• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault is mogelijk het bokje in eigen land

Auteur: Author, gepost 9 november 2016 om 20:03 – 18 Reacties

Renault is mogelijk het bokje in eigen land


Zut alors!

Een vreemd verhaal uit het land van stokbrood, wijn en boze boeren. Franse onderzoekers hebben namelijk aangegeven dat Renault mogelijk wordt vervolgd omdat bepaalde dieselmotoren abnormaal (niet dat konijn) veel stikstof uit zouden stoten. De onderzoeken zijn door de overheid uitgevoerd en daaruit bleek dat de auto’s op de weg aanzienlijk meer uitstoten dan volgens wet- en regelgeving zou zijn toegestaan.

Très saillant detail: de Franse staat heeft zo’n 20 procent van de Renault-aandelen in handen. We zijn dan ook benieuwd of de onderzoekers echt door zullen pakken of dat het verhaal met een sisser afloopt. Renault heeft zelf aangegeven dat in geen van hun auto’s sprake is van sjoemelsoftware en dat alle modellen zijn gehomologeerd in overeenstemming met wet- en regelgeving.

De Fransen besluiten hun persbericht met het volgende, krachtige statement:

“Renault reasserts its determination to enforce its rights to defend company’s corporate interest, as well as its employees and shareholders.”

Eerder al ontkende Frankrijk met klem dat Renault gebruikmaakte van illegale soft- of hardware om de uitstootwaarden in bepaalde situaties te drukken. Destijds zou de overheid hebben geprobeerd om onderzoeksresultaten onder de pet te houden. Mogelijk komt nu alsnog de aap uit de mouw. (via ANE)

Foto: de Renault TreZor Concept die hier niks mee te maken heeft, maar het is wel een vet ding.

Ook interessant!

  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes
  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Diesel, fijnstof, frankrijk, onderzoek, Renault, renault-dieselgate, uitstoot

Vorig bericht: « Chiron-ontwerper geeft 911 compleet nieuw design
Volgend bericht: Zegt deze youngtimer je nog iets? »

Lees Interacties

Reacties

  1. misterdrogba zegt

    9 november 2016 om 20:12

    Je hoort er blijkbaar niet bij als je niet sjoemelt de dag van vandaag.

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      9 november 2016 om 20:15

      -edit: welnee, elektrisch rijden is harstikke achterhaald! Kom eens met iets nieuws-

      Login om te reageren
  2. apriliarsv zegt

    9 november 2016 om 20:13

    ‘Niet dat konijn’, ?

    Volgens mij is ieder merk zo schuldig als wat, op de Amerikaanse (waar men niet zo’n raar milieu-/fiscaal beleid voert) na

    Login om te reageren
    • apriliarsv zegt

      9 november 2016 om 20:13

      @apriliarsv: dat vraagteken moet een lachende smiley voorstellen

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 november 2016 om 20:35

      @apriliarsv: in de VS de overheid de sjoemelaar. Door voor de veel verkochte pick-up trucks veel soepeler regels te hanteren.

      Login om te reageren
  3. martinus zegt

    9 november 2016 om 20:14

    Het zou tijd worden dat in Europa eindelijk eens een keer een fabrikant gestraft wordt voor foute diesels.

    NOx / CO2 is eigenlijk heel simpel.
    Onder hoe meer druk/temperatuur een brandstof verbrand, hoe meer energie en stikstof je krijgt uit zo’n verbranding..& hoe minder co2.

    In Europa hebben we jarenlang, auto’s die minder CO2 uitstoten in bijna alle landen fiscaal bevoordeeld. Terwijl toezichthouders zich ook jarenlang hebben laten misleiden (of misschien wel een oogje hebben toegeknepen) als het gaat/ging om de giftige NOx uitstoot.

    Idioot beleid van de lidstaten en Europa eigenlijk, nauwelijks beboeten van fabrikanten die giftige auto’s de weg op laten gaan met NOx overschreidingen van 6 tot 12x de norm.. en fabrikanten tegelijkertijd fiscaal bevoordelen omdat hun giftige turbo-downsize blokjes op papier een lage co2 uitstoot hebben.

    Login om te reageren
    • super zegt

      9 november 2016 om 21:58

      @martinus:
      Even muggenziften; De vorming van NOx is afhankelijk van temperatuur, niet van druk. En de hoeveelheid co2 lijkt me alleen afhankelijk van hoeveelheid verbrandde brandstof, dus per cyclus gelijk. De thermodynamische efficiency gaat wel omhoog dus je zou minder brandstof te hoeven verbranden.

      Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    9 november 2016 om 20:16

    Roet en narigheid achtervolgen u lange tijd.

    Login om te reageren
    • dirkiii zegt

      9 november 2016 om 20:45

      @moveyourmind: dit gooit idd roet in het eten.

      Login om te reageren
  5. p27n zegt

    9 november 2016 om 20:24

    Haha Ab Normaal, wat een held is dat!

    Login om te reageren
  6. cpp1 zegt

    9 november 2016 om 20:25

    De voorkant van dit ding, lijkt exact op de achterkant van die zogenaamde Chiron 911er…

    Login om te reageren
  7. oemplus zegt

    9 november 2016 om 21:51

    Goh, ik werd van de week hier nog voor gek verklaard toen ik zei dat VAG niet de enige was… Er gaan nog veel meer merken aan het licht komen mensen.

    Login om te reageren
  8. ferraricorse zegt

    9 november 2016 om 21:53

    Misshien moet de grote heren op hun kantoren eerst bedenken of hun regels wel haalbaar zijn voor fabrikanten voordat ze deze in het wetboek opnemen.

    Login om te reageren
  9. Dutchdriftking zegt

    9 november 2016 om 21:57

    Haha, Ab Normaal!

    Login om te reageren
    • moondustfocus zegt

      9 november 2016 om 23:15

      @dutchdriftking: Dat is lang geleden.
      Attenooie

      Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        10 november 2016 om 07:48

        @moondustfocus: blijft leuk!

        Login om te reageren
  10. elias zegt

    9 november 2016 om 22:28

    En over welke motoren gaat het dan?

    Login om te reageren
  11. Esprit_de_Flandre zegt

    10 november 2016 om 12:35

    Had die Trezor gemist. Leuk ding. Maar betekent dit dan ook de definitieve begraving van het merk Alpine? Anders zou dit concept toch wel Renault-Alpine Trezor heten…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North