• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Helaas: Ford Focus gaat de Fiesta achterna

Auteur: Loek, gepost 10 mei 2024 om 18:31 – 17 Reacties

Het lijkt erop dat Ford een crossover-rijke toekomst tegemoet ziet, en dat kost nóg een iconisch model.

Tegenwoordig draait het bij bijna elk automerk nog maar om één ding: geld. Toegegeven, dat is niet een nieuwe ontwikkeling, maar recent lijkt het er bij veel merken op dat bonentellers altijd het laatste woord hebben en woorden als ‘iconen’, ‘leuk’ en ‘liefhebbersauto’s’ naar een soort zwarte lijst zijn verbannen. Ford is bijvoorbeeld van plan om naast de Fiesta nog een bloedlijn te beëindigen in deze generatie, en wel eentje die jarenlang symbool heeft gestaan voor dé Ford van de massa. De Focus gaat ons verlaten.

Focus

Dat begon uiteraard bij de voorganger van de Focus, de Ford Escort. Die heeft van de jaren ’60 tot en met 2000 gediend als de middenklasser van Ford, de Golf zo je wil. Waar de Golf altijd een traditionele hatchback was, was de Escort meer een coupé of later een tweedeurs dan wel vierdeurs liftback. Er was altijd ruimte voor een RS-model of een rallyspecificatie, al dan niet met behulp van Cosworth. De Focus nam die rol perfect over in 1998 en houdt dat inmiddels nog eens vier generaties vol.

Einde

Dat gaat veranderen. Ford gaat hun strategie een beetje omgooien en dat betekent een paar dingen. Ten eerste eentje die je dus al aan kan zien komen: de Ford Focus gaat exit. Ford lijkt eenzelfde strategie toe te passen als in de VS waar het hele gamma gaat bestaan uit crossovers, pickups, bestelwagens en de Mustang. En dat betekent dat de Focus het veld moet ruimen. Volgens Automotive News Europe al zo vroeg als 2025. Een opvolger is niet gepland, al gaat Ford het MEB-platform van Volkswagen lenen voor een extra model naast de Explorer, wat een iets compactere crossover wordt die in de prijsklasse van de Focus moet komen.

EV 2030

Zoals je vanmorgen hebt kunnen lezen gooit Ford hun strategie sowieso een beetje om, daar de EU de deadline van geen ICE’s meer na 2030 versoepelt. Helaas gaat de strategie nog steeds niet betekenen dat auto’s als de Focus en Fiesta houdbaar zijn. Ergens jammer, maar als de Puma en Kuga ze inhalen qua verkopen, ook niet onbegrijpelijk.

Ook interessant!

  • Dit is de duurste Ford Focus van Marktplaats
  • Mijn Auto video: Ford Focus ST mk3 van Erik
  • Babyblauwe Ford Focus RS verrassend betaalbaar
  • Focus met 351.000 km
    Koop deze Focus RS met 351.000 km op de klok

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

focus, Ford

Vorig bericht: « Dit sportieve label heeft het (te) kort overleefd
Volgend bericht: Gespot – Alpina B3 Coupé in de enige juiste kleur »

Lees Interacties

Reacties

  1. William zegt

    10 mei 2024 om 18:43

    Opvallend dat Toyota wel blijft geloven (en investeren) in de Corolla. Met succes, want die auto verkoopt prima.

    Login om te reageren
    • rwdftw zegt

      10 mei 2024 om 18:51

      Dat is ook wel logisch denk ik. Ten eerste is het zo ongeveer de enige hybrid van Toyota met enigszins normale lijnen. Daarnaast heeft het ding in station uitvoering 600 liter kofferbakruimte waar de C-HR nog net de 375 liter weet aan te tikken. Die is ook nog eens flink duurder. Dus ik snap die Corolla rijders goed.

      Login om te reageren
    • LaLancia zegt

      10 mei 2024 om 20:25

      Volgens mij is de Corolla de bestverkochte personenwagen wereldwijd. Dan vind ik het niet heel gek dat de Japanners daarin blijven investeren.
      Ik vind het iig doodzonde dat de Focus verdwijnt. Wat mij betreft is de Focus dé C-segmenter die je moet hebben. Rijdt heerlijk, ziet er goed uit en is goedgeprijsd.
      Ik zie sombere tijden in voor Ford. Fiat laat perfect zien wat er gebeurt als je succesvolle modellen geen (directe) opvolger geeft.

      Login om te reageren
  2. alcantara zegt

    10 mei 2024 om 18:45

    Wie wil er nou zo’n hoge auto, het ziet er totaal niet uit, in de basis al niet. Compleet verneukte stance.
    Auto’s horen gewoon lekker laag te zijn. Dan nog liever een station ipv een SUV of crossover hok.

    Login om te reageren
    • werf76 zegt

      10 mei 2024 om 22:56

      Er willen een heleboel mensen een hoge auto. Dus het ligt aan jou smaak.

      Login om te reageren
    • Dickie zegt

      11 mei 2024 om 06:50

      Iedereen zijn ding, maar ik zou nooit weer terug willen naar een lage auto.
      Ik vind er alles makkelijker aan, stapt beter in en uit, ik kan vol gas de berm mee in zonder bang te zijn op schade, makkelijk met de boodschappen aldus mijn vriendin.
      Alle 3 diesels en 4wd lekker man!

      Login om te reageren
      • O plaat zegt

        11 mei 2024 om 12:34

        Ik heb met een Tiguan, XC60 en X trail gereden. Ik zou het mijn ergste vijand niet toewensen. Ze rijden als een golf met de wegligging van een Sprinter. Ik kies wel iets dat bochten kan nemen.

        Login om te reageren
        • Dickie zegt

          11 mei 2024 om 20:59

          Niks mis mee met een Sprinter

          Login om te reageren
      • sjowpro zegt

        11 mei 2024 om 15:40

        Als in en uit stappen in een Ford Focus al te moeilijk is en als je dit belangrijker vind dan wegligging etc. dan snap ik wel dat het voor jou belangrijk is dat je de berm in kan rijden zonder schade

        Login om te reageren
  3. rwdftw zegt

    10 mei 2024 om 18:55

    Zou de “Boy racer” ook met uitsterven bedreigd worden nadat zo ongeveer iedere hot hatch van de markt verdwijnt?

    Login om te reageren
  4. moveyourmind zegt

    10 mei 2024 om 19:52

    Terug bij af…

    ‘You can get any carrosserievorm as long as it’s SUV’

    Login om te reageren
  5. lekkerlinksrijden zegt

    10 mei 2024 om 19:54

    Beetje SUV

    Login om te reageren
  6. okdoei zegt

    10 mei 2024 om 19:55

    Het houdt niet op, niet vanzelf.

    Login om te reageren
  7. schuimbekje3 zegt

    10 mei 2024 om 21:55

    klinkt alsof er weer een americanos aan de macht is bij ford.. usa, soms nog canada (als belgie en nederland en rest-of-world…

    Login om te reageren
  8. Roskampies zegt

    10 mei 2024 om 22:42

    Nog even en China met zn meuk is het enige wat we nog kunnen rijden. Pff tis echt een dip
    In automative aan het worden. Grote reset.

    Login om te reageren
  9. JelmerS zegt

    10 mei 2024 om 23:19

    Iconischse namen mogen nog wel, zolang het maar een SUV is. Mustang, Puma. Straks heb je nog een GT40 SUV met 40inch wielen want ja groter is beter JWZ

    Login om te reageren
  10. drdre1 zegt

    11 mei 2024 om 08:00

    Ik zal alleen de eerste generaties missen. Heb de 1e generatie zelf gehad en heb vorige week de laatste generatie gereden. Wat een verschil qua rijden/sturen. En de interieurkwaliteit, wat al nooit het pluspunt was bij Ford, lijkt wel nóg dramatischer! Alles om de auto zo goedkoop mogelijk te maken was mijn indruk.

    Als daar nu een SUV of crossover voor in de plaats komt, het zij zo. Ik shopte na deze ervaring toch al bij andere merken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North