• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nog een merk zegt gedag tegen de twaalfcilinder

Auteur: Loek, gepost 26 april 2024 om 18:33 – 9 Reacties

De tijd dat je ongegeneerd met cilinders kan strooien is voor meer merken verleden tijd.

Er zijn meerdere manieren om een twaalfcilinder motor in te zetten. Merken als Aston Martin, Ferrari en Lamborghini gebruiken het om een dikke supercar neer te zetten. Merken als Audi, BMW, Mercedes, Rolls-Royce en Bentley gebruiken hem vooral omdat je met een dergelijke motor en diens karrenvrachten aan vermogen en koppel ook een lekkere soepele loop kan realiseren. Wat beide toepassingen gemeen hebben: zo’n motor verbruikt aardig veel en staat ook niet perse op de lijst van aandrijflijnen die GreenPeace graag in auto’s ziet. Een aantal van de eerdergenoemde merken heeft dan ook al gedag gezegd tegen de twaalfcilinder.

Bentley

De origine van de meest recente Bentley-twaalfcilinder heeft te maken met de overname van VAG. De W12, vanwege het samenvoegen van V6’en die een soort W-vorm maken, debuteerde in de Continental GT en verving de 6.75 liter V8 die de Arnage en Azure nog gebruikten. Elke Bentley die zou volgen kreeg die motor in bepaalde vorm. Dat gaat veranderen.

Exit W12

De W12 is al een tijdje niet de enige optie in alle Bentleys, aangezien Volkswagen ook hun 4.0 liter V8 aanbiedt in de Continental en Flying Spur en zelfs een V6 hybride in de Bentayga. De volgende stap is natuurlijk om ook elektrische modellen aan te bieden. In ieder geval is het voor Bentley tijd om de W12 eruit te sturen. En dat doen ze met een klapper.

Mulliner

Namelijk hoofdstuk drie van speciale Bentley few-off-projecten van Mulliner. We kenden al de Bacalar, daarna de Batur, en nu deel drie. Net als zijn voorgangers worden er maar een paar van gebouwd: zestien stuks welteverstaan. De naam is nog niet bekend, wel kunnen we zien dat het om een dakloos model gaat en is aannemelijk dat de technische basis gelijk is aan de Continental GT. Dat betekent dus ook de W12 voorin, voor de laatste keer. Dit speciale model zegt namelijk de W12 gedag.

Meer is er momenteel nog niet bekend over het Mulliner-project, behalve dat we hem op 7 mei dit jaar mogen zien.

Ook interessant!

  • Bentley Bentayga EWB Mulliner
    Bentley Bentayga EWB Mulliner is 290 km/u snelle lounge
  • Blauwe velgen op een Bentley, mag dat?
  • Helaas: geen verkooprecord voor Bentley
  • Bentley Six Continuation
    Bentley Six Continuation is een échte Bentley

Nieuwste artikelen

  • Renault Clio 2025 test
    Renault flirt wederom met terugkeer van Renault Sport dankzij nieuwe Clio
  • Welke merken gaat Stellantis killen?
  • Ga niet met je supercar naar Londen…
  • Minister Robert Tieman: niet zuipen en rijden
FacebookTweetPinLinkedIn

Bentley, mulliner

Vorig bericht: « Goed nieuws! Smart wordt weer echt smart
Volgend bericht: Facelift Mitsubishi ASX lost designmisser nog steeds niet op »

Lees Interacties

Reacties

  1. William zegt

    26 april 2024 om 18:43

    Flying Spur is ook leverbaar als PHEV. Voor pk’s en nm heb je geen 12 cilinder nodig. Zie de 6,75 L twin turbo uit de Mulsanne Speed. Het is vooral status en exclusiviteit.

    Login om te reageren
    • anthwan zegt

      26 april 2024 om 21:21

      Klopt laten we hier ook een 1.5 3 cilinder inleggen of een dyson-brommer.

      Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    26 april 2024 om 19:25

    Ik kan binnenkort dus alleen nog maar dromen van tweedehands Bentleys. Jammer weer.

    Login om te reageren
  3. Richmond zegt

    26 april 2024 om 19:42

    misschien in de toekomst de V16 van Bugatti

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      27 april 2024 om 08:38

      Of het PPE platform van Porsche en Audi?

      Login om te reageren
    • HZW zegt

      28 april 2024 om 15:10

      Bugatti hoort niet meer bij VAG, Rimac is nu de eigenaar van Bugatti, dus die nieuwe Bugatti V16 motor gaat nergens anders gebruikt worden, dan in een Bugatti.

      Login om te reageren
  4. Michiel1 zegt

    26 april 2024 om 22:33

    gemiste kans toch vind ik, afscheid van de v12 dan maak je er toch max 12….

    Login om te reageren
    • alfaqv zegt

      27 april 2024 om 10:37

      Of de 16 is een hint naar de volgende top motor? #wishfullthinking

      Login om te reageren
  5. HZW zegt

    28 april 2024 om 15:13

    Alles binnen VAG krijgt maximaal de 4.0 ltr V8 Bi-Turbo motor, met of zonder een Hybrid systeem.
    En ook Bentley gaat naar geheel elektrisch, in de nabije toekomst.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North