• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo ontwijk je de milieuzone in Utrecht

Auteur: ricardo, gepost 26 oktober 2015 om 18:40 – 31 Reacties

Mueslizone Utrecht


Autoblog Sluiproutes tot uw dienst.

Ziehier het daadkrachtige beleid van GroenLinks in de praktijk. In een ongekend staaltje symboolpolitiek zadelden ze de Utrechtse binnenstad eerder dit jaar met een milieuzone op, waarbij auto’s en busjes niet op Euronorm, maar op bouwjaar (momenteel <2001, straks <2006) uit het hart van de Domstad worden geweerd. Een slecht beargumenteerde doch goed renderende maatregel, want sinds mei 2015 zijn er al 7.000 boetes á 90 euro uitgedeeld. Doet u de wiskunde maar.

Maar wat blijkt. De milieuzone is zo onbetrouwbaar als de bewijsgronden voor het dieselverbod. RTV Utrecht ging op onderzoek uit en vond binnen no-time een aantal grote gaten in het systeem. Plekken waar geen enkele camera's staat om je kenteken te George Orwellen als je de binnenstad betreed.

Op de Croeselaan (Google Maps) kun je vlak voor de camera afslaan, met je pre-2001 diesel een stukje woonwijk pakken, en twintig meter verder de juiste straat weer opdraaien. Fijn, dat sluipverkeer voor omwonenden.
Zo ontwijk je de milieuzone in Utrecht

Aan de andere kant van de Jaarbeurs maakt de gemeente Utrecht het nog bonter. Op de Overste Den Oudelaan (Google Maps) staat zelfs helemaal geen camera. Iets dat riekt naar een handjeklap-deal met de Jaarbeurs, waar natuurlijk enorm veel ongeïnformeerd verkeer van buitenaf op af komt. De gemeente lijkt hier een boete-explosie te willen voorkomen. Iets dat het gemeentebestuur overigens ontkent.
Zo ontwijk je de milieuzone in Utrecht

De gemeente praat het halfslachtig handhaven van de milieuzone goed door te claimen dat er vanwege “de efficiëntie” niet overal camera’s staan. Right. En daarom wordt iedere Jaarbeursbezoeker ontzien, vanwege efficiëntie. Maar hé, we klagen niet. Blijf die burgerhatende maatregel maar lekker weifelend uitvoeren. Wij rijden met onze VAG TDI wel om de camera’s heen.

Video van het wanbeleid in de praktijk op Autojunk.
Zo ontwijk je de milieuzone in Utrecht

Ook interessant!

  • Video: politieachtervolging Utrecht met motoragent
    Video: politieachtervolging Utrecht met motoragent
  • Video: politieachtervolging Utrecht eindigt met crash
    Video: politieachtervolging Utrecht eindigt met crash
  • Video: drift fail met een Audi
    Video: drift fail met een Audi
  • Video: deze motorrijder moet nog even oefenen
    Video: deze motorrijder moet nog even oefenen

Nieuwste artikelen

  • Autoblog-lezer showt z’n dikke Fiesta
  • Video: BMW X5 koppen voelt zo
  • Deze Bentley is de beste wintersportbeuker, hier is het bewijs
  • Europese specs Tesla Model Y L bekend, dit moet je weten
FacebookTweetPinLinkedIn

fail, milieuzones, utrecht, Video

Vorig bericht: « Ring-pr0n: Nissan GT-R Nismo met N-Attack Package
Volgend bericht: Volkswagen huurt ex-Opel CEO in als hoofd strategie »

Lees Interacties

Reacties

  1. schlumpie zegt

    26 oktober 2015 om 18:42

    Sja. Overheid en ICT he…

    Login om te reageren
    • martinus zegt

      26 oktober 2015 om 19:10

      @schlumpie: Niet alleen ict… maar vooral dit beleid.. het is als je er over nadenkt absurd. Wel auto’s van de weg halen, maar stinkbrommertjes laten rijden.

      Login om te reageren
      • stfu zegt

        26 oktober 2015 om 21:13

        @martinus: als de stinkbrommertjes uit t centrum moesten en auto’s niet, dan was het ook niet goed.

        Login om te reageren
        • MrSkyline zegt

          27 oktober 2015 om 00:07

          @stfu: alsof je uberhaupt vrijwillig het centrum van Utrecht in wilt met een auto (voor zover dat mogelijk is).

          Login om te reageren
  2. jaspervdwinden zegt

    26 oktober 2015 om 18:59

    Tsja… Het is toch allemaal onzin, die stomme milieuzone’s.
    Hieruit blijkt maar weer hoe goed men in Nderland kan handhaven…

    Login om te reageren
  3. escort77 zegt

    26 oktober 2015 om 19:00

    Wil Autoblog nou meer of minder camera’s in Utrecht?

    Beetje onsamenhangend populistisch stukje dit…

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      26 oktober 2015 om 19:58

      @escort77: ik dacht aan minder Escorts, dat zou de wereld ook al iets mooier maken. Samenhangend genoeg toch?

      Login om te reageren
  4. Dutchdriftking zegt

    26 oktober 2015 om 19:01

    Volkomen kansloos weer dit.

    Login om te reageren
  5. clioracing zegt

    26 oktober 2015 om 19:13

    Ga die Groenlinksers nou niet vertellen waar de gaten in hun waanzinproject zitten…

    Login om te reageren
    • rs6issnel zegt

      26 oktober 2015 om 19:46

      @clioracing: Ze weten het al, het is ook gepubliceerd op rtv utrecht. Voor mij als utrechter al langer bekend, maar nog nooit een diesel gehad.

      Login om te reageren
    • csx3000 zegt

      26 oktober 2015 om 21:39

      @clioracing: Die route is voor hun niets nieuws, dat is hun dagelijkse route.

      Stelletje engnekken!

      Login om te reageren
  6. ArnoldH zegt

    26 oktober 2015 om 19:15

    Hopelijk laat Rotterdam ook van die steken vallen met de camera’s

    Ik ga er niet vanuit dus ga ik 31 december met mijn o zo vervuilende auto uit 1991 (ook verkocht t/m 1996 met het zelfde motorblok die er nog wel mogen rijden op 1 januari) lekker rondjes door het centrum tuffen…

    Login om te reageren
    • E550 zegt

      27 oktober 2015 om 00:08

      @arnoldh: toch niet een 300ZX?

      Login om te reageren
      • ArnoldH zegt

        27 oktober 2015 om 08:14

        @e550: nee mr2

        Login om te reageren
  7. Design_Driven zegt

    26 oktober 2015 om 19:16

    Of met je buitelandskenteken door het centrum toeren natuurlijk. Ik ben bij wijze van protest juist met mijn oude dikke Disco diesel door het centrum gereden toen ik in NL was vorige week. Het schijnt dat ze mijn kenteken niet kunnen lezen, we zullen zien.

    Login om te reageren
  8. knipperlichtje zegt

    26 oktober 2015 om 19:23

    Leuk voor bewoners van een specifiek adres, maar om de stad door te komen heb je vast meer dan 1 kleine sluiproute nodig. Tape over een letter van je kenteken lijkt me een betere workaround.

    Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    26 oktober 2015 om 19:31

    Ze kunnen me wat met die milieuzone…

    Dan pak ik gewoon de Daf als we gaan shoppen in Utrecht. Voor vrachtwagens van voor 2001 geldt het verbod niet…

    http://www.youtube.com/watch?v=313v-29ezQ0

    … In ieder geval niet als er zoals bij de Daf een schone benzinemotor in ligt.

    Login om te reageren
  10. phevtreb zegt

    26 oktober 2015 om 19:50

    Ik ben onlangs binnen de milieuzone geweest, met een diesel van voor 2001. Ik ben niet gefotografeerd, omdat ik ook de camera’s heb ontweken, maar ik ben toch “op de bon geslingerd” door 1 of andere overijverige BOA.

    ’t werkt dus zeker niet altijd, dat ontwijken. Er lopen speciaal BOA’s rond om je te pakken.

    Login om te reageren
    • rovadepo zegt

      26 oktober 2015 om 20:12

      @phevtreb: haha denk je alles te omzeilen… Stuit je als ” topcrimineel” weer op zo’n BOA… Die had vast een heel verhaal klaar waarom het niet kan! Ik zou m niet betalen! Of aanvechten tot het einde..

      Login om te reageren
  11. clarkson zegt

    26 oktober 2015 om 19:59

    Het blijft een raare regeling. Als hij de milieuzones niet meer in mag gaat zo’n auto toch naar een ander baasje in nederland rond kachelen?

    Login om te reageren
    • alfaitak zegt

      26 oktober 2015 om 21:05

      @clarkson: klopt, maar daar gaat het ook niet om. Die 7000 x 90 euro echter wel. Lekker wat extra’s cashen.

      Login om te reageren
      • escort77 zegt

        26 oktober 2015 om 21:39

        @alfaitak: ehhh, die milieuzones zijn een idee van de Utrechtse lokale politiek, maar de opbrengsten van boetes gaan naar het CJIB.

        Dit doen ze dus niet voor het geld.

        Login om te reageren
        • alfaitak zegt

          26 oktober 2015 om 22:04

          @escort77: hoe dat allemaal werkt weet ik niet, dat het allemaal nergens op slaat weet ik wel. Want met je 7liter V8 kun je wel gewoon door de stad rijden.. Symbool politiek

          Login om te reageren
        • csx3000 zegt

          26 oktober 2015 om 22:32

          @escort77: Nee de CJIB verwerkt de boel, de uitkering gaat naar Utrecht.

          Login om te reageren
          • escort77 zegt

            26 oktober 2015 om 23:02

            @csx3000:
            bron: http://nos.nl/artikel/2035749-gemeenten-willen-opbrengst-boetes-in-eigen-kas.html

            Opbrengst gaat nu naar de staat.

            (sommige parkeerboetes gaan wel naar de gemeetekas, maar dat is dan een naheffing van een lokale belasting, vermeerderd met administratiekosten)

            Login om te reageren
      • boltiev6 zegt

        27 oktober 2015 om 13:33

        @alfaitak: De kosten om dit gedrocht in de lucht te houden schijnen meer dan 1 mio euro te bedragen. Die 7000 bekeuringen zijn dus te weinig. Bovendien zullen dat er alleen maar minder worden het komend jaar. De camera systemen worden aan de praat gehouden met diesel aggregaten. Volgend jaar gaan ze evalueren en kijken of ze dit gedrocht willen voortzetten. Ondertussen is er met ict bedrijf wel al een onderhoudsovereenkomst tot 2019 a €200.000,00 per jaar. Beetje voorbarig en typisch groen links. Geld verspillers

        Login om te reageren
        • alfaitak zegt

          27 oktober 2015 om 14:32

          @boltiev6: hoe ironisch. Diesel aggregaten…

          Login om te reageren
  12. audirs3 zegt

    27 oktober 2015 om 00:24

    Ik ben het totaal niet met die regeling eens. Maar de redenering dat het toezicht faalt slaat nergens op, er staat toch ook niet in heel Nederland een traject controle om maximum snelheid te handhaven? Er zijn altijd wel mazen ergens te vinden.

    Login om te reageren
  13. bentley1969 zegt

    27 oktober 2015 om 00:59

    De zogenaamde ‘milieuzone’ in Utrecht is, boven alles,
    volledig in strijd met de wet!
    Als je in een auto rijdt die is toegelaten én is goedgekeurd
    door de Ned. overheid; waarom zou deze auto dan niet door
    het centrum van Utrecht mogen rijden?
    (…krijgt iemand dan korting op zijn/haar wegenbelasting?)
    Verder is het ‘afwijzen’ van bepaalde auto’s én het toelaten
    van milieuvervuilende scooters ongefundeerd, zeer tegenstrijdig
    met de wetgeving én het doel van de wet…

    Login om te reageren
  14. TDI-goeroe zegt

    27 oktober 2015 om 09:28

    eigenlijk jammer dat een publiek geheim hier openbaar wordt gemaakt, gegarandeerd, dat ze er iets aan gaan doen, want centjes…

    Login om te reageren
  15. tmon zegt

    27 oktober 2015 om 20:40

    Heeft iemand al ooit opgemerkt dat heel die milieuzone regel op leeftijd waarschijnlijk zo is om de elite/middenstand te ontzien? Je kunt tenslotte niet op CO2 uitstoot gaan uitsluiten, want dan mag die directeur met z’n 750d de binnenstad niet meer in. Dus dan maar op leeftijd. De rijke heeft een nieuwe V12 diesel, de arme een oude lupo 3l. Je gaat tenslotte niet de hand bijten die je voedt, als politicus.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North