Autoblog op visite: ASV

Auteur: , 42 Reacties


Wij van Autoblog komen graag bij de mensen thuis. Na ons bezoek aan Aston Martin dealer Cito Motors en Alfa Romeo enfant terrible MultiCar vond ik het tijd worden om eens te onderzoeken waar je het beste voor een AMG Mercedes naartoe kan. Bij de meeste Mercedes-Benz dealers staat wel eens een verdwaalde AMG, maar bij ASV in Veghel staan ze bijna allemaal. De hoogste tijd om onszelf eens uit te nodigen voor een rondleiding en een interview.

ASV Showroom Wouter en ikzelf togen richting Veghel. Aldaar waanden we ons al snel in het Walhalla van exclusief Mercedes.

“Walhalla?” hoor ik je denken, “overdrijf je nou niet een beetje?”. Misschien wel, maar er zijn maar weinig plaatsen waar (oa.) een C55, SLK55, E55, G55, SL65 (2x), CL63, S65 (W220), SLR en CLK DTM te koop staan.

Voor ASV begrippen is dat eigenlijk een beetje een karige verzameling, want normaliter is de voorraad nieuwe AMGs aanzienlijk groter, en onlangs stonden er maar liefst drie SLRs! We kwamen kennelijk net na de voorjaars-uitverkoop…

Mercedes-Benz SLK55 AMG

Mercedes-Benz SL65 AMG

ASV wordt geleid door Cees en Michel Hendriks. Beide heren hebben de ochtend vrijgemaakt om ons te woord te staan en al snel blijkt dat ze minstens zoveel plezier hebben in dit gesprekje als wij. Het is geen typische Mercedes dealer, niet in de laatste plaats omdat ASV, voor Mercedes begrippen, een piepkleine onderneming is (1 hoofdvestiging, 2 servicepunten). Een beetje tegen de stroom is er bewust gekozen voor een kleine onderneming en geen multimerk strategie. Als onafhankelijk dealer (i.t.t. de grote groepen als Wensink, Rüttchen, Sterngroep) lijkt het een beetje op David tegen Goliath.

ASV Showroom

Op de vraag hoe ze zich die houding kunnen veroorloven blijkt dat er al 25 jaar in deze strategie wordt geïnvesteerd: Specialiseren i.p.v. generaliseren. Niet alleen kwa verkoop, maar ook kwa onderhoud, service en klantrelaties. Zo is ASV de enige dealer in Nederland met altijd nieuwe Geländewagens op voorraad. Dat en het feit dat ze gespecialiseerd zijn in het onderhoud van die dingen maakt dat ze het afgelopen jaar verantwoordelijk waren voor de helft van de nieuw afgeleverde exemplaren in Nederland.

Mercedes-Benz G55 AMG

Evenzo voor het onderhoud. Er wordt zonder morren geïnvesteerd in apparatuur om de klant van A-tot-Z te servicen. “Als ik een klant een AMG met 19- of 20 inch wielen verkoop dan wil ik die klant ook van dienst kunnen zijn als ie zijn achterbanden heeft opgerookt. Ik wil ‘m dan niet naar een andere winkel hoeven sturen om de auto die hij bij mij heeft gekocht, elders te laten onderhouden.”, aldus Cees Hendriks. Dus werd er een machine aangeschaft die ook de minder gangbare maat wielen kan monteren en de banden onafhankelijk van de velgen kan balanceren, “Je weet wel, die loodjes aan de binnenkant van de velg? Daar besparen we dan weer op.” volgens een lachende Michel Hendriks.

ASV Werkplaats

Het resultaat is dat ASV vorig jaar de hoogst gemiddelde verkoopprijs van alle Mercedes dealers in Nederland had. Statistisch gezien zijn ze dus de meest exclusieve Mercedes dealer van Nederland, en de showroom bevestigt alleen maar de statistiek. Dit jaar viert men zoals gezegd het 25-jarige jubileum van ASV en als de planning wordt gehaald dan zal deze verjaardag bekroond worden met een nieuw te bouwen AMG Performance Center waar de AMGs, Maybachs en SLRs nog beter tot hun recht zullen komen.

Mercedes-Benz SLR McLaren
Mercedes-Benz CLK DTM AMG

Dat de heren echt autoliefhebber zijn blijkt wel als we een rondleiding door het bedrijf krijgen. Als de S65 ter sprake komt (waarschijnlijk de enige op Nederlands kenteken) schiet Michel opeens weg om vervolgens de über-limousine voor te rijden. En de kelder die ze op de valreep onder hun pand hebben laten bouwen is naast opslag ook een verkapt automuseum met herinneringen uit de tijd dat ze nog een Alfa Romeo en Ferrari dealer waren. Zo staan er diverse Ferrari’s en Alfa’s waaronder een SZ. Maar ook een hagelnieuwe Mercedes-Benz 190E 2.5-16v Evolution II, en een SL320 uit de laatst geproduceerde R129 serie. Helaas is de fonkelnieuwe W124 500E ooit van het terrein gestolen. “Dat was misschien wel de fijnste Mercedes met dat Porsche Fahrwerk. De politie zag ze nog wegrijden, maar ja, een 500E hou je nou eenmaal niet makkelijk bij in een politiegolfje.” verzucht Cees.

Mercedes-Benz S65 AMG
Mercedes-Benz 190E Evolution II

Nu we toch bij ingewijden zijn belsuiten we wat te vragen over de verschillende Mercedes geruchten die de ronde doen. Over een SLR update en een SLR cabrio hebben ze nog niks gehoord. Maar het lijkt aannemelijk dat er iets gaat gebeuren om de verkoop weer een impuls te geven. “McLaren heeft een contract om 3.500 SLRs voor Mercedes-Benz te bouwen maar de mondiale markt lijkt ons wat kleiner dan dat, dus het creëren van een vervangingsmarkt ligt voor de hand.”.

Over de SLK ‘Tracksport’ waar we 10 Maart j.l. al over berichtten zijn ze duidelijk: “Die komt er!”. Volgens de huidige berichten wordt dat dus een opgevoerde SLK met 400Pk door gewijzigde luchtinlaat, fatsoenlijk spruitstuk en ECU herprogrammering (=chippen). Daarnaast wordt de versnellingsbak onderhanden genomen voor agressiever schakelen en veel gebruik gemaakt van koolstofvezel om gewicht te besparen. Het is nog niet bekend of je je bestaande SLK55 kunt laten ombouwen, maar aangezien er voor de SL55, CLS55 en SLK55 al eerder ‘Performance Packages’ beschikbaar waren is dat niet uitgesloten.

Mercedes-Benz SLK55 AMG 'Tracksport' Spyshot
Mercedes-Benz SLK55 AMG 'Tracksport' Spyshot
Mercedes-Benz SLK55 AMG 'Tracksport' Spyshot
Mercedes-Benz SLK55 AMG 'Tracksport' Spyshot

De introductie van de nieuwe CL wordt in September verwacht en belooft net zo’n Teutoon te worden als de nieuwe S-Klasse. En hoewel nog niemand precies weet hoe die eruit komt te zien (realistische impressie!) heeft ASV de eerste al verkocht. Maar tot die tijd is er altijd nog een collectors-item als occasion te koop in de vorm van de CL63 AMG. Volgens Wikipedia: “The CL63 AMG is the rarest CL of all. It was produced only in November 2001, and just 26 examples were ever built for sale. The V12-powered CL63 AMG was only sold in Europe and Asia. Mercedes-Benz never offered the CL63 for sale; all were sold exclusively through AMG.”. Dit is de enige op kenteken in Nederland. Als ik advocaat of notaris was dan wist ik het wel…

Mercedes-Benz CL63 AMG

Na een onderhoudende ochtend worden we als uitsmijter nog uitgenodigd om een stukje te gaan rijden in de meest exclusieve Limited Edition AMG van het moment. Daarover later meer, als de adrenaline weer een beetje gezakt is…