Oh boy… Na Elon Musk gooit nu ook Google de knuppel in het hoenderhok.
Volgens Astro Teller, baasje van Google X, zijn stuur en pedalen niet nodig in autonome koalaberen auto’s. Teller meent namelijk dat wij mensen ondanks een hoge dunk van onze rijvaardigheid niet geschikt zijn als ‘betrouwbare backup’ voor het autonome systeem.
Als we de Google-hotshot mogen geloven heeft de internetgigant het autonoom rijden op de snelweg al volledig onder de knie, na een hoop testwerk op Californische snelwegen. Bij deze tests zou zijn gebleken dat mensen te snel geneigd zijn om volledig te vertrouwen op de autonome systemen en daarom andere dingen achter het stuur gaan doen (whatsappen en andere ongein).
Volgens Google is het dan ook beter om inbreng van de bestuurder in z’n geheel te schrappen uit het autonome verhaal, al moet het bedrijf het rijden in de stad daarvoor nog wel in de vingers zien te krijgen. Toch jammer dat we over een aantal jaar waarschijnlijk met weemoed terugkijken naar dit soort lijstjes.
Foto: de stuurloze buschauffeur op Malta
lamborgfan zegt
Het zal wel verboden worden in de toekomst, maar ik blijf liever bij klassiekers
robert110 zegt
@lamborgfan: Al trappen ze mij iedere keer dat ik in de auto stap snoei hard in mijn ballen, ik zal altijd zelf blijven rijden, tot de dag dat ik het echt niet meer kan.
jrk68 zegt
@robert110:
Dat gaat slechts voor een kleine groep mensen op, zelfs hier zit het gros liever te Whats appen dan dat ze met autorijden bezig zijn.
Wel hoop ik voor die groep dat Google zorgt voor een aaibaar interieur….
mout zegt
@jrk68: Heb je al bedacht hoe groot de veiligheidswinst van autonoom rijden in de autosport is? Lijkt me wel een fijne volgende stap in de Formule 1.
Esprit_de_Flandre zegt
@mout: F1-kampioenschap 2020, een spannende strijd tussen Mercedes-Google F1-team met KoalaSpeed v17.2 en BMW-Apple iDontDrive 6S. Sauber-Microsoft PowerSplat crash al in de eerste bocht waar ie desintegreert tot een gigantische blauwe rechthoek. Tesla-GNU leek veelbelovend maar wordt gehackt door Anonymous, die de macht terug willen geven aan de kleine bestuurder. De PS7 controller die ze in Giedo vdG zijn pollen hebben geduwd blijkt echter wat tegen te werken (zegt Giedo…).
wilbertg zegt
Met andere woorden: dan kunnen we ongelimiteerd kijken naar Google ads terwijl we van A naar B gaan. Nee, laat maar…
Esprit_de_Flandre zegt
@wilbertg: Adblock…
Of je koopt een abonnementje. Dan krijg je een kroontje op je auto…
wilbertg zegt
@Esprit_de_Flandre: LOL. Zal wel een sport worden om die dingen te gaan hacken. Van een onschuldige adblocker tot…
mrrallycross zegt
Jaja het ligt weer aan de mens. Ze kunnen gewoon nog geen auto bouwen die goed genoeg is.
berlinetta zegt
Krijgen we dan ook autoraces zonder coureurs?
Carreza zegt
@berlinetta: en als krantenkop: “Patiënt in vegetatieve toestand wint voor 2e keer op rij de 24h van Le Mans” …
rob5nismo zegt
Ik wil gewoon zelf kunnen rijden schakelen enz
Carreza zegt
Google en Tesla zullen uiteraard zo snel mogelijk willen bewijzen dat zelfrijdende wagens volledig veilig zijn en de menselijke bestuurder aan de kant kan worden geschoven.
Ikzelf zie het zo’n vaart nog niet lopen. In een vliegtuig is het in theorie ook mogelijk om de menselijke piloten af te schaffen, maar doen we het? Nee, want stel dat er iets mis loopt met de elektronica …
Datzelfde zie ik met zelfrijdende wagens gebeuren. Op bepaalde wegen zal je perfect het stuur uit handen kunnen geven, maar er zijn ook ontelbare situaties in het stadscentrum of het lokale dorp waar je als menselijke bestuurder een veel betere inschatting kan maken dan de software. Ook: met software kan er altijd iets mislopen. En dan heb je als mens toch liever een stuur als backup…
Esprit_de_Flandre zegt
@Carreza: Niet akkoord.
In een vliegtuig is het zelfs in de praktijk mogelijk om de menselijke piloten af te schaffen. Het wordt niet gedaan omdat mensen daar bang van worden, en idd ‘voor het geval dat’. Bij een vliegtuig is dit echter niet onlogisch. Veel mensen hebben last van vliegangst, terwijl er veel meer doden vallen in het autoverkeer. Dit is omdat vliegtuigongevallen altijd veel spectaculairder zijn en een grote groep slachtoffers in één keer maken, waardoor dit in het nieuws komt.
Met autonome auto’s echter zal zeer snel blijken dat ongevallen verminderen. Enkele jaren na het grootschalig uitrollen van autonome voertuigen zal dit reeds aangetoond zijn, wat de deuren alleen nog meer openzet.
Ook belangrijk: autonoom rijden levert vrije tijd op voor de vroegere bestuurder. Onderschat dit niet. Mensen gaan daar plezier aan beleven. Niet dat ze dan iets nuttigs gaan doen in die tijd, maar het is een verwennerij die men niet meer zal kwijt willen. Dit voordeel heb je bvb niet in je vliegtuigvoorbeeld. Daar zit je je sowieso te vervelen, met of zonder piloot.
Stadsverkeer zal binnenkort ook wel geen probleem meer vormen voor de software. Integendeel, daar is de meeste winst te halen in verlaging van ongevallencijfers.
casperfcb zegt
Nee toch.. :(
rolov zegt
Ik blijf motor rijden dus leef ik mij daarmee uit dan ;)
knipperlichtje zegt
Leuk die stoerdoenerij, maar Google rijdt nog altijd met prii en dat rare zelfontworpen gebakje rond, waarbij de peperdure LIDAR nog altijd ver boven het dak uit torent. Tesla doet dat beter, maar die graait de techniek gewoon bij Mercedes uit de onderdelenbak en zal Mercedes dus blijven volgen qua autonome prestaties. Niks aan de hand dus
Esprit_de_Flandre zegt
@knipperlichtje: Prii, want California. Raar zelfontworpen gebakje, want prototype, dus opvallen is de boodschap. Uiteindelijk is het Google te doen om de technologie, niet om de auto zelf. De software zal dus gewoon verkocht worden aan andere fabrikanten, die er ‘normale’ auto’s mee gaan uitrusten.
LIDAR op het dak is dan wel lelijk, maar daar heb je geen last van als je in de auto zit. Peperduur, ja, voorlopig nog. Maar een tijdje geleden passeerde hier op AB/Groen7/Apparata (weet niet meer juist welk een) het nieuws dat er een nieuwe versie in de maak is die veel goedkoper is.
Tesla haalt nu misschien veel bij MB, maar met alle Apple-mannetjes die ze ondertussen weggeplukt hebben, zijn ze ook wel aan het werken aan nieuwe technologie, die ze bij MB (nog) niet hebben. Ik denk dat het wel eens sneller zou kunnen gaan dan je denkt…
Esprit_de_Flandre zegt
@knipperlichtje: De vervanger voor de peperdure LIDAR…
http://www.apparata.nl/nieuws/tiener-maakt-googles-zelfrijdende-auto-fors-goedkoper-1154
knipperlichtje zegt
@Esprit_de_Flandre: kijk met zo’n prijs wordt de zelfrijdende auto commercieel haalbaar. Het is nu wachten op software die 100% betrouwbaar is, al zitten we al lang op de 99%. Het moet helemaal perfect lopen, wil je het stuur uit de auto halen.
sidelo zegt
Toch hebben ze wel gelijk kijk naar de vliegtuigen van tegenwoordig.
Door de computer gaat het niet mis wel als zoals bij Tripoli of Air Asia ect de piloot het beter denkt te weten :) Of zelfs als Mh70 waarschijnlijk bewust de computer uitzet.
Dutchdriftking zegt
Tot het eind der tijden zal ik zelf blijven rijden. Al zal het stiekem zondag `s morgens voor 7:00u moeten, stiekem is toch het leukste!
trustmeiamanengineer zegt
Het is wel waar dat mensen niet goed zijn in een controlerende taak, dus opletten en wachten tot er iets fout gaat. Uit test blijkt dat je altijd te laat reageert.
Echter heb ik tot nu toe nog geen enkel elektronisch apparaat ontdekt dat niet altijd volkomen foutloos is, dus kunnen blijven ingrijpen lijkt me wel degelijk wenselijk.
Orichy zegt
Het raarste aan het huidige autonome vervoersplan, vind ik, is dat men inzet op de huidige automobielindustrie en de automobielen van nu autonoom te maken.
Terwijl juist een totaal nieuwe vervoersvorm, veel sneller te implementeren is, het voordeel valt vanzelf op, zoals meer vrije tijd en minder ongevallen. En als het gebruik van de nieuwe vorm kosten- en tijdbesparend genoeg zijn, zonder comfort(lees; van deur tot deur op elk gewenst tijdstip) verlies is, dan wordt het succes heus wel gezien, zeker door de komende generaties, die niet gevoelig zijn voor conventionele technieken en authentieke bestuursvormen. Als het daarbij ook nog millieubewust gebeurt en diervriendelijk is, dan is het gehele plaatje zo in geburgerd en hebben Elon en Google hun zin.
Hopelijk heeft men het grootste opstakel, het uitvallen van het totale systeem, inmiddels onder controle, of een alternatief systeem achter de hand. Want zonder voedsel kan niemand en ook dat moet van A naar B gebracht worden en dat wordt lastig, als het systeem op zijn gat ligt.
Esprit_de_Flandre zegt
@Orichy: Wordt aan gewerkt…
http://www.apparata.nl/nieuws/deze-auto-zonder-stuur-rijdt-eind-2015-rond-in-gelderland-11321
In feite is een autonome taxi de ideale oplossing. De voordelen van openbaar vervoer gecombineerd met de voordelen van privé autobezit.
Maar de mainstream autofabrikanten gaan zich natuurlijk niet zomaar van de weg/markt laten duwen. Daarnaast hebben zij ook de productiemogelijkheden voor zo’n dingen. Sowieso zullen ze dus een grote rol blijven spelen, en dus blijven de toepassingen voorlopig nog op conventionele auto’s lijken…
shogun zegt
@Orichy: komende generatie’s…
ik denk wel dat je het dan hebt over een generatie die nu nog niet bestaat. er staan namelijk hele volksstammen jongetjes (en meisjes) in de rij om het stuur over te nemen. laat een gemiddeld jochie van 4-12 een foto zien van bijvoorbeeld een porsche,
het meest voorkomende antwoord is dan nog altijd: die wil ik als ik later auto mag rijden!
geef voor de grap je oude verzameling Hot Wheels is aan iemand met een speelkleed, of geef een veelcilinder de sporen als er wat jongetjes staan te kijken.
autoliefhebbers worden misschien bedreigt, we zijn nog lang niet uitgestorven ;)