Going with a bang! Renault Megane R26.R

Auteur: , 50 Reacties

Het einde van de Renault Megane nadert, maar dat weerhoudt Renault Sport er niet van om met een speciale versie van de Megane RS te komen. Door een stevige afslankkuur is de R26.R 125 kilo lichter geworden en dat zorgt voor spectaculaire prestaties.

Zo verloopt het sprintje van 0-100 km/u nu in 5.9 seconden en dat is sneller dan een Audi S3 of Porsche Cayman. Om gewicht te besparen is de achterkant eruit gesloopt en vinden we carbonfiber stoelen en motorkap. Alle informatie die we nu hebben is uitgelekt want pas op 22 juli zal de auto officieel onthuld worden op de autoshow van London. En meteen daarna vertrekt de R26.R naar de Nürburgring om het record van de Astra OPC te vermorzelen. De productie start eind oktober en stopt in maart 2009. (via: leblogauto.com)

Renault Megane R26.R

Renault Megane R26.R



50 reacties

LLLLLLLLekker!!! Zal wel geen goedkoop beestje worden natuurlijk…
Nu nog 4 wielaandrijving en je er ook in de ochtend dauw mee rijden.
Blijft wel een lelijke auto, maar mooi gedaan, die prestaties !
Best leuk! Cool dat ze voor gewichtsbesparing gaan, zouden meer fabrikanten mogen doen :)

Volgens mij is er een markt voor een premium-merk in de hatchback en (compacte) middenklasse met laag gewicht als unique selling point… komkom, wie stapt er in? Misschien wat voor Lotus? :)
Zit er mooi uit. Mooier dan die f1 team megane. En die vond ik al niet mis.
Toch heb ik liever een S3 dan deze megane. een cayman mocht ook maar niet hebzuchtig beginnen :P
Kicke heur, 6-puntgordels in je Megane. De bakverhoudingen zijn wel korter dus de topsnelheid zal wat lager liggen dan bij de R26 neem ik aan. Dus als je een S3 of Cayman op elk gebied voor wilt blijven zul je toch aan de chip moeten. ;)

Zal overigens wel goddelijk rijden. En dan te bedenken dat de normale versie nooit echt slecht heeft gescoord bij de mensen die er verstand van zouden moeten hebben. 135kg minder is ook best knap als je het mij vraagt. Bij Ferrari vragen ze voor een afslankkuur van 100kg ruim 50k. Maar daar zit dan ook een iets andere badge op.
@ RScosworth-
ik hrb totaal niets tegen Renaults ofzo maar ik rij toch liever in een audi of een porsche. Oké hij kan betere prestaties hebben maar ik zie liever een porsche dan een megane (dont wanna harm nobody but) vond het nooit geslaagd die achterkand. en nu nog altijd niet :D
ik heb*
achterkant*
Al draagt een aap een gouden ring….
@ xaray
Ik vind de achterkant van een orginele RS/R26 wel wat hebben alleen het dashboard vind ik verschrikkelijk. Dan vind ik de Clio RS toch stukke knapper. En ik kan me best voorstellen dat je liever in een Porsche zit. Ik zou het ook wel weten.
leuke stats jammer van het design zonde eigenlijk..
@ RScosworth
Uit wat bestaat die dashboard dan? hopelijk niet uit goedkope hardplastiek (tegewoordig vind je ze zelfs in lambo’s dus zou ni verschieten)
@ xaray
http://www.coches-es.com/imagenes/noticias/interior-renault-megane-gt.jpg

Ik vind het gewoon erg saai en die roosters trekken ook nergens op als je het mij vraagt. Het materiaal gaat op zich wel maar is ook niet je van het. Die handrem zou ik eerder in een Hummer zetten ofzo.
Doet een beetje “gay” aan dat interieur.. Van buiten ziet hij er zeker wel stoer uit! En opzich is die normale Sport versie ( ook met 2 pijpjes ) ook best oke, zag ik laatst rijden.

Maarja het blijft een Renault, en ik zou liever wat anders kopen..
tja, liever een porsche of audi…? wat een vergelijk. voor deze prijs deze kwaliteit en prestaties; daar kunnen de duitsers nog een hoop van leren…!
@ MLTB
‘Maarja het blijft een Renault’

Daar ben ik het niet altijd zo mee eens. Het is in principe wel een Renault maar niet vergelijkbaar met een ‘normale’ Renault. Hij komt uit een aparte fabriek met aparte Ingenieurs en qua opbouw hebben ze nog maar weinig met een standaart Renault te maken. Je krijgt wel steeds een knap staaltje techniek mee van een firma die een rijke historie in de hot hatches en autosport heeft. Maar als je veel waarde hecht aan stickertjes en badges kun je beter voor iets anders gaan inderdaad.
@Pino143, kwaliteit?? Het is een fransoos! Plastic fantastic met matige afwerking dus :o

Die 1e foto denk je nog, mwha niet slecht en die 2e auto barts je in het lachen uit, die achterkant :lol:
Een Porsche voelt ook helemaal anders aan. Dit is zo hoog als een MPV! Vind dit trouwens een nadeel van alle moderne hot hatches, ook als je in een GTI stapt krijg je het gevoel van in een busje te zitten. In een Porsche zit je laag, kijk je in kikkerperspectief naar de wereld. Dat is een sportief gevoel!
He jammer, ik dacht dat dit ging over een ontploffende renault..
daarvoor Jimmie; voor deze prijs krijg je de verwachte, en dus goede kwaliteit en heeeel veel lol! Vindt jij maar een vergelijkbare IN DEZE PRIJSKLASSE welke zo veel beter is….
Goed gezegd Pino143, je moet kijken want je krijgt voor je geld! Niet naar wat je voor 10 duizenden euro’s meer ook kan krijgen.. Dat is appels met peren vergelijken.. Een Mazda 3MPS is bijvoorbeeld een directe concurrent van deze auto..
Renault = Frans = De grootste chauvinisten ter wereld, hij zal miss wel een Cayman kunnen volgen zolang men geen bocht tegenkomt! En die 5,9 naar 100 gaan ze toch goed hun best moeten doen om dit door een voorwielaangedreven auto te laten doen.
Geef mij maar een R32.
Vind dit niks aan.
@ Tom
Vandaar dat je bij de Nurburgring naast een BMW M3 en een Porsche Cayman ook een Renault R26 kunt huren. Wijze woorden hoor jij hebt er vast heel veel verstand van!
Denk dat het nog lastig zat zal worden om het record af te pakken van de opel astra. Hij is nu 100 kilo lichter en moet meer als 2 sec. goedmaken. Maar opel heeft ook de nurburgring edition achter de hand. Dus zal wel loslopen.
Ik denk niet dat je deze megane moet gaan vergelijken met een Audi S3 of een Porsche cayman.. Auto’s met prijzen vanaf ongeveer 50 en 70 duizend euro!! Kleine kans dat deze renault 50k gaat kosten..
@ Maartenb
Voor zover ik weet is die vergelijking ook nergens gemaakt. Er staat alleen dat 5,9 seconden naar de 100 sneller is dan die andere twee.
nee toch liever niet, het blijft mij opvallen hoe moeilijk renault het heeft om zijn sportief imago te kenmerken …
@scuderia

volledig mee eens, is dan mss wel trager. Weet iig zeker dat ik niet met elektronica problemen kom te staan, en later bij inruil wss 15k meer voor terug zal krijgen.
Er staat dat die sneller op de 100 zit dan de S3 maar de S3 doet er in de boekjes nog altijd 5.7sec over.
En die verglijken met Porsche Cayman slaat ook nergens op!
Citrofiel evil twin
Ze doen een beetje hetzelfde als VW die nu hun speciale afscheidsserie de Golf Rabbit introduceert als laatste opboost voor de verkoopcijfers.
Leuk om de reacties te vergelijken met die op Autoweek.nl

Hier gaat men duidelijk meer voor prestaties getuige het overwegende respect dat deze ‘aparte’ auto krijgt. Van mij mogen ze alle fabrikanten verplichten zulke afscheidsmodellen maken!!
Wauw! Hoe stoer is dat! Even een Porsche eruit trekken met je Renault met een dikke kont! :D

@ evil twin; Ten eerste denk ik niet dat het hetzelfde is. Dit is een sportwagen geworden, waar echt geen grote aantallen van verkocht zullen worden, dus dit is echt geen ‘opboost’. Ten tweede, waar haal je dat over de Golf Rabbit vandaan? Ik kan het nergens vinden. Wat wel waar is, is dat de Golf in de VS Rabbit heet, maar een actiemodel in Europa?
@ Nanning; Haha! Inderdaad. Hier gaat het om prestaties, daar lullen ze alleen maar over de kleurtjes! :lol:
Ja ik neem het niemand kwalijk maar dit vergelijken met een R32 is net zo scheef als het vergelijken met een Cayman. Een R32 is een fatsige dikzak vergeleken met dit waarbij de elektronica al het werk doet. Dit is veel meer pedigree. En dat baseer ik op persoonlijke ervaring en niet op verhaaltjes van anderen. Maar goed mocht je er ooit zelf nog in rijden…
Eigen ervaring met de Golf uiteraard.
@Tom,
Jou antwoorden zijn duidelijk gebasseerd op alleen maar vooroordelen en totaal geen kennis van zaken !
Heb je ooit wel eens in een R26 gereden ? En zoals Cosworth zegt; waarom zou deze ook te huur zijn up de Ring ?

Of ga eens in een Citroën Saxo VTS 1600 16V rijden uit 1996
Dan zal je zien dat je zelfs nu, in 2008, nog menig BMW rijder achter je laat.
Zowel rechtuit als in de bochten.
Nog iets voor de niet-wetenden en ongelovigen:

http://static.autoblog.nl/images/wp2007/Bestdriverscar-3.jpg

Uit: http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/10/best-drivers-car-2007-is

En nu maak ik er geen woorden meer over vuil. Lijkt me totaal overbodig ook. ;)
‘Dan zal je zien dat je zelfs nu, in 2008, nog menig BMW rijder achter je laat.’

Daar moet je voorzichtig mee zijn met zo’n uitspraak. Theoretisch gezien klopt er daar niet veel van natuurlijk. Maar als je naar de praktijk gaat kijken heb je wel degelijk gelijk. Ik kom regelmatig op de Nurburgring en daar maak je vaak mee dat je achter een M3 zit te plakken en je er niet voorbij kunt omdat ze er niks van bakken.

Een snelle auto en daadwerkelijk snel (kunnen/durven) rijden zijn twee totaal verschillende dingen natuurlijk.
@Rscosworth en Fabian:
Heb ik ergens gezegd dat dit een slechte auto is? Neen!
Maar op een circuit volgt hij geen cayman 2seconde 30 op een rondetijd van een dikke minuut is veel hoor.
Ikzelf heb ook een Saxo Vts gehad en het was idd een vinnig autotje.
@ RScosworth,
ik had het nu eigenlijk ook over de dagelijkse praktijk. Circuit is al snel iets anders.
Maar ook daar komt een Saxo 1600 16V goed uit de bus met zijn 910kg en een kleine 130pk icm het weggedrag van een kart !
@ Tom
Nee dat heb je niet gezegd maar de toon waarmee je je eerste boodschap achter liet was nou niet echt positief.

2.30 is een groot verschil inderdaad. Maar owee als het gaat regenen. Wat hier op zich best vaak voorkomt. ;)
@ FabianVTR16V
Ik weet hoe het rijdt een lichte Fransoos op een bochtig achteraf weggetje. Die hou je niet met twee vingers in de neus bij nee.
@Rscosworth omdat Fransen nu eenmaal ook de grootste chauvinisten zijn die er rondlopen :), voor de rest is deze megane voor zijn prijs wss een zeer goed scheurijzer maar ik vind hem persoonlijk niet mooi en geef mij voor die prijs maar een Subaru of Mitsubishi
@ Tom
De Evo zou absoluut ook mijn voorkeur genieten maar die is volgens mij een stuk duurder (vanaf 45.000 ofzo?). Ik denk dat deze toch ruim 10 mille goedkoper zal zijn aangezien de Clio World Series ook goedkoper was dan een normale RS.

Ik persoonlijk zou trouwens ook nooit voor de Megane gaan. De Clio vind ik dan weer wel erg gaaf maar dat komt mede doordat deze over een kwalitatief goed en, naar mijn mening, mooi interieur beschikt. Maar dat terzijde.
Bij ons in België valt het verschil goed meehoor een Rs kost hier al 30000€ zonder enige optie en een Subaru 5000€ meer maar geef me dan die Subaru maar hoor
Ik vind het een geslaagde auto…

Een vraag voor een kenner, heeft iemand een idee hoeveel vermogen dit monster heeft? En wat het maximum koppel is? Gelijk aan de “normale” R26 of…

Thnx..
Echt een stoere vrouwen auto! Echt iets voor mij..
@Tom

En dan heb je voor 5K meer een klote jap, die na een anderhalve ton op de teller lager/bak problemen krijgt joepie de poepie.
Kan niet ontkennen dat ik het geluid van zo’n suby vele male beter vind klinken.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).