Niet alleen Lamborghini vierde vandaag feest, ook bij Toyota ging de champagne open. De prestatie van de Japanners is van een iets andere orde van grootte: zij vierden het feit dat ze maar liefst 20 miljoen auto’s in Europa hebben afgeleverd.
De mijlpaal werd bereikt met een iets minder spannend model dan een LP-670-4 SV, namelijk een Verso 2.0 D-4D, die vandaag werd afgeleverd in Valencia, Spanje.
Opmerkelijk is de groei in afzet zie Toyota het laatste decennium heeft doorgemaakt. In 1963 kwam de eerste Toyota op Europese bodem, 37 jaar later (2000) stond de teller op 10 miljoen, en nu, 10 jaar later, is dit aantal verdubbeld. De Verso werd geproduceerd in Turkije, in één van de 9 fabrieken die Toyota in ‘Europa’ rijk is.
Vandaag is sowieso de dag van de cijfertjes: eerder maakte Range Rover bekend zijn miljoenste exemplaar geproduceerd te hebben. Dit exemplaar, een Autobiography Black, wordt later dit jaar geveild, en de opbrengst gaat naar het goede doel: de organisatie Help for Heroes. Haar ambassadeur, Jeremy Clarkson, zal de Range Rooney na de veiling in ontvangst nemen.
Een video van het feestje bij Land-/Range-Rover kan je HIERRR vinden.
RND zegt
hebben ze het aantal terug geroepen auto’s meegerekend?
G-Ammo zegt
@RND: Is niet meer grappig :) Elk merk heeft nu zowat wel z’n recalltje gehad.
Daveee zegt
-=edit: thanks, is aangepast=-
Citrofiel zegt
En aan wie geeft Toyota die Verso? Na Range Rover kan je niet achter blijven he. ;)
Ik denk trouwens dat het om de gewone Verso gaat (grootte C4 Picasso) en niet om de Verso S (grootte C3 Picasso) die in de gallery staat.
En idd is tien jaar geleden geen 2010. ;)
sir_smokalot zegt
@Citrofiel: Bij Toyota zijn ze pinnig (ik voel weer een artikel opkomen :))
MDV zegt
Gefeliciteerd. En dat mede dankzij alle trouwe Toyota-rijders, ondanks alle terugroepacties.
G-Ammo zegt
@MDV: Daar sluit ik mij volledig bij aan :D We moeten blij zijn met de recalls, onze geliefde oosterlingen willen niet dat wij in onveilige auto’s rijden. Zonder de recall van Toyota hadden de andere merken nergens voor uitgekomen; en hun klanten gewoon in een auto laten rijden met een foutje.
boygeorge zegt
@G-Ammo:
dat is mijninziens correct. een recall in service.
na de recall krijg je een veiligere auto terug.
ik moet ook wel eens naar de dokter.
mijn ouders hebben een perfect kereltje op de wereld gezet.
tekortkomingen begonnen toen ik begon te lopen.
Bart_V zegt
@MDV: dankjewel dankjewel mijn auto zit in de telling voor 2000 (Corolla E11 1999)
maar goed en dan te denken dat de Corolla ook de meest gebouwde auto is in de wereld (35 Miljoen) dus laat staat wat Toyota wel niet heeft geproduceerd wereldwijd
dotternetta zegt
En ondanks alle recalls maken ze we een lekkere winst dit jaar (bron telegraaf)
dotternetta zegt
(we is weer)
peter zegt
Ze hebben met 20 miljoen voertuigen europa vervuilt.
G-Ammo zegt
@peter: Elke auto doet dat…?
boygeorge zegt
@peter:
bedoel je ons uitzicht.
Lan_Evo zegt
Hmm de laatste 10 jaar 1 miljoen auto’s per jaar verkocht. Dit geeft helaas maar wel weer eens aan dat het beter voor een bedrijf is om ‘saaie’ auto’s te maken, dan om er wat sportieve auto’s tussen te gooien. Want die miste Toyota juist de afgelopen 10 jaar.
Niettemin wel lekker aantallen en dit is nog alleen maar van Europa.
Bart_V zegt
@Lan_Evo: jammer genoeg ging de auris Tsport niet door
de laatste leuke auto die ze gemaakt hebben is de Corolla Tsport Compressor
De linkse is een TS Compressor de rechtse een 2.0 diesel met teveel pk’s
MRStephan zegt
@Lan_Evo: Laatste tien jaar? Daar vallen de MR2, Celica en Supra ook nog onder hoor ;) Maar momenteel is de keuze wel gering als je wat sportiefs van Toyota wilt hebben idd.
Lan_Evo zegt
@MRStephan:
Ja Supra nog net tot 2002, maar was ook wel al vrij oud toen. MR2, Celica en T-sport corolla inderdaad nog wel in de eerste helft van de afgelopen 10 jaar, maar dat kan allemaal wel iets beter imo. Loop er niet echt warm van en nu is het helemaal niks meer, dacht dat de snelte Toyota nu een Land Cruiser was ofzo lol. Had er overlaatst nog over staan praten bij de Toyo dealer.
MRStephan zegt
@Lan_Evo: Aan de andere kant is het voor een groot bedrijf niet ongebruikelijk om te diversifieren. Toyota heeft tenslotte een belang in de eigenaar van Subaru ;) En Lexus uiteraard. Maar goed het is even wachten op de FT86 (en sparen!), misschien dat die de concurrentiestrijd kan aanwakkeren bij de autoproducenten om weer eens wat kleine sportieve auto’s te maken.
boygeorge zegt
20 miljoen, dat zijn cijfers.
toyota is dus ongeveer in nederland, als ik 10 jaar jong ben.
sorry toyoto, ik ben dan verliefd op citroen.
en hoe ze bij toyoto ook hun best doen, ik zal er nooit 1 kopen voor mij zelf.
ik ben net zo dom als veel mensen in de usa.
VS en Japan hebben, een in verhouding redelijk recente periode, een ernstig conflict gehad.
Gelijkwaardig aan Nederland en Duitsland.
ik geloof in geschiedenis en hecht met mijn beperkt denkvermogen daar waarde aan ten opzichte van mijn auto-liefde.
daar valt oeverloos over te discusseren, graag , maar nu nog niet.
Ook niet voor die mooie prius.
de europese auto`s naar oosterse regionen mag je vind ik ook wel eens op tellen.
ik ben toch benieuw hoe die verhouding is.
audi, kort geleden 1 miljoen.
maar wel in 5 jaar !!
ik bedoel alle oost auto`s tov van alle europese.
en dan ook graag de verhouding van oost naar contignent Amerika.
ik heb nog veel herrinneringen aan de eerste japanse auto`s in de VS.
ontopic blijven george, 20 miljoen toyoto`s in europa.
veedub zegt
Toyota Invasion…..
Noooooo!
Hopelijk gaan ze nog eens iets deftig op de markt brengen
Zoals de supra of de Mr2 en de celica mag er ook wezen.
steven simons zegt
Als ik een tweedehandse moet kopen en dat zal straks
moeten vertrouw ik het meeste in Toyota !
midasracer zegt
Da’s mooi. Nu nog wat werken aan de betrouwbaarheid. Vandaag ging het motorwaarschuwingslampje van mijn RAV4 weer branden. Ze kunnen er beter een eurotekentje van maken. Opnieuw een CO sensor naar de kloten a 150 euri. En er zitten er VIER op het uitlaatspruitstuk. Beetje overdone.