Rijtest: Range Rover Sport TDV8 HSE

Auteur: , 61 Reacties

Als er één merk synoniem is voor terrein-rijden dan is het Land Rover wel. En hoewel de Defender het enige echte hardcore off-road model is, is die voor de comfort-minnende Homo Sapiens uit de 21e eeuw soms iets te veel (of te weinig) van het goede.

[ Eerst kijken dan lezen? Zie HIER het videoverslag van deze rijtest. ]

Met die wetenschap biedt Land Rover al sinds jaar en dag uitkomst met een uiterst overzichtelijk assortiment te weten de Discovery en de Range Rover. De Disco was van oorsprong het alternatief voor de welgestelde Engelse boer, de Range Rover was voor de rijke landeigenaar. Groot was mijn verbazing toen Land Rover met een mini me uitvoering van de Range Rover kwam op basis van de nieuwe Disco3. Ik vond dat om meerdere redenen geen goed idee, maar zoals gewoonlijk zat ik er weer helemaal naast: De Range Rover Sport is namelijk een succes. En hoewel ik de verkoopcijfers van Land Rover even niet paraat heb concludeer ik uit de waarnemingen op straat dat de cijfers van de Range Rover Sport een veelvoud zijn van die van de Disco3.

Range Rover Sport TDV8 HSE

En dat is me eigenlijk pas goed opgevallen nadat ik erop ben gaan letten. Dat komt omdat de optische verwarring ook wel groot is. Het leek er eerst op alsof er gewoon veel Range Rovers rondreden, omdat met name de voorkanten wel erg veel op elkaar lijken. Opzet geslaagd, want dat was volgens mij precies de bedoeling. Zelfs onze bloedeigen Autoblogger was ervan overtuigd dat de RR Sport een speciale uitvoering van de Range Rover was: “Je gaat een rij impressie met de Range Rover doen. Gaaf hè? En het is ook nog eens de ‘Sport’ uitvoering!“.

Range Rover Sport TDV8 HSE

Pas toen ik door een Land Rover medewerker er fijntjes op gewezen werd dat ik in de verkeerde auto dreigde te stappen realiseerde ik mij dat ik in een heel andere auto ging rijden dan waar ik op rekende. En nog een diesel ook.

Dat laatste is eigenlijk logisch. De 8-cilinder diesel is de nieuwste uitvoering van de RR Sport met een eigen ontwikkelde 3,6 liter 275 pk en 640 Nm sterke V8 met twee turbo’s met variabele geometrie. Een voor V8 begrippen compacte motorinhoud met toch wel nette prestaties, die op zich geen overbodige luxe zijn daar deze auto een souverein leeggewicht heeft van niet minder dan 2.645 Kg. Dat gewicht wordt mede veroorzaakt door de overdegelijke body-on-frame en monocoque constuctie geërfd van de Disco3. En een dieselblok dat uit speciaal graniet is opgetrokken, wat wel weer voor minder dieselgeklater zorgt.

Range Rover Sport TDV8 HSE

Dat geklater valt inderdaad reuze mee. Pas bij vol gas is enig dieselgeluid in het interieur te horen. En het uitlaatgeluid is ook helemaal niet slecht. Hoewel ik een persoonlijke voorkeur voor benzine over diesel heb, moet ik zeggen dat het wel heel lekker relaxed rijdt. Met een 0-100 tijd van boven de 9 s is het geen raceauto, maar omdat de maximale prestaties van de motor voor mijn gevoel om en nabij de 3.000 rpm ligt en het toerental, zeker met de automaat in de sportstand, meestal wel in die buurt ligt, lijkt de motor ruim voldoende gedimensioneerd. Dat ie op zo’n moment in werkelijkheid alles geeft wat erin zit maakt niet zo uit omdat het zo ontspannen gaat. En omdat het zo ontspannen gaat nodigt de V8 diesel misschien wel meer uit tot lekker doorrijden dan de vergelijkbare benzine SUV’s waar ik in heb gereden de laatste tijd.

Een andere troef van de diesel is het brandstofverbruik. Het was opvallend hoe lang het metertje op ‘vol’ bleef staan tijdens de rijtest, en dat ik slechts een halve tank moest bijtanken voor aflevering waar ik normaal minstens een hele tank oprij. Het moet gezegd, al betaal je meer wegenbelasting, je staat wel elke keer te lachen bij de pomp ondanks dat je het diesel omslagpunt niet haalt.

Range Rover Sport TDV8 HSE

Het rijden zelf is erg prettig. De TDV8 is standaard uitgerust met luchtvering met zogenaamde Active Roll Mitigation (ARM) ofwel aktieve kantelbegrenzing die ervoor zorgt dat overdadige schommelingen tegengegaan worden. Desondanks voelt het rijden deinerig aan wat eigenlijk wel goed past bij deze auto. Als snelwegcruiser is ie ideaal relaxed, maar op bochtige bergweggetjes kan ik me voorstellen dat de passagiers een beetje misselijk worden.

Range Rover Sport TDV8 HSEVan de weg af doet ie het ook goed, het is tenslotte een Land Rover. Om me daarvan te vergewissen heb ik ‘m eens goed door het mulle zand getrokken. Off-roaden geschiedt via het Gameboy principe: Kijk om je heen en kies het off-road programma via de draaiknop met het icoontje wat het meest op de omgeving lijkt. De vering gaat naar de hoogste stand en het specifieke terreinprogramma wordt geladen. Voor het echte werk hoef je enkel nog de de tussenbak in de lage versnelling te zetten. Misschien dat dit gedeelte voor 95% van de rijders overbodig is, maar zonder zou het geen echte Land Rover zijn. Een off-road cursusje is hoedanook geen slecht idee, een terrein-n00b kan namelijk de beste off-roader vastzetten. Mij is het deze keer echter niet gelukt.

Het interieur is niet echt flitsend. Met name de middenconsole doet wat gedateerd doch wel robust aan met al die grote knoppen. De voorstoelen lijken op comfortabele bureaustoelen. Ze zitten erg royaal en hebben zelfs verstelbare armleuningen. In het Engels is er een mooie term voor: Captain Chair. Het zit absoluut heel relaxed terwijl je over de weg, verkeersdrempels of stoepranden dendert. Hoewel de algehele afwerking van het interieur netjes en degelijk is heeft het niet het niveau van zijn grote broer.

Range Rover Sport TDV8 HSE

Met zijn Range Rover imitatie heeft de RR Sport een klassieke uitstraling. Ik vind ‘m er goed uitzien, en zolang ie niet naast een Range Rover staat is het verschil moeilijk te benoemen. De Sport is wat moderner vormgegeven, maar is wel duidelijk het kleine broertje.

Range Rover Sport TDV8 HSE
Range Rover Sport TDV8 HSE

De TDV8 kost in de basis € 98.900,- en de uitvoering waar wij mee reden had een dikke € 8.000,- aan opties. In de basis is het al een vrij complete auto, maar met de optielijst kun je nog behoorlijk huishouden in je spaarpot.

Ik vind het moeilijk om te kiezen tussen Disco3, Range Rover Sport of Range Rover. Die laatste is natuurlijk het meest chic, maar dat past niet zo bij me. De Disco3 is stoer maar misschien wat meer een ‘boodschappenauto‘ voor de ‘trophy wife‘. De Sport is dan misschien toch de juiste keuze. Dan wel voor € 10.000,- meer de Supercharged benzine V8 voor mij graag.

Fotografie

Het beeldmateriaal in dit artikel is wederom vakkundig geproduceerd door professioneel fotograaf Mathijs van der Vinne. Grotere versies staan in de Range Rover Sport TDV8 HSE rijtest gallery.

Video

Zoals reeds aangegeven heeft Ruben Baeten tussen al mijn ge-ouwehoer door weer een paar flitsende beelden weten te schieten, en te snijden: Filmpje!