• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rij-impressie CLK DTM AMG

Auteur: Wouter, gepost 10 mei 2006 om 10:00 – 63 Reacties

Mercedes CLK DTM AMG


Ons leven zal nooit meer hetzelfde zijn. Na gezellig een bakkie te hebben gedaan bij de AMG specialist ASV, mochten we ook nog een blokje om met de CLK DTM AMG.

Het zij vergeven als je in eerste instantie denkt dat je niet onder de indruk bent van deze gepimpte CLK. Maar deze auto is meer dan de som der delen. De combinatie van uiterlijk, de AMG motor, een gestript interieur en een fantastische wegligging maken duidelijk dat je met iets bijzonders op pad bent. Dat werd ons nog duidelijker gemaakt door dat regelmatig mensen foto’s maakten van de CLK, één er van verscheen zelfs op Autogespot. De CLK DTM AMG verlaat overigens de Mercedes fabriek als CLK 200, waarna Hans-Werner Aufrecht (de A uit AMG) er mee aan de slag gaat. Zijn nieuwe bedrijf H.W.A. GmbH bouwt ook de echte DTM auto’s.

Mercedes CLK DTM Amg motorkap open
Qua rijden kunnen we kort zijn: WOW! Iets langer kunnen we er ook over schrijven. We zijn zeker wat gewend (Brera, A8, AM V8, DB9, SL55 AMG en 911 Turbo), maar de CLK DTM AMG is toch echt iets bijzonders en niet alleen omdat er maar 100 van zijn gemaakt.
Mercedes CLK DTM AMG driekwart
Het begint al bij de kennismaking, de sportiviteit druipt er vanaf. De voorspoiler is laag en de voorbumper met zo veel luchtgaten lijkt kleine kinderen en huisdieren van het asfalt af te willen schrapen. Schuin van voren knallen bovendien de verbrede spatschermen het universum in. Er moet tenslotte ruimte worden gecreerd voor dik lichtmetaal en dito banden en remmen. Voor staat de CLK DTM AMG op 255/35 ZR 19 en achter op 285/30 ZR20 banden.

Mercedes CLK DTM AMG achterkant
Liggend op de grond achter de auto (we hebben wat over voor onze lezers), blijft het sportieve beeld ferm overeind. Twee dikke uitlaten, de brede banden en koolstofvezel spoiler op de achterklep zijn hier geen uiterlijke sier.

Al na de eerste meters wordt nog duidelijker dat dit geen standaard Mercedes Coupé met automatische versnellingsbak is. Alles in de auto praat tegen je: “Het kan sneller, ik kan nog meer, dat rechterpedaal mag verder naar beneden.” Het onderstel is hard, maar nog net niet oncomfortabel. De besturing is erg lekker, alleen de draaicirkel is gigantisch. Zoek voor het straatjekeren maar liever een plekje waar je dat DTM-style met rokende achterbanden kunt doen.

Mercedes CLK DTM AMG motor
Nadat de motor netjes opgewarmd was, werd het tijd om eens te gaan proeven hoeveel 582 pk nu precies is. Dat opwarm proces is overigens prima te volgen met behulp van de thermometers voor koelvloeistof, olie en de olie voor de versnellingsbak.

Plechtig hadden we onszelf beloofd enig respect te hebben voor de snelheidslimieten, een rijbewijs is tenslotte erg handig. En toen ging het rechterpedaal voor het eerst helemaal naar beneden. De versnellingsbak schakelt soepeltjes twee-drie versnellingen terug en tegelijkertijd begint er een voorwaartse versnelling die niet zou misstaan in een achtbaan. De sprint van 0-200 legt dit kanon af in 10,9 seconden. Van 80 tot je rijbewijs kwijt (170+ dus) in een tel of zes, door de G-krachten lukte het helaas niet de stopwatch te bedienen.

Mercedes CLK DTM AMG zijkant
De tractie is overigens erg goed, alleen bij een sprintje op een snelwegoprit flikkerde het lampje van de tractiecontrole lampje enkele keren. Toen reden we pas 90. De wegligging is meer dan goed, maar toch waren we niet erg geneigd te gaan experimenteren. Met 582 pk en 800 nm in combinatie met alleen achterwielaandrijving, wil de CLK best een stapje opzij zetten.

Mercedes CLK DTM AMG interieur
Dan de hamvraag: kun je een DTM auto dagelijks rijden? De CLK DTM AMG in ieder geval wel, al zijn de kuipstoelen met vijfpuntsgordels niet erg praktisch voor vrouwen in een galajurk. Een achterbank zit er ook al niet in, maar wel bevestigingspunten voor een imperiaal. Alleen nog winterbanden in de goede maat en met de skies op het dak cruise je zo met 320 op de klok naar de bergen. Net als het gros van de Mercedessen is deze CLK uitgerust met een automaat, maar dan wel een erg fijne. De bak wordt aangestuurd door snellere software en lijkt ook nog eens direct de lockup te gebruiken na het schakelen, zo direct werkt het. Voor de liefhebbers zitten er nog flippers achter het stuur, die slechts een subtiel tikje nodig hebben om van verzet te wisselen.

We hebben (eindelijk) ook een kort filmpje van eigen hand, klik op het plaatje:

En nog even de cijfers om mee af te sluiten: de topsnelheid is begrensd! op 320 km/u, de sprint naar de 100 wordt in 3,9 seconden afgelegd en zonder belasting kost de CLK DTM AMG 203.000 euro.

Meer lezen? Dat kan op de AMG website of bij het integrale persbericht op WorldCarFans.

Ook interessant!

  • Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
    Video: brute Mercedes-AMG GT73e komt in actie
  • Video: Mercedes AMG One in het wild!
  • Video: Het F1-geluid van de Merces-AMG One!
    Video: Het F1-geluid van de Mercedes-AMG One!
  • Mercedes-AMG GT 73 voor het eerst officieel op beeld

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

amg, clk, dtm, Mercedes, Rijtest, Video

Vorig bericht: « Stop zinloos geflits
Volgend bericht: “It’s hip to be square” »

Lees Interacties

Reacties

  1. Mpower zegt

    10 mei 2006 om 10:13

    Ik had hem ook al op de autorai gezien waanzinnig mooi, normaal ben ik helemaal niet weg van Benz. Ik ben erg jaloers op jullie, dat je dit mag rijden..

    Login om te reageren
  2. Michiel van den Brink zegt

    10 mei 2006 om 10:37

    Leuk artikeltje, jongens!
    Mijn complimenten!
    Erg leuk om te zien dat Autoblog.nl steeds serieuzer wordt genomen en dat jullie serieus testmateriaal ter beschikking gesteld krijgen.
    Ga zo door!

    Login om te reageren
  3. SimonMc zegt

    10 mei 2006 om 11:04

    Over dat filmpje : wat een sound van die motor !!!

    Login om te reageren
  4. Powerslide zegt

    10 mei 2006 om 11:10

    Ja top verhaal! Autoblog brengt jullie wel in hele lekkere auto’s zeg. Vooral doorgaan!

    Login om te reageren
  5. Rik zegt

    10 mei 2006 om 11:32

    Die auto is ook al gespot:
    http://www.autogespot.com/viewcars.php?view=type&type=Mercedes-Benz&cartype=CLK+DTM+AMG

    Login om te reageren
  6. w0o0dy zegt

    10 mei 2006 om 11:37

    en dan bellen ze ook niet ff hè? toch jammer ;-)
    Top verhaaltje, gave bak, lekker absurd!

    Login om te reageren
  7. Dennis zegt

    10 mei 2006 om 11:56

    Keuzes, keuzes, keuzes Woody… Ik voel je pijn, want ik kon helaas ook niet mee. Staat ook zo raar wanneer je daar met 5 man komt aanzakken, terwijl je een auto met maar twee sportstoelen aan de tand gaat voelen. Misschien wanneer een keer met een grote MPV op pad gaan, maken we er meteen een Autoblog bloggersdag van. Of wanneer we straks nog groter zijn (kan dat dan?). Dan hebben we natuurlijk naast onze eigen “Stig” minimaal een cameraman, geluidsman, verlichtingsman en regisseur bij ons. ;-)

    Login om te reageren
  8. Sacha zegt

    10 mei 2006 om 12:10

    Mag ik dan ook mee?

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    10 mei 2006 om 12:19

    ben bezig met een vette en *erg* grote bak, daar kunnen wel meerdere mensen in mee ;-)

    Login om te reageren
  10. Niels zegt

    10 mei 2006 om 12:20

    Met dank aan Cees Hendriks en de A50(waar geen flitser te vinden is, maar wel een prachtig stukje ZOAB)

    Login om te reageren
  11. silasse zegt

    10 mei 2006 om 12:24

    ik wou dat ik er bij was:-[

    Login om te reageren
  12. Kenny zegt

    10 mei 2006 om 12:24

    Als je de CLK AMG DTM coupé in het echt wilt zien moet je over een maandje naar EMA eindhoven gaan, daar staat er een.

    Login om te reageren
  13. Niels zegt

    10 mei 2006 om 12:29

    Of je rijdt gewoon naar Veghel, ASV, en loopt de de SterOcassion zaak van Cees binnen. Staat hij 9 van de 10 x.

    Login om te reageren
  14. Kenny zegt

    10 mei 2006 om 12:38

    Als je dan toch naar Cees gaat, dan kan je beter naar de SLR kijken :D

    Login om te reageren
  15. Robin zegt

    10 mei 2006 om 13:00

    Wat een gave bak zeg! Zou er ook zo een stukje mee willen toeren…. Weet iemand trouwens wat voor nummer onder die video staat. Ben het ff kwijt.

    Login om te reageren
  16. Stylez zegt

    10 mei 2006 om 13:05

    Achterspoiler eraf en die auto is af!

    Login om te reageren
  17. dodge zegt

    10 mei 2006 om 13:06

    top artikels zoals deze zijn echt wat autoblog maakt! ga zo door jongens

    Login om te reageren
  18. w0o0dy zegt

    10 mei 2006 om 13:12

    @Stylez: achterspoilers eraf en de auto gaat eraf…… dan is het weggedrag ineens één en al ellende…. dus die moet er op.

    Login om te reageren
  19. Benny zegt

    10 mei 2006 om 13:56

    Wat een beest zeg :D

    Login om te reageren
  20. KEvin zegt

    10 mei 2006 om 14:00

    Zou ik ook wel een keer mee willen rijden man!!!!!!!

    Login om te reageren
  21. w0o0dy zegt

    10 mei 2006 om 14:03

    jaja, oppassen dat je rijbewijs geen gevaar loopt, ik zie het….. bij welke snelheid was dat ook alweer? ;-)

    Login om te reageren
  22. Franqie zegt

    10 mei 2006 om 14:05

    Zeker vet, heb t normaal nie zo op mercedessen, maar dit is tog wel bruut…

    @Robin: Dat nummer is: Pharell ft. Gwen Stefani – Can I have it like that

    Login om te reageren
  23. me zegt

    10 mei 2006 om 14:14

    Kun je jezelf in bedwang houden met al dat potentieel onder het zitvlak???? :p

    Login om te reageren
  24. !¿!Mats!¿! zegt

    10 mei 2006 om 14:26

    die is mooi!!!

    Login om te reageren
  25. DDK zegt

    10 mei 2006 om 17:21

    LoL

    Jullie zijn meteen gespot tijdens jullie testrit…
    Heerlijk die auto, alleen dat gebrul al mmmm.

    Login om te reageren
  26. silasse zegt

    10 mei 2006 om 17:22

    een vraagske heeft dit echt een goede handeling
    beter dan een m6?

    Login om te reageren
  27. JeffreyG zegt

    10 mei 2006 om 17:29

    waarom mogen jullie weer in één van mijn favo’s rijden :(
    niet eerlijk, ik ga een klacht indienen B)

    Login om te reageren
  28. w0o0dy zegt

    10 mei 2006 om 17:35

    @Silasse: de M6 is een straat auto die je eventueel ook mee zou kunnen nemen naar het circuit. De CLK DTM is een racewagen die de straat op mag….. wat denk je?

    Login om te reageren
  29. silasse zegt

    10 mei 2006 om 17:45

    a zo woody
    kdacht dat het meer een auto is voor straat
    maar dan wel kei snel.

    peace out

    Login om te reageren
  30. autoblogger zegt

    10 mei 2006 om 19:12

    @Rik & DDK: inderdaad!
    Dit was de spot tijdens de rit: http://www.autogespot.com/viewimages.php?id=68c56a829

    Login om te reageren
  31. brabus zegt

    10 mei 2006 om 19:41

    deze is ook al gespot de cabrio versie

    Login om te reageren
  32. kleemann zegt

    10 mei 2006 om 19:57

    de mercedessen zijn de lelijkste wagens ooit en de traagste ter werleld.

    (mercedes-fan)

    Login om te reageren
  33. SimonMc zegt

    10 mei 2006 om 20:24

    @kleemann: als je werkelijk een mercedes fan bent, zou je zoiets niet zeggen…

    Ok, vroeger was mercedes beter ( betrouwbaarder ), maar om ze lelijk en traag te noemen?

    Ga eens bij google afbeeldingen zoeken naar “cl65 amg” en “sl65 amg” en na je een paar afbeeldingen bekeken hebt, plaats dan hier nog eens een reactie…

    Oh ja, zoek anders het bewuste filmpje van top gear op waar jeremy clarckson de cl65 amg test.Als je dan nog traag durft roepen??Ik weet niet hoor, 1000Nm koppel vanaf 2000 toeren per minuut zal wel vrij snelle resultaten geven denk ik…

    Login om te reageren
  34. Nick zegt

    10 mei 2006 om 21:04

    Leuk artikel, klasse. De auto is ook zeker niet mis, persoonlijk zou ik toch liever een gelijkwaardige bmw hebben, maar ik zou een ritje in dit apparaat zeker niet afslaan :)

    Login om te reageren
  35. kleemann zegt

    10 mei 2006 om 22:15

    mercedessen zijn de mooiste wagens ooit en de snelste ter wereld.

    dank u simonmc voor mijn vertrouwen terug te halen in mercedes.

    en nick jij bent zeker een bmw-fan i can sense it.

    Login om te reageren
  36. tim zegt

    10 mei 2006 om 23:14

    Als je de CLK AMG DTM coupé in het echt wilt zien moet je over een maandje naar EMA eindhoven gaan, daar staat er een.

    Kenny – 10 Mei ’06 – 12:24

    dat is bij lange na niet zo vet als hem in het echt zien én horen!

    Login om te reageren
  37. Weide1 zegt

    11 mei 2006 om 01:16

    jl. 9 december heb ik ook in een CLK DTM AMG gereden. bij Rosier in Oldenburg.
    ben sinsdien smoorverliefd.

    Login om te reageren
  38. dekster zegt

    11 mei 2006 om 17:39

    de vorige was prachtig alleen vind ik het spijtig dat de nieuwe (63AMG) maar evenveel pk’s heeft voor een grotere moter

    Login om te reageren
  39. JFQ zegt

    15 mei 2006 om 00:29

    VET! beste en schoonste in zijn klasse!

    Login om te reageren
  40. jordey zegt

    24 mei 2006 om 20:41

    wat een geluid:|

    Login om te reageren
  41. Kenny zegt

    30 juni 2006 om 17:35

    @Tim

    Sorry voor de superlate reactie, maaruh :D M’n pa heeft hem dus besteld, dus dat zien en horen en rijden komt wel dik inorde hehehe

    Login om te reageren
  42. thomas zegt

    2 augustus 2006 om 18:10

    uhh… ut is een 4zits

    Login om te reageren
  43. SimonMc zegt

    2 augustus 2006 om 18:26

    uhh… nee toch niet

    http://www.motorcities.com/media/image/640/05J38394024986G/2003-Mercedes-Benz-CLK-DTM-AMG-G-640.jpeg

    Login om te reageren
  44. autoblogger zegt

    2 augustus 2006 om 18:47

    Hierboven ook al te zien:

    Login om te reageren
  45. michel zegt

    3 augustus 2006 om 12:59

    Super,
    afgelopen zondag ben ik met de CLK DTM AMG op pad geweest richting Zandvoort. . . .
    ook als bijrijder weer genoten.

    met dank aan ASV Mercedes Benz

    Login om te reageren
  46. Rob zegt

    13 augustus 2006 om 02:25

    Inmiddels is bij ASV een cabrio CLK DTM AMG te bewonderen. Een SUPERgave auto.

    Login om te reageren
  47. Lampredi zegt

    31 augustus 2006 om 17:18

    Je kunt niet rijden man, dat invoegen leek echt nergens op.

    Login om te reageren
  48. sacha zegt

    23 september 2006 om 17:39

    Bijna net zo leuk als ons filmpje :-)

    Login om te reageren
  49. w0o0dy zegt

    23 september 2006 om 17:57

    btw…. de nieuwe CLK63 AMG als F1 pacecar…
    http://www.youtube.com/watch?v=FjsxK6jPtN4

    Login om te reageren
  50. autoblogger zegt

    23 september 2006 om 17:26

    Aardig filmpje op youtube:

    http://www.youtube.com/watch?v=QWKqY0v8ndI

    Login om te reageren
  51. w0o0dy zegt

    23 september 2006 om 17:51

    en toch is het niet de top CLK ;-) 0-200 in minder dan 10 seconden tegen de bijna 12 van deze DTM amg……. De “Clk” GTR….

    http://www.youtube.com/watch?v=1LDDl6xjP30

    Login om te reageren
  52. karin zegt

    25 oktober 2006 om 12:04

    Wat een monster!
    Ook iets voor vrouwen achter het stuur?

    PS. Leuk filmpje heren! Gaan we dat vaker doen?

    Login om te reageren
  53. Bas zegt

    25 oktober 2006 om 14:48

    Idd een stoere auto al vind ik het iets over the top. Wat ik me afvraag, dat ding heeft een topsnelheid van 320 +, maar geen diffusor? De meeste snelle auto’s hebben zowel een spoiler als diffusor, maar op deze MB zit ook wel een enorme spoiler, dat compenseert waarschijnlijk…

    Login om te reageren
  54. Ronald zegt

    25 oktober 2006 om 21:00

    Vandaag bij ASV geweest. Bijzonder prettig te woord gestaan, hier kunnen vele andere collega MB-dealers een voorbeeld aan nemen!. Sterker nog, men reed bovenstaande CLK DTM speciaal voor ons (mijn pa en ik) voor, en dat terwijl wij niet eens “serieuze” klanten waren. Mocht het ooit een AMG worden dan zal ie hoogstwaarschijnlijk hier vandaan gaan komen.

    Tevens vandaag bij EMA geweest, daar stond de CLK DTM cabrio (nog steeds).

    Login om te reageren
  55. Fova' zegt

    26 oktober 2006 om 20:18

    In Almelo staat een cabrio

    Login om te reageren
  56. makaveli zegt

    27 oktober 2006 om 18:09

    ik vind dit de mooiste die er bestaat top werk van mercedes

    Login om te reageren
  57. CLK DTM AMG lover zegt

    29 oktober 2006 om 14:05

    Kan ik jullie filmpje ook downen?

    Login om te reageren
  58. ice man zegt

    11 november 2006 om 16:11

    212 zag je dat hoe snel geweldig .

    Login om te reageren
  59. db zegt

    2 december 2006 om 15:44

    prachtige auto met een prachtig circuitleven en een prachtige AMG afkomst :P , en ik ben niet een overdreven mercedes fan maar dit is al iets anders :P

    maarre, kan iemand mij het nut uitleggen van een auto te begrenzen op 320 KM/h ?!? , als je dan al sterft toch liever tegen 330-340 dan tegen een begrensde 320 , dit heeft toch niet veel met veiligheid te maken denk ik, dat begrenzen

    Login om te reageren
  60. sacha zegt

    2 december 2006 om 15:49

    @db: Banden en zo.

    Login om te reageren
  61. Emilio zegt

    16 augustus 2007 om 20:12

    ik heb in die clk dtm amg gezete en dat was de mooiste dag van mijn leven

    Login om te reageren
  62. Emilio zegt

    16 augustus 2007 om 20:15

    ik heb ook in de cabrio gezete en die andere vette wagensdie bij ASV staan

    Login om te reageren
  63. jeob zegt

    15 december 2007 om 15:40

    er rijdt er één van in nederland en ik heb hem gisteren gezien (en gehoord) : )

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North