Gereden: Audi RS6 Avant (incl video!)

Auteur: , 102 Reacties

Zoals wel meer mensen heb ik een lijst met dingen die je ooit nog eens wil doen. Daar kan nu één activiteit af: ik weet nu hoe een menselijke kanonskogel zich voelt. Gisteren reed ik in Frankrijk met de nieuwe Audi RS6 Avant.

Ruben had een afspraak bij de schoonheidsspecialist, dus ik moest zelf de camera ter hand nemen om een aantal sfeerbeelden vast te leggen.

Audi RS6 Avant video

Nog even de managementsamenvatting: de Audi RS6 Avant is bedoeld om het snot voor de ogen te rijden van de M5 Touring, E63 AMG en (later) ook auto’s als de CTS-V. Om die missie te kunnen volbrengen kreeg de RS6 een V10 in het vooronder, maar ook de S6 heeft een V10 dus daar moest wat meer gebeuren. Zodoende monteert Audi maar liefst twee turbo’s waarmee de 5.0 liter V10 er maar liefst 426 kw of 580 pk uitpompt. Dat is comfortabel meer dan de genoemde concurrenten. Nog belangrijker is dat er 650 nm beschikbaar is van 1500 tot boven de 6000 toeren.

Audi RS6 Avant

De snelheidssensatie in de RS6 is dan ook niet vergelijkbaar met andere auto’s. Altijd is er dat verpletterende koppel om nog meer snelheid te maken. De gehele auto is dan ook nog eens zo gevaarlijk goed dat je regelmatig vertwijfeld afvraagt waarom de rest van de wereld zo langzaam rijdt. Robbie vroeg zich af waarom je 580 pk nodig hebt, dus ik zal even een paar voorbeelden geven:

– Om op een verjaardagsfeestje te kunnen vertellen dat je de meest krachtige station ter wereld rijdt.
– Om Franse motorrijders, die tussen de rij wachtende auto’s door zijn gereden, de stuipen op het lijf te jagen als het licht op groen springt.
– Om 230 km/u aan te tikken op het kortere rechte stuk op Paul Ricard.

Audi RS6 Avant

In droge specificaties vertaalt zich dit als volgt:

0-100 in 4,6 seconden
0-200 in 14,9 seconden
Begrensde topsnelheid van 250 km/h
Optioneel kan de begrenzing ook op 280 km/u worden gezet.

Standaard monteert Audi een zestraps Tiptronic automatische versnellingsbak die ook met flippers achter het stuur is te bedienen. Veel schakelen is dankzij de vette koppelkromme (koppelhoogvlakte is een beter woord) niet noodzakelijk, maar de bak doet dat op een fijne manier. Schakel je voor een bocht een tandje terug, dan verzorgt deze bak de feestmuziek door even een toefje tussengas te geven.

Audi RS6 Avant

De RS6 is standaard uitgerust met Dynamic Ride Control (DRC), Audi’s adaptieve onderstel. Via het MMI systeem kan deze op standje comfort, dynamic of sport worden gezet. De sport stand bleek inderdaad erg sportief, strak en hard geveerd, maar op de Franse binnendoor weggetjes was het af en toe te veel van het goede. Op andere dan ruime, overzichtelijke en lange wegen lijkt de RS6 uberhaupt minder in zijn element. Door het gigantische potentieel van de biturbo V10 krimpen rechte stukken zodra je ook maar aan gas geven denkt.

Audi RS6 Avant

Gelukkig zijn er bakkenvol met grip: we reden alleen in een RS6 met optionele keramische remmen die door hun omvang het noodzakelijk maken om 20” lichtmetaal met 275 banden te monteren. De grenzen liggen dan simpelweg heel ver weg. Op het circuit van Paul Ricard kon ik (helaas slechts) drie rondjes rijden met de RS6. Al in rondje twee was de hooligan in mij weer volledig wakker en begon ik lekker te gooien en smijten met de RS6. Ik reed de RS6 alsof het een compacte GTI betrof, wat bijzonder is. Want de RS6 is niet compact en met 2025 kg is de RS6 ook geen lichtgewicht. Het voelt vaak wel zo en daarmee hebben de Audi ingenieurs een bijzondere prestatie geleverd.

Audi RS6 Avant

Na de drie rondjes was ik stevig onder de indruk van de keramische remmen, ze leken geen krimp te geven. Bij het uitstappen kringelde wolkjes rook uit de voorspatborden, maar remmen deden ze nog als de beste. De RS6 kost een indrukwekkende €166.575,- en daarom een klein aankoopadvies: vermijd de RS6 in het zilver. Het oogt wat flets. Op Paul Ricard waren ook felblauwe en rode exemplaren aanwezig en die waren veel mooier om te zien.

Bekijk de homevideo voor een kleine indruk van geluid, acceleratie en sensatie!

Of kijk gezellig even de 62 foto’s van de RS6 op en rond Paul Ricard.



102 reacties

Wouter je bent echt een koning!
Mannen, no offense, maar laat Wouter voortaan maar rijden en verbied Ruben naar de schoonheidsspecialiste te gaan ;)
Wow, wat een geluid en wat een prachtige wagen, zeker in dat blauw van de foto’s uit het bericht. Super.
“Ruben had een afspraak bij de schoonheidsspecialist”

wat een mietje :P


Dit is echt de king, wouter!!! en rood staat hem best goed ;)
He wat is het toch zwaar om te werken voor autoblog ;)
HELD HELD HELD HELD! volgens mij was een automotive orgasme……shit, broek verschonen….
Mijn vorige commentaar was volledig gebaseerd op jaloezie, overigens…
Prachtige wagen, lekker geluid!

Een kleine 20.000 euro duurder dan de M5 Touring, daarvoor mag hij inderdaad de concurrentie het snot voor de ogen rijden!
en dit allemaal door die banner van die Airco ipv onze headers :) Doen jullie best goed..
wat ben jij een mazzelaar man uber vet ding dat geluid ook. echt super geil. nou die 166.000 is ie dubel en dwars waard. mooi intreur ook btw.
Wat een prachtig geluid komt er uit die V10. Geen overdreven turbogeloei, maar een mooie diepzware roffel :D
Ooh dat geluid in die laatste seconden, erg vet.

Maar idd jammer dat er zo’n verschil in prijs zit met zijn concurrenten.
Hij is echt snel , maar toch geen auto voor op het circuit! En waarom zoveel wielen??
De Audi rs6 prijs is toch inclusief slurptax? En als de E63 amg en M5 Touring ook hun prijs inclusief sluprtax berekenen, dan zal het niet zo veel schelen.
Klasse Wouter!
Verslavend geluid en gruwelijk bruut om te zien hoe snel die auto optrekt voor het gewicht wat hij met zich mee moet dragen…
Jammer dat het filmpje niet langer is:(
Ik WIL MEEER zien en horen van dat beest!(6)
jaja keramische remmen zijn gewoon een must have.. ik merk ook duidelijk het verschil altijd
Potverdikkeme wat een mooie bak. Vooral in het blauw krijg je d’r een harde plasser van. Supervet! Is toch echt de allermooiste van alledrie (M5, E63 en RS6). Zonder twijfel!
heeeeeeeerlijk,

Audi overheerst hier duidelijk, dat geluid… kwijl kwijl..
-edit: dank u, is gefixt!-
* Ruben mist
Ooooh heerlijk, dat geluid man….

Kan echt niet wachten tot we hem krijgen, kga er ook zeker eens en rijden.
Ook met keramische remmen en 20″ inchers.
En nog meer pk’s ook.
RijNouNsDoor!
Wat een fantastische bak!

Dat filmpje mag wat mij betreft wel een kwartier duren!

Ik zie de RS6 nog steeds als de ultieme bak om met je gezin naar Zwitserland voor de wintersport te blaffen, goed om te zien dat ie ook nog redelijk de bocht om kan!
Fantastische bak !
En man o man, wat ben ik jaloers op Wouter :)

@ RS6fan
Meer pk’s ? ABT Chippie ? En wanneer krijgen “jullie” hem ?
Zal wel een flinke levertijd opzitten denk ik zo ?
@ FabianVTR16V

Neej dit wordt door audi zelf gedaan, de turbodruk wordt nog wat opgeschroeft. En misschien nog gechipt maar dat hangt er vanaf wat het vermogen door die turbo’s dan wordt.

Bij de presentatie van de RS6 in Utrecht is ons verteld dat, we de eerste RS6 krijgen die particulier verkocht wordt.
En dat wordt tussen half Maart en begin April.
Jaloers jaloers kwijl kwijl.
Heb met open mond het filmpje bekeken, hoewel deze jamerlijk kort was.
Ik ga vannacht lekker dromen….
@ RS6fan

Alleen turbodruk omhoog ?
Meer lucht betekent ook meer brandstof he !
Zal dus wel chiptuning zijn ;)

Ben benieuwd wat voor (belachelijk) vermogen er dan uit komt 8)
Overbizar gevaarte, met vermoedelijk emotieloze performance. Less is more……
ATTENTIE!!!

Audi RS6 -> 0 – 200 in 14.9 sec
BMW M5 -> 0 – 200 in 13.5 sec

bron: http://www.autoblog.nl/archive/2006/06/03/audi-s6-verslaat-de-bmw-m5

Waar zit die 80pk meer???
Machtig mooie machine!!! Maar voor bijna € 170.000,- wel heel erg veel geld.
Neem bijvoorbeeld een Chrysler 300 C SRT 8. Het kan dan wel zo zijn dat de Chrysler allemaal even wat minder is,iets minder snel is, iets minder mooie materialen heeft, iets minder krachtige motor heeft, maar wel HEEL VEEL minder geld moet kosten. ( 84.000,- euro voor 1 februari 2008 ) Dan heb je een geweldige auto / racemachine voor bijna de helft van het geld! Ook de gebruikte materialen vallen bij een grote groep autoliefhebbers in de smaak. Natuurlijk snap ik wel waarom je zo’n audi zou kopen. Als je niet op een ton of meer hoeft te kijken, ach waarom ook niet. Maar feit blijft, voor dik onder de ton kun je ook geweldig winkelen!
gruuuwelijk!!!!
Schitterende wagen, in het salon van Brussel staat hij in het wit. Ik heb zopas een M5 E60 verkocht (2 jaar 55k kms), ik overweeg een RS6, alleen stel ik me vragen bij de automaat, laat die het sportieve van deze auto genoeg aan het woord?
@ Bartje:
Wil jij niet een Sedan met een Avant gaan vergelijken?

@ FabianVTR16V:
Die brandstof maakt niets uit we krijgen meer vermogen door die druk dan door een chip, ze schatten rond de 70 pk meer en met de chip krijg je (zeiden ze) 630pk.
Replo, die mensen die jij beschrijft zijn duidelijk niet de doelgroep voor deze auto ;)
wouter bofkont! dit ding is niet meer normaal! vraag me af of de vlekken van je dalmatier in de kofferbak er wel op blijven zitten.
wat zal hij na een krachtkuurtje bij 1 van de bekende chiptuners doen? dan moet het helemaal gruwelijk snel gaan.
komt er ook een sedan versie van?
ook bij het zien van de voorganger krijg ik steeds weer die hebbe hebbe gevoelens. bij dit nieuwe exemplaar is dat alleen maar erger geworden. wat een heftig aparaat is dat toch geworden.
ik ben (ondanks het hoge gewicht) diep onder de indruk van wat Audi hier heeft gepresteerd. ik zie dit ding in niet al te lange tijd op Nardo wel naar een nieuw snelheidsrekord in de stationklasse gaan!
alleen jammer dat hij zo extreem duur is geworden.
in het WIT (zo stond hij ook op de IAA) is hij ook erg mooi. maar de kleuren waar je voor moet gaan zijn toch echt wel de blauwe en de rode of donker antraciet metallic.
MONSTERAUTO! geweldig :D en jullie mogen al zo snel :D dit is pas pr0n, BMW en Mercedes blijven nergens… wel hoop ik ergens dat audi hierna niet nóg verder gaat met opvoeren :P
Lijkt me bij deze wagen haast al dat je wel erg snel in de begrenzer zit..? en dat de zwaarste versnelling enorm veel toeren overhoudt!

Op de IAA helaas niet in maar wel lekker aan gezeten ;) Ik ga voor blauw, hoewel ik deze zilvergrijze hierboven best lekker vind.
…en dan nu snel het filmpje kijken, tekst is prachtig geschreven!
-edit: nutteloze bijdrage-
2025 kg.. pfff dat is 250+kg meer als de basic quattro avant! Komt erop neer dat als je met je gezin weg gaat je incl. bagage toch wel bijna 2400-2500 kg moet rondrijden! Heb je wel fatsoenlijke remmetjes nodig ja als er een paar bochtjes tussendoor komen :) !
Ben zéér benieuwd naar testjes tussen deze en de m5/e63 station uitvoeringen! Denk dat ik toch wel een m5 zou nemen voor het geluid en de rwd :) Al zal die 4wd wel handig zijn als het nat is…
Dat is snel! :shock: (de auto, en de rijtest :P )
Het is een mooie auto, maar ik zou hem juist in het zilver nemen, dan ziet hij er best anoniem uit voor een auto met 580 peekaa ;)
Hopelijk komt er snel een test met de M5, E63 AMG en de RS6, ik ben erg benieuwd :D
Wat een prachtige auto! En geluid uiteraard, zijn er trouwens geen vacatures van autoblog voor jonge rijders? =P
Wat een prachtbaan, maar volgende keer moet Ruben er wel weer bij zijn..
Wow, toen ik dacht dat de M5 Touring zwaar was…
Deze doet er bijna 75 kg bovenop…
Werkelijk een genot om naar te kijken!! (naar die auto he)
echt een prachtige slee!
Michaël Barbé
Nix zwaar! Alleen degene die gereden heeft kan daar iets over zeggen eigelijk! “mee gereden als een GTI”: voelt niet zwaar dus?! Ik HOU van deze auto!! Autoblog zijn toch wel de eerste die een filmpje hebben met de RS6 in de hoofdrol hé!! toch wel iets om fier om te zijn!! Nooit gedacht dat Nederland ooit zo goed bezig zou zijn;) Chapeau!

Meer van dit aub!!

MB
je hebt me jaloers gemaakt, nu tevreden ?
2/3 jaartjes wachten en dan staan ze vast wel te koop voor 50-60.000,- Mmm ..Nee denk toch dat het deze keer een Skyline wordt.. minder vermogen maar lichter, sneller en tja ik heb geen kinderen en verhuizen laat ik over aan de verhuizers en ook nog eens 1/3 goedkoper…… Iemand andere excuses om zo’n “hok” aan te schaffen???
Michaël Barbé
Dit “hok” is prachtig en ik denk dat je meteen van mening veranderd als je deze gereden hebt!

MB
Wat een beestige bak!!! Die acceleratie :-)
M5-killer :) Mooi filmpje hoor.
@RS6fan

1: ik snap niet dat audi dit zelf doet, doen ze namelijk nooit, maar laten ze door een tuner doen (ABT of Oettinger)

2: Een tuner zal nooit alleen de turbodruk verhogen, klaar uit !!
Chiptuning houdt in dat alle benodigdheden voor meer vermogen worden aangepast. Zoals lucht en brandstof. Lucht doormiddel van de turbodruk.
Als je alleen maar meer lucht aanvoert dan schiet je hier niks mee op !!
@Wouter
Nu vraag ik me wel af: Wat heb je liever, RS6 of M5 ? :)
@Fabian

Hoeveel brandstof er geïnjecteerd wordt, hangt af van de metingen van de luchtmassa meter. Als je de turbodruk verhoogt, zullen de injectoren dus ook meer brandstof injecteren. Anders zou het gezellig zijn als je luchtfilter wat verstopt raakt, dan zou je je gewoon motor verzuipen..

Met andere woorden: alleen turbodruk omhoog is meer dan genoeg, de ECU aan de nieuwe turbodruk aanpassen kan uiteraard nog een extra verbetering geven, maar hoeft niet.
“Om Franse motorrijders, die tussen de rij wachtende auto’s door zijn gereden, de stuipen op het lijf te jagen als het licht op groen springt.”
Hahahahaha awesome!

Blijft wel een stationwagen in mijn ogen…hoeveel pk je er ook in gooit
Doe mij maar een blauwe RS6 :-D
Zo nostalgisch…

Het geluid van de V10 doet echt denken aan de oude 2.1 liter 5-in-lijn.
Qua peekaas heeft hij er 130 bij gekregen, weliswaar met een motor die dubbel zo groot is.
komt deze ook uit in sedan? Zoja, wanneer? Ik kijk er al naar uit.
Het was lang stil in de tijd tussen de eerste foto’s en deze rij-impressie.
Ik had hem al een beetje uit mijn hoofd gezet (qua enthousiasme dan) mede
door het te hoge gewicht. In het bochtenwerk en op het circuit zal hij vast zijn meerdere moeten erkennen in de M5 Touring maar in de dagelijkse praktijk zal de RS6 waarschijnlijk iedereen verbazen. Bovendien is het een schoonheid om te zien. Ook het diep grommende geluid is heerlijk, kortom
het gevoel is weer helemaal terug.
Het is niet uberhaupt, maar überhaupt.
Voor de rest een leuk verslag, leuk filmpje en een heel mooie auto.
Heb zelf met een A6 Avant met leuke motor mogen rijden. Het zijn fantastische auto’s. En inderdaad, het voelt allemaal erg lichtgewicht aan. Het sturen is netalsof je met een kleine gocart met servo aan het rijden bent. Deze zal natuurlijk van een heel andere orde zijn, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen.
Michaël Barbé
@nick: Ik denk dat je zwaar uit je nek kletst. Weet dat het geluid dat door je boxen komt niet gelijk is aan het geluid dat je hoort ‘in true life’. Ik denk als je deze 2 naast elkaar zet dat je toch wel verbaasd zou zijn. Toch ben ik anderzijds blij dat je dat zegt omdat ik een fan ben van 5-cyl in lijn! ik ken geen 2.1 maar een 2.2 en 2.3 en ik verzeker je als je het geluid van die 20v daarvan hoort dan zou je daar niet zo ‘minachtend’ over schrijven!
Ni weet ik natuurlijk niet of je het hebt over een 5 in lijn met rond de 136pk of de zwaardere types (van 20v tot de ware S1). Het verschil is enorm!!

MB
Michaël Barbé
ow en op dat van de motor: het gewicht is verbazingwekkend laag voor zo een grote motor

MB
@Michaël Barbé: de motor uit de originele quattro uit 1980 is een 2.1liter 5 cilinder….

MOTOR aantal cilinders 5, in V-vorm kleppen per cilinder 2
cilinderinhoud 2144 cm3 boring x slag 79,5 x 86,4 mm
compressieverh. 7,0:1
max. vermogen 147 kW (200 pk) 5500tpm
max. koppel 285 Nm 3500tpm
brandstofsysteem multipoint injectie
klepbediening ohc
turbo ja, met intercooler
uuuuhhh @ autoblog,

jullie zetten er expres geen verbruikscijfers bij???… ;)
prachtig echt waar 580 pk echt niet normaal gaat helemaal nergens over
ik zie z’n auto veel liever op de dam staan dan een ferrari of een elfje ;)
Dus toch nog een Gpower twin turbo M5 met 800pk? Terwijl de standaard M5 al sneller is dan de RS6!
Ik denk dat ik een nieuwe favoriet erbij heb nu!:$
rider schrijft,

of donker antraciet metallic.

——————————————————

Je bedoeld zeker Daytona Grey? ;-)
@ CSL als het goed is is de m5 niet sneller dan de rs6, volgens de fabriek opgave!!
Rijprestaties

acceleratie 100 km/h s
M5 Sedan 4,7
M5 Touring 4,8
RS6 avant 4,6

het scheelt natuurlijk wel heel weinig en ik denk dat de m5 wellicht een tiende of twee sneller kan worden met die nieuwe versnellingsbak met 7 versnellingen en dubbele koppeling. dus ik vraag me echt af wat die 80 extra peekaas doen in de rs6 aangezien deze al is voorzien van een dsg bak!!!!
@ rs6fan wauw gefeliciteerd met zo’n wagen! Heb mijn s3 ook in onderhoud in utrecht, wens je alvast heel veel succes toe met het ontvangen van de rekening van je 1e onderhoudsbeurt! Verder zijn het echt goeie gasten daar.

On topic; wat een mooi geluid! toch jammer dat die niet in de r8 komt, wat ik overigens echt niet begrijp. Het prototype had dezelfde motor met 610pk. What happened?
Optioneel verhoogd naar 280. Voor dat geld zou ik de auto liever langs Oettinger, B&B of Abt brengen. Die halen meteen de begrenzer eraf. Dat is natuurlijk nog veel leuker. Of je die snelheid ook haalt is ding twee, maar het is wel leuk om te weten dat je het zou kunnen halen.
Geef mij voor dat geld maar een Maserati Gran Turismo. 10 x mooier en zeer zeker een stuk exclusiever!!!!
haha, mensen hebben het hier over de snelheid eraf halen omdat je dan in Duitsland zogenaamd wel even 300 gaat rijden met deze auto… Ik wil de meeste dat nog wel even zien doen, ik rij er regelmatig en met deze auto zonder begrenser zowel in je hoofd als in de auto kan ik je vertellen dat er echt mensen gaan verongelukken…

Zelfs GT3’s rijden lang niet zo achterlijk hard op de autobahn, vooral van die verwende types in dit soort auto’s zie ik regelmatig in levensgevaarlijke situaties komen.

Zo van, “he stom porsche autootje, rot is op naar rechts mijne kan nog harder hoor”
Alsof ze iets te bewijzen hebben met hun stationwagen (Stationwagens waren zijn en worden nooit cool als je t mij vraagt, het is meer gewenning).
wil niet veel zeggen maar er ligt niet een 5.0 V10 in maar een 5.2 V10 ff voor de duidelijkheid dankje
goedkoper, beter en handiger dan een ferrari of lambo.
Bartje schrijft,

24 January 2008 om 12:57
ATTENTIE


Audi RS6 -> 0 – 200 in 14.9 sec e167.000
BMW M5 -> 0 – 200 in 13.5 sec
[email protected] schrijft:
Nissan GT-R -> 0 – 300(!) 0 – 100
Nissan GT-R -> 0 – 300(!) binnen 12.0 sec e120.000
Tata Nano -> 0 – 100 binnen 12.0 sec e 1.800
owww bij mijn auto (1.4tje) gaat de naald van de snelheidsmeter net zo snel omhoog, alleen is mijn schaalverdeling ietsjes grover, waar bij hem 200+ staat staat bij mij nog niet eens 100-.

Jemig wat trekt die hard op voor een stationwagen, die labrador die normaal rustig achterin slaapt zit nu constant met zijn snoet tegen de achterruit!!
Michaël Barbé
Nissan GT-R -> 0 – 300(!) binnen 12.0 sec: dit is onmogelijk! bewijs me dit!

MB
@ Fabian:

De uitleg van de turbodruk verhoging gaf emmanuel al.
En ik weet niet wat jij rijdt maar ook onze vorige RS6 is getuned door audi zelf, dus daar is sowieso al geen twijfel over mogelijk.

En wat weet jij daar nou vanaf, wat audi wel en niet doet met tunen, bij ons wordt de turbodruk verhoogt klaar uit, daar mag je van maken wat je wilt.

@s3Revo: Alstublieft hou op, die rekeningen, dan kun je wel janken.
Maar ja, het is maar waar je voor kiest nou.
Beetje anonieme auto als je em van voren ziet. Zonde, gemiste kans. Maar ook het gewicht is een gemiste kans, 2 ton is gewoon teveel vind ikzelf. Je hebt pas echt lol met zo n wagen als ie 1500 kg had gewogen bij dit vermogen.

Doe dan maar de M5, misschien niet meeste pk’s, maar wel de bruikbaarste en qua rijden het fijnst.
@[email protected]: hahahaha

nissan gt-r van 0-300 in 12 seconden, dat kan toch helemaal niet…

Ik weet van buiten dat een porsche carrera gt een 0-200 tijd doet in 9 à 10 seconden.En een nissan gt-r die een pak zwaarder is en een pak minder pk’s heeft gaat plotseling een 0-300 tijd doen in bijna dezelfde tijd dat de carrera gt die van 0-200 doet?

Wordt eens wakker !
@ Wilco Faber:

Rijdt jij hem eerst maar eens en oordeel dan nog maar een keer.
Ik beide vorige modellen gereden en die RS6 lag toen al veel beter op de weg,
en die was ook zwaarder dan de M5.

En die voorkant maakt hem gewoon een wolf in schaapskleren.
De Sedan komt er inderdaad, vooral om de Amerikaanse markt een plezier te doen.

Voor rechtuit acceleratie is de RS6 in het nadeel ten opzichte van de ///M5, vanwege de vierwielaandrijving die voor allerlei inertie zorgt (gewicht, rotationeel). Maar, de gewone S6 heeft al meerdere keren het nut van quattro bewezen. Op circuits die grip belonen komt de Audi beter uit de bochten, terwijl bij de ///M het Traction Controle lampje overuren doet. Motortrend testte de wagens op zo’n circuit, en ondanks de extra 200kg en minder peekaas, noteerde de Audi S6 betere tijden dan de M5. Remmen zijn ook geen sterk punt van de BMW, wat ook een factor is. Dus op papier lijkt de RS6 geen zo’n revolutie, maar als een ordinaire S6 zich al aan een M5 kan meten, moet de RS versie zich geen zorgenmaken. Een rondje Nordschleife zal wel beter aantonen wat er met die extra peekaas is gebeurt.

De Torque converter van die automaat levert ook een zekere vertraging op t.o.v. de geautomatiseerde koppeling van de ///M (waarmee er trouwens veel last is.). Een automaat vreet ook meer vermogen. Bij MTM installeren ze manuele bakken in uw RS6 voor het bescheiden bedrag van €50k (vijftig duizend euro).
Ik vind de V10 uit de M5 toch stukken beter klinken. Hoor aan het eind trouwens eens hoe zwaar die banden het te verduren krijgen onder 2000+ kg bij het insturen van de bocht. Geen wonder dat Audi zoveel setjes banden heeft ingeslagen…
Nou, filmpje even bekeken, maar Wouter heeft weer eens niks te melden. teller die de 240 aantikt en er zijn ´bandjes´. boeien. het is en blijft gewoon een sedannetje
Just look by yourself:
een beetje overdreven…?, maar toch!

http://www.youtube.com/watch?v=yDoJdQXmw
De mooiste station ooit. Maar dat gelul om zo’n wagen te chippen,zijn geen echte Audi rijders.
Die praten niet over vermogen, snelheid en prijs.
Maar zou ik mogen kiezen.3.0tdi (ga je ook al vaak harder dan je lief is.)
Hierdenaartje
Wat een gelul.. Op snelle wagens hoort geen turbo te zitten!! gewoon lekker toeren blazen.

En voor 20k minder kocht ik toch echt wel een M5. Die gewoon lekker achterwiel aandrijving heeft en geen quatro die je alle vrijheid ontneemt.
Hoezo hoort er op snelle wagens dan geen turbo te zitten? Daar denken ze in de rally wereld volledig anders over hoor.

De keuze RWD of AWD is toch echt persoonlijk en die 20k minder kan je ook wel vergeten. Bij deze RS6 is de slurptax meteen in de prijs verwerkt (11k)
zeker wel mooi vooral die licht blauwen alleen beetje duur
Lees hier hele vreemde reacties over DSG-bakken in de RS6… kom op! die motor helpt gelijk die bak naar de filisteinen! Maar wel tof dat quattro GmbH deze motor speciaal ontwikkeld heeft voor de RS6 :P zal vast ook met 600+ pk in de RS7 komen! *hoopt nog altijd op een RS8 met twin-turbo W12*
Ik heb nogh niets gehoord over een RS7 of een RS8 met een biturbo W12……………..
-edit: nutteloze bijdrage-
ik moet zeggen,ik ben nu niet zo heel erg onder de indruk van deze Audi rs 6 avant betreffende zijn minimale topprestaties…

op dit moment rijd ik zelf in een 1 jaar oude Ferrari Fiorano 599 ( getuned naar 687 pk !!!! ) ja u leest het goed, ik had nog niet genoeg aan wat het standaard was..dit is allemaal goed voor buitenaardse prestaties, 0-100 in 2.6 sec. !!!! en een kleine top van 392 km/u !!!!

zo een wedstrijdje sprint durf ik wel aan met deze Audi,… wie durft ??
@Rofigaro,

Mooi dat jouw auto buitenaarde presaties levert, al vraag ik me met die specs wel af of je daarvan ook bewijs hebt, want met 687pk kom je niet zomaar ff onder de 3s uit. Een enzo doet de 0-100 met 662pk en een leeg gewicht van 1365kg namelijk in 3,65s…..

Ook wil ik ff terugvallen op je door jouw genoemde “minimale topprestaties” want de RS6 C6 is één van de snelste stations (misschien zelfs wel de snelste) die er ooit geleverd zijn geweest…..
@windhooze,

het is jammer dat jij niet zo snelle bak hebt, want dan kunnen we beiden wat test werk doen hier op mijn landgoed!
ik heb hier een klein circuit aangelegd van 3,4 km lang waar ik mijn bolides graag mag testen aan dit soort aktiviteiten.ik denk er over na om mijn Bentley CTC Super, ook te laten opvoeren naar 955 pk !! ik wil trekkracht in elke cilinderinhoud van 264 nm per pk !!!!
dat zou neer komen op een fabelachtige top van 477 km/ u !!!!!!!!!
van 0-100 in een kleine 2,18 sec !!!!!!

nu maar eens kijken wie hier tegen op kan, graag reacties aub..
Ik zie nog steeds geen bewijs…………….
Prof.dr. K.I.Y. Liveshore
Voor de ware liefhebbers hier;

mijn Audi RS 6 Supersport v-24 bj.2009.

Kobalt-blue metallic. 790 pk ! ( 0-100 in 2.9 sec. 0-200 in 6.7 sec. !! )
80-120 in 3.1 sec. 140-180 in 2.6 sec !

alleen serieuze gegadigen, nu 289.670,= !!
Prof.dr. K.I.Y. Liveshore
ps. een echte top van 385 km/u !!!!
Dr. Giuolo Matisse
Ik heb zelf een nieuwe Audi rs 6 avant gekocht 2 weken geleden, en ik moet zeggen ze rijden wel aardig hoor !

ik heb hem gelijk maar laten tunen in Garbich, in westfallen.

op dit moment zou mijn RS 6 de snelste avant moeten zijn die er rond rijd.
aantal pk “s komt uit op 875 pk/nm !!!!!!!
0-100 in 2.7 sec. !!!!!!!! en een top van 437 km/u !!!!!!!!!

ik moet zeggen hij rijd waanzinnig snel nu , mag ook wel voor de prijs die ik heb betaald… ( 201,888 ,= euro )
Dr. Giuolo Matisse
Ik heb zelf een nieuwe Audi rs 6 avant gekocht 2 weken geleden, en ik moet zeggen ze rijden wel aardig hoor !

ik heb hem gelijk maar laten tunen in Garbich, in westfallen.
John Nuthneucker
wil iemand misschien ruilen zijn audi rs 6 avant bj,2009 tegen mijn polo diesel uit 1993 met apk, zeer goed onderhouden en snel !!!!

een echte top van 276 km/u !!!! ( nul tot honderd in 3,5 sec. !!!!! )
Ja, idd een hoop fantasten hier……

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).