merk Alpine? Anders zou dit concept toch wel Renault-Alpine Trezor heten…