Rijtest: Range Rover Sport TDV8 HSE

Gepost op 21-05-2007 om 11:00 door - 61 Reacties »

Range Rover Sport TDV8 HSE
Als er één merk synoniem is voor terrein-rijden dan is het Land Rover wel. En hoewel de Defender het enige echte hardcore off-road model is, is die voor de comfort-minnende Homo Sapiens uit de 21e eeuw soms iets te veel (of te weinig) van het goede.

[ Eerst kijken dan lezen? Zie HIER het videoverslag van deze rijtest. ]

Met die wetenschap biedt Land Rover al sinds jaar en dag uitkomst met een uiterst overzichtelijk assortiment te weten de Discovery en de Range Rover. De Disco was van oorsprong het alternatief voor de welgestelde Engelse boer, de Range Rover was voor de rijke landeigenaar. Groot was mijn verbazing toen Land Rover met een mini me uitvoering van de Range Rover kwam op basis van de nieuwe Disco3. Ik vond dat om meerdere redenen geen goed idee, maar zoals gewoonlijk zat ik er weer helemaal naast: De Range Rover Sport is namelijk een succes. En hoewel ik de verkoopcijfers van Land Rover even niet paraat heb concludeer ik uit de waarnemingen op straat dat de cijfers van de Range Rover Sport een veelvoud zijn van die van de Disco3.

Range Rover Sport TDV8 HSE

En dat is me eigenlijk pas goed opgevallen nadat ik erop ben gaan letten. Dat komt omdat de optische verwarring ook wel groot is. Het leek er eerst op alsof er gewoon veel Range Rovers rondreden, omdat met name de voorkanten wel erg veel op elkaar lijken. Opzet geslaagd, want dat was volgens mij precies de bedoeling. Zelfs onze bloedeigen Autoblogger was ervan overtuigd dat de RR Sport een speciale uitvoering van de Range Rover was: “Je gaat een rij impressie met de Range Rover doen. Gaaf hè? En het is ook nog eens de ‘Sport’ uitvoering!“.

Range Rover Sport TDV8 HSE

Pas toen ik door een Land Rover medewerker er fijntjes op gewezen werd dat ik in de verkeerde auto dreigde te stappen realiseerde ik mij dat ik in een heel andere auto ging rijden dan waar ik op rekende. En nog een diesel ook.

Dat laatste is eigenlijk logisch. De 8-cilinder diesel is de nieuwste uitvoering van de RR Sport met een eigen ontwikkelde 3,6 liter 275 pk en 640 Nm sterke V8 met twee turbo’s met variabele geometrie. Een voor V8 begrippen compacte motorinhoud met toch wel nette prestaties, die op zich geen overbodige luxe zijn daar deze auto een souverein leeggewicht heeft van niet minder dan 2.645 Kg. Dat gewicht wordt mede veroorzaakt door de overdegelijke body-on-frame en monocoque constuctie geërfd van de Disco3. En een dieselblok dat uit speciaal graniet is opgetrokken, wat wel weer voor minder dieselgeklater zorgt.

Range Rover Sport TDV8 HSE

Dat geklater valt inderdaad reuze mee. Pas bij vol gas is enig dieselgeluid in het interieur te horen. En het uitlaatgeluid is ook helemaal niet slecht. Hoewel ik een persoonlijke voorkeur voor benzine over diesel heb, moet ik zeggen dat het wel heel lekker relaxed rijdt. Met een 0-100 tijd van boven de 9 s is het geen raceauto, maar omdat de maximale prestaties van de motor voor mijn gevoel om en nabij de 3.000 rpm ligt en het toerental, zeker met de automaat in de sportstand, meestal wel in die buurt ligt, lijkt de motor ruim voldoende gedimensioneerd. Dat ie op zo’n moment in werkelijkheid alles geeft wat erin zit maakt niet zo uit omdat het zo ontspannen gaat. En omdat het zo ontspannen gaat nodigt de V8 diesel misschien wel meer uit tot lekker doorrijden dan de vergelijkbare benzine SUV’s waar ik in heb gereden de laatste tijd.

Een andere troef van de diesel is het brandstofverbruik. Het was opvallend hoe lang het metertje op ‘vol’ bleef staan tijdens de rijtest, en dat ik slechts een halve tank moest bijtanken voor aflevering waar ik normaal minstens een hele tank oprij. Het moet gezegd, al betaal je meer wegenbelasting, je staat wel elke keer te lachen bij de pomp ondanks dat je het diesel omslagpunt niet haalt.

Range Rover Sport TDV8 HSE

Het rijden zelf is erg prettig. De TDV8 is standaard uitgerust met luchtvering met zogenaamde Active Roll Mitigation (ARM) ofwel aktieve kantelbegrenzing die ervoor zorgt dat overdadige schommelingen tegengegaan worden. Desondanks voelt het rijden deinerig aan wat eigenlijk wel goed past bij deze auto. Als snelwegcruiser is ie ideaal relaxed, maar op bochtige bergweggetjes kan ik me voorstellen dat de passagiers een beetje misselijk worden.

Range Rover Sport TDV8 HSEVan de weg af doet ie het ook goed, het is tenslotte een Land Rover. Om me daarvan te vergewissen heb ik ‘m eens goed door het mulle zand getrokken. Off-roaden geschiedt via het Gameboy principe: Kijk om je heen en kies het off-road programma via de draaiknop met het icoontje wat het meest op de omgeving lijkt. De vering gaat naar de hoogste stand en het specifieke terreinprogramma wordt geladen. Voor het echte werk hoef je enkel nog de de tussenbak in de lage versnelling te zetten. Misschien dat dit gedeelte voor 95% van de rijders overbodig is, maar zonder zou het geen echte Land Rover zijn. Een off-road cursusje is hoedanook geen slecht idee, een terrein-n00b kan namelijk de beste off-roader vastzetten. Mij is het deze keer echter niet gelukt.


Het interieur is niet echt flitsend. Met name de middenconsole doet wat gedateerd doch wel robust aan met al die grote knoppen. De voorstoelen lijken op comfortabele bureaustoelen. Ze zitten erg royaal en hebben zelfs verstelbare armleuningen. In het Engels is er een mooie term voor: Captain Chair. Het zit absoluut heel relaxed terwijl je over de weg, verkeersdrempels of stoepranden dendert. Hoewel de algehele afwerking van het interieur netjes en degelijk is heeft het niet het niveau van zijn grote broer.

Range Rover Sport TDV8 HSE

Met zijn Range Rover imitatie heeft de RR Sport een klassieke uitstraling. Ik vind ‘m er goed uitzien, en zolang ie niet naast een Range Rover staat is het verschil moeilijk te benoemen. De Sport is wat moderner vormgegeven, maar is wel duidelijk het kleine broertje.

Range Rover Sport TDV8 HSE
Range Rover Sport TDV8 HSE

De TDV8 kost in de basis € 98.900,- en de uitvoering waar wij mee reden had een dikke € 8.000,- aan opties. In de basis is het al een vrij complete auto, maar met de optielijst kun je nog behoorlijk huishouden in je spaarpot.

Ik vind het moeilijk om te kiezen tussen Disco3, Range Rover Sport of Range Rover. Die laatste is natuurlijk het meest chic, maar dat past niet zo bij me. De Disco3 is stoer maar misschien wat meer een ‘boodschappenauto‘ voor de ‘trophy wife‘. De Sport is dan misschien toch de juiste keuze. Dan wel voor € 10.000,- meer de Supercharged benzine V8 voor mij graag.

Fotografie

Het beeldmateriaal in dit artikel is wederom vakkundig geproduceerd door professioneel fotograaf Mathijs van der Vinne. Grotere versies staan in de Range Rover Sport TDV8 HSE rijtest gallery.

Video

Zoals reeds aangegeven heeft Ruben Baeten tussen al mijn ge-ouwehoer door weer een paar flitsende beelden weten te schieten, en te snijden: Filmpje!

61 reacties
Nationale Autokaart
NAK [ commentorial ]
22-04-2014 om 9:30
Wil je ook levenslang gratis APK en 10% korting op onderdelen en materialen? Check dan de Nationale AutoKaart.
Bedankt voor de interieurshot! ;)
Goede review weer!
Nu ook met interieurshots!

Alleen hoe heet het nummer wat je hoort?

En klein foutje in de tekst: “de Range Rover kwam op bais van de nieuwe Disco3″
-edit: gefixt, thanks!-
haha nico ik was ook zeer blij verrast door die shots ja
lekker terreinrijden met je ultraplatte wegbanden…

ik vindt hem prachtig, maar voor terreinrijden is ie in deze trim niet bedoeld. daar heb je echt een ander setje banden / velgen voor nodig.
@ Sacha

volgende keer met je handen uit je zakken haha ik hoorde de hele tijd de sleutels rinkelen in je zakken
Mooiste SUV (op zijn grote broer na dan) van het moment.
voor een diesel heeft hij wel een lekker geluidje, je hoort soms wel een zware grom.
Ik heb het concept “sport” nooit begrepen in de naam van deze mastedon. Sportief rijden doe (kun) je toch niet met die 2,7 ton… Doe mij dus maar de echte Range Rover, en wel met deze V8 diesel.
het ziet er wel heel raar uit van die platte bandjes in het zand beetje unheimisch
Top verslag, mooie beelden erbij!

Waar was dat onverharde terrein waar jullie doorheen gingen?
De ideale wagen. Stoer, luxe, veilig, power. En inderdaad veel zuiniger dan de meeste andere SUV’s. Ik vind het interieur ook prachtig, heel modern.

Toch heb ik voor de Disco3 gekozen, die biedt extra plaats voor 2 extra mensen of voor veel grote spullen. En hij rijdt identiek, het is immers dezelfde auto, alleen in een ander jasje. Zelfde interieur trouwens.

Alhoewel ik de Range Rover ook mooi vind, is die me net een tikje te groot. Vooral de achterkant steekt te ver uit.
Heb voorlopig alleen filmpje gezien. Top!

“(…) maar dat komt omdat ik een heel verwend jongetje ben..(…)” Haha!

Maarre midden SUV-segment? Behoren een X5, Touareg en XC90 dan ook in het midden SUV-segment? In het top SUV-segment moeten zich dan de Mercedes GL en Hummer H2 bevinden. Het kan, maar ik vind een Touareg of XC90 (en dus ook de RR Sport) eigenlijk ook al groot zat.
Voor een diesel klinkt deze wel goed zeg! Dit is een van de weinige auto’s waar ik een diesel motor zou verkiezen boven de benzine. Waarom? Nou de supercharged rijdt altijd een op 4 of nog erger. En dan nog is die suv nog niet echt snel! Dus waarom zou je
Avatar van RScosworth
RScosworth
21-05-2007 om 12:11
idd een heerlijk geluid voor een diesel!
Mooi artikel. Als ik voor de keus stond, nam ik toch de “gewone” Range Rover.
Ordinaire bak, die ‘Sport’, Land Rover onwaardig. Terwijl de Range Rover zo mooi is.
Audi A6 - 1995 - 258.586 km
21-05-2007 om 12:22
… en dan niks zeggen over het geluid! Zoals Skyline en S AMG al aangeven: heel fijn geluidje maakt die bak, om niet te zeggen: heerlijke grom. Is, naast de vibratie, altijd mijn bezwaar tegen diesels: het oerlelijke geluid. En nu brengt deze jongen een heerlijke sound voort, en wordt er niks over gezegd! Onbegrijpelijk! Moet ik twijfelen aan de hoeveelgheid bezine dan wel diesel in je bloed, Sacha?
Goede test!
Vooral ook dat offroad gedeelte erg leuk om te zien.
En ongeveer 1 op 10 is redelijk zuinig voor zo’n tank.
Werkelijk prachtige wagens, wat mij betreft.
De Disco3 voor de meer hardcore terreinrijder en de RR voor de zakelijke rijder, die net even iets anders wil laten zien dan die eeuwige en dodelijk saaie X5, of die patserige Q7 en over-de-top Cayenne. De RR Sport voor de iets jongere rijder.

Mooie, strak vormgegeven wagens, met top-terrein-kwaliteiten, én genoeg uitstraling voor op het asfalt. Alleen het onderhoud schijnt iets te duur te zijn.
Ik vond overigens de foto’s behoorlijk goed; maar om te zeggen dat ze véél beter zijn dan jullie eigen huisfotograaf… nee. Compliment voor de huisfotograaf, niet voor de prof. Duidelijk heel andere koek dan de foto’s in Autovisie, TopGear e.d.
Rijdende viekante huis.
Dit is volgens mij de mooist klinkende diesel die ik ooit gehoord heb, natuurlijk is het een V8 ;) Ben benieuwd hoe 420 CDI (als ik het goed heb) van mercedes klinkt.

@ de verwende jonge ;)
Diesel rijden is echt zo slecht nog niet hoor. Zoals onze goede vriend Bavo altijd zegt: “Diesels zijn zuiniger dan benzine auto’s”. Volgens mij blijft het hardnekkige stereotype beeld bij sommige mensen ook nog hangen, dat een diesel sloom is en rookt. Als men daar nog steeds vanuit gaat dan heb je toch echt een verkeerde blik op deze motoren.
Ik heb gelezen dat straatbanden juist goed zijn om in zand te rijden? AT en MT banden gaan juist graven in mul zand?
Zit er nu een roetfilter standaard op zo’n ding of niet? In Duitsland wordt de TD8 geleverd zonder en dat levert terecht nogal wat kritiek op van de Duitse autobladen, zeker gezien het prijskaartje.
@evo
denk meer dat met het midi-suv segment de middelgrote premium suv’s bedoelt worden, zoals de x3 en de xc60.
verder as usual: goed filmpje, beter dan b.v. petrolhead
De Disco een vrouwenauto ?
Daar snap ik niks van. Juist de luxepaardjes als de RR en de sport zijn dat juist:
Ik zie in Amstelveen niks anders dan blonde wijven in zwarte RR’s.

De echte mannenbak blijft natuurlijk de Defender.

Echt mooie wagen, wat een geluid inderdaad voor een diesel.
Goed artikel!
leuke wagen, maar voor die prijs neem ik me toch liever een mercedes ml63

ik wil niet zeggen dat ze lelijke auto’s hebben, maar als ik langs die auto garage rij zie ik niet veel verschil tussen de modellen
In wilrijk zie ik ook veel Range-Rovers rondrijden, en de meerderheid is in HSE uitvoering, soms met V8 diesel. Verder rijden er daar nog een paar Vogue-versies rond en zelfs een door Arden getuned model.
In een straal van pakweg 1 km kom ik daar nog tegen: Ferrari 550 Maranello, VW Phaeton, BMW 760 Li, BMW M3 Cabrio (E36), BMW M6 cabrio, Porsche Boxter S, BMW M5, VW Touareg V10 TDI, Land-Rover Discovery 3
… en niet te vergeten: BMW X5 4.8is
Nou autoblog… dit is dan toch een review die wat opbouwende kritiek kan gebruiken :) Dit filmpje zit wel akelig dicht tegen saai en lauw aan…

Het irritante aan dit filmpje is wat mij betreft vooral het ‘feitjes opnoemen’ van de auto. De kracht van écht leuke auto reviews(TopGear!) zit hem vooral in de passie waarmee het gemaakt is. Zelfs met het lulligste autotje proberen ze bij topgear (indirect) het nut van de wagen en de passie erachter op te graven. Daar zit ook heel veel eigen gevoel bij, hoe je over de auto denkt. De fout van veel nederlandse programma’s (en duitse en amerikaanse) is dat ze heel erg in gaan op ditjes en datjes over de prestaties en meest voor de hand liggende gebruiks doeleinden.

De specificaties, en prestaties die daarmee behaald worden zijn in de beschrijvende tekst érg welkom maar in de video is het leuker als sacha zijn ‘emoties’ voor die betreffende auto beschrijft. En daarbij ook probeert te zoeken gedurende het filmpje wat juist aan dié auto zo geweldig (of afschuwelijk) is.

Los van het ietwat suffe filmpje slaat dat zandhappen natuurlijk écht nergens op :P Wegbanden zijn juist beter op het zand dan modderbanden. Het is dus zeker geen nadeel om met straatbanden het zand in te duiken want je moet juist geen banden hebben die gaan ploegen en scheppen door het profiel. Daarbij had best wat stijler en heftiger terrein opgezocht kunnen worden en is het juist bij zo’n diesel belangrijk om heel rustig en laag in de toeren door het moeilijkste terrein te ploegen. Dan kom je de meest heftige situaties door.
Juist modder en klei is het zwaarst voor een terreinwagen om door te komen. Hoe meer de grond kleeft hoe groffer de band moet zijn. Op een kleverige ondergrond zijn straatbanden pas een nadeel omdat het profiel daar heel snel vol zit en vervolgens hou je ronde schijven modder aan je assen over.

Als jullie nu een mailtje sturen bij de volgende landrover ;) zoeken we ff een leuke motorcrossbaan(heerde :P ?) op en gaan we daar écht terreinrijden.

Gelukkig was echter niet alles slecht, de geluidsopnames zijn werkelijk prachtig! :D de tekst is ook goed geschreven wat mij betreft!
Echt een prachtwagen samen met de HUMMER! echt een van mijn lievelings auto’s op mijn lijst!
@ Alwood
Ik doe een schot voor de boeg waarom men volgens jou blijft hangen in de feitjes, en de ditjes en datjes.

Kijk, Topgear is goed in echt onafhankelijke journalistiek. Onafhankelijk betekent dat je durft te zeggen wat je vind, wat je denkt, als je het maar onderbouwt. En dat je niet bang bent de volgende keer geen Mercedes meer mee te krijgen, of dat Toyota zegt: ‘bekijk het maar met je objectieve geneuzel’. Eerlijk gezegd denk ik dat het typisch NL is, om veel te bescheten te zijn met het geven van je eigen mening.

De broertjes Coronel heb ik eens gezien (ja, 1x :) ) met een repo over een of andere Zang Jong (jeweetwel, die lelijke), en ze zeiden dat ze het design mooi vonden (waarbij de één met z’n handen het belachelijke lijnenspel toucheerde, alsof ie een mooie vrouw betastte; kan niet echt geweest zijn :) )
@SugarFree
lol… klopt zeker! en TopGear heeft ook het voordeel dat ze héél erg groot zijn…

Toch is er ook in het zeurderige nederland leuke autojournalistiek te bedrijven. Met passie vertellen betekent niet dat je tot op het bot MOET afkraken… Je kan ook bij voorbeeld een uitvoerige beschrijving geven van dé persoon die van een bepaalde auto moet houden. Als je dan vanuid die persoon over de auto gaat nadenken is de auto helemaal geweldig. Kan je alleen zelf op het eind nog een kanttekening zetten dat jij zo écht niet denkt :P

Het gaat er om hoe je de film ‘verkoopt’. Dan moet je een mooie balans zoeken waarbij je een leuk verhaal over de (brakke)auto verteld. Je hoeft de auto niet de hemel in te prijzen, als het verhaal maar mooi is. 9 van de 10 keer zal de importeur ook voor het mooie verhaal vallen.

Immers kan je ook niet zeggen dat een polo 1000pk heeft, toch probeer je de 80pk die het ding wel heeft interessant te maken. Een ssangyoung kan je moeilijk beweren dat die mooi is ;) toch heeft het ook voordelen, zo’n lelijke auto valt een deuk niet snel in op :P ;)
Een motorblok opgetrokken uit speciaal graniet ? zou bijna zeggen; is de krukas dan van hout ? Heb het gevoel dat ik het mis of moet het grafiet zijn ?
Ik dacht toen ik de auto bij de afrit naar het water stond ‘ze gaan proberen hoever ie komt’ ;)

Nja, verder wel een mooie kar, alleen wel stevig aan de prijs als je bedenkt dat je voor dat geld ook een BMW 6 serie kunt kopen..
@ Alwood
Eensch!

Het gaat om de passie die je er in kan leggen, en inderdaad is het niet noodzakelijk om een auto tot op het bot af te branden. Het leuke bij Clarkson is wel, dat als ie een auto op een bepaald punt afbrandt, hij óók een andere, positieve kant zal belichten. Hij zoekt het echter meer in uitersten: afbranden en de hemel in prijzen. En dat maakt het toch een stukje smeuïger voor de kijker/luisteraar/lezer. Geldt voor columns ook. Eeuwig genuanceer is leuk, maar ja, zo saaaaai.

Daarom moet er af en toe gewoon iemand zeggen dat Ferrari zuigt. Reacties verzekerd :)
Helemaal eens met Alwoord, wat een saaie film, alleen maar oplezen wat ik al weet en al ge ehh tussendoor is ook irritant. Sorry, maar petrolhead heeft ook een Range Rover Sport gedaan en die deden het een stuk leuker: http://www.petrolhead.nl/2007/04/video_range_rover_sport.php
Heb in zowel de gewone RR Vogue als in de RR Sport HSE F.E. gereden, beiden met TDV8. Ik moet toch echt zeggen dat ik de gewone RR een stuk mooier vind, zowel interieur als exterieur. Maar dat de Sport naar mijn idee een stuk eenvoudiger rijdt, mede door zijn kleinere afmetingen.
Het geluid van de beide auto’s is echt top!! Evenals de Harman/Kardon Stereo!!
Als je er een wilt aanschaffen is het waarschijnlijk niet het geld wat een rol speelt, maar vooral je persoonlijke smaak. En als het om smaak gaat verkies ik toch de gewone Range, in Stornoway Grey graag!
@ Alwood

I agree het gaaqt erom op een originele manier een auto te bashen of te promoten en dat mag best met veel emotionele en subjectieve argumenten gebeuren wat mij betreft
Hele mooie foto’s hoor!
En een leuke video!
Leuk dat je een V8 erin hebt liggen. Jammer dat je er echter zo weinig aan hebt. 2600 kg leeggewicht, das toch zonde. De lompheid ten top. 1000 kg eraf en die V8 presteert al veel beter.
kvond het wel leuk :p
ook leuk dat je het interieur te zien krijgt, is voor mij minstens even belangrijk als het exterieur
wat een ballenbak. Ballen als in mensen met kraagjes én teveel geld.
ohja @ timmie

mag ik je aanraken?!?
@Alwoord: Ik ben het vreselijk met je eens! Van Autoweek mag je verwachten dat ze niet verder gaan dan: diesel is betere keus, deinerig weggedrag maar niet verkeerd, aardig dashboard, etc. Van Autoblog zou ik juist heel graag ook de emotie bij deze auto horen! “Ik zou ‘m niet kopen, ik zou doorsparen voor de Range Rover…” Nu gaat het komen, dacht ik! Het gevoel van Sacha over deze auto! Maar dat bleef uit. Voelt het alsof je toch de ‘goedkope versie’ rijdt, kan je met dat gevoel leven, is het een ‘net-niet’ auto? Dat is interessant! Weggedrag, diesel, interieurafwerking; die is goed genoeg als je al voor deze auto gevallen bent: emotie. (Lees dit als opbouwende kritiek, voor een nóg betere review volgende keer! ;))

Wel wederom weer erg mooie beelden (zowel video als foto)!

Door een hoop mensen ook al gezegd: dat geluid! Heeft Ruben niet stiekem het geluid ook een beetje bijgewerkt? ;) Het klinkt echt goed!

Ik vind het een topauto, die Range Rover Sport. Het is dan wel het kleinere broertje van de ‘echte’ Range Rover, maar dat kleine broertje is wel stoerder, sportiever en leuker. Een Range Rover is voor de verstandige rijke oude landheer; de Sport voor de jongere dynamische man of vrouw met geld.
Schitterende bak dit.Zeker mooier dan de range rover.Dit vind ik naast de ml de mooiste suv.Alleen jammer dat je het reservewiel en de uitlaat zo ziet als je erachter rijdt
@Alwood, SugarFree & Mr R: dank voor de reactie en suggesties. Ben het over het algemeen wel met jullie eens maar hopelijk vergeet je daarbij onze andere rijtesten, artikelen en filmpjes niet. Ik denk namelijk niet dat autoblog zich hoef te bewijzen vwb het afzeiken en/of kritisch zijn over merken/auto’s;)
ik heb deze wagen bijna gekocht, maar er is 1 heel groot nadeel aan range rover, je staat om de havenklap bij de dealer voor problemen. Ben daarom toch maar voor de ML420CDI gegaan. Zuipt minder is veel sneller en mercedes is toch wel iets betrouwbaarder. Maar hijs is zeer zeker veel minder stoer dan deze range rover.
Dè mooiste SUV die je op dit moment kan krijgen.

Ik zou hem alleen om verschillende redenen niet aanschaffen.
Cool allemaal medestanders! :D :P

en autoblogger, tuurlijk vergeet ik die niet! ;) en het blijft dat ik geen andere plek weet waar je zo mooi beeld én geluid kan ervaren…
Maar je moet vooruit denken! :P autoblog verovert de wereld!
Super!
@Autoblogger: Nee, Autoblog heeft al zeker bewezen niet de te brave auto-journalistiek te hanteren! Zie mijn reactie dan ook als een stimulans om daar vooral mee door te gaan en zelfs nog scherper neer te zetten ;)
Dit vind ik de knapste SUV van het moment! Moest ik er eentje krijgen (zelf komen? ik denk het niet), dan kies ik de Range Rover Sport.
Vooral z’n achterkant is stoer, met dat reservewiel goed zichtbaar onderaan, tussen de brede banden. Ik hou wel van de sfeer van het interieur. Ik heb wel iets met brede, zware middenconsoles.

Net als sommigen al opgemerkt hebben, vind ik deze review toch maar magertjes. Kort en wat oppervlakkig. Hetzelfde kan ik niet zeggen over het filmpje. Tof dat de auto besproken wordt tijdens het filmpje, anders kan je ons evengoed een slideshow geven hé.

Enorm aangenaam verrast ben ik van het uitlaatgeluid. Kan dat van een diesel komen? Ik zou het nooit zelf geraden hebben. Eerder Cayenne S-sound!
Heerlijke bak, gelukkig nu met V8 diesel ipv V6 diesel. Wel errug zwaar. Volgens mij is de “echte” RR wat minder lijvig.
@ Mr. R, Alwood en Autoblogger
Precies, alleen wat opbouwende kritiek.
En die andere testen vergeten we niet!
Geinig, het eerste stukje van de test speelt zich af bij Acquoy, daar ben ik met hemelvaart nog op vakantie geweest, de camping lag op nog geen 600 m van dat wrak in de berm af.

Overigens één van de mooiste SUV’s in mijn ogen.
leuke auto maar een tenenkrommend filmpje…
Wat een super bak !!!! Ook top foto’s trouwens !!!
heb nu een RR vogue (V8) maar ga toch over op RR sport. Is stoerder en sportiever.
Beeeeeeeeeeeestig zalige bak die TDV8 : Beter dan een staande orgasme !!!!
Knappe wagen! Welk nummer hebben jullie overigs gebruikt om jullie videoreview te belichten?
Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, aanmelden kan HIER!