• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Zo vervoer je de grootste truck ter wereld

Auteur: ricardo, gepost 28 april 2014 om 13:18 – 37 Reacties

Zo vervoer je de grootste truck ter wereld


Per truck.

Bovenstaand plaatje al zien rondzwerven op het internet? De foto werd vorige week op het Twitter-account van Mercedes-Benz USA geplaatst en is behoorlijk viral aan het gaan. Dus we duiden ‘m even. We zien een Caterpillar 797B op een Mercedes Actros. De reden dat ze met deze werktruck niet zelf rijden ligt voor de hand, aangezien de Caterpillar rijklaar 623.690 223.690 kg weegt en daarom weinig van de infrastructuur heel zou laten. Bovendien vermoeden we dat de 117-liter V12 (x2) niet bepaald zuinig is.

Maar het lukt blijkbaar wel om de 9,7 meter brede en 14,4 meter lange Caterpillar 797B – of in ieder geval een groot gedeelte ervan – per truck te vervoeren. De foto is gemaakt in het noorden van Chili.

Om de Caterpillar 797B in perspectief te zetten gooien we er een klassieker tegenaan waarin de truck een arme pickup een kopstoot uitdeelt. Check het filmpje HIER.

Ook interessant!

  • Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
    Video: grootste F1-auto van Lego ter wereld
  • Gespot - De foutste S 63 AMG ter wereld?
  • Video: zo maakte dit Nederlandse bedrijf de grootste Kia EV6 ter wereld
    Video: zo maakte dit Nederlandse bedrijf de grootste Kia EV6 ter wereld
  • minst betrouwbare Land Cruiser
    Dit is de minst betrouwbare Land Cruiser ter wereld

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

trucks, Verkeer

Vorig bericht: « Gespot: de David Brown Speedback GT in Monaco
Volgend bericht: McLaren Special Operations bouwt heftigere 650S [updated] »

Lees Interacties

Reacties

  1. bram89 zegt

    28 april 2014 om 13:27

    Ik snap niet goed hoe deze manier van vervoeren de infrastructuur spaart?
    De breedte blijft gelijk in de hoogte is hij zelfs nog hoger. De bandendruk van de dieplader lijkt mij dan ook nog een pak hoger uit te vallen dan de 6 wielen van de caterpillar zelf…

    Login om te reageren
    • Klojum zegt

      28 april 2014 om 13:32

      @bram89: Ik mag aannemen dat de dieplader over veel meer wielen beschikt, en dat daardoor de bandendruk veel beter verdeeld wordt op het wegdek. Oftewel, uiteindelijk minder druk per band. En anders kan Mercedes het gewoon nog een aardige marketingstunt noemen.

      Login om te reageren
      • robert110 zegt

        28 april 2014 om 14:59

        @Klojum: Het aantal wielen en de verdeling ervan maakt niet uit. Ik denk dat de CAT veel minder druk per Cm2 band op de weg heeft dan de Actros+trailer+CAT.

        Login om te reageren
        • jerry zegt

          28 april 2014 om 15:06

          @robert110: Maakt wel uit. Of je nou 50 banden hebt of 6 (met een grotere oppervlak, dat wel) De as-last is veel beter verdeeld bij de Mercedes.

          Login om te reageren
          • tupperware zegt

            28 april 2014 om 15:19

            @jerry:
            hèhè, eindelijk iemand die hier iets zinnigs over zegt, de hoeveelheid hersenloze reacties bij dit topic is “tenenkrommend”.

            Login om te reageren
          • MrSkyline zegt

            28 april 2014 om 22:14

            @jerry: Dat niet alleen, je kan ook duidelijk zien dat de CAT breder is dan de weg zelf en dus de randen van het asfalt kapot zou kunnen rijden. Door de lading in de lengte van het midden van de weg te spreiden heb je dit probleem niet.

            Login om te reageren
    • edje zegt

      28 april 2014 om 13:33

      @bram89: exact wat ik ook dacht. Nu heb je nog meer gewicht op een nog kleiner oppervlak…
      Wel gave foto dat wel

      Login om te reageren
    • jkhm zegt

      28 april 2014 om 13:54

      @bram89: Goed punt. Ik gok dat hij stuk is en daarom per vrachtwagen moet? Als die caterpillar normaal op onverhard kan rijden, dan moet asfalt ook kunnen zou je zeggen.

      Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      28 april 2014 om 13:56

      @bram89:

      Zie het maar als “vele handen maken licht werk”.
      Hetzelfde geldt hier voor de banden van de Mercedes.

      Login om te reageren
      • deVia zegt

        28 april 2014 om 14:29

        @jack_abarth: Lijkt me eerder dat het gaat om druk per cm2, en die is bij de Mercedes toch een stuk hoger, dus aannemelijk is dat het hier gaat om brandstofbesparing. Eventueel ook om slijtage aan de banden, lagers, aandrijving, maar om de infrastructuur te sparen is dit een eerder nadelige oplossing

        Login om te reageren
        • deVia zegt

          28 april 2014 om 14:38

          @deVia: oh, en uiteraard bandenslijtage, die banden zullen vele tienduizenden euros per stuk kosten

          Login om te reageren
        • jack_abarth zegt

          28 april 2014 om 14:44

          @deVia:

          Waaruit herleid jij dat de druk hoger is bij de Mercedes?
          Misselijk hoeveel dubbellucht wielen daar wel niet onder liggen.

          Login om te reageren
          • 406_v6 zegt

            28 april 2014 om 16:43

            @jack_abarth: Meeste wielen liggen NIET onder de Mercedes maar onder de trailer/aanhanger.

            Login om te reageren
            • jack_abarth zegt

              28 april 2014 om 16:58

              @406_v6:

              Je weet donders goed dat ik de combinatie bedoel en niet de trekker alleen.

              Login om te reageren
        • torsen zegt

          28 april 2014 om 16:01

          Info klopt niet helemaal. Die 624 ton is incl. 400 ton belasting.
          Zonder lading weegt het ding 224 ton.

          Zet dat op een oplegger met 8 wielen per as, zeg even 13 assen is een totaal van 104 wielen.
          224.000 Kg / 104 = belasting van 2154 Kg per wiel.
          Ervan uitgaande dat ze 2 assen rekenen per sectie zou, je als ik me niet vergis, op een aslast uitkomen van 8615 Kg.

          Login om te reageren
          • 406_v6 zegt

            28 april 2014 om 16:42

            @torsen: Chassis weegt ongeveer 210 ton, de body ongeveer 41 ton, maakt zo’n 251 ton. Laadvermogen ligt rond de 363 ton.
            251 ton, daarvan ligt zo’n 47,2% op de vooras.

            Login om te reageren
            • torsen zegt

              28 april 2014 om 17:42

              @406_v6: Je hebt gelijk. Het stond er onder vermeld inderdaad. Uitgaande van 252 ton kom ik dan op 9653 Kg aslast

              Login om te reageren
    • jmeverts zegt

      28 april 2014 om 14:32

      @bram89: of het motorblok wordt los vervoerd.

      Login om te reageren
  2. roller zegt

    28 april 2014 om 13:44

    Mijn credits gaan toch naar de dieplader waarop dat ding staat. 623.690 kg is niet niks.

    Login om te reageren
  3. desjonnies zegt

    28 april 2014 om 13:44

    @edje
    @klojum
    @bram89

    Jullie zien toch ook wel dat die grote Cat geen nummerplaatverlichting heeft, daarom moet’íe de dieplader op.

    Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    28 april 2014 om 13:51

    Wat zou de wegenbelasting zijn voor zon 600tonner?
    :-D

    Login om te reageren
    • roberto zegt

      28 april 2014 om 14:33

      @rob5nismo: Wat dacht je van een setje nieuwe banden?

      Login om te reageren
      • deVia zegt

        28 april 2014 om 14:39

        @roberto: sorry, zag je reactie nu pas, maar inderdaad: Six tires are required per truck at a cost in 2009 of approximately USD $42,500 per tire (Bron: Wiki)

        Login om te reageren
        • rob5nismo zegt

          28 april 2014 om 16:54

          @deVia: dat is de moeite zulke bandjes

          Login om te reageren
    • 406_v6 zegt

      28 april 2014 om 16:44

      @rob5nismo: US$ 0,00 want het is een “Off-highway Truck” zoals ze dat in the USA noemen…. ;-)

      Login om te reageren
      • rob5nismo zegt

        28 april 2014 om 16:56

        @406_v6: hahaha en welke bijtelling ;-)
        Nee sorry dat is te bijdehand

        Login om te reageren
  5. Jaws149 zegt

    28 april 2014 om 13:51

    Altijd blijven spiegelen!!!

    Login om te reageren
  6. Alfarobert zegt

    28 april 2014 om 14:18

    Gewicht is neem ik aan exclusief lading zand in de bak.Een locomotief weegt nog veel minder.

    Login om te reageren
  7. stationcar zegt

    28 april 2014 om 14:43

    1 Caterpillar hupeldepup + 1 Mercedes Actros = lichter dan alléén een Caterpillar, mmmm….

    Login om te reageren
  8. ransjrover zegt

    28 april 2014 om 14:48

    Door zijn breedte zou hij anders de kanten verrot rijden neem ik aan?

    Login om te reageren
  9. norge zegt

    28 april 2014 om 14:53

    Meneer uw last steekt een beetje uit zouden de politie knulletjes hier zeggen.

    Login om te reageren
  10. stamp zegt

    28 april 2014 om 15:06

    Waarom zo?

    Omdat verlopen APK, daarom! (of anderszins niet toegestaan op de weg?)

    Login om te reageren
  11. Hubert zegt

    28 april 2014 om 15:11

    Volgens mij heeft die chauffeur in de Caterpillar zitten slapen en is tijdens het spookrijden vol tegen aan Actros aangereden.

    Login om te reageren
  12. daandaan zegt

    28 april 2014 om 16:57

    Yo dawg….

    Login om te reageren
  13. wouterhil zegt

    28 april 2014 om 19:32

    Filmpje van het transport, inmiddels een kleine 2 jaar geleden.

    https://www.youtube.com/watch?v=_bnZBdQQ_ro

    Login om te reageren
  14. gearhead zegt

    28 april 2014 om 20:51

    117 liter??

    Login om te reageren
  15. logistiek zegt

    29 april 2014 om 01:25

    iedereen weet toch dat dit gedaan wordt om brandstof kosten te besparen?
    de cat verbruikt zoveel meer diesel.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North