Ja, het plan lijkt écht de nieuwe realiteit.
Het leek een theoretisch plan dat kant noch wal raakte. Toch is het heel goed mogelijk dat benzine, diesel en LPG-auto’s per 2025 verboden zijn in het Scandinavische land. De plannen lagen al een tijdje op tafel, maar nu lijkt het erop dat een meerderheid van het parlement het eens is met het idee.
In het National Transport Plan van 2018-2029 (PDF) wordt er gesproken over een nieuwe klimaatstrategie. Dit heeft invloed op de reguliere autoindustrie, maar ook het bootverkeer moet emissievrij worden, aldus het rapport.
After 2025, new private cars, city buses and light vans are to be zero-emission vehicles. By 2030, new heavy vans, 75 % of new long-distance buses, and 50 % of new lorries are to be zero-emission vehicles. By 2030, goods distribution in major uban centres are to be almost emission free
Noorwegen zegt dit te realiseren door subsidies en andere voordeeltjes voor elektrische rijders te blijven promoten. Denk aan kortingen bij tolwegen en lagere belastingen voor emissievrije auto’s. Het zijn donkere tijden voor de ouderwetse autoliefhebber in Noorwegen, maar u weet immers: elektrisch rijden is de toekomst.
Foto via Autojunk
quincy zegt
Alhoewel het een mooi streven is, denk ik dat 2025 nog wel erg optimistisch is om volledig emissievrij te rijden. Zeker in een land als Noorwegen met een langere periode van zeer lage temperaturen.
Maar wel zullen zien. Ik ben erg benieuwd!
boris9397 zegt
@quincy: Er staat toch niet dat ze vanaf 2025 volledig emissie vrij willen zijn, er staat dat alle nieuwe personen auto’s, stadsbussen en kleine busjes vanaf 2025 emissie loze voertuigen moeten zijn. En vanaf 2030 beginnen ze met het groter tuig. Dus iedereen die van 2025 een nieuwe personen auto wil aanschaffen zal er eentje moeten aanschaffen zonder uitstoot. Je zal dus gerust nog met je goeie oude brandstof stoker mogen rond tuffen in Noorwegen na 2025 maar waarschijnlijk zul je hiervoor dan ook zeer hoge belastings bedragen mogen neertellen.
pomoek zegt
@boris9397: toch blijft het ambiteus. De Noorse markt is ongeveer 150.000 auto’s per jaar, ik weet zo snel niet hoeveel elektrische auto’s er jaarlijks worden geproduceerd maar het lijkt erop dat een groot deel van die productie dan op de boot naar Noorwegen moet worden gezet.
roppp zegt
@pomoek: dat is niet rendabel hoor. En aangezien ik verwacht dat elektrisch rijden over een jaar of 10 een stille dood is gestorven, zou dit een prima proeftuin voor alternatieve brandstoffen kunnen worden.
Wel grappig overigens dat dit wordt besloten door de grootste olieproducent van Europa.
widodh zegt
@roppp: Stille dood? Gaat nu het waterstof argument weer komen. Alvorens je dat doet, duik eerst de natuurkunde boeken weer eens in en lees je in over well to wheel. Een EV is de meest efficiente manier van verplaatsen. Combineer dat met lichtere voertuigen en het is win-win.
Mijn Model S mag 2.000kg wegen, maar iets van 500kg is de accu, rest is voertuig.
gwnbmw zegt
@widodh: stop nou is met dat -edit: dat kan netter- over ‘meest efficient.’ een diesel mercedes a klasse kan van rotterdam naar barcelona, en je hoeft maar 1 keer in frankrijk te tanken. met een tesla hoef je ook maar 1 keer te tanken. maar dan sta je meerdere uren te wachten, en moet je ook nog is het geluk hebben dat er op de snelste route een laadpunt zit. ook heb ik nog nooit een tesla met trekhaak gezien, jij wel? oja, en 9 van de 10 zijn afgeroste leasebakken. enkel en alleen vanwege die belasting. niet omdat ze handig zijn voor de gemiddelde mens.
widodh zegt
@gwnbmw: Enig idee hoe veel energie je er doorheen stookt met die diesel? Een brandstof gestookte auto is energie-technisch gewoon super inefficient. Leuk dat het snel kan, maar we wonen met meerdere mensen op deze planeet. Ook willen we die (ik iig) graag in een gezonde staat houden.
Het tijdperk van de ICE is gewoon over en uit. De EV komt er aan en die gaat in een rap tempo de brandstof auto’s verdrukken uit het straatbeeld.
Nee, ook op een kolencentrale is een EV schoner. Want de brandstof voor een ICE moeten we ook transporteren en raffineren alvorens het in jouw auto zit.
Lees je in de natuurkunde in en dan wordt het duidelijk.
pomoek zegt
@roppp: mijn punt is dat ik denk dat het lastig wordt in 2025 150.000 elektrische auto’s te produceren enkel en alleen voor de Noorse markt.
robage zegt
@quincy: ben het indd ook met je eens! Nu heeft gemeente Eindhoven ook eisen gesteld dat het openbaar vervoer (bus) in 2024 ook volledig elektrisch moet zijn! Ben benieuwd :)
ralfast zegt
@quincy: een kwart van de bevolking woont in de provincies in en rond Oslo. Een ander overgroot deel rond en in de andere stedelijke centra. Daarnaast is 99% van de elektrische energie duurzaam opgewekt. Als er een land is die dit voor elkaar zou kunnen krijgen, is het Noorwegen wel. Rest de regering alleen nog maar een mooie regeling te treffen voor de mensen in de afgelegen gebieden.
marc94 zegt
@quincy: zelfs als het zou lukken is emissievrij rijden onmogelijk. die elektriciteit gaan ze niet emissievrij kunnen opwekken…
garp zegt
@marc94: ga eens Googlen grapjas. Noorwegen heeft schier oneindige mogelijkheden qua hydropower en windenergie. Daarnaast hebben ze een duidelijke visie, en de financiële middelen om die visie waar te maken.
prop zegt
Daar zit ook zeker een links thee drinkend kabinet. Geen besef van de echte wereld. Vol trots geld pompend en doen alsof je met elektroautootjes je eigen land red. Ze zijn dan weliswaar geen EU lidstaat (wat ik dan wel weer oke vind) maar de uitstoot pak je bij de bron aan en dan werk je dit af van de grootste vervuiler tot aan de kleinste (de personenauto). Er is al langzaam een elektrificatie revolutie op gang aan het komen. Met die beleid werkt de Noorweegse regering dit tegen
-edit: reactie aangepast, on topic a.u.b.-
Design_Driven zegt
@prop: hoe werken ze het tegen dan? Lijkt er op dat ze de de elektrische revolutie juist helpen.. Serieuze vraag trouwens.
De rest van je off topic gezwets laat ik maar voor wat het is.
prop zegt
@sketcher: natuurlijke flow van ontwikkeling tegenwerken door een geforceerd eenzijdig verbod. Het gaat komen. Daar is iedereen van overtuigd. Maar niet binnen dit tijdbestek hoewel we dan al op wellicht 50% kunnen zitten.
En daarbij snap ik een ding niet. Vanaf 2025 mogen er geen brandstofmotorenauto’s verkocht worden. Dus iedereen rijdt zolang mogelijk doot met zn gebakje. Die zeer waarschijnlijk meer uitstoot. Regel dan een slooppremie. Brandstofvoertuigen uit 2025 doen t vast beter qua uitstoot
Design_Driven zegt
@prop: ik werk in de auto industrie en die is behoorlijk conservatief. Een beetje stimulering kan geen kwaad. Als het aan alleen de auto industrie zou liggen reden we nog altijd met dikke v8. Ik vind dat ze het wel goed oplossen door zero emissions auto’s te stimuleren, of het haalbaar is is een 2de daar geef ik je gelijk in maar het is een mooi streven.
pomoek zegt
@prop: je vergeet nogal wat zaken. De productie van auto’s kost ook energie. Die verspil je door een sloopregeling te introduceren. Een van de meest bizarre overheidsmaatregelen van deze eeuw overigens. Hoe je dat trouwens als niet ingrijpend in de markt ziet snap ik niet.
garp zegt
@prop: die euro emissie normen hebben toch ook de industrie ergens naartoe gedwongen? Wat hierboven al gezegd is: als de autoindustrie het zelf allemaal had mogen bepalen zouden we nog steeds met V8’tjes rondrijden. Want lekker. Noorwegen gaat nu gewoon voor een ambitieuze grote stap, in plaats van een aangescherpt EU emissie normpje. (Waar heel de auto lobby bovenop zit.)
bigfun zegt
@prop: autos zijn inderdaad geen klimaatprobleem
Bosbranden veroorzaken dat echter wel en daar zijn de meeste wetenschappers het over eens!
Maar mensen praten elkaar liever na
pomoek zegt
@bigfun: 97% van de klimaatwetenschappers zijn het er over eens dat de mens klimaatverandering veroorzaakt. Ja daar horen bosbranden bij, diverse oorzaken door de mens veroorzaakt, maar ook het verbranden van fossiele brandstoffen en dus auto rijden.
bigfun zegt
@pomoek: ene is de olifant en de andere de mier, en ja uit onze mond komt ook CO2
Dat is de verhouding bosbranden en autotjes
En is een feit hoor geen mening van mij
macready zegt
@bigfun:
Een mooi voorbeeld van een mislukte cirkelredenatie. Wereldwijd stoten auto’s nog steeds meer uit en het één is direct gerelateerd aan het ander (meer droogte, plaatselijk hogere temperaturen, meer wildfires).
http://www.motherjones.com/blue-marble/2014/08/wild-fires-are-so-so-bad-climate
pomoek zegt
@bigfun: heeft allemaal met de co2 cyclus te maken. Bomen halen co2 uit de lucht, als ze verbranden komt die co2 weer vrij. Een gesloten cirkel (min of meer). De co2 die wordt geproduceerd door auto’s komt uit fossiele brandstof. Je introduceert als het ware nieuwe co2 in de cyclus. Per saldo neemt de co2 toe dóór de verbranding van fossiele brandstoffen.
freddie_homan zegt
Wanneer je het document leest is er in bovenstaande tekst één woordje vergeten mee te nemen waardoor het hele verhaal anders wordt….. Vanaf 2025 moeten NIEUWE auto’s emissievrij zijn……
RubenPriest zegt
@freddie_homan: Lees het artikel anders nog een keer. “After 2025, new private cars..” NEW..
trustmeiamanengineer zegt
@RubenPriest: Ergens halverwege ja. De titel en het eerste stuk tekst suggereren een totaalverbod.
granlusso zegt
@trustmeiamanengineer: Koppensneller
RubenPriest zegt
@freddie_homan: Het is nogal captain obvious dat het hier om de nieuwe autoverkoop gaat. Anders kan +-90% van de auto’s uit het land worden opgedoekt en occasion paleizen kunnen hun deuren sluiten. Om nog maar te zwijgen over alle autogarages etc.
sportevo zegt
Ik vind dit toch altijd wel verontrustende berichten. Stel dat dit werkelijkheid wordt en andere landen dit voorbeeld gaan volgen, dan heeft toch wel een grote impact.
Behalve een Tesla weet ik eigenlijk geen 1 auto die volledig elektrisch is, redelijk betaalbaar is (is de Tesla eigenlijk ook niet) maar toch ook mooie looks heeft en waarvan ik zou zeggen: die zou ik wel willen hebben. Dat is dan wel een persoonlijke mening. Ik ben een groot fan van BMW maar de i3 vind ik echt een afschuwelijke auto.
Daarnaast kan ik mij voorstellen dat, ondanks de subsidies, niet iedereen het geld heeft om een nieuwe elektrische auto te kopen en hoe groot is de gebruikt markt voor elektrische auto’s in 2025?
En dan als laatste punt: waar haalt men de energie vandaan om auto’s van een complete bevolking op te laden?
pomoek zegt
@sportevo: jouw probleem in deze is dus dat je elektrische auto’s niet mooi vindt? En dus moeten we maar fossiele brandstoffen blijven gebruiken om auto te rijden. Wat het energieverbruik betreft: er is een echte revolutie gaande, vooral buiten Nederland, wat alternatieve energiebronnen aangaat. Die energie is er zeker tegen de tijd dat het 2025 is.
sportevo zegt
@pomoek: Je hoort mij niet zeggen dat ik niet elektrisch wil rijden en ik weet ook dat fossiele brandstoffen opraken maar voor het huidige aanbod van elektrische auto’s loop ik niet warm. Ik noemde bijvoorbeeld, als BMW liefhebber, de i3. Waarom die vormgeving en waarom niet wat meer als bijvoorbeeld de 1-serie?
Maar ik neem toch aan dat jij je auto ook uitkiest mede op hoe het eruit ziet? Ik namelijk wel, daar ben ik teveel autoliefhebber voor. Of kijk je alleen maar naar het bijbehorende energielabel of de lengte van het meegeleverde oplaadsnoer?
pomoek zegt
@sportevo: ik denk dat bij iedere autokoper de emotie de uiteindelijke aankoop bepaalt. Ik denk dat we het eigenlijk wel met elkaar eens zijn. Wat uiterlijk aangaat. De i8 is echt een schoonheid en de i3 begint mij ook steeds beter te bevallen. De Tesla Roadster is ook niet verkeerd overigens.
sportevo zegt
@pomoek: De Tesla Roadster is zeker een plaatje maar dat vind ik van de model S ook, de i8 ook maar is die 100% elektrisch verkrijgbaar?
Maar kort gezegd: stel dat BMW met een elektrische 1, 3 serie of 5 serie (bijvoorbeeld) zou komen dan is dat voor mij het overwegen waard (even los van de financiën gezien). Maar een Nissan Leaf of Renault Zoe, of ze nou elektrisch of conventioneel zijn, ik vind ze niet mooi.
pomoek zegt
@sportevo: je hebt gelijk, de i8 is een hybride, fout van mij.
boris9397 zegt
@sportevo: Dat vind ik ook redelijk verontrustend, de elektrische auto is nog lang niet klaar om de transport wereld over te nemen. Veel mensen leggen dagelijks meer dan 200 km af voor hun werk, er zijn niet veel elektrische auto’s die dat aankunnen. De Nissan Leaf bijvoorbeeld (ja, er zijn wel een paar volledig elektrische auto’s meer dan de de Tesla en de i3) geeft een actieradius aan van 130km. Dat is dan nog wat ze opgeven, wat is dat dan in de realiteit met tegenwind, een volgeladen koffer, files, airco op de maximum stand,…
Waar er ook nooit over gesproken wordt bij elektrische auto’s is slijtage van de accu’s, mijn laptop bijvoorbeeld (en dat zou exact hetzelfde type accu moeten zijn als van een elektrische auto) ging toen hij nieuw was volledig opgeladen een goeie 6 uur mee. Nu is dat – 3 jaar later na bijna dagelijks te gebruiken en op te laden – nog 2 uur, dat is 66% minder. Als dat er bij auto’s ook zo aan toe gaat zou dat voor de Leaf dan nog een actieradius van ongeveer 40km zijn!
Het is wel niet zo dat iedereen in Noorwegen in 2025 een elektrische auto moet hebben. Er staat dat alle NIEUWE auto’s emissieloos moeten zijn. Dus ze kunnen gerust nog met hun oude verbrandingsmotor rondrijden of er eentje tweede hands aanschaffen na 2025.
pomoek zegt
@boris9397: de gemiddelde afstand naar het werk is 14 km. Met voldoende laadpunten moet 200km per dag niet een probleem zijn. http://www.nu.nl/economie/2894647/nederlander-woont-gemiddeld-14-km-van-werk.html
boris9397 zegt
@pomoek: Ik heb het niet over mensen die van en naar het werk rijden. Ik heb het over mensen die voor hun werk rijden. Maar, dus volgens jou moet 200km doenbaar zijn met voldoende laadpunten? Laten we even realistisch zijn dan; laten we zeggen dat de actieradius van een elektrische auto 100km is. Want, die 130km van die Nissan opgeeft voor de Leaf is in de beste omstandigheden en de Leaf is dan al een van de betere elektrische voertuigen wat actieradius betref. Dus een actieradius van 100km is zelfs redelijk optimistisch volgens mij. Dus als je ’s morgens vertrekt met een volgeladen auto en je moet 200km afleggen, moet je je wagen in de loop van de dag dus nogmaals volledig opladen. Bij de Nissan Leaf duurt het 8 uur om de accu volledig op te laden, hoe wou je dat gaan doen dan in een gemiddelde werkdag van 8 uur?
pomoek zegt
@boris9397: tja je zegt veel mensen rijden 200 km per dag, ik denk nog steeds dat dit een beperkte groep is, maar wellicht dat je het cijfermatig kan onderbouwen. Met de Tesla is 200km in ieder geval geen probleem. Ik zag overigens in Sienna Italië een Nederlandse Tesla staan. http://www.groen7.nl/tesla-model-s-rijtest-xl-de-statistieken/
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Zeg maar dag tegen gatebil
desjonnies zegt
Ik vind het verontrustend dat er bestuurders zijn die tijd en gemeenschapsgeld verspillen
aan dit soort plannen.
Het is simpel met de mensheid: Als het voordelen geeft dan worden nieuwe zaken heel snel gemeengoed, kijk maar de ontwikkeling van de mobiele telefoon, het tablet enz.
Daar hoeven bestuurders zich -gelukkig- niet mee te bemoeien
Du moment dat de elektrische wagen de voordelen biedt van de huidige explosiemotoren en daarboven minder onderhoudskosten geeft gaan we ervoor.
Jochempie zegt
@desjonnies: We wachten eigenlijk alleen nog op de juiste accu…
lekbak zegt
@desjonnies: dat is niet helemaal waar. Consumenten zijn erg gevoelig voor marketing (net zoals de politiek gevoelig is voor lobbyisten trouwens). Ze gaan dingen kopen als ze denken dat het voordelen heeft. Als een bepaalde industrie meer kan verdienen aan een minder goed product, dan kan het best zo zijn dat dat minder goede product door marketing toch meer verkocht wordt. Zonder bemoeienis van overheden waren we nu niet geweest waar we zijn met elektrische auto’s. Wel ben ik van mening dat die bemoeienis nu al afgebouwd kan worden. De auto’s bestaan, ze worden verkocht en ze voldoen goed. Eigenlijk ìs het al gelukt, en is verdere stimulatie een beetje mosterd na de maaltijd.
Dutchdriftking zegt
@norge kom je toch nog van je Kia af!
ab1963 zegt
Gaan ze ook stoppen met olieboringen dan? Daar is het land nl zo rijk van geworden. Anders behoorlijk hypocriet: wel de zee vervuilen met boringen maar de eigen stadjes schoon houden.
apriliarsv zegt
@ab1963: nee, zo werkt het natuurlijk niet ;)
desjonnies zegt
@ab1963:
Ze doen al decennia hetzelfde met vis.
Dus….
gregorius zegt
Dan zeg ik het wel: mooi streven.
Als ze het zelf hebben nagerekend en het is te betalen: mooi streven.
Er zijn autos voor vervoer (>99% van de gereden kms) en er zijn auto’s voor de lol.
Er zal vast rekening gehouden worden met een aantal plezier auto’s.
Moet je voor de grap de prijs van benzine maal 2 doen voor alle nieuwe auto’s die verkocht worden, moet je zien hoe snel men in NL elektrisch rijdt.
launchcontrol zegt
@gregorius: moet je voor de grap eens de bijtelling gelijktrekken, moet je eens zien hoe snel mensen weer benzine/diesel rijden….. Ojee, gaat al gebeuren :-)
launchcontrol zegt
@launchcontrol: Ojee, gaat al gebeuren = Ojee, wat gaat er dan gebeuren….
krisp zegt
Eindelijk een land was visie toont op automobiliteit. In de rest van Europa is het pappen en nathouden met uitstootnormen die vervolgens niet nageleefd worden. Noorwegen pakt (op dit vlak) eindelijk door. Ze zullen een gidsland blijken te zijn.
Voor de criticasters onder ons: klimaatverandering vereist onorthodoxe maatregelen, waar dit zo ongeveer de meest voor de hand liggende is. Nederland doet hetzelfde met emissieloze huizen die ook verplicht gaan worden. Het is kiezen tussen een brullende motor die ons langzaam maar zeker vergast of een stille, retesnelle elektrische auto die een totaal andere rijbeleving biedt. Ik weet het wel. Als je moeite hebt om een keuze te maken: loop even langs de Tesla-dealer.
reactief zegt
Zo negatief allemaal hier…
Ik vind het een prima streven. Zet druk achter autofabrikanten, want als één land dit invoert, zullen andere volgen. En zonder elektrisch aanbod heb je dan geen afzetmarkt.
Daarnaast was mijn nieuwste auto tot nu toe 10jr oud bij aankoop, ik zou nog tot 2035 hebben dan :-)
gwnbmw zegt
@reactief: de complete autowereld gaat niet alles veranderen (en zeker de amerikanen niet) om in 1 land wat gemiddeld 150k auto’s per jaar koopt over 10 jaar nog een dealer te hebben.
reactief zegt
@gwnbmw: zoals gezegd verwacht ik dat andere landen volgen. En daar dienen de fabrikanten toch ook rekening mee te houden…
subzero079 zegt
Terechte opmerking @ab1963. Noorwegen is het rijkste land ter wereld geworden vanwege hun fossiele bodemschatten. Aan de andere kant kun je ook stellen dat ze nu juist de voortrekker zijn in de transitie naar een non-fossiele energievoorziening. Ik weet er onvoldoende van om te zeggen dat al deze duurzame subsidies betaald worden met olie- en gasbaten.
pinut187 zegt
Een erg nobel streven..
pomoek zegt
Nb: enige maanden geleden is een dergelijk voorstel van de PvdA weggehuild door een groot deel van de Nederlanders. Kunnen we nu dan eindelijk de mythe van Nederland als te links braafste jongetje van de klas begraven? We hobbelen inmiddels hopeloos achter de feiten aan. Kennis economie en innovatief waren een paar jaar geleden de toverwoorden. Laat me niet lachen.
lekbak zegt
@pomoek: Noorwegen heeft het veel makkelijker met groene stroom dan neder, en draait daar dan ook al jaren op. Hier moeten we het eigenlijk allemaal van discutabele windmolens hebben, waar we niet eens plek voor hebben omdat het land te vol staat. Noorwegen heeft waterkrachtcentrales èn plek voor windmolens zonder dat die direct in iemands achtertuin staan (want geloof mij maar dat ik niet overdrijf als ik zeg dat een windmolen van 150 meter hoog zelfs vanaf 2km afstand zèèr aanwezig is).
martinus zegt
@lekbak: Ze hebben ook veel makkelijker olie dan Nederland. Sterker nog, ze staan in de top 10 van olie producerende landen.
Het getuigd van visie, om als eerste de transitie volledig te maken.
pomoek zegt
@lekbak: klopt, maar het ging mij erom dat bij elk klein stapje richting duurzaamheid er wordt gegild dat Nederland te ver voorop loopt terwijl het tegendeel het geval is. Overigens zou een wat hogere zonnepanelen dichtheid en dus subsidie al behoorlijk helpen.
lekbak zegt
@pomoek: al jaren lang blijkt uit onderzoeken dat Nederland ver achter loopt. Al jaren lang worden de resultaten van die onderzoeken uitgebreid gepubliceerd door de grote pers. Al jaren lang is er na elke publicatie weer een klein ‘relletje’ dat Nederland achter loopt.
pomoek zegt
@lekbak: standpunt vvd: De VVD wil echter minder subsidiegeld steken in bepaalde vormen van duurzame energie. Het risico is te groot dat we investeren in een bodemloze put. De echte energiebronnen van de toekomst zijn nog niet ontdekt. Tot die tijd wil de VVD de verschillende bestaande energiebronnen combineren;
Standpunt CDA: Dat betekent dat wij voor duurzame energie zijn. Wij streven naar 14% duurzame energie in 2020. In 2020 willen we ook eenCO2-reductie van 20% realiseren. Niet echt vooruitstrevende plannen dus.
Maar het ging mij erom dat toen de PVDA ditzelfde plan opperde ze wel degelijk afgeschoten werden als niet realistisch en te vooruitstrevend.
pomoek zegt
@lekbak: achter de windmolens zit overigens een stevige bouwen Nederland lobby…
woot zegt
Ik moet @Martinus toch nageven dat zijn propaganda werkt. Zie de zin “elektrisch rijden is de toekomst” ook steeds vaker in de artikelen voorbijkomen…
martinus zegt
@woot: Dat zal meer een gevolg zijn van beleid dan van mijn profetische geroep op autosites.
I
oxymoron zegt
Noorwegen heeft lange winters, met veel sneeuw. En sneeuwscooters. Waarmee verwarmen ze hun huizen eigenlijk?
Over scooters gesproken: in een aantal grote steden in China zijn motoren en scooters verboden. Dar wordt ook drastisch op gecontroleerd; je bent je motor zo kwijt.. Gek genoeg mogen ook elektrische scooters niet. Zie het vlog van serpentZA op YouTube. Woont in Shenzhen in Zuid-China en stalt zijn motor 350 km verderop. Heel vreemd.
clioracing zegt
Zal ik het dan maar zeggen. Elektrische auto’s zijn NIET emissievrij. De mensen die dat denken zijn heel kortzichtig. Kijk naar het totale plaatje!
martinus zegt
@clioracing: even kijken naar het totale plaatje:
Water, smelt, rivier, dam, Noorweegse energiecentrale, stroomnet, lader, auto, elektromotor.
Misschien dat er co2 vrijkomt bij het bouwen van die hele keten.. maar anders zie ik niet.
gwnbmw zegt
@martinus: jij denkt dat ze daar alle stroom vandaan halen? zoals al veel is gezegd, noorwegen is rijk geworden met de olie. die ze weer verstoken om energie te maken.
lekbak zegt
@martinus: sneeuw, ijs, (dan pas) water, rivier, dam, centrale, stroomkabels naar het buitenland zodat die de groene stroom kunnen verkopen als groen*, stroomkabel vanuit het buitenland om grijze stroom weer te importeren*, stopcontact, lader, auto.
*uiteraard gaat de stroom niet daadwerkelijk de grens over, maar op papier wel. Hierdoor hoeft er elders minder groene stroom gemaakt te worden om het toch te kunnen leveren. Immers is in Noorwegen alle stroom groen dus hebben ze daar niet zoiets als groene en grijze stroom. Leuke handel voor die noren.
clioracing zegt
@martinus: Inderdaad. Noorwegen heeft, als een van de weinige landen in de wereld, het voordeel dat hun energie bijna volledig “groen” wordt opgewekt. Echter is dit in bijna alle andere landen niet het geval en rijden elektrische auto’s gewoon op stroom opgewekt door kolencentrales.
Daarnaast is het productieproces van elektrische auto’s verre van groen en vele malen slechter voor het milieu dan het produceren van conventionele auto’s. En kijk ook eens naar het recyclingsproces van elektrische auto’s. Dus mensen met een elektrische auto kunnen wel doen alsof ze zo goed bezig zijn, maar ergens anders op de wereld worden hierdoor op dit moment gewoon weer plaatselijke milieurampen gecreëerd.
HZW zegt
Morgen kan er al overgestapt worden naar emissie vrije auto’s, alleen dan moet er vannacht wel even snel een waterstof infrastructuur aangelegd worden.
Stekker auto’s hebben naar mijn mening totaal geen toekomst maar de waterstof route wel.
Audi heeft de techniek klaar voor productie maar het door het ontbreken van een watersof infrastructuur in Europa heeft het weinig nut om de auto te gaan produceren.
Daarnaast blijft 80% van de automobilisten stoïcijns aan de gewone brandstof auto’s hangen.
Elke regering kan binnen een jaar normale brandstof auto’s uitroeien door wetgeving.
Maak de belasting van diesel en dieselauto’s 10x zo hoog en bijna niemand koopt meer een diesel auto.
Doe het zelfde met benzine en benzine auto’s en bijna niemand koopt meer een benzine auto.
Blijft er nog wat over dan verhoog je de belasting weer tienvoudig, probleem opgelost.
pomoek zegt
@HZW: Nee. Waterstof is dat niet. Waterstof moet worden gemaakt. Dat kost energie. Per gereden kilometer ben je dus meer energie kwijt, en dus stoot je meer co2 uit, dan als je accu’s gebruikt. En er zijn nog wat andere argumenten tegen waterstof in te brengen: https://www.carthrottle.com/post/engineering-explained-5-reasons-why-hydrogen-cars-are-stupid/
reistje zegt
Lijkt mij erg gaaf. Dan zien wij vanaf 2025 amper nieuwe auto’s meer, het hele lang vol met oude auto’s. Prachtig!
O plaat zegt
Ik zie het al helemaal voor mij. Liefhebbers die hun klassiekers verstoppen van de speciaal opgerichte eco politie die opzoek gaat naar oldtimers om ze te vernietigen. Anne Frank 2025.
ter zegt
Door dit soort berichten moeten we met zijn alleen geen auto’s meer kopen, en onze auto’s oprijden tot 20XX. De toekomst is immers onzeker.
Stel je eens voor dat je ineens bepaalde steden niet meer binnen mag met een uitstoot auto
Jantje_555 zegt
en wat deden ze weer met de recyclage van batterijen…