• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zeven bijzondere DAFjes op Nederlandse bodem

Auteur: carmiggelt, gepost 24 maart 2014 om 21:02 – 24 Reacties

DAF 55 Siluro: Hollandse glorie


Truttenschudders met jarretelaandrijving? Lach maar. DAF is en blijft namelijk Hollands grootste automobieltrots. Deze parels bewijzen dat.

Het pientere pookje. Klinkt natuurlijk hopeloos lullig, maar de Variomatic, zoals het ding in vaktermen heet, was revolutionair. De eerste traploze automaat, die er door gebruik van riemen, poulies en centrifugaalkrachten voor zorgde dat bij elke snelheid het optimale toerental met het beste koppel gekozen werd.

Toegegeven, ik ben niet helemaal objectief als het op DAF aankomt. Getuige mijn toendra groene 66 uit ’74. Klinkt als een koffiemolen (reutel in de aandrijfas, DAF-rijders herkennen dit vast), maar rijdt desondanks fantastisch. Met 95 km/u over de snelweg, je bent geheid een headturner.

Uiteindelijk werd DAF’s geniale uitvinding ook een beetje de ondergang. Want dat traploze versnellen door middel van aandrijfriemen werkte perfect, maar maakte de DAF wel een beetje tot een (seniore) vrouwenauto. En die achteruitrijraces hielpen ook niet mee. Men keek vanwege de crashes, niet omdat de DAF’s zo lekker hard achteruit konden.

DAF 750 Pickup – door glenn141
Daf 750 Pickup
Deze DAF kwam tegelijkertijd met de Daffodil op de markt en werd uitgerust met een 4-takt tweecilincer boxermotor. De motor was groter dan die van de Daffodil, maar de 750 was minder luxe en werd daardoor niet bepaald een verkoopsucces. Deze pickup is een originele speciale variant.

DAF Buggy – door leroybreugel
Daf Geeris Buggy
In de jaren ’70 begon de Eindhovense specialist Harrie Geeris met het bouwen van een buggy op basis van een DAF 66. Het idee was om er een kleine serie van te maken, maar de beste man is nooit verder gekomen dan een paar exemplaren. Dit is de enige die over is gebleven.

DAF Pony – door mikeslsamg
Daf Pony
Van dit kleine vrachtwagentje op basis van een DAF 44 werden tussen ’68 en ’69 slechts 700 stuks gebouwd. Waarom zo weinig? Er bleken uiteindelijk niet genoeg mensen geïnteresseerd in zowel de versie met laadbak, als de trekker-oplegger-variant.

DAF Siluro – door ricardo
Daf Siluro
Onderhuids is dit een DAF 55 Coupé, maar carrosserie-ontwerper Giovanni Michelotti – een grote naam binnen het DAF-wereldje – bouwde er deze tweezits auto met wigvorm van. Na Michelotti’s dood stond de Siluro – Italiaans voor torpedo – vergeten in zijn tuin, inmiddels is de bijzondere auto in ere hersteld en staat ‘ie in het DAF Museum in Eindhoven.

DAF City – door autoblogger
Daf City
In opdracht van DAF maakte de Turijnse carrosseriebouwer OSI van een Daffodil een heuse stadswagen. Met links slechts één deur voor de bestuurder, maar rechts twee. Het voorpoortier ging in de reguliere richting open, het achterportier op z’n suicides. Het mooiste: geen b-stijl rechts.

DAF YA 66 – door sjoerd95
Daf YA 66
Wat is dit ding beschimpt. Jarretel Jeep was z’n bijnaam. Het was voor deze DAF 66 in legertenue niet makkelijk om zich als YA 66 tussen de grote legerboys te begeven. Er werden er iets meer dan 1.200 van gebouwd. Nu wordt ‘ie niet langer uitgelachen, maar is het een gewild type onder DAF-verzamelaars.

DAF 66 Super Luxe Coupé – door sjoerd95

Minder bijzonder dan de zes vorige modellen, maar niet minder mooi. De 66 is het laatste model dat DAF onder eigen naam gebouwd heeft (in Born uiteraard), voor Volvo de boel overnam. Deze mini-Mustang Fastback uit ’75 heeft een vermogen van dik 48 pk en staat heerlijk strak in zijn lak.

Ook interessant!

  • Gespot: Maserati MC12 op Nederlandse bodem
  • DAF onthult na 34 jaar compleet nieuwe XF
  • Video: Nederlandse politie achtervolgt inbreker
  • Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie
    Video: nieuwe Nederlandse dashcam compilatie

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

buggy, city, Coupe, daf, Gespot, Klassiekers, lijstjes, pickup, Pony, top7

Vorig bericht: « Renault en Caterham niet samen aan de sportwagens [updated]
Volgend bericht: Eerste McLaren 650S brult over Nederlandse landweg »

Lees Interacties

Reacties

  1. thomcarspotter zegt

    24 maart 2014 om 21:07

    Kijk eens, @Sjoerd95, weer 2 spotjes van jou :p

    OT: die 66ya vind ik
    Het leukste, staat er eentje in mn dorp (ook al gespot), maar die 66 coupe het mooiste! Ziet er nog goed uit!

    Login om te reageren
  2. norge zegt

    24 maart 2014 om 21:22

    Hier denken ze dat het Deutsche Automobiel fabriek is, als ik ze uitleg dat het uit Nederland komt kijken ze me raar aan..
    66 Coupe voor mij graag…..In het oranje graag met een NL plaatje achterop.

    Login om te reageren
    • screamer zegt

      24 maart 2014 om 21:31

      @norge: DAF is toch neerlands trots? naja, voor sommige mensen is een auto zo’n ding dat je van A naar B brengt :”(

      en helemaal mee eens, de 66 Coupe in oranje, met een heel dun de Nederlandse vlag als racestreep op de zijkanten :)

      Login om te reageren
      • notsobig zegt

        25 maart 2014 om 09:17

        @screamer: Met “hier” bedoeld Norge niet ergens in Nedereland…

        Login om te reageren
        • notsobig zegt

          25 maart 2014 om 09:18

          @notsobig: *Nederland

          Login om te reageren
  3. Vincegail zegt

    24 maart 2014 om 21:28

    Bij de DAF City:
    “Het mooiste: geen b-stijl rechts.”

    Als je door de voorruit kijkt, zie ik toch net boven het scharnierpunt van de linkerruitenwisser (de rechtse voor de kijkertjes) een B-stijl?

    Login om te reageren
    • carmiggelt zegt

      24 maart 2014 om 21:41

      @Vincegail: nope. De deuren vallen over elkaar heen, waardoor het lijkt alsof er wel een b-stijl is. Kijk maar:

      Login om te reageren
      • Vincegail zegt

        24 maart 2014 om 21:53

        @carmiggelt: Dat ziet er beter uit! Dank u!

        Login om te reageren
      • kareldelille6 zegt

        24 maart 2014 om 22:13

        @carmiggelt: wat is een b-stijl?

        Login om te reageren
        • carmiggelt zegt

          24 maart 2014 om 22:19

          @kareldelille6: de dakstijl die normaal gesproken tussen het voor- en het achterportier loopt.

          Login om te reageren
        • Vincegail zegt

          24 maart 2014 om 22:36

          @kareldelille6:

          Login om te reageren
          • kareldelille6 zegt

            24 maart 2014 om 22:39

            @Vincegail: zo lijkt het inderdaad logisch

            Login om te reageren
        • schuifmuis zegt

          25 maart 2014 om 12:17

          @kareldelille6: Ford B-max…. maar goed de plaatjes die geplaatst zijn doen voldoende uitleg geven.

          Zelf zie ik liever GeenStijl maar ja dat heeft weer niets met auto`s te maken.

          Login om te reageren
  4. carmasterr zegt

    24 maart 2014 om 21:41

    Wat is de Siluro toch ook een prachtbak.
    Jammer dat er niet meer van gemaakt zijn.

    Login om te reageren
  5. Dev zegt

    24 maart 2014 om 21:50

    Je kunt anders ook gewoon hier in Eindhoven naar het DAF museum. Heb je het in een uurtje gelijk gezien.

    Login om te reageren
  6. jelly zegt

    24 maart 2014 om 21:58

    Vergeet ook niet de Speedfest Daf 33 V8 :-) https://www.youtube.com/watch?v=Cspk4kFLPFA&feature=youtube_gdata_player

    Login om te reageren
  7. toyotafortuner zegt

    24 maart 2014 om 22:56

    Stuk voor stuk mooie, bijzondere pareltjes!

    Login om te reageren
  8. roppp zegt

    24 maart 2014 om 23:19

    Die van Michelotti is natuurlijk fantastisch!!! Een neef van mij had ooit zo’n open leger Daf. Wat een geweldig ding. Was helemaal vergeten hoe dat klonk tot een vriendin met de Volvo 3-serie van haar moeder aan kwam waar ook een variomatic in zat. Het leek net alsof je ging opstijgen…….

    Login om te reageren
  9. nielsvanderweiden zegt

    24 maart 2014 om 23:56

    Dat oranje coupeetje dat op de foto’s van de OSI en de Siluro te zien is, had ook in het lijstje gekund. Prototype gebaseerd op de 44, later uitgegroeid tot de 55 Coupé.

    En alles is inderdaad te zien in het Daf Museum. Aanrader!

    Login om te reageren
  10. desjonnies zegt

    25 maart 2014 om 08:41

    Mooi stukje Mr Carmiggelt en DAF heeft altijd een bijzondere plek in mijn hart gehouden.
    Dat komt zeker mede door het grote avontuur wat ene Rob Slotemaker ooit aanging met DAF, de Londen – Sydney marathon waarbij heel NL de DAF’s volgde.
    Probleem van een blog is altijd dat je dingen moet weglaten, zoals de vier cilinder Renault krachtbronnen die DAF gebruikte voor de 55, 66 en de latere 340.
    Me mag hopen op een vervolg van dit verhaal.

    Login om te reageren
  11. celicatwincam zegt

    25 maart 2014 om 08:42

    De Siluro is wel een echte James Bond mobiel!

    Login om te reageren
  12. slowland zegt

    25 maart 2014 om 12:33

    De YA66 is een geweldige zomer auto! Eigenlijk is het gewoon een kart waar je de openbare weg mee op mag en vier personen in kan vervoeren.

    Mijn YA’tje staat al weer te trappelen, dakje er af en lekker toeren door het Groninger Land!

    In het terrein heb je er niks aan :), maar ach dat is ook helemaal niet nodig…..

    Login om te reageren
  13. dafmaf zegt

    25 maart 2014 om 14:31

    Naast de Siluro staat toch het prototype van de Daf 55 coupé? Als die zo gebouwd was, was dat een internationale klassieker geworden.

    Login om te reageren
  14. harriehandrem zegt

    25 maart 2014 om 21:41

    @ Carmiggelt: Geweldig artikel. Leuk om te lezen. Mijn vader heeft zijn hele werkzame leven bij DAF gewerkt (1964-1998). Vanzelfsprekend reden we dan ook altijd DAF…. Modellen die voorbij zijn gekomen: 33, 44, 46, 55, 66 en daarna twee keer een Volvo 66….
    Opa had zo’n coupe en had er simpelweg het dak afgezaagd, zodat het een cabrio werd… Lekker scheuren op zandweggetjes. Torsie? Ach……

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North