Als Europa een klaslokaal was, dan zou Noorwegen dat ventje zijn dat altijd vooraan zit tijdens de les.
De transitie naar elektrisch met betrekking tot de auto verloopt hard en al helemaal in Noorwegen. Het aantal modellen neemt gestaag toe en ook laadpalen komen als paddestoelen uit de grond. Van alle Europese landen is Noorwegen toch wel het toonbeeld van het pushen van de elektrische auto. Ze waren er vroeg bij en de overheid daar stuurt erop aan om de inwoners zo snel mogelijk in een EV te krijgen.
Noorwegen in moordend tempo aan de elektrische auto
Misschien wel sneller dan gedacht. In eerste instantie was de verwachting dat Noorwegen zou stoppen met de verkoop van nieuwe auto’s op benzine of diesel in 2025. Echter volgens Motor, dat is een magazine van de automobiele federatie van Noorwegen, zit het land in een versnelling. Op z’n vroegst zou Noorwegen al in april 2022 kunnen stoppen met de nieuwverkoop van benzine- en dieselauto’s. Mind you, dat is al over zeven (!) maanden. Dan komt het opeens wel heel dichtbij.
De verkoop van nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor zou in Noorwegen zo drastisch zijn gedaald, dat het verbod enkele jaren naar voren getrokken kan worden. Slecht nieuws voor autofabrikanten die er ook nog graag een nieuwe benzine- of dieselauto willen verkopen. Dat zit er misschien straks niet meer in.
Charles Taycan 4S zegt
Nog meer reden van fabrikanten om vol gas te geven met een uitgebreid EV modellenaanbod…. Let op mijn woorden: de rest van Europa gaat volgen, het gaat sneller dan menigeen denkt!👌
petroldrinker zegt
@Charles Taycan 4S: dat het nog maar lang mag duren, ik praat het iedereen uit zn hoofd in mn omgeving nogsteeds gelukkig 👌👍
MrHyde zegt
@petroldrinker , zorg je wel dat je paard goed te eten krijgt, en niet teveel met die nieuwe duivelse brandstof-motoren in aanmerking komen? Die moeten regelmatig stoppen om te tanken, maken herrie, stinken en zijn onnodig snel.
Ik hoorde ook dat die mieuwe duivelse brandstofauto’s slecht zijn voor de melkproductie van de koeien.
Ik ben blij dat ik in je een medestander heb gevonden om alles bij het oude te laten, die zogenaamde vooruitgang van tegenwoordig; nergens voor nodig.
Charles Taycan 4S zegt
@mrhyde, @petroldrinker, een ieder bepaald zelf zijn tempo wanneer hij overstapt, voor mij was dat dit jaar met de prive aankoop van 2 EV’s, iemand anders switched over 2 jaar wellicht…. mijn omgeving en familie reageren per saldo allemaal positief , tja en waarom niet, de lucht wordt er alleen maar schoner van!😉👍
leko zegt
@Charles Taycan 4S: Vooral als aan de buitenranden van Europa de kolencentrales de grond uitschieten om ons electriciteitsnet van spanning te voorzien, 👍
pramm zegt
Zelfs dan blijft een ev schoner dan een benzine of diesel, dus welk punt wil je maken?
MrHyde zegt
@pramm, ik denk dat hij dan liever ziet dat er meer uitstoot is in zijn straat, dan minder uitstoot verderop.
Maarja, ieder de keuze voor zijn favoriete au-de-cologne. Gelukkig zijn er tegenwoordig parfums die de lucht van verbrande benzine immiteren.
Charles Taycan 4S zegt
@leko, nee hoor , geen probleem, zelfs op kolenstroom is een EV nog schoner dan een ICE, gewoon omdenken!😉👍
Jack zegt
Lol, dat begon al met de introductie om zwavel uit de diesel te halen. Waar dacht je dat de zwavel blijft? p.s Het wordt niet opgeslagen in de zoutkoepels.
MrHyde zegt
@Charles Taycan 4S, gelukkig wel ja. Want iedere situatie geeft een andere afweging: voor iemand met een oprit die in is voor een nieuwe auto is electrisch een relevante optie (niet de enige), iemand die alleen een 10 jaar oude auto kan kopen en geen eigen parkeerplaats heeft hoeft er voorlopig nog niet over na te denken, net als die vertegenwoordiger die door Europa toert met z’n 60.000/jaar in een diesel.
Wat ik jammer vind, is dat iemand suggereert anderen actief uit een electrische auto te praten, omdat hij/zij zelf bang is voor verandering, vast zit in doemdenken en niet de balans kan maken tussen de voor en nadelen van een nieuwe optie voor aandrijving (elektrisch).
Charles Taycan 4S zegt
@mrhyde, tja, idd! Volledig eens! Ieder kiest zijn eigen tijdstip voor de overstap. Maar idd iemand actief uit een EV praten is idd jammer… iedere verandering brengt weerstand met zich mee! EV is de toekomst dus gewoon meeveren want de wereld verandert.😉👍
superfunky zegt
@Charles Taycan 4S:
Chronische ontkenning en tunnelvisie kun je je voor laten behandelen, dat weet je toch Charles?? 🤣
Hier haalt de EU de elektriciteit vandaan:
https://nos.nl/l/2399153
De toch vuurrode en gifgroene NOS heeft het mooi voor je samengevat in dit filmpje.
Uiteraard kan de NOS het niet laten om ook in dit op zich redelijk objectieve overzicht, weer een staaltje rooie informatiemanipulatie te laten zien.
Ze praten over Europa, maar zodra ze het hebben over groene energie percentages, hebben we het opeens over NL (omdat het Europa cijfer veel lager is) en we vermelden er ook niet bij dat 70% biomassa is hetgeen 2x de CO2 uitstoot van een gascentrale is. Maar goed, het gaat om het beeld van de energievoorziening en dat gaat nog vele decennia duren.
Maar beste Charles, heb jij vooral het idee dat je de lucht schoner aan het maken bent, dan wacht de rest van ons gewoon rustig tot de echte game-changers:
– Brandstof zonder uitstoot (je geliefde Porsche is de trekker);
– Schone energiecentrales, ik gok 2050 (waarschijnlijk Thorium, helaas loopt iedereen weer achter en laat men de Chinezen de techniek ontwikkelen, dus we betalen straks massaal voor de licentie);
– En motoren die 1:100 lopen met minimale uitstoot. Check Bosch en Siemens.
Noorwegen is niet exemplarisch voor de rest van de wereld. De Noren hebben schone energie en komen zelden het fjord uit. Uiteraard is de transitie naar elektrische boodschappenwagentjes daar logisch. Zou het voor mijn vrouw ook zijn met onze Zwitserse stroomvoorziening op 98% waterkracht en kernenergie en 7.000 lokale km’s per jaar, maar ze raakt zo lekker opgewonden van het starten van haar turbo S, dus laten we haar dat genoegen gunnen! 🤣
Charles Taycan 4S zegt
@superfunky, behandeling is niet nodig!😉 Alle merken zetten vol in op EV! Fijn dat je vrouw opgewonden wordt van je Porsche!😉👍
superfunky zegt
@Charles Taycan 4S: die van haar, die van mij vind ze te groot 🤣🙈
fanboy zegt
@superfunky: NL doet het niet eens zo goed qua groene energie, vooral als je bedenkt dat daar inderdaad een deel biomassa bij zit.
Probleem in Nederland is dst er velen (zoals jij wellicht ook?) denken dat we het beste jongetje van de klas zijn en het minder mag, maar in de werkelijkheid lopen we achter op andere West Europese landen. Ten opzichte van Oost Europese landen ligt dit natuurlijk anders.
superfunky zegt
@fanboy: dat denk ik helemaal niet. Ik woon in Zwitserland, 98% groene stroom, hoofdzakelijk uit water. NL doet wat ze altijd doet: heel veel praten, doen of je geweldig bent en ondertussen niks presteren. Daarom is het beleid tav EV’s ook zo’n lachertje. Miljarden spenderen om EV’s te stimuleren, maar ondertussen je overgang naar groen te denken kunnen maken met wind en zon. Om te huilen.
En inderdaad, vergeet Oost-Europa, dat deel vd wereld gaat (net als Noord/Zuid Amerika, Afrika en Azië in geen 50 jaar groene stroom produceren, laat staan de veel grotere capaciteit die nodig is om alle voertuigen van de wereld een EV te kunnen laten zijn.
En ondertussen op het eilandje dat NL heet maar denken dat je het allemaal weet en het fantastisch voor elkaar hebt en de rest dom en stom is.
Sempiternal zegt
@mrhyde ik moest heel hard lachen #aluminiumhoedje
Maarten123 zegt
@MrHyde: het is nu meer te vergelijken met de overstap van en paard naar een nijlpaard. Bij vlagen best vlot, maar beroerd op de lange baan, loodzwaar en er zijn er niet genoeg voor iedereen. De vooruitgangskaart moet je niet meer trekken. En ja, ik heb ook een ev.
Redrum zegt
Je mag je omgeving dan wel proberen om te praten maar als je straks geen ICE meer kan kopen, sta je daar wel enorm te schilderen….en dan staan al je vrienden aan je deur omdat hun ICE niets meer waard is.
superfunky zegt
@Redrum: nee hoor, jij en ik gaan het moment dat je geen ICE meer kunt kopen, niet meemaken.
En als het al komt tot een verbod (gebeurt niet, maar goed), dan laat ik 3 Panamera’s neerzetten en ben ik gedekt tot mijn kist.
Leuke hype dat EV maar over 10 jaar weten we allemaal dat deze techniek vol beperkingen, het niet gered heeft en we gewoon hybride icm met mega schone aggregaten zullen rijden of E-fuels de werkelijke game-changer zullen blijken te zijn.
Jullie EV freakies zitten allemaal vanuit je NL bril navel te staren, maar echt waar, de wereld ziet er voorbij Venlo heel anders uit.
Ik blijf het bijzonder vinden dat ze in mijn nieuwe thuisland dat allemaal wel begrijpen, maar in het land waar mijn wieg stond, een deel van de mensen met oogkleppen op loopt.
993carrera4s zegt
@Charles Taycan 4S: Noorwegen stimuleert dit dan ook echt. Hier wordt de subsidiekraan juist dichtgedraaid, en verdwijnen occasion EV’s naar het buitenland.
Charles Taycan 4S zegt
@993carrera4s, niet helemaal. De subsidie op EV occasions blijft de komende jaren €2.000,-. Met als gevolg dat nu ook heel veel EV’s vanuit Duitsland en Frankrijk in Nederland geïmporteerd worden. Prima, want meer aanbod en keuze voor de consument en schonere lucht en dat laatste is wel nodig in NL zag ik… 🌴
993carrera4s zegt
@Charles Taycan 4S: Dat klopt wel, al is dat potje niet heel groot. Door de versoberde bijtelling terecht of niet zal het aandeel nieuwe EV’s zeker dalen of minder stijgen. Geen goede ontwikkeling denk ik.
Charles Taycan 4S zegt
@993carrera4s, wellicht iets idd, echter denk persoonlijk dat het gaat meevallen omdat de running costs laag zijn, straks geen ICE meer verkocht mag worden en het gewoon heel erg goed rijdt, stil, snel, zuinig en altijd krachtig vanwege het constante hoge koppel. Mijn vrouw heeft sinds augustus de Seat Mii Electric Plus en die wil ook niet meer terug naar ICE..😉👍
MrHyde zegt
@993carrera4s, in 2021 is er netto import van elektrische auto’s (meer import dan export). Of dit over een aantal jaar nog is, blijft natuurlijk gissen.
993carrera4s zegt
@MrHyde: ik doelde meer op het recente Bovag rapport wat stelt dat jonge dure EV’s nu verdwijnen naar het buitenland omdat ze prive te duur zijn en zakelijk niet interessant meer zijn.
MrHyde zegt
@993carrera4s, dat r TNO rapport heeft het over gesubsidieerde auto’s (niet EV an sich), en kijkt naar een bepaalde periode. Die periode kenmerkt zich door PHEV’s. Wat het voor BEV’s van de laatste 2 jaar betekent, kan niet uit dat rapport gehaald worden. (Ondanks dat TNO suggereert dat het representatief is voor nu)
slickrick zegt
@Charles Taycan 4S: forget it. Auto land Duitsland gaat het niet z’n vaart lopen. Noorwegen heeft bovendien een overschot aan groene stroom alsmede natural resources olie en gas. In UK is al besloten dat de overheid de auto laadpalen kan uitzetten wanneer er pieken dreigen, en ze hebben nu al een tekort aan stroom, bovendien afhankelijk van kern energie uit Frankrijk. Oost Europa gaat al helemaal niet mee
Charles Taycan 4S zegt
@slickrick, en al die andere Europese landen dan? Alle fabrikanten zetten vol in op EV…. @slickrick alleen niet? Omdenken…😉🙏
slickrick zegt
@Charles Taycan 4S: uiteindelijk wel, er komt een tipping point waarbij de daadwerkelijke range, laadsnelheid en prijs van een elektrische auto voor de massa interessant wordt. Dat verschilt per land. Neemt niet weg dat er grote uitdagingen zijn op energie voorziening. Dit neemt alleen toe als alles elektrisch wordt , huis verwarmen, auto rijden etc.
Elk land heeft een ander beleid ten aanzien van energie. Frankrijk staat vol kernenergie en NL zit te tobben met een mix aan bronnen. Duitsland laat volop gas aanleggen maar wil wel eerst alle kolen opmaken….
Moet er niet aan denken dat je straks een maandelijks energie budget krijgt van de staat….op = op
Charles Taycan 4S zegt
@slickrick, ik zie het positief wbt energievoorziening. Niet iedereen schakelt nu direct over naar EV , dat is een geleidelijk proces van jaren waarbij landen tijd hebben om hun energievoorziening op orde te brengen. Komt goed!👍
Redrum zegt
Newsflash: de range is al (meer dan) genoeg voor de grote massa. Dit is zo’n non-argument dat maar in leven wordt gehouden door die een/twee reis(zen) per jaar. Met de sleurhut zal het mss wat tegenvallen maar de overgrote meerderheid zit niet aan de sleurhut. (Al lijkt het zo soms in NL)
Een gemiddelde reis naar het zuiden duurt een kleine 2 uur langer. Om hiervoor moord en brand te roepen, is objectief gezien gewoon niet correct.
Maar geen probleem, je hebt nog enkele jaren om de kat uit de boom te kijken en wil je niet dan moet je niet maar ik mis de objectiviteit in dit soort discussies. Toogwijsheid laten we best aan de toog.
Charles Taycan 4S zegt
@redrum, idd!👍😉
Engels zegt
Hypocriet land en maar olie verkopen om alles te bekostigen
rwdftw zegt
Dat snap ik wel. Noorwegen heeft 1500 waterkrachtcentrales en stroom kost er 0.08 cent per kWh, waar het bij ons 0.16 cent per kWh kost (https://nl.globalpetrolprices.com/electricity_prices/).
Als ik hier mijn Tesla vol tap kost dat een euro of 12, en dan kom ik 250 (tot max 300) km ver. Dat zou daar dan 6 euro kosten. En dat alles opgewekt met waterkracht. Dat is toch win-win voor iedereen? En het is niet dat je er nu geen ICE meer kan kopen, want die zijn er gewoon. Het is dat electrisch rijden zo spotgoedkoop is dat iedereen dat gaat doen.
TheMaster zegt
Als je 250km ver komt met je Model S 75d, dan doe je iets verkeerd. Dan heb je een gemiddeld verbruik van 300wh per km, wat bizar hoog is, dat is ongeveer het verbruik van 180-200 km/h continu met 21″ wielen. Ik mag hopen dat je met deze weersomstandigheden gewoon rond de 200 wh per km rijdt (zelfs met 21″) als je gewoon 110km/h rijdt. Dan red je makkelijk de 350km.
Maak dan de berekening nog verder af; €12 voor 350km = €0,035 cent per km. Wat rijdt een Audi A6 gemiddeld (met Quattro en beetje vermogen), 1:15? Dan zijn de brandstofkosten wel 3-4x zoveel.
rwdftw zegt
Ik heb de Model 3 met 55kWh accu. Met mooi weer en 100 km/h haal je de beloofde 135Wh/km wel. Ga je naar winter of 130 km/h dan wordt het meer 180-190Wh/km.
Als ik dan 250 km op 6 euro zou doen, dan kan je daar net 3 liter benzine voor kopen. Daar zou je dan 50 km mee kunnen rijden. Als je zuinig doet. Reken uit je winst.
petroldrinker zegt
@rwdftw: doe maar lekker betalen dan, dan geniet ik tenminste nog van het rijden in tegenstelling van die duracells
MrHyde zegt
@petroldrinker konijntjes gaan anders best lekker op duracells. En je weet waar konijnen goed in zijn…
Misschien in het weekend genieten van een leuke pertroldrinkende klassieker, en je dagelijkse km in een moderne auto doen? Of doe nu ook in een klassieker je dagelijkse meters?
Sempiternal zegt
@petroldrinker zo hè… wauw… die is nieuw….
jarnobakker zegt
@rwdftw: als ik mijn tank volgooi ben ik bijna 130 euro kwijt en kom ik maar max 700 kilometer. Je hebt dus niks te klagen..
HB zegt
@rwdftw: dit is idd precies het punt. En zoals @slickrick ook aangeeft is de energie voorziening wel een uitdaging als je sneller wilt omschakelen. Er is een gigantisch tekort aan renewable energie. Tatasteel zou alle renewable energie van NL consumeren. Dus voor NL is een snelle omschakeling alleen een optie na gigantische investeringen. Ps Tatasteel kan wmb gewoon dicht. Hoe je het draait of keert de klimaatdoelen zullen nooit gehaald worden als we zoveel fossiele brandstoffen blijven gebruiken en daarmee moet de ontwikkeling en productie van nieuwe producten een geheel circulaire focus krijgen.
Rick-dos zegt
En dat voor een land waarvan één van de economische pijlers de inkomsten van olie en gas is. Noorwegen toont aan dat ondanks de olie het gezond verstand nog altijd zegeviert.
rollingstoned zegt
Eerder een slimme zet vanuit financiëel oogpunt, omdat ze zo veel meer gas en olie overhouden voor de verkoop aan het buitenland ;-)
Sempiternal zegt
@rollingstoned ja die 5.3mln inwoners zullen echt extreem veel gas en olie verbruiken…
rollingstoned zegt
@sempiternal blijkbaar genoeg om het in de ban te doen :P
mc96 zegt
@Rick-dos: zijn ze dan ook gestopt met olie boringen?
Henkie zegt
Dat niet alleen. Maar ook de olie en gas gelden slim hebben geïnvesteerd. Ipv wat Nederland gedaan heeft.
maarteno zegt
NL moest daar in het begin nog wel flink wat van gebruiken om de Delta-werken te bouwen en tot op de dag van vandaag zijn die dijken etc niet geheel gratis….dus de dynamiek is anders….maar ja we hadden het wel beter kunnen doen.
auto62 zegt
@Rick-dos: ja daar stoppen e het geld in de pensioenpot
bernoulli zegt
Noorwegen. Het land dat zijn hele bevolking sla wil laten eten van het geld dat ze hebben verdiend door aan de rest van de wereld hamburgers te verkopen.
henkp1 zegt
Haha, da’s een goeie!
Inderdaad nogal hypocriet en opportunistisch van Noorwegen om zelf de schoonste van de klas te zijn en tegelijkertijd olie en gas aan anderen verkopen. Maar ja, geld is geld en anders doet een ander het wel.
cloverleaf zegt
@bernoulli: hahaha heerlijk
flutterby zegt
Tja dat jongetje op de voorste rij is misschien niet de sociaalste, maar zal op lange termijn wel het meeste uit zichzelf halen.
henkp1 zegt
Maar is ie ook de leukste?
flutterby zegt
@henkp1: ik zie in de politiek liever de beste kandidaat dan de leukste kandidaat. Een feestje met een kater is prima, maar het land besturen zie ik liever zonder kater.
pindakoning zegt
@henkp1: dat is Italië, met al z’n gerommel maar toch topprestaties kunnen leveren 😉
maarteno zegt
och, Op Rome na is Italie onder de lijn Pisa — Rimini een behoorlijk puinhoop en armoedig. Dus zo goed doen ze het nu ook weer niet….tenzij je het voetbal bedoelde…dat interesseert me niks… 🤪
bischero zegt
@maarteno: eh ik weet niet of je uit eigen kennis put, maar die lijn ligt echt anders hoor. Als je al een generaliserende lijn kunt trekken.
Frosinone, Bari, Chianti, Maremma zijn behoorlijk professionele regio’s. Professioneler en met meer visie dan in NL, die durf ik te stellen.
Rome (regio) zelf is nu niet bepaald een toonbeeld 🤕
ericc zegt
@henkp1: tijdens de speeltijd staat ie dan ook helemaal alleen, geen vriendjes omdat hij het altijd beter weet. Is ook het land met de meeste mensen met burn-out ‘s…
michelF zegt
Bizar! Echter zal het dan nog zeker 20-30 jaar duren voordat echt alle ice auto’s de straten verlaten denk ik
b00st zegt
Dat is ook niet echt een probleem, het aandeel gaat alleen nog maar achteruit dan, zeker als de belastingen disproportioneel zijn.
henkp1 zegt
Voor een deel komt dit volgens mij ook wel door bepaalde fabrikanten (fabrikant) die door gesjoemel de brandstofmotor gelijk maar de nekslag heeft gegeven. Nu (weer) in het nieuws: VAG sjoemelt met egr-kleppen. Wat een bedrijf…
c-ad zegt
Goed bezig daar. Beter dan dat half bakken gezeik hier in NL.
w0ut zegt
“Europa een klaslokaal was”… dan zat Noorwegen in een andere klas. :-)
b00st zegt
Noorwegen ligt nog altijd in Europa hoor, alleen niet in de EU.
petroldrinker zegt
Koekoek, om er dan over een paar jaar alsnog achter te komen dat een ice of hybrid schoner is en beter werkt…
MrHyde zegt
@petroldrinker, in een land dat met vrijwel uitsluitend waterkracht zijn stroom opwekt is dit alleen het geval als verbrande benzine de luchtkwaliteit verbetert.
De kans dat dit de komende jaren als nieuw inzicht geldt, schat ik in op 0.
Voorruit, omdat niets onmogelijk is: 0,001%
Dutchdriftking zegt
Mocht dit waar zijn dan zie ik nog wel een kleine run ontstaan op voertuigen op diesel. En ook wel humor, in hun buurland Zweden is een elektrische auto nog vrij zeldzaam.
MrHyde zegt
@dutchdriftking, het grappige van Noorwegen is dat deze regels niet gelden voor bedrijfswagens. De Caddies en Hiluxen kunnen dus gewoon verkocht worden, en zie je dus ook veelvuldig buiten de steden rijden.
Misschien ook wel de perfecte combo: electrisch wanneer het kan (stad), Diesel of benzine wanneer het moet (platte land).
maze zegt
Die komt er ook
niek1411 zegt
Ik woon op het moment voor een half jaar in Noorwegen. En het is ongelofelijk, Taycans, Audi E-tron GT, Model S zie je hier net zo veel rondrijden als een VW Polo in Nederland
Charles Taycan 4S zegt
@niek458, hier niet een! (FR) . Ik ga emigreren!😉👍
Specht zegt
Ik ga pas electrisch rijden als de overheid mij een auto naar keuze incl laadpaal geheel voor mij betaald. Eerder niet. Ik heb nooit voor dit beleid gestemd of gekozen, dus ik weiger ervoor te betalen.
Sempiternal zegt
@specht Ik zei dat vroeger ook toen ik m’n rijbewijs haalde. Ik koop pas een benzine auto als de overheid een Shell pomp in m’n achtertuin zet …!
redbeams zegt
@Sempiternal: En wat bleek…er waren allemaal pakketjes van christine le duc in je tuin geplant.1 voordeel en dat is dat je nu genoeg vibrators hebt 😉
Sempiternal zegt
@redbeams verdorie ik heb je reactie nou al 5x gelezen maar snap de grap nog steeds niet haha. Ben ik nou zo dom……
Overigens worden dat alleen maar meer vibrators met de overname door de Eqom groep!!
redbeams zegt
@Sempiternal: Je snapt het niet maar uiteindelijk toch meegaan in de grap 😉
Sempiternal zegt
@redbeams Haha zo sportief ben ik gewoon hè ;-)
redbeams zegt
@Sempiternal: Like that
mashell zegt
Voor dat handjevol mensen dat zo kortzichtig denkt als jou betaal ik gigantisch veel belasting zodat jullie met het openbaar vervoer kunnen gaan. “Als ik het niet op een presenteerblaadje krijg aangereikt dan wil ik niet”, bah wat een kansloze houding.
flutterby zegt
@specht: nou dan blijf jij toch lekker de staat spekken? Zowel de Nederland BV als de UEA zijn blij met jou mentaliteit en gaan zeker geen laadpaal voor je plaatsen.
MrHyde zegt
@specht, en de ironie is juist, dat doordat je Benzine/Diesel blijft rijden, je juist voor dat beleid blijft betalen. Die Duivelse elektrorijders zijn je dankbaar.
maze zegt
Gaan ev ’s op den duur ook mrb aan gewicht. Ik denk terug aan de periode 2006 tot 2013 kleine auto’s en polo, Ibiza 3 cilinder trekkers allen belastingvrij. Er werden er zoveel verkocht dat de staat toch ergens miljoenen zoniet miljarden mis liep. Dat gaat binnen nu en ik denk 7jaar ook wel voor ev rijders veranderen, de staat is niet gek dit terwijl infra er totaal niet op berekend is naar mijn Id.
flutterby zegt
@maze: De overheid heeft enkele jaren geleden al aangeven om te kilometerheffing te overwegen voor alleen EVs. Dat is het makkelijkst haalbare om de auto als melkkoe te blijven zien.
maze zegt
Hier is een ev domweg geen optie. Het rijd leuk ontken ik niet!!! Maar denk dat dit een tussenfase is en niet de oplossing van een benzine en of diesel. Dus zolang het kan rijd ik nog met beide brandstoffen.
redbeams zegt
Kan het me van de diesels best voorstellen nu bekend is dat vag nog steeds aan het sjoemelen is.Zou me niks verbazen als de vag groep ook sjoemelt met de werkelijke ev kilometers
wimbers zegt
Dat wordt nog opschieten als je met je benzine klassieker een tripje naar de noordkaap wil maken, voor je het weet kan je geen litertje meer tanken en moet je naar de Noorse wegkoop voor grasmaaierbenzine 😂
thefizzlee zegt
Ik zou met alle liefde een elektrische auto rijden, heerlijk stil, redelijk vlot (afhankelijk van welke je neemt uiteraard) en goedkoop rijden in de maand. Echter zijn ze gewoon nog te duur, ik ben een student die absoluut niet met de trein wil gaan en een ev is gewoon onbetaalbaar voor mij, zelfs een modernere hybride is nog duur. De enige betaalbare ev is een renault zoe maar dan zit je weer aan die accu huur die je zo 80 tot 100 euro per maand koopt, daar heeft toch niemand zin in
Shaw zegt
Niche-oliestaatje Noorwegen weer met hun door oliedollars gefinancierde idealisme. Makkelijk praten met je waterkrachtcentrales en oliebronnen, voor de rest van Europa gaat het zo niet werken.