Groot, groter, grootst.
Koenigsegg heeft de Agera XS onthuld. Een speciale one-off, waar XS vermoedelijk niet staat voor Extra Small, getuige de enorme carbon vleugel op de achterzijde van de auto. Waar deze benaming wel voor staat is niet bekend gemaakt, maar de eigenaar wilde dit en zo geschiedde. De XS is onderhuids een Agera RS, maar door een aantal persoonlijke aanpassingen is de hypercar gedoopt tot een speciaal model.
De Agera XS is de eerste RS dat zich op Amerikaanse grond zal begeven. Daarom neemt de Zweedse autofabrikant de one-off mee naar de Monterey Car Week. De XS zal worden vergezeld door een Regera. Vorig jaar brachten de Zweden de minstens zo indrukwekkende One:1 mee.
Het speciale actiemodelletje werd gebouwd voor niemand minder dan Kris Singh. De man heeft een rijkelijk gevulde portemonnee en slaat deze stuk op het duurdere hedendaagse autospul. Zo heeft de Amerikaan onder andere de voor hem gebouwde Pagani Huayra La Monza Lisa in zijn garage staan. Ook een meer dan drie miljoen dollar kostende Lambo Veneno vult zijn collectie.
De XS is gespoten in Karosserie Orange en volgens Koenigsegg is de custom ontwikkelde spoiler het grootste exemplaar dat fabriek-af op een ‘Egg is gemonteerd. Naast de spoiler heeft het model een licht getweakt design meegekregen zodat men deze kan onderscheiden van een reguliere Agera RS. De eigenaar koos voor een alcantara interieur met oranje details. De Monterey Car Week is tot en met 21 augustus aan de gang in Californië.
Mooi ding hoor, dat zijn we wel gewend van Koenigsegg.
Ik ben het een beetje kwijt bij Koenigsegg. Wat is nou nog het verschil (afgezien van de net iets andere spoiler) tussen dit en de one:1?
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Ik moest het ook even opzoeken, maar volgens mij is de One:1 een evolutie van de Agera R;
There’s a Le Mans-inspired active wing configuration that produces around 600kg of downforce – the same as the P1 – larger air vents for cooling, active undertrim air management, a roof air scoop, titanium exhaust system, upgraded triplex suspension with carbon bevel springs with active shocks and ride height, and of course, an upgraded version of the twin-turbocharged 5.0-litre V8 from the Agera R.
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: pk/gewicht verhouding…
@gwnbmw: ik weet wel waar die one:1 voor staat, maar deze agera heeft ook 1340 pk en zal niet zoveel zwaarder zijn
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: en het feit dat dit een custom build agera is…
@gwnbmw: ik weet wel waar die one:1 voor staat, maar deze agera heeft ook 1340 pk en veel zwaarder zal die niet zijn
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: ongeveer 50 kilo zwaarder
@gwnbmw: dat is bij Deze precies het zelfde. Ook 1 op 1
@dutchcigars: nope, scheelt ongeveer 50 kilo…
De eigenaar is Kris Singh, op instagram beter bekend als Lamborghiniks.
Meneer heeft ook een Veneno en zijn eigen kleur bij Lamborghini: Verde Singh.
@italia007: Thx. Heb het verwerkt in het artikel!
@italia007: Dat is gewoon goeie marketing. Er lopen zoveel Singhs rond op de wereld dat er zich vast wel een paar rijke aangesproken voelen om iets in die kleur te kopen ;)
Kris Singh zijn instagram staat er vol van, inclusief superlatieven. XS zou staan voor Excessive. Heeft ook de Huayra “Mona Lisa”.
@geobem007: nee de xs staat voor het formaat van zijn geslachtsdeel las ik ergens .
@geobem007: in dat geval slaat die aanduiding dus wel op de omvang van de achtervleugel.
@geobem007: lijkt me logischer dat X staat voor Kris (als in Xmas ipv Christmas) en S voor Singh
@silver: kan de dubbele bodem zijn. Maar op zijn instagram benadrukt hij duidelijk EXCESSIVE en bij één van de foto’s bevestigt hij het ;-)
http://instagram.com/lamborghiniks
Je moet toch wel echt ziek rijk zijn als je dit soort dingen kunt veroorloven. Prachtig om te zien maar ergens ook wel heel erg triest dat mensen van gekkigheid niet meer weten wat ze met hun geld moeten doen en besluiten dat een gewone Egg niet speciaal genoeg is.
Ongetwijfeld wordt het een verzamelstuk dat amper zal worden gereden en als investering over 10 jaar voor het tweedubbele wordt verkocht.
@timmix: hij gaat er gewoon mee rijden. Net zoals hij dat met de Veneno doet.
Van het weekend op Netflix de docu APEX gekeken waarin onder andere Koenigsegg en Pagani je een kijkje geven in hun keuken.
Absoluut genoten van de kracht en motivatie die Christian von Koenigsegg heeft om op technisch gebied de beste hypercar ever te maken. De aandacht voor detail en vooral de indrukwekkende techniek, het klokje rond werken en een schaars kwaliteitsproduct neerzetten, deze man flikt het gewoon.
Op de website van Koenigsegg kun je binnenkort kaarten kopen voor een rondleiding in de fabriek in Angelhölm… ik wist het wel.
En heb ik het nog niet eens over kunstenaar Horacio Pagani, de man die prima Engels kan verstaan maar weigert te spreken.
@BmwMPower: Het artikel van Autoblog attendeerde me op deze documentaire. Indrukwekkend, mooi in elkaar gezet en goed camerawerk. Diep respect voor Koenigsegg. Net zo goed voor Pagani. Ik vind Pagani’s net even wat mooier dan Koenigseggs.
Eigenlijk vind ik het maar wat treurigs hebben he. Engels kunnen spreken en verstaan maar het weigeren te spreken. Vond het een beetje triest overkomen..
@viezefreddyw: In de documentaire is me duidelijk geworden wat het verschil is tussen Pagani’s en Egg’s.
Pagani streeft naar de mooiste details, dus dat de auto er mooier uitziet, daar geef ik je gelijk in.
Koenigsegg streeft naar de beste techniek / aerodynamica, vandaar alle splitters, spoilers en al die zaken.
Hoewel Pagani alleen Italiaans wil spreken, ben ik van mening dat dit beter bij de auto past.
Het klinkt mooier om dit kunstwerk en zijn gedachtegang er achter in het Italiaans te verwoorden dan Engels oid.
@viezefreddyw: Regilio Tuur kan je er alles over uitleggen. In het Engels natuurlijk.
Schitterend interieur zo met dat alcantara en de oranje accenten. Gaaf.
Met de kleur van een Duitse wegwerker!
Om dit een nieuw model te noemen vind ik een beetje ver gaan. Noem het een Agera RS 1 of 1, ofzoiets