De plannen van Indiase autobouwer Tata voor een ultra budget auto zijn inmiddels al tweeënhalf jaar oud. Ondertussen heeft de concurrentie niet stil gezeten, want bijna ieder zichzelf respecterend volumemerk duikt in het gat van de budget modellen voor de ontwikkelende economieën als India. Terwijl Volkswagen en Toyota op de IAA respectievelijk de Up! en de iQ presenteerden, blijft het stil als het gaat om de minicar van Tata.
In het Indiase magazine Overdrive is echter een impressie opgedoken van Tata’s antwoord. Het gaat hier om een vierdeurs auto met de motor achterin. Dit zal een 2-cilinder 660cc benzine, of een duurdere 700 cc common-rail diesel zijn. Bosch is verantwoordelijk voor het injectiesysteem. De engineers mikken op een verbruik van 3,3 liter op 100 km. Op het prijskaartje zal een bedrag onder de 3.000 dollar (2150 euro) zijn genoteerd. De eerste target is op een half miljoen exemplaren vastgesteld, maar dit moet binnen drie jaar na introductie zijn verdubbeld. Het is niet waarschijnlijk dat de auto ook buiten India zal worden verkocht (via motorauthority).
AlexZjuH zegt
“Terwijl Volkswagen en Toyota op de IAA respectievelijk de iQ en Up! presenteerden”
Hoort dat dan niet de UP! en de IQ te zijn…?
/mierenneukermodus
hmm toch leuk idee, veiligheidseisen? Geen India NCAP?
Dennis zegt
@AlexZjuH: You are so right, thanks! En nu weer terug naar je miertjes… ;)
Jan C. zegt
Het blijft een impressie he. De wielen zullen op het prototype er vast anders uit zien bijvoorbeeld.
AlexZjuH zegt
@ Dennis, tsja je moet wat te doen hebben op je werk he;)
ben al paar dagen fulltime aan het epibreren ;) google maar voor de betekenis.
Maargoed, hoe zit het met veiligheidseisen in dat gedeelte van de wereld? Of zijn die er gewoonweg niet?
Koen zegt
@ AlexZjuH
Epibreren
Van Wikipedia
Ga naar: navigatie, zoeken
Epibreren is een bedacht Nederlands werkwoord dat rond 1950 bekend werd door Simon Carmiggelt. De betekenis is het verrichten van niet nader gespecificeerd werk dat heel voornaam lijkt, maar desondanks helemaal niets voorstelt. Degene die het woord gebruikt zegt bijvoorbeeld op een vergadering dat hij e.e.a. gaat epibreren en vertrouwt erop dat mensen dat voor zoete koek slikken. Mocht men onverwacht toch vragen wat het betekent, dan kan men, volgens Jan Kuitenbrouwer in zijn boek Turbotaal, altijd nog zeggen dat iemand hem dat na de vergadering maar moet uitleggen. Mogelijk is het woord ooit bedacht door een ambtenaar, of was Carmiggelt zelf die het woord verzon om even weg te kunnen lopen van saai werk. Anderen zeggen dat Godfried Bomans er de bedenker van is.
Epibreren is tevens de naam van een fictief Waddeneiland, waar De Dichters uit Epibreren hun naam aan ontleend hebben. Zeer waarschijnlijk heeft dit gezelschap de naam weer van Carmiggelt, zij verwijzen op de website, die “Het eiland Epibreren” beschrijft, naar een “wild weekend” dat Carmiggelt en Renate Rubinstein daar in 1953 zouden hebben doorgebracht en om dit te verdoezelen, zou hij het werkwoord epibreren ingevoerd hebben.
Bron: Wikipedia en niet google:p
Keller zegt
Hij lijkt klein, maar dat is die zeker niet er kunnen wel zeker 25 indiers in. Dus waard voor je geld.
Alex zegt
naar = jaar :)
westy B zegt
Toch nog even de crashtest afwachten, zo te zien zit je met je voeten tot tegen de koplampen dus zullen die crashtestdummies er ook wel als een curryschotel uitgelepeld kunnen worden.
Marcello zegt
wow wat een vette kar man! beetje pimpen en je bent helemaal de man!
…
onder de bejaarden…
Gideon zegt
Deze ontbreekt er nog:
2SLOW4ME zegt
hartstikkedood!!! als je met 30 een frontale botsing krijgt ;-)
Chrizzzie zegt
Er wonen 1,1 miliard mensen in India dus er zal vast wel een markt zijn voor deze auto. Misschien is dit wel Tata´s alternatief om de overbevoling te bestrijden.
Pomoek zegt
Jammer dat ie niet naar Europa komt (echt!). Waarom niet? € 3000,- is toch geen geld?
jan de marketingman zegt
Ik vind dat ding aantrekkelijker voor 3k dan die brommobielen waar je al snel 11k voor neer moet leggen.
Turbopaultje zegt
Tjongejonge, wat een intelligente, fijne opmerkingen weer……..
In India gelden totaal andere regels en eisen aan auto´s. En die zijn een stuk lager dan wij hier in Europa hanteren, omdat de doorsnee Indier ook niet meer geld ter berschikking heeft. Echter dat is de status nu, maar wat is die bijv. over 10, 15 jaar…………. ?
Heer zegt
leuke autotje, lijkt een beetje op een kleine olifant
smaakversterker zegt
aan zulke goedkope prijzen koop ik mij bij elke groot onderhoud een nieuwe wagen :-)
Floryn zegt
als je een botsing krijgt wordt je automatisch in je pperd gen*kt hihi
rgseidl zegt
Het is mogelijk een zo kleine auto redelijk veilig te maken in een frontale botsing, cp. smart fortwo. Het zou me echer zeer verbazen als Tata de Tridion-cel technologie van smart in licensie heeft genomen – dat zou de kosten meteen flink laten stijgen.
China heeft net een overeenkomst mbt crashveiligheidsnormen met de Amerikaanse NHTSA ondertekend. Voor zover ik weet heeft India een dergelijke stap nog niet genomen, met welke organisatie dan ook.
Maar ja, als je ooit in India op de weg bent geweest zal je al weten welke instelling de mensen daar hebben tot hun eigen veiligheid in het verkeer. Lang leve de reincarnatie!
Fredje zegt
redlijk late post, ma is dit niet gewoon een nog meer blokvormige Mitsubishi Colt?
check de neus