Dít zijn de 19 beste atmosferische motoren

Auteur: , 74 Reacties

Vandaag gaan we compleet over onze toeren!

V8

We houden de inleiding kort dit keer. Turbomotoren zijn het helemaal tegenwoordig. Relatief zuinig onder deellast en de mogelijkheid tot prima prestaties. Het is duidelijk: de atmosferische motor is op zijn retour. Maar zoals de beste rockhelden wél op hun hoogtepunt, want de laatste jaren zijn we verwend met de mooiste technologische hoogstandjes zónder drukvulling. Onder ‘beste’ verstaan we ditmaal de motoren die relatief gezien het beste presteren. Dus het geleverde topvermogen per 1 liter cilinderinhoud.

Waarom de petrolhead fan is van een motor zonder turbo of compressor: snellere gasrespons, geleidelijke vermogensopbouw, lager gewicht en bovenal een indrukwekkender geluid! We zetten de mooiste voor je op een rijtje. Voor de goede orde: we hebben de topper uit de serie gepakt, dus niet de 3.2 uit de M3 E46, maar wel de 3.2 uit de E46 M3 CSL. We trappen af met 101,64 pk per liter!

101,64 pk/L: AMG M159
Favoriet van iedereen die van V8’s houdt, want deze M156 V8 is misschien wel het bruutst van allemaal. Veel koppel onderin, nog meer vermogen bovenin. Speciaal voor de SLS Black Series heeft het blok nog wat enkele aanpassingen ondergaan waardoor het blok M159 heet en 631pk sterk is. Ondanks het feit dat dit de sterkste SLS is, is het qua topsnelheid de sloomste (SLS AMG: 317 km/h, SLS AMG GT: 320 km/h, SLS Black Series: 315 km/h). Komt door de spoilers.

V8

102,41 pk/L: Ford Performance Voodoo
Normaal gesproken zijn Amerikaanse motoren lekker loom en lui. Sommige zijn zelfs behoorlijk sterk, maar altijd met een groot slagvolume en vooral gericht op koppel en vermogen onderin. Bij de Voodoo motor van Ford Performance ligt dit nét even anders. Met 5.2 liter nog is de Voodoo nog behoorlijk groot. De V8 heeft een flat-plane krukas (net als een Ferrari, McLaren of Lotus Esprit) en kan mede daardoor flinke toerentallen halen. De motor is exclusief voor de Mustang Shelby GT350 ontwikkeld en levert 526pk. Deze GT350 is een hommage aan de GT350R uit 1965. Ook deze had een flat-plane krukas.

V8

102,57pk p/L: AM21
Een van de kunstwerkjes van het merk uit Newport-PagnellGaydon. Deze Aston Martin One-77 moet je meer zien als een Gentlemans Zonda dan een doorontwikkeling van een DB9, want daar heeft deze Aston niets van doen. De motor is er losjes op gebaseerd, maar is 1,4 liter groter én 25% lichter, met dank aan de heren van Cosworth. Een van de grootste motoren qua capaciteit in dit rijtje. Volgens Aston Martin moest de One-77 zo’n 320 km/h kunnen halen, terwijl bij de eerste runs 355 km/h op de teller haalbaar was. Ze blijven bescheiden, die Britten.

V12

103,39 pk/L: BMW Motorsport S70/2
De motor der motoren. De McLaren F1 heeft veel te danken aan de BMW motor. Gordon Murray had de vraag bij Paul Rosche van BMW Motorsport neergelegd om een V12 te ontwikkelen met zo’n 450pk. Dit werden er bijna 200 meer… Dat veranderde het prestatiepotienteel enorm, waardoor de auto lange tijd de snelste auto ter wereld was. Gordon Murray nam bij het ontwerpen van de F1 de Honda NSX als benchmark en wilde ook daadwerkelijk een Honda motor gebruiken. Honda zag er echter geen brood in om een blok te ontwikkelen waardoor BMW om de hoek kwam kijken.

V12

105,02 pk/L: BMW Motorsport S65B40
De laatste der Mohikanen uit Beieren. De M3 varianten van de E90, E92 en E93 zullen de geschiedenis in gaan als één van de fijnste allrounders aller tijden. De motor is daar voor een groot gedeelte debet aan, want de 4-liter V8 is een absoluut wondertje der techniek. Het blok blijft maar toeren maken en produceert daarbij een uniek en verslavend geluid. Er is ook een S65B44 geweest voor de M3 GTS en M3 CRT, maar dit blok had een lager specifiek vermogen dan het origineel. De S65B40 werd ook geleverd in de Wiesmann M4-S.

V8

106,75 pk/L: Porsche Motorsport 980.01
Tsja, als we dat blok toch al hebben… De legendarische V10 van de Porsche Carrera GT was eigenlijk ontwikkeld voor een prototype raceauto. Dit plan werd echter stop gezet, aangezien alle handen nodig waren om de Cayenne te ontwikkelen. Gelukkig werd het blok gebruikt om te dienen als krachtbron voor de Carrera GT. Een van de mooist klinkende motoren, full-stop. Wel een auto voor mensen die kunnen sturen: tricky om te rijden op de limiet en een zeer lastig te bedienen koppeling.

V10

106,90 pk/L: Toyota 2ZZ-GE
Het antwoord van Toyota op de VTEC motoren van Honda. De 1.8 VVT-Li motoren waren net zulke toerenjagers, met dank aan Yamaha. In de Celica T-Sport ging het net, maar dit blok was waanzinnig misplaatst in de Corolla T-Sport: geen koppel onderin en wollige wegligging maakte het een slechte combinatie chassis/motor. In de Lotus Elise 111R/R en Exige S2 viel het veel beter op zijn plaats. Voor nu kijken we enkel naar de atmosferische varianten, maar er past ook een grote compressor op voor een nóg hoger specifiek vermogen.

L4

108,09 pk/L: Audi CFSA
Jarenlang heeft Audi gekozen voor drukvulling voor de motoren in hun sportieve toppers, maar met de B7 RS4 en eerste generatie R8 werd er een parel van een V8 ontworpen. De doorontwikkeling ervan leverde 450pk. Leverbaar geweest in de Audi RS4 (B8), RS5  (8T) alsmede de R8. De V8 is in wezen een Gallardo V10 -2 cilinders.

V8

110,90 pk/L: BMW Motorsport S54B32HP
Een van de meest herkenbare aanzuiggeluiden, komt mede door de peperdure koolstofvezel airbox. Alles stond in het teken om de auto lichter te maken. Qua vermogen scheelt het niet heel erg veel (17pk) met de gewone S54 in de reguliere M3, maar in de BMW M3 CSL is het blok nog alerter, scherper en nerveuzer. Enige medicijn tegen turboritus en het superchargisme.

L6

115,42 pk/L: Lamborghini L538
Helaas moest de Bizzarini V12 het veld ruimen. Het blok zat in de LP-670 (epische rijtest) op de limiet en kon niet meer voldoen aan alle eisen (emissie, vermogen etc). De nieuwe 6.5 V12 is minder legendarisch, maar zeker niet minder spectaculair. Vlammen uit de uitlaat? Geen probleem. Onbehouwen en dramatisch: wat dat betreft is de Lamborghini Aventador LP-750 Super Veloce nog altijd een echte. Alleen jammer dat je oma hem ook kan besturen…

V12

117,21 pk/L: Audi 07.LY
Ondanks dat De Duitse Drie overal een turbo op lijken te schroeven, zijn er uitzonderingen. Gek genoeg niet bij BMW maar bij Audi. De tiencilinder van de R8 V10 Plus (rijtest) heeft nog altijd geen turbo’s en is samen met de Lamborghini Huracan één van de weinigen die nog zo’n motortype hebben. Toevallig zijn het exact dezelfde blokken. Sterker nog, de auto’s staan ook op hetzelfde platform en delen veel techniek. De motor is een absoluut juweeltje. Redelijk gewillig onderin, maar weet een huil te produceren zodra je richting het rode gebied in gaat.

V10

118,83 pk/L: Yamaha 1LR-GUE
De V10 uit de Carrera GT of de V10 uit deze Lexus LF-A? Dat is een lastige keuze, zo bleek. Een van de meesterwerken van Yamaha. De V10 klinkt waanzinnig en klimt dermate snel in de toeren dat de auto een digitale toerenteller kreeg, een analoge was simpelweg niet snel genoeg. Voor de LF-A Nürburgring Edition kreeg de V10 nog eens 10pk extra, BBS velgen, herzien onderstel en een spoiler.

V10

122,22 pk/L: Ruf 4.5 V8
Sommige dingen doe je niet. Een 911 vernieuwen is iets wat absoluut not done is bij Porsche afficianados. Ruf is een van de weinige die door de meeste ‘kenners’ op waarde wordt geschat. En juist déze tuner/fabrikant deed dat wat niemand voor mogelijk hield. Een eigen V8 bouwen. Niet zomaar eentje, maar een 4,5 liter groot exemplaar, met flat-plane krukas, titanium kleppen en dry-sump smering, goed voor maar liefst 550pk. Ondanks alles is de V8 van de Ruf RGT-8 lichter dan een 911 Turbo unit.

V8

127,75 pk/L: Ferrari F140-FE
Eigenlijk zou de LaFerrari prima zonder elektromotor kunnen, want met 800pk is deze twaalpitter al 150pk sterker dan de zeker niet kinder achtige Enzo. De elektromotor geeft de auto zoiets als groene eigenschappen, ofzo. De 780pk sterke versie van dit blok is overigens ook te krijgen in de F12tdf. Geniet er van zo lang het kan, dit blok is samen met de Lamborghini V12 de laatste der mohikanen. De Dinosauriërs van het Krijt-tijdperk waren ook het meest indrukwekkend.

V12

125,12 pk/L: Porsche Motorsport M97/74
De ultieme evolutie van de Mezger zescilinder. Mezger heeft meerdere motoren ontwikkeld, maar dit waren zijn kroonjuwelen. De basis is het blok van de 993 GT1, welke ook verwantschappen heeft met de 962. De GT3 serie van de 996 en 997 had deze motor, De 3.8 versie was al niet te versmaden, de 4.0 was het huzarenstukje. 500pk uit een huilende zescilinder. Zo mooi word het nooit meer.

B6

125,18 pk/L: Honda F20C
Misschien wel de knapste prestatie. Dit blok is tien jaar lang ongewijzigd in productie geweest voor de Honda S2000. De Japanse versie had 10pk meer (dankzij een iets hogere compressie), de Amerikaanse versie kreeg later een 2.2 versie met iets meer koppel en iets minder toeren. In beide gevallen: de blokken staan bekend als zéér betrouwbaar. In tegenstelling tot veel andere motoren in dit lijstje wordt er met deze ook daadwerkelijk kilometers gemaakt.

L4

125,60 pk/L: Cosworth 2.3 Y5A/Y5B
Cosworth staat bekend om het maken van lekkere vierpitters. De Mercedes 190 en Ford Escort BDA zijn twee voorbeelden. Maar ook van een huis-tuin-en-keuken Ford 2.3 (uit de Galaxy) weten ze iets bijzonders te maken, in dit geval voor de BAC Mono. Het specifieke vermogen is zelfs ietsjes hoger dan de 2.0 uit de S2000, maar het bijzondere is dat de 2.3 ook daadwerkelijk iets van koppel onderin heeft. Dit blok misschien een ideetje voor in de Fiesta RS?

L4

132,37 pk/L: Porsche 4.5 V8 zónder elektromotoren
Dankzij de bijzondere aandrijflijn zou je het bijna over het hoofd kunnen zien dat de V8 in de 918 een pareltje eerste klas is. De flat-plane krukas van de voormalig auto van het jaar geeft hem die aparte sound en de capabiliteit om enorme toeren te draaien. Jammer dat er geen 918 ‘RS’ is geweest. Zonder de elektromotoren, enkel achterwielaandrijving, een handbak en díe V8 op de achteras. Er was wel een 918 Spyder met Weissach Package, ook niet verkeerd.

V8

134,47 pk/L: Ferrari F136
Als het gaat om specifiek vermogen is dit de winnaar. Daarbij ook nog eens een soundtrack om van te zingen, te vechten, te huilen, te bidden, te lachen, te werken en te bewonderen. Zo goed als dit gaat het nooit meer worden. De 458 Italia is inmiddels opgevolgd door de 488 GTB en de opvolger van de Ferrari 458 Speciale zal waarschijnlijk ook een turbomotor krijgen. De kans is groot dat in navolging van de 360 CS en 430 Scuderia dat dit wederom een solide investering gaat worden. De hoofdreden vind je onder de motorkap.

V8



74 reacties

Dit gaat over het sterkste blok qua pk/l verhouding. Is die het beste? Onder het ‘beste blok’ versta ik een blok die degelijk gebouwd is, oersterk is en nog vlot mee kan komen met het verkeer?
Correct me if i’m wrong!
@snolvos70:

Onder ‘beste’ verstaan we ditmaal de motoren die relatief gezien het beste presteren.


Deze keer is specifiek vermogen dus het uitgangspunt. Onder ‘beste’ (vandaar de aanhalingstekens) kun je inderdaad veel verstaan. Zeker een leuk idee voor een toekomstig artikel!
@snolvos70: Mee eens, wat heb je aan het sterkste blok per liter als je elke 3000 km een grote beurt nodig hebt?
@Jochempie:

Dat is bij geen van bovenstaande motoren het geval. Sterker nog, een hoog specifiek vermogen hoeft niet te betekenen dat het blok eerder in de soep loopt. De motoren zijn opgetrokken uit bijzondere materialen, die naast licht ook enorm sterk zijn. Daarbij is het koppel relatief laag. Vermogen is de snelheid waarmee de arbeid wordt verricht. Als je de motor daarop aanpast, hoeft dat geen probleem te zijn.

De motor van de S2000 staat bekend als zeer betrouwbaar. Evenals de Mezger van Porsche, deze zijn betrouwbaarder dan de gewone Carrera motoren in de 996 en 997.

Dat is het mooie van deze kunststukjes. Bij deze auto was er een hoog budget om deze motoren te ontwerpen en te ontwikkelen. Dat ze zorg nodig hebben is evident, maar ze zijn ook gebouwd voor enorme prestaties. Het is niet een standaard middenklasser blok met een enorme turbo erop geschroefd ;)
@willeme:leuk artikel, stukjes tekst en uitleg zijn interessant om te lezen! Misschien een leuk idee om dit lijstje binnenkort te doen met geblazen/supercharged motoren.
@snolvos70: dat was ook mijn eerste gedachte
@snolvos70: u vraagt wij corrigeren:

“Onder ‘beste’ verstaan we ditmaal de motoren die relatief gezien het beste presteren. Dus het geleverde topvermogen per 1 liter cilinderinhoud.”
@dunhozzie: <—- 30 seconden en nog steeds te sloom
@snolvos70:

Idd ..
En 1tje die geen olie of brandstof nodig heeft ..
Ook mag ie niet duurder zijn dan 25 euro ..
En moet ie meer dan 3000 peekaa hebben ..

Want dat wil je weten tenslotte ..
@willeme maakt zich er weer makkelijk vanaf ..

Echt een hele slimme opmerking van je ..
Echt slim ben jij .. Heeeeel slim ..
@lincoln: Eigenlijk een speelgoed autootje dus :)
Mooi artikel
Compenseert het komkommertijd nieuws
@rob5nismo: zeker, maar het was wel heel handig geweest om gewoon even overal de cilinderinhoud en het vermogen van het blok te zien. Nu was dat heel onduidelijk en stond het er zelfs af en toe niet bij.
Pure porno.
@dunhozzie:

Vet bommetje 159 jetcars kill it with fire ..
Meesterwerken die we moeten koesteren! Binnenkort bestaan ze niet meer.
Terechte winnaar! Samen met de V10 uit de LF-A en de V8 van de sls blach een van mijn favoriete blokken
Heerlijk om te lezen. N/A engines zullen gaan verdwijnen. Maar, jonge, wat zitten er pareltjes bij.

Heb zelf een BMW N52 ongeblazen 3.0 zes in lijn omdat het zo’n pareltje is en omdat ze niet meer gemaakt worden. ?
Echt knap als je 100 peekaatjes uit een liter kan persen ..
Leuke opsomming van feiten ..

Denk hoop geloof dat het lijstje met Newtonmeters er volstrekt anders uit gaat zien ..
@lincoln: Klopt helemaal ..

Gaat een fantastisch lijstje worden ..
Met feiten en zo ..
@lincoln: motor fabrieken trekken meer dan 100 pk uit 600cc en het blijft heel
@rossi46audi: tjah maar die hoeven maar 250-350kg mee te sjouwen.
Zo kan ik het ook; ik had vroegah een rc autotje op brandstof, die had uit 4,1cc 2,5pk, en nu jij weer Ferrari!
@lincoln:
voor newtonmeters hebben ze iets uitgevonden, dat hebben ze een “versnellingsbak” genoemd.
Ik mis de Mazda RX8. Die heeft toch ook een atmosferische motor!

231 pk uit een 1,3 liter blok…

Dat is 178,46 pk per liter!
@moveyourmind: Maar ook 178,46 liter olieverbruik per 1000 kilometer. Zo lust ik er ook nog wel een.
@moveyourmind: En elke 100k een nieuw motorblok. Ken geen slechtere motor als die van de RX8. Een vriend van me heeft nu nog een bijbaan omdat hij ooit zo’n ding had gekocht. Lekker laten staan.
Zo zijn er nog wel een paar:
Ariel Atom V8 3.0 met 500pk: 167pk/liter
Caterham R500 2.0 met 263pk: 131,5pk/liter
De amg v8 graag
die klinkt voor mij persoonlijk t lekkerst.
En daarna de v12 uit de aventador.
Niet dat alle andere niet lekker klinken hoor… zon atmosferische motor met veel cilinders en vermogen Klinkt altijd goed
Oh en de lfa v10 klinkt ook gruwelijk. glad vergeten….
Honda Intergra DC2….
@emiel79: B18C.
Type R natuurlijk..
Bohh die 2,3L in een Fiesta RS, laat maar komen.
Helaas zie ik dat toch niet gebeuren omdat Ford gek is op z’n EcoBoost motoren.(wat imo terecht is)
@willeme hoort de 4.2 van Audi hier wel in thuis? Op papier weliswaar 420pk, in de praktijk zat het vaak dichter bij de 395. Nog steeds niet lullig, maar wel fors minder. Hij klinkt wel geweldig! Mijn persoonlijke favoriet in dit rijtje is de LFA Nurburgring edition. Dat geel is geniaal!
@dutchdriftking: Het gaat om opgegeven vermogen. Anders moeten we ze allemaal op de rollenbank zetten ;-). Daarbij levert de V8 450 pk, in plaats van 420. Dus flink meer dan 100 pk per liter.

In het geval van de RS4: de meeste zitten gewoon op de 420 pk. De ECU is nogal voorzichtig. Als de brandstof niet toereikend is (verkeerd octaangetal bijvoorbeeld) of de temperatuur te hoog is, gaat de ECU over op een iets ander programma (met minder vermogen).

Bij JD kun je dit perfect laten afstemmen (in NL zijn de omstandigheden ideaal voor een motor) en zet hij meteen de kleppen vol open. Haalt ie 440 pk volgens mij.
@willeme: In het artikel van JD gaat het er juist over dat ze standaard ver onder het opgegeven vermogen zitten. Met mechanische aanpassingen (cold air intake en compleet rvs uitlaat van miltek) + chip kwamen hun toen op 440pk. Maar wat maken die laatste pk`s nog uit op zo`n vermogen. Zeker als je het geluid hoort!

Dit artikel (mooiste RS4 B7 ever) http://www.jdengineering.nl/wp-content/uploads/2013/02/audirs4_jd_jan09.pdf

dit filmpje : https://www.youtube.com/watch?v=fCBYPhCfcNg
@dutchdriftking: Dat gaat over het oude RS4-blok, in het artikel staat het nieuwe RS4/5-blok, vergelijk die 2 maar eens.
@willeme: Dus ik rij gewoon met 30 PK minder ….
Een lijst gevuld met moois, zelf echt fan van het schelle geluid van de S54B32 maar kiezen is in dit geval moeilijk!
Ik word altijd erg blij van @willeme zijn lijstjes. Top!
Jep de s65. Blok van de m3 is echt een briljant blok maar het amg blok is toch mijn favoriet in dit lijstje!
Ja leuk dit alles maar ik ben meer benieuwd wat Sanne Wevers voor auto rijd.
Op plek 20 de gefacelifte Clio RS van 2009 met 201pk uit een 2L
Ik rij in een Corolla T-Sport van na de facelift met zo’n 1.8 VVTLi blok… en ik kan je vertellen dat die niet wollig geveerd is hoor. Het is juist voor een FWD met zoveel PK verbazingwekkend hoe hoog de snelheid door de bocht kan blijven.

En die explosie tussen 6300rpm en 8300rpm is behoorlijk genieten elke keer :-)
@timt: herkenbaar. Ik heb een JDM EK9 Civic Type R gehad met 183pk uit een 1.6 met een vergelijkbaar karakter. Ook ruim 115pk/liter. Hele fijne auto en spijt van dat ik hem heb weg gedaan.
Nooit geweten dat de V10 van de Lexus LFA een Yamaha is, grappig. Leuk artikel ook.
@apriliarsv: V8 van Volvo is ook van Yamaha. Verwacht je ook niet.
Leuk lijstje…

*olie op het vuur gooien doet*

…maar mijn motor van 1500 euro doet het beter met 165pk/l.
@dizono: *gooit zout in de open (brand)wonden*
Mijn oude rc auto had 609.76pk/L :’)
4,1cc 1cilinder met 2,5pk
@bierbuik: oja en die kostte rond de 250 euro
De Rover K-series VHPD hoort ook in het rijtje thuis. Bij Lotus met 192 pk maar elders tot wel 240.
@galverink: Volgens mij horen die waardes bij de toyota motor.De rover versie haalde uit m’n hoofd gezegd 160pk.
@redbeams: in de UK was er een VHPD variant van de Rover K-Series. Deze haalde inderdaad 190 pk.
Hmm, de LFA V10 <3
De Amerikanen doen lekker mee in dit lijstje trouwens.
Mis toch wel de VR6 motor in dit lijstje. Misschien niet de meeste pk’s, maar toch een heerlijk klinkend atmosferisch blok!
De M156/159 is toch wel mijn favoriet. Elke keer als ik zo’n V8 in de toeren hoor gaan denk ik elke keer weer dat het onweert.
Vergeet de Pagani Zonda Revolucion niet. 133.62pk/L
@trolle: idd deze miste ik al!
Mis echt de V10 uit de bmw m5/m6
Het eerste blok waar ik aan moest denken, wat een pareltje is dat!!
De GTA busso is zeker niet de sterkste, maar wel een enorm karaktervolle en een die ‘onmiddelijk’ reageert op het pedaal. Racemotor en mega makkelijk (koppelrijk) rijdende motor
Eh,
de V8 M3 evenals de RS4 halen hun opgegeven vermogen van 420pk dus niet. Spreek maar met tuners “in the know”. 370 – 380pk is wat ze meten (aan de krukas ja!). Alleen met andere nokken, motor management en de kats eraf komen ze uiteindelijk aan dat opgegeven vermogen. Welke “autotester” zet de wagen tegenwoordig nog echt op de testbank?
Juist.
Ze moeten er soms zelfs voor tekenen dat dat niet gebeurt.

Neem a.u.b. bovenstaand met een hele gezonde korrel zout aangezien het luister gebaseerd is op wat fabrikanten roepen, en wat schijnbaar NIEMAND tegenwoordig nog verifieerd. Soms lijdt het alleen tot vreemde reacties in de media (deze 335i is bijna net zo snel als een M3…).

Bottom line: geloof niet alles zomaar wat er gepubliceerd wordt omtrent vermogensopgaven. Spreek met a.u.b. met personen “in the kow”. Veel turbomotoren halen hun fabrieksopgave ruim wel en veel zuigmotoren niet.
Gezien dit lijstje om atmosferische motoren gaat is ook wel een leuk feitje dat de McLaren F1 nog steeds de snelste productie auto is met een atmosferische motor.
Leuk artikel!

Misschien een ideetje voor een volgend ‘techniek’ artikel: de flat-plane krukas?
S2000 ftw.
Geen hoog specifiek vermogen, wel een heel fijn blok; de 1.7 125pk van Ford die door Yamaha was voorzien van een aluminium kop en ze hadden met de VCT gespeeld. Maakte van mijn Puma toentertijd een heerlijk scheur-ijzertje dat prachtig aan het gas hing, het liefst rond de 7250 tpm draaide en met een K&N57i kitje erop heerlijk klonk. Schijnt met betere ademhaling (in en uit) en nóg strakkere kleptiming en dito nokkenas redelijk makkelijk tegen de 160pk aan te tunen te zijn geweest.
Ik mis de S50b32 uit de E36 M3. Eerste blok – samen met McLaren F1 – met 100pk per liter.

Iets wat exoten als Lamborghini en Ferrari toen nog niet deden met atmosferische blokken.
Leuk idee, maar gemiste kans tot een echt mooi lijstje zo. Met iets meer Wikipediawerk was je verder gekomen.
Neem bijvoorbeeld een nissan SR16VE N1, 197 pk uit een 1.6, in 1998. Toen sterkste productiemotor qua specifiek vermogen (https://www.youtube.com/watch?v=izxvV3VqRmQ)
@willeme: volgens mij is er tientallen jaren geleden al een alfa geweest met een 2 liter en net zoveel vermogen als een s2000. Tenminste dat had ik begrepen uit een artikel (of reacties daaronder) op autoblog, een paar jaar geleden.
Die RUF V8 heb ik altijd indrukwekkend gevonden. Gewoon zelf ff een motorblok ontwikkelen als kleine speler. Geweldig! De ultieme 911 wat mij betreft. Degradeert al die actiemodelletjes van Porsche zelf tot, euhm tsja, actiemodelletjes.. ;-)
In dit soort lijstjes wordt altijd de RX-8 vergeten. Tot 220 PK (als ik me niet vergis) uit een 1.3 liter!
@appelvis: Die hoort in het rijtje slechtste 19 motors ooit gebouwd. Waardeloze motor die na 100k al moet worden vervangen. Zuipt olie en benzine en klinkt als een stofzuiger. Prestaties zijn wel goed.
Waar zijn is de V10 van de BMW M5/M6 uit de vorige generatie. En hier in de buurt staat ook nog een S6 uit 2008 met 5.2 V8 dat ding klinkt ook super.
Het gaat hier om pk/l

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).