• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Verbeterde elektrische G-klasse aangekondigd

Auteur: willeme, gepost 1 mei 2024 om 20:56 – 9 Reacties

verbeterde elektrische G-Klasse

De Mercedes EQG is er nog niet eens, of er staat al een betere op stapel. Met veel meer range.

Dat een elektrische auto tegenwoordig heel erg snel is, is geen verrassing. Zelfs de instapversies die je voor een bescheiden bedrag kunt kopen (of leasen) zijn aangenaam vlot. De tijden van een astmatische 1.6 met een amechtige 100 pk liggen inmiddels al ver achter ons. Eerst kregen we meer power door downsizing, nu met elektrootoren. Een belangrijk aspect is nu vooral: hoe ver kom je op een accu?

Want hoe verder je kan komen op een volle lading, hoe interessanter de EV is ten opzichte van een auto met een verbrandingsmotor. De techniek ontwikkelt zich snel, want de laadsnelheden worden telkens hoger. Dus hoe je minder lang te knagen op je broodje Bockworst mit Senf.

Nieuwe verbeterde elektrische Mercedes

Vandaag heeft het Duitse Mercedes een leuke voor ons. Vorige week introduceerde Das Haus de nieuwe elektrische variant van de verbeterde elektrische G-Klasse, de G580 EQ. Natuurlijk, dat is een heel toffe auto, maar de actieradius viel ons een klein beetje tegen: 438 km volgens de WLTP. Er zijn nu zat grote SUV’s die verder komen op een volle accu. Wat heet: Mercedes heeft zelfs betere elektrische SUV’s! Denk aan de EQE EUV en de EQS SUV.

verbeterde elektrische G-Klasse

De elektrische G-Klasse die je binnenkort kan bestellen, is echter een voorproefje, zo weet Autocar te melden. Mercedes is bezig met een nieuw type accu voor de G-Klasse. Deze ‘siliconen-anode’-accu heet een veel grotere energiedichtheid dan de huidige accu’s hebben. Het moet ongeveer 20-40% gaan schelen. Dit betekent dat je met een gelijkwaardige accu 20-40% verder kunt komen, of dat je een kleinere accu kunt toepassen voor een gelijkwaardige actieradius.

644 km!

In beide gevallen heel erg goed nieuws. Meer range is altijd goed, maar een lichtere EV is voor ons in Nederland heel erg interessant, daar je binnenkort ook motorrijtuigenbelasting moet gaan betalen voor je elektrische vehikel. Dat gaat zoals jullie weten op gewicht: hoe zwaarder de auto, hoe hoger het bedrag.

verbeterde elektrische G-Klasse

Met de nieuwe accu voor de G-Klasse zal men vooralsnog inzetten op maximale range. Dat is geen vreemde strategie, want de gemiddelde G-Klasse-klant zal extra range prettig vinden en dat beetje extra belasting is geen probleem. De actieradius die genoemd wordt is maar liefst 644 km en dat is een enorme verbetering. Natuurlijk ga je deze claims nooit helemaal halen, maar een grotere range is altijd beter.

Ook interessant!

  • Mercedes vindt elektrische Mercedessen
    Mercedes vindt elektrische Mercedessen niet mooi
  • Elektrische Mercedes G-klasse is heel dichtbij
  • De elektrische Mercedes G-klasse is gearriveerd (+NL prijs)
    De elektrische Mercedes G-klasse is gearriveerd (+NL prijs)
  • Video: Wouter stelt nieuwe Mercedes E-klasse aan je voor

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

accu, Elektrisch, eq, g-klasse, Mercedes, W463

Vorig bericht: « De allerdikste M3 is nu nog wat dikker
Volgend bericht: BREEK: Flitsmeister niet meer gratis! »

Lees Interacties

Reacties

  1. wimof zegt

    1 mei 2024 om 21:08

    644km, ook niet van de eerste leugen gebarsten.

    Login om te reageren
  2. William zegt

    1 mei 2024 om 21:44

    Gewicht is wel een dingetje voor de elektrische G. 3085 kg, zonder opties. In test van Duitse autobladen meten ze geregeld 50 tot 150 kg meer dan wat de fabrikant heeft opgegeven.
    Aangezien de meeste mensen een standaard (max 3500 kg) rijbewijs hebben moeten ze dan hun grote honden gaan inruilen voor twee tekkels.

    Login om te reageren
    • mrbowser zegt

      1 mei 2024 om 23:10

      Hahahaha

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 mei 2024 om 06:25

      Er kwam toch een wetswijziging aan waarin die 3500 kilo iets van 4250 werd? Dus wacht nog maar even met die grote honden aan een boom te knopen…

      Login om te reageren
      • Robert zegt

        2 mei 2024 om 08:56

        Ja. dat was weer een typisch gevalletje: als Mozes niet naar de berg kan, moet de berg maar naar Mozes komen.

        Login om te reageren
  3. jeebee zegt

    1 mei 2024 om 23:18

    Best een overbodige auto

    Login om te reageren
    • marh zegt

      2 mei 2024 om 15:58

      Waarom?

      Login om te reageren
  4. papa zegt

    2 mei 2024 om 03:19

    die zal gaan afschrijven zeg…

    Login om te reageren
  5. flatsix010 zegt

    2 mei 2024 om 08:08

    Een G-klasse is al niet de meest rationele auto en straks zijn de twee best verkopende de G63 en de G’e’. Lekker een +/- 160kWh nu accu rondzeulen in een schoenendoos. Het tegenovergestelde van wat ze zouden moeten doen maar wel kunnen, zie de EQXX.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North