Tweede generatie Audi R8 wordt véél lichter

Auteur: , 34 Reacties

Michael Dick (opperhoofd ontwikkeling) van Audi heeft een tipje van de sluier opgelicht met betrekking tot de tweede generatie R8 die in 2014 op de markt gaat komen. Het belangrijkste nieuws? Audi gaat hybride techniek toepassen, maar niet zoals je wellicht denkt.

Audi zal NIET kiezen voor een hybride aandrijflijn (veel te zwaar volgens Dick), maar ze zullen wel kiezen voor een hybride monocoque. De monocoque van de huidige R8 is volledig van aluminium, maar de nieuwe R8 krijgt een monocoque die gemaakt is van aluminium en carbonfiber (zie foto). De middentunnel, B-pilaar en het tussenschot bij de motor zijn van carbonfiber. Ook zal de diffuser en vloer van carbonfiber gemaakt worden.

Dit zorgt er voor dat de nieuwe monocoque minder dan 200 kilo zal wegen. De huidige monocoque weegt 222 kilo. Als Audi voor het nieuwe model alleen aluminium zou gebruiken dan zou de monocoque zelfs 231 kilo gewogen hebben. Audi streeft er naar om de tweede generatie R8 maar liefst 100 kilo lichter te maken dan de huidige versie. Ook zal de nieuwe monocoque volgens Audi enorm stijf worden. Namelijk maar liefst 30% stijver dan de huidige en 40,000 Nm per graad.

En wat voor motoren zullen er dan gebruikt worden? Michael Dick heeft het er over dat er gewoon weer een dikke V10 achterin komt te liggen en dat er nog wordt gedacht over een V8 (die uit de S6 tm S8?). Het ligt overigens zéér voor de hand dat deze monocoque (of iig een deel ervan) en de motoren (zeker die V10) ook gebruikt zullen gaan worden door Lamborghini voor de opvolger van de Gallardo (die komt in 2013)

Voordat we kunnen kennismaken met de tweede generatie R8 zal de huidige R8 eerst nog een facelift krijgen (begin volgend jaar) en komt volgend jaar ook nog de elektrische R8 e-tron op de markt. (via: automobilwoche.de)