• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Tweede generatie Audi R8 wordt véél lichter

Auteur: robbie, gepost 17 oktober 2011 om 22:15 – 34 Reacties

Audi R8 aluminium carbonfiber


Michael Dick (opperhoofd ontwikkeling) van Audi heeft een tipje van de sluier opgelicht met betrekking tot de tweede generatie R8 die in 2014 op de markt gaat komen. Het belangrijkste nieuws? Audi gaat hybride techniek toepassen, maar niet zoals je wellicht denkt.

Audi zal NIET kiezen voor een hybride aandrijflijn (veel te zwaar volgens Dick), maar ze zullen wel kiezen voor een hybride monocoque. De monocoque van de huidige R8 is volledig van aluminium, maar de nieuwe R8 krijgt een monocoque die gemaakt is van aluminium en carbonfiber (zie foto). De middentunnel, B-pilaar en het tussenschot bij de motor zijn van carbonfiber. Ook zal de diffuser en vloer van carbonfiber gemaakt worden.

Dit zorgt er voor dat de nieuwe monocoque minder dan 200 kilo zal wegen. De huidige monocoque weegt 222 kilo. Als Audi voor het nieuwe model alleen aluminium zou gebruiken dan zou de monocoque zelfs 231 kilo gewogen hebben. Audi streeft er naar om de tweede generatie R8 maar liefst 100 kilo lichter te maken dan de huidige versie. Ook zal de nieuwe monocoque volgens Audi enorm stijf worden. Namelijk maar liefst 30% stijver dan de huidige en 40,000 Nm per graad.

En wat voor motoren zullen er dan gebruikt worden? Michael Dick heeft het er over dat er gewoon weer een dikke V10 achterin komt te liggen en dat er nog wordt gedacht over een V8 (die uit de S6 tm S8?). Het ligt overigens zéér voor de hand dat deze monocoque (of iig een deel ervan) en de motoren (zeker die V10) ook gebruikt zullen gaan worden door Lamborghini voor de opvolger van de Gallardo (die komt in 2013)

Voordat we kunnen kennismaken met de tweede generatie R8 zal de huidige R8 eerst nog een facelift krijgen (begin volgend jaar) en komt volgend jaar ook nog de elektrische R8 e-tron op de markt. (via: automobilwoche.de)

Ook interessant!

  • Verduisterde Audi R8 opgespoord in Nederland
  • Meer Audi Sport dealers
    Meer Audi Sport dealers voor Nederland
  • Meer puristisch vermogen voor de R8 RWD
  • Gespot - Audi R8 kan Ferrari-rood goed hebben

Nieuwste artikelen

  • Hoeveel zakelijke youngtimers zijn er eigenlijk?
  • Duurste Nissan van Marktplaats kan er maar eentje zijn
  • WTF: Invalidenplek rondom auto geverfd, parkeerder krijgt toch boete
  • Autoblog-lezer bezoekt prachtige verzameling
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, michael-dick, R8

Vorig bericht: « Honda Civic wil graag een Bugatti Veyron zijn
Volgend bericht: Stel je eigen BMW 3 Serie samen met de configurator »

Lees Interacties

Reacties

  1. arro zegt

    17 oktober 2011 om 22:23

    Als er een v10 in komt lijkt het me wat

    Login om te reageren
    • C220AMG zegt

      17 oktober 2011 om 22:27

      @arro: Als het geluid dan maar verbeterd wordt t.o.v. nu! De V8 klinkt namelijk zoveel beter op dit moment!

      Login om te reageren
      • sjouveur zegt

        17 oktober 2011 om 22:37

        @C220AMG: Vind jij de V8 beter dan de V10 klinken? Ben ik het niet mee eens, maar dat is slechts mijn mening! Ik vind de V10 een heerlijke hoge snerp hebben.

        Login om te reageren
      • Vanquish zegt

        17 oktober 2011 om 22:38

        @C220AMG: Ik geloof niet dat ik het daar mee eens ben…

        Login om te reageren
      • ascari15 zegt

        17 oktober 2011 om 23:30

        @C220AMG: Vind de V10 beter klinken, maar hij mag natuurlijk veel hoger en luider klinken.

        Login om te reageren
  2. zakar36 zegt

    17 oktober 2011 om 22:26

    Hebbe Hebbbe Heeeeeeeeeeeeebeeeeeeeeeeeee!!! Goed nieuws iniedergeval :D

    Login om te reageren
  3. vale46 zegt

    17 oktober 2011 om 22:35

    Hun chassis is nog geen 30% carbonfiber, zo revolutionair is me dat toch niet.
    De Aventador is net andersom, 75%carbon en een paar aluminium becestigingspunten.
    Ik had meer carbon verwacht.
    Prijsdrukking wrss.
    Leve de V10 :)

    Login om te reageren
    • Hupke zegt

      18 oktober 2011 om 01:51

      @vale46:

      Dit is wel geen supercar maar een golfje voor de middenklasse.
      Iets revolutionairder dan, maar idd technisch niet zo bijzonder.

      Login om te reageren
  4. norge zegt

    17 oktober 2011 om 22:43

    Revolutie bij Audi!
    Tot nu toe werden ze alleen maar zwaarder.
    Moet het eerst nog zien ;)

    Login om te reageren
  5. bigcar zegt

    17 oktober 2011 om 22:48

    “Tweede generatie Audi R8 wordt véél lichter”

    en veel duurder..???

    ——–
    wat mij betreft mogen ze kers-systeem in die wagen toepassen, zal veel beter zijn.

    Login om te reageren
    • norge zegt

      17 oktober 2011 om 22:51

      @bigcar: je portemonnee wordt lichter.

      Login om te reageren
      • bigcar zegt

        17 oktober 2011 om 22:59

        @norge: +1, :lol: dat sowieso

        Login om te reageren
      • sportquattro zegt

        18 oktober 2011 om 12:07

        @norge: aan alles word gedacht;) schijnt dat ze ook een dieet programma voor de klant opnemen in de optie lijst.

        Login om te reageren
  6. dennisr zegt

    17 oktober 2011 om 22:52

    oeh dat levert vast een paar mooie filmpjes op in de toekomst :mrgreen: lekker lichte/snelle R8 :D concurrent van lotus ? of dat nog niet ? :lol:

    Login om te reageren
    • norge zegt

      17 oktober 2011 om 22:57

      @dennisr: Van deze?

      Login om te reageren
      • dennisr zegt

        17 oktober 2011 om 23:05

        @norge: ja ? :P ik weet alle cijfers niet.. zou kunnen ? :P

        Login om te reageren
        • norge zegt

          17 oktober 2011 om 23:21

          @dennisr: Gewoon 350 pk ,maar meer heb je niet nodig in zo’n bakkie.

          Login om te reageren
  7. love4sportcars zegt

    17 oktober 2011 om 22:55

    Joepie! Ik vreesde al dat ie geen v10 meer zou krijgen! Nu hoop ik dat ze eigenlijk ook terug een v10 in de rs6 en rs7 gaan leggen

    Login om te reageren
  8. Kvgorp zegt

    17 oktober 2011 om 23:11

    Als ze die stomme bakkebaarden nu van dat ding af halen is hij gelijk 60 kilo lichter.

    Login om te reageren
  9. MAB zegt

    17 oktober 2011 om 23:37

    ik ben zo bang dat de tweede generatie r8 lelijker wordt..

    Login om te reageren
    • SimonMc zegt

      17 oktober 2011 om 23:46

      @MAB: Nee man, dat kan niet.

      Login om te reageren
      • MAB zegt

        20 oktober 2011 om 11:33

        @SimonMc: haha ik hoop dat je gelijk hebt, maar denk dat de 2e generatie hoekiger wordt en denk niet dat het iets wordt naja we zullen zien met de tijd..

        Login om te reageren
  10. matthisl zegt

    17 oktober 2011 om 23:50

    “Dit zorgt er voor dat de nieuwe monocoque minder dan 200 kilo zal wegen. De huidige monocoque weegt 222 kilo.”

    Volgens mij moet 200, 20 zijn. : )

    Login om te reageren
    • matthisl zegt

      17 oktober 2011 om 23:51

      @matthisl: Laat maar.

      Login om te reageren
  11. speedlimit zegt

    18 oktober 2011 om 00:07

    Mogen ze meteen ook werken aan de hoge vlamvatbaarheid van de R8…huidig model staat erom bekend ;)

    Login om te reageren
  12. jordyvn zegt

    18 oktober 2011 om 09:01

    Ik vind 200kg voor een monocoque nogal vadsig, de aventedor en mp4-12C zitten beide onder of rond de 100kg.

    Login om te reageren
    • Onehp zegt

      18 oktober 2011 om 09:24

      @jordyvn: Bij de Aventador komt daar wel nog het voorste en achterste subframe bij. Op de foto zie je dat bij de R8 mkII het inclusief de hele voorste structuur is, en ik zie ook iets uitsteken daar achter dus wie weet welke dikke balken daar achteraan zitten. Indien zo is het wel degelijk redelijk licht.

      Login om te reageren
      • Onehp zegt

        18 oktober 2011 om 09:25

        @Onehp: en bij de mp4-12c moet je suframe voor en achter én dak er nog bij rekenen…

        Login om te reageren
    • sir_smokalot zegt

      18 oktober 2011 om 10:17

      Dat zou ik even checken voor je het zegt. De Aventador monocoque weegt 147,5 kg: http://www.autoblog.nl/archive/2011/02/11/nieuw-stukje-lp700-4-de-monocoque

      Login om te reageren
  13. Supra1981 zegt

    18 oktober 2011 om 11:09

    Een Akrapovic uitlaat eronder bij de V10 scheelt ook alweer aardig was kilo’s (16) en daarnaast krijg je nog 14 pk / 15 nm extra en een geweldig geluid :-)

    Login om te reageren
  14. bozewolf zegt

    18 oktober 2011 om 12:33

    Voor een Audi krijg je mij niet warm, maar de insteek van de Ingolstadters is natuurlijk prima.

    Add lightness!

    Login om te reageren
  15. agera zegt

    18 oktober 2011 om 13:00

    Naast lichter zijn moet de R8 ook mooier worden, want de eerste generatie R8 is verre van mooi.

    Login om te reageren
  16. janklaassen zegt

    18 oktober 2011 om 18:04

    Aah; dus nu maakt Audi de motor voor de Lambo ipv andersom? Ze kunnen het dus zeker wel in Ingolstadt!

    Login om te reageren
  17. The360box zegt

    19 oktober 2011 om 12:22

    Ik he een gevoel dat de R8 n de nieuwe Q7 eventueel teveel op elkaar gaan lijken samen met die hele Audi Meuk.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North