Minder auto, meer fotografie

Auteur: , 43 Reacties

Naast het afbeelden van auto’s zelf kent fotografie nog een doel: je creativiteit op de proef stellen bij uitgebreide fotoshoots. Je probeert van alles, allerlei standpunten, hoeken, afstanden en uitsnedes, en aan het einde kijk je ze allemaal door - soms meer dan 50 foto’s – om de beste eruit te halen.

Uit vijf fotoshoots heb ik in totaal vijftig foto’s geselecteerd, waarvan sommige duidelijk in het voordeel zijn door hun locatie, want een mooie locatie om te fotograferen is in Amsterdam vrij schaars…

Bentley T1

Niet alleen overdag valt er van alles te spotten, ook ’s avonds is er nog genoeg te beleven, zoals voor het Hilton Hotel. Het komt regelmatig voor dat er een happening is voor de Captains of Industrie, zodat de parkeerplaats vol zit met Bentley’s, Maserati’s, 7 series en ander kostbaar rijgerij.

Ook zonder dat is er nog genoeg te zien, ondanks het feit dat ik meestal het idee heb dat het niet de mensen zijn die er logeren, die er hun dure wagens neerzetten. Samen met een Aston AMV8 stond deze op-en-top Britse Gentlemen’s Car voor het Hilton geparkeerd, gekleurd in een –voor de afwisseling- mooie two-tone combinatie. Op 8 jarige leeftijd kreeg de auto Nederlandse kentekens, in 1965 rolde de auto als één van de allereerste hoekige Bentley in jaren – nee, zelfs decennia – van de band, want in 1965 rolde zelfs de elegante en zeer ronde S3 nog van de band, al dan niet met schitterende koets van James Young, Mulliner of Park-Ward.

De Bentley T1 is eigenlijk bijna niet geleverd met speciale koetsen, wel met Mulliner-Park Ward convertible/coupé body’s, maar slechts 15 keer met de vrij aparte koets van James Young.

Bentley T1 - Foto Jim Appelmelk
Bentley T1 - Foto Jim Appelmelk
Bentley T1 - Foto Jim Appelmelk
Bentley T1 - Foto Jim Appelmelk
Bentley T1 - Foto Jim Appelmelk
Bentley T1 - Foto Jim Appelmelk
Bentley T1 - Foto Jim Appelmelk
Bentley T1 - Foto Jim Appelmelk
Bentley T1 - Foto Jim Appelmelk
Bentley T1 - Foto Jim Appelmelk

BMW M6

Al eerder zijn er foto’s langs gekomen van een rode M6 met de “wat minder mooie” velgen, zoals ik ze maar even zal noemen, dit is toch echt een andere. De kleur lijkt wat anders, maar dat kan liggen aan de opnames zelf. Zoals jullie misschien opvalt is het de enige van de vijf die in de P.C. Hooftstraat staat, dat is namelijk helemaal geen fotogenieke plaats, helaas. Het is er leuk en effectief spotten, maar als je een beetje ruimte hebt voor foto’s mag je van geluk spreken. Deze M6 stond al heel gunstig ingeparkeerd, met een beetje geduld lukt het dan óók nog eens om geen of weinig mensen op de achtergrond te hebben.

BMW M6 - Foto Jim Appelmelk
BMW M6 - Foto Jim Appelmelk
BMW M6 - Foto Jim Appelmelk
BMW M6 - Foto Jim Appelmelk
BMW M6 - Foto Jim Appelmelk
BMW M6 - Foto Jim Appelmelk
BMW M6 - Foto Jim Appelmelk
BMW M6 - Foto Jim Appelmelk
BMW M6 - Foto Jim Appelmelk
BMW M6 - Foto Jim Appelmelk

Ferrari 599 GTB Fiorano

Sommige auto’s zijn mooi en leuk om tegen te komen en er een fotoshoot van te houden. Sommige auto’s vallen in een heel andere categorie, zoals de echte supercars. De Ferrari 599 GTB Fiorano is er zo eentje, een supercar die zijn rol serieus neemt. De voorganger was echter meer een Grand Tourer, conceptueel kon je hem toch moeilijk naast een Murciélago zetten.

Het nieuwste topmodel van Ferrari is in de praktijk echter ongeveer net zo snel als de Lamborghini Murciélago LP640, konden we lezen in een test in de Autovisie. Op Ehra-Lessien, Volkswagens testcircuit, tikten ze de 265 km/u aan, 8 km/u meer nog dan de Stier, en de 300 km/u kostte 1,9 seconde minder.

De platte cijfers zijn dus bijna hetzelfde, maar Ferrari’s ver ontwikkelde racetechnologie kennende moet Lamborghini denk ik ook inderdaad de meerdere erkennen in de Ferrari. De wat mindere designtechnologie en iets mindere exclusiviteit doet me echter toch overtuigend kiezen voor de Murci, zeker in de Bizarre kleuren waar ze tegenwoordig mee rondrijden! Hopelijk te zien in een spoedig te verschijnen aflevering!

Ferrari 599 GTB Fiorano - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTB Fiorano - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTB Fiorano - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTB Fiorano - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTB Fiorano - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTB Fiorano - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTB Fiorano - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTB Fiorano - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTB Fiorano - Foto Jim Appelmelk
Ferrari 599 GTB Fiorano - Foto Jim Appelmelk

Maserati Mistral 4000

Voor de liefhebbers van bijzondere klassiekers heb ik nog iets in petto. De Bentley T1 was nog maar een opwarmertje, want sportwagens blijven de meeste mensen wel wat interessanter vinden dan luxe sedans. Zeker als het gaat om klassiekers, waar de chique Britten nog niet waren voorzien van Turbo’s en andere hulpmiddelen, die het vermogen tot ver boven de 400pk tillen en zelfs een koppel van (in de Arnage T-500) een angstaanjagende 500 Nm weten te brengen.

Deze prachtige en heel erg bijzondere Maser heeft echter nog best veel te bieden, de vierliter 6-in-lijn voorin levert 255 pk, en daarmee kan de auto ongeveer 250 km/u, 0-100 kost de auto denk ik zo’n 7,4 seconde, helaas is er niet zo veel over bekend. Er waren ook andere motoren verkrijgbaar, zoals een 3,5 met 235 pk en een 3,7 met 245 pk. De auto werd zo’n beetje tegelijkertijd gebouwd met de Sebring en moest dus wel anders zijn i enkele opzichten. Zo is de Sebring een 2 + 2, terwijl de Mistral precies twee stoelen telt, niet meer. Toen ik de auto voor het eerst zag staan zaterdag, dacht ik dat het om een AC 428 ging, een auto die hier vrij veel op lijkt. Beide auto’s zijn dan ook ontworpen door Frua.

Maserati Mistral 4000 - Foto Jim Appelmelk
Maserati Mistral 4000 - Foto Jim Appelmelk
Maserati Mistral 4000 - Foto Jim Appelmelk
Maserati Mistral 4000 - Foto Jim Appelmelk
Maserati Mistral 4000 - Foto Jim Appelmelk
Maserati Mistral 4000 - Foto Jim Appelmelk
Maserati Mistral 4000 - Foto Jim Appelmelk
Maserati Mistral 4000 - Foto Jim Appelmelk
Maserati Mistral 4000 - Foto Jim Appelmelk
Maserati Mistral 4000 - Foto Jim Appelmelk

Rolls-Royce Silver Seraph

Één van mijn favoriete luxe auto’s is de Silver Seraph, nog net iets meer dan de Arnage, omdat Rolls-Royce me gewoon nèt iets meer doet. Over het algemeen is de Seraph veel minder populair dan de Bentley, die met het sportievere imago en het stoerdere voorkomen nou eenmaal meer worden gewaardeerd. Maar de Seraph is daarentegen veel eleganter, en heeft een heel andere uitstraling dan welke Arnage ook.

De auto heeft iets meer chroom, en een kenmerkende witte rand op de band, iets dat al heel lang geleden is komen overvliegen uit The States en ook al erg lang geleden werd toegepast door het nobele Britse merk. In andere opzichten is de auto ook wat minder stoer uitgevoerd dan de Bentley, zoals de uitlaten. In plaats van de twee grote ovale pijpen zitten er twee dunne pijpjes om door uit te ademen, dat past ook wat meer bij het imago van Rolls, maar de meeste autoliefhebbers hebben toch liever de uitlaten van de Arnage Red Label, is het niet? Die zijn dan ook wat meer verkocht dan de Rolls, en je ziet ze zeker veel meer rijden.

Rolls-Royce Silver Seraph - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Seraph - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Seraph - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Seraph - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Seraph - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Seraph - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Seraph - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Seraph - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Seraph - Foto Jim Appelmelk
Rolls-Royce Silver Seraph - Foto Jim Appelmelk



43 reacties

Sorry, maar hier had veel meer uit gehaald kunnen worden. zou ook wel eens kunnen komen door de motregen maar scherp oogt het niet.
Tsja, sinds ik niet meer handmatig scherpstel ;)
Zitten super foto’s tussen! echt mooi gedaan ;)

@TomRS6:

Beste stuurlui staan aan wal hé. Als je het echt zo slecht vindt, laat jij dan zien hoe het wel moet…
ongeveer dezelfde prestaties als een LP 640 En toch een heel ander uiterlijk die nieuwe 599 GTB. Leuke fotosessie trouwens alleen sommige foto’s vind ik wat minder zoals de 2de van de M6 omdat die scheef genomen is
Als je hierop commentaar geeft weet ik niet waar je met je hoofd zit TOMRS6

Ik wil het jou weleens beter zien doen
Skitterend!
Ik bewonder je enthousiasme. Maar ik denk dat bij straatfotografie juist dat ‘straatgevoel’ moet benadrukken. Het lijkt nu alsof je studiofoto’s wilt maken.
Mooie fotoshoots van de ferrari: deze velgen zijn schoner dan de standaard velgen.
De bmw m6 is wat minder exclusief. Die zie je voortdurend rondrijden.
Mooie foto’s,erg goed gelukt, wat ik me afvraag: worden er wel eens mensen boos als ze zien dat je de auto fotografeerd/op een site zet met nummerbord? Of vraag je altijd toestemming?
Meeste mensen zullen wel eerder trots zijn denk ik zo, maar toch.
Laat mij dan maar de botte hork zijn, maar fototechnisch kunnen foto’s van een geparkeerde auto op straat me niet bekoren. Leuk voor de autoliefhebbers, maar meer ook niet.
@ appeltje
Met zo’n topictitel leg je de lat voor jezelf (en de kijker) wel erg hoog. Wat mij betreft voldoen de foto’s niet aan de verwachtingen.
Grotendeels zijn het ‘registraties’ van momenten, maar meer ook niet. En het zijn prachtige auto’s, maar volgens mij gaat het daar in dit topic nu wat minder om. Je legt zelf de focus (…) op de fotografie.

Afgezien van wat originele foto’s van de Maserati en de RR (je openingsfoto bovenaan vind ik een erg positieve uitzondering op het geheel!) blijven het goed bedoelde kiekjes.

Bij een topictitel ‘gespot’ zou ik minder kritiek hebben geuit, omdat de focus dan ligt op de auto’s.

Maar: vooral doorgaan met het zoeken naar creatieve standpunten!
Mooie foto’s, er zitten wel wat pareltjes tussen. :P Ik vind die van de M6 wat minder, maar vliegende B van de Bentley is erg mooi en de foto’s van de Rolls zijn ook erg goed. Maseratie foto 6 en 9 zijn ook mooi. Leuke post!
mooie foto’s maar toch heb ik de m6 al te vaak voorbij zien komen in dit soort series
Spijtig dat de M6 op winterbanden staat.
Wat is die Ferrari onopvallend in deze kleur. Hij zou je voorbij kunnen rijden zonder dat je het merkt.
SiLVeR(C)HaiR
Met als TomRS6 blijf ik hier toch een beetje op mijn honger zitten. Een aantal foto’s hebben storende elementen. Bij 599 GTB staan 4 mensen achter de auto, waarvan er 2 foto’s aan’t nemen zijn. (de reflextie) Het idee met de spiegel is leuk, maar de foto zou veel beter zijn indien die jeansbroek er niet op zou staan.
mooi gedaan
Fiat Coupe 20v Turbo
Mooie foto’s hoor, vooral de shots van delen van de auto’s zijn erg geslaagd.

mooiste volgens mij:
1e foto (prachtig dat contrast tussen scherp en vaag)
Ferrari foto 5
Maseratti foto 8 en 9
Rolls 1e en laatste foto

Ps. kijk op mijn link voor 1 zelfgemaakte foto
Hele mooie foto’s!
Foto 2 van M6 is erg mooi (vind ik persoonlijk)
Hoe lelijk is het nummerbord voor op die ferrari ……zonde!
Ik zelf vind de eerste en de laatste het mooist. Maar de rest is ook super!
Mja, de M6 had inderdaad beter iets anders kunnen zijn, maar het is iets. De wat mindere beeldkwaliteit kan wel aan het verkleinen liggen…

@ Sugarfree je hebt op zich wel gelijk, ik probeer er zo veel mogelijk uit te halen, maar ik ben inderdaad geen beroepsfotograaf oid en midden in de stad heb je de omgeving ook niet zo mee, helaas. Maar ik ben wel benieuwd wat je allemaal anders zou hebben gedaan, wat mij betreft is de M6 het minst geslaagd, maar hoe zou je er meer uit kunnen halen, en hoeveel? Niet om je reactie aan te vallen hoor, want je het best gelijk met dat het gewoon “goed bedoelde” kiekjes zijn.
Bedankt voor de reacties!
Ik vind die BMW M6 vet!
Vorige week zag ik in Woerden volgens mij een BMW M6 cabrio, kan dat?
Vet mooie foto’s en natuurlijk de auto’s. Maar wat is het met het nummerbord
van de ferrari, persoonlijk vind ik het afschuwelijk.
Leuk om een auto uit mijn eigen straat ook eens terug te zien op autoblog(Silver Seraph)
Ik kan me aansluiten bij SUGERFREE. De meeste foto’s zijn kiekjes, welliswaar beter dan menigeen zijn kiekjes schiet, aangezien compositie niet bij de automatische functies van een camera behoren.
In dit topic had je er beter aangezaad de over-alls weg te laten en de M6 al helemaal, zelfs geen details van neerzetten, dan is een Z8 bijvoorbeeld al beter.
Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind mn de geringe scherptediepte in foto’s mooi. Met een fijne tele-lens (200mm oid) mooie details en afsnijdingen.

Mn de bentley (laatste 2 foto’s) Maseratie(enkele) en de RR ook een paar van de laatste. Mn bij de Maserati heb je ook een mooi “straatgevoel” vast weten te leggen.

De rest van de foto’s: weg ermee of in de catern gespot…
En, ik zou inderdaad wel wat foto’s willen zien van de andere criticasters.
lincoln mark8
@beste appeltje……leuke details…. foto genieke auto,s…. je bent serieus goed bezig. dank je wel.
@ Appeltje: ik begrijp je goede bedoelingen wel, maar ik denk dat je gewoon tegen de beperkingen oploopt die typerend zijn voor autospotten. Gezien de randvoorwaarden doe je het zeker niet slecht! :) Wat je zou kunnen doen is wachten tot de eigenaar terugkomt en vragen of ie zin heeft in een fotoshoot. Ik denk echter dat zoiets erg veel tijd kost, en dat er maar weinigen zullen toezeggen. :(

En voor de reaguurders die vinden dat er alleen commentaar gegeven mag worden als de schrijver het beter kan: klik op m’n naam om wat van mijn autofoto’s te zien.
Het verbaasd me dat je bovenstaande foto’s hebt gekozen. Je hebt namelijk best een aantal leuke shots… (O.a.: http://static.autoblog.nl/images/wp2007/gespot/amstel-hotel-2/aston-martin_db-9_03.jpg ).

Los van dat verdien je toch echt complimenten voor de hoeveelheid auto’s die je altijd weet te spotten. Onvoorstelbaar! :)
verneukte kentekenplaat op die 599
@Bastie: “…De rest van de foto’s: weg ermee of in de catern gespot…

Dit staat in de catern Gespot.
@MartijnGizmo: Mooie foto’s. Maar volgens mij ben jij niet vies van een flink potje nabewerking en een snufje Photoshop.
Ja bij de Bentley veel autocolor omdat de witbalans te cyanig was, de Maser was wat te geel, en nog een foto van de M6 die donkerder is gemaakt, verder niets :+
oh never mind :-X ging over de foto’s van MartijnGizmo
Gave foto’s! ben als amateurfotograaf en autoliefhebber ook altijd op zoek naar een origineel plaatje.. Krijg dan van familie/vrienden vaak commentaar dat de auto er niet helemaal opstaat of “wat is dat nou weer voor ’n waardeloze foto!” Ach ja… ;-)

btw: een paar van mijn autofoto’s staan op hier op flickr: http://www.flickr.com/photos/hdocter
Leuke pics en een aantal recente spots er tussen!
Zeker die Silver Seraph pics vind ik erg geslaagd! Mooi werk.
@ Murkus
Inderdaad. Wat een vreemde plek voor het kenteken. Bij de Enzo zit hij in de rechter luchthapper geplakt. Ziet er allemaal niet uit! Waarschijnlijk moeten de jongens daar nog toestemming voor krijgen ook … dan maar alleen achter een plaat.
Mooie foto’s appeltje, er zijn erbij die ik zo als wallpaper zou willen. Vooral van de Rolls en de Bentley heb je leuke originele platen, compliment :)
@ Appeltje
Inderdaad: gespot-foto’s blijven lastig, omdat je het bijna altijd moet doen met hoe de situatie op dat moment is. Je kunt haast nooit iets aan de situatie veranderen.

Je vroeg om commentaar bij de M6 foto’s. Om je fotografie naar een wat hoger plan te tillen, is de achtergrond bij het onderwerp erg belangrijk. Een storende achtergrond verpest een foto compleet. Voorbeeld: de foto bij de M6 waar je in de achtergrond een leren stuurtas op een chopper (motorfiets) ziet zitten. Dit trekt in ieder geval direct mijn aandacht en als zoiets herkenbaar is (je hebt niets willen toevoegen met die tas) is de foto voor mij direct een kiekje geworden.

Hoe je dat kunt oplossen? Zonder direct dure objectieven te kopen (lees: lichtsterke objectieven waarmee je zo’n lekkere onscherpe achtergrond kan creeeren waardoor de tas niet meer opvalt) zou je misschien kunnen proberen iets meer naar rechts of links te gaan staan (of hoger of lager of een combi) zodat de achtergrond egaal/egaler wordt en dus minder storend.

Enneh, heb je die foto van dat logo van die RR zelf gemaakt?
Verder: veel blijven doen, hoe vaker, hoe beter het wordt. En misschien nog eens (als je het leuk vindt) een spiegelreflex…?! Voor nog geen 700 heb je een leuke set met veel creatieve mogelijkheden.
Succes dus!
echt goeie foto’s!!!
de normale BMW 6 vind ik..eehhh….tsjah…niet bijzonder… maar de M6 is zooooooo masterlijk!
trouwens; waar vindt je al deze auto’s??? de M6 herkende ik: PCH :-D
bentley T 1 : prachtige fotos een compliment is op zijn plaats.
als bentley eigenaar gemeende reaktie !
wij verkopen de onze voor 8500 , een prachtlimousine in lichtblauw,
indien er personen zijn die nadere info wensen : 0654944573
aan de redaktie van deze site :
ga vooral door met het maken van vooral bentley pics…
u kunt mij op de hoogte houden.

mvg .

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).