BMW toont DNA van de 3-serie op Techno Classica

Auteur: , 25 Reacties

Nu de nieuwe 3-serie op de markt is, nam BMW op de Techno Classica de gelegenheid de historie van dit model te laten zien, dat zo'n beetje de kern van het merk is.

Met de E21 zette BMW in 1975 een sportieve, compacte middenklasser neer die bepalend is geworden voor dit segment. Als hij naast zijn jongere broers staat, blijkt pas echt hoe verrassend puur het design is dat zich kenmerkt door eenvoud en een grote herkenbaarheid.

De E21 mag zich tegenwoordig met recht een klassieker noemen. Op de Techno Classica vonden we hier en daar een strak exemplaar, zoals een citroengele 323i. Maar ze zijn zeldzaam aan het worden en de prijzen zijn hoog.

Dat lot lijkt de E30 –de opvolger van de E21- ook beschoren. Veel exemplaren zijn geëindigd als auto voor petjesjongeren, dus wie nog een mooie heeft, moet hem vooral mooi houden. BMW toonde op de autobeurs een 325e uit 1984. De e staat voor een naar 2,7 liter vergrote motor die relatief weinig pk’s leverde (122), maar zeer efficiënt was en daardoor een lager brandstofverbruik had. Downsizing door middel van upsizing als het ware. Dat was het technologisch inzicht in de eighties.

De E30 was ook het model dat de sportieve genen van BMW liet zien in de vorm van de M3. Een hoogtoerige viercilinder zestienklepper van 2,3 en later 2,5 liter. Een raszuivere sportwagen in zakformaat waarmee je ook boodschappen kon gaan doen. Deze M3 heeft de magie van de letter M bij BMW neergezet.

Op de Techno Classica kunnen ook particulieren hun auto te koop aanbieden en daar vonden we een rode M3 Sport Evolution (mét extra lip op de achterspoiler) in werkelijk uitmuntende staat. Een met alcantara bekleed M-sportstuur en M-kuipstoeltjes maakten deze auto echt af. Het tweedehandsje mag weg voor 71.000 euro. Dat is veel geld, maar het is weinig als je bedenkt dat dit type auto’s alleen maar meer waard zal worden.

Op de stand van BMW stond een E30 M3 Groep A uit 1992 die 355 pk uit het 2,5 liter blok perste. Met deze racewagen was BMW zeer succesvol in de DTM en tal van andere raceklassen.

BMW zette eind 1990 een revolutionaire stap met de E36. Die deed in niets meer denken aan zijn simpeler opgezette voorgangers. Modellen als de E36 hebben BMW nadrukkelijk verder de premium-markt in geholpen door de bouwkwaliteit en de steeds rijkere uitrustingsmogelijkheden. Dat werd voorgezet met de E46 die in 1998 verscheen. Uiterlijk zette hij de lijnvoering van de E36 in fijngeslepen vorm voort. Op zijn stand toonde BMW een 330i Security, een gepantserde versie die af-fabriek verkrijgbaar was. Opvallend, want doorgaans zijn het de grotere modellen die gepantserd worden gebruikt. Aan de buitenkant zie je er niets van, zodat de angstige eigenaar lekker anoniem met zijn compacte middenklasser kon toeren.

De nieuwe 3-serie is vergeleken met zijn voorgangers een veel grotere en complexe auto geworden. Zijn oudere familieleden hebben laten zien wat richtig Freude am Fahren is.

Met dank aan Robert en Maarten voor deze bijdrage!