Het einde van de Renault Megane nadert, maar dat weerhoudt Renault Sport er niet van om met een speciale versie van de Megane RS te komen. Door een stevige afslankkuur is de R26.R 125 kilo lichter geworden en dat zorgt voor spectaculaire prestaties.
Zo verloopt het sprintje van 0-100 km/u nu in 5.9 seconden en dat is sneller dan een Audi S3 of Porsche Cayman. Om gewicht te besparen is de achterkant eruit gesloopt en vinden we carbonfiber stoelen en motorkap. Alle informatie die we nu hebben is uitgelekt want pas op 22 juli zal de auto officieel onthuld worden op de autoshow van London. En meteen daarna vertrekt de R26.R naar de Nürburgring om het record van de Astra OPC te vermorzelen. De productie start eind oktober en stopt in maart 2009. (via: leblogauto.com)
50 reacties
Volgens mij is er een markt voor een premium-merk in de hatchback en (compacte) middenklasse met laag gewicht als unique selling point… komkom, wie stapt er in? Misschien wat voor Lotus? :)
Zal overigens wel goddelijk rijden. En dan te bedenken dat de normale versie nooit echt slecht heeft gescoord bij de mensen die er verstand van zouden moeten hebben. 135kg minder is ook best knap als je het mij vraagt. Bij Ferrari vragen ze voor een afslankkuur van 100kg ruim 50k. Maar daar zit dan ook een iets andere badge op.
ik hrb totaal niets tegen Renaults ofzo maar ik rij toch liever in een audi of een porsche. Oké hij kan betere prestaties hebben maar ik zie liever een porsche dan een megane (dont wanna harm nobody but) vond het nooit geslaagd die achterkand. en nu nog altijd niet :D
achterkant*
Ik vind de achterkant van een orginele RS/R26 wel wat hebben alleen het dashboard vind ik verschrikkelijk. Dan vind ik de Clio RS toch stukke knapper. En ik kan me best voorstellen dat je liever in een Porsche zit. Ik zou het ook wel weten.
Uit wat bestaat die dashboard dan? hopelijk niet uit goedkope hardplastiek (tegewoordig vind je ze zelfs in lambo’s dus zou ni verschieten)
http://www.coches-es.com/imagenes/noticias/interior-renault-megane-gt.jpg
Ik vind het gewoon erg saai en die roosters trekken ook nergens op als je het mij vraagt. Het materiaal gaat op zich wel maar is ook niet je van het. Die handrem zou ik eerder in een Hummer zetten ofzo.
Maarja het blijft een Renault, en ik zou liever wat anders kopen..
‘Maarja het blijft een Renault’
Daar ben ik het niet altijd zo mee eens. Het is in principe wel een Renault maar niet vergelijkbaar met een ‘normale’ Renault. Hij komt uit een aparte fabriek met aparte Ingenieurs en qua opbouw hebben ze nog maar weinig met een standaart Renault te maken. Je krijgt wel steeds een knap staaltje techniek mee van een firma die een rijke historie in de hot hatches en autosport heeft. Maar als je veel waarde hecht aan stickertjes en badges kun je beter voor iets anders gaan inderdaad.
Die 1e foto denk je nog, mwha niet slecht en die 2e auto barts je in het lachen uit, die achterkant :lol:
Vind dit niks aan.
Vandaar dat je bij de Nurburgring naast een BMW M3 en een Porsche Cayman ook een Renault R26 kunt huren. Wijze woorden hoor jij hebt er vast heel veel verstand van!
Voor zover ik weet is die vergelijking ook nergens gemaakt. Er staat alleen dat 5,9 seconden naar de 100 sneller is dan die andere twee.
volledig mee eens, is dan mss wel trager. Weet iig zeker dat ik niet met elektronica problemen kom te staan, en later bij inruil wss 15k meer voor terug zal krijgen.
En die verglijken met Porsche Cayman slaat ook nergens op!
Hier gaat men duidelijk meer voor prestaties getuige het overwegende respect dat deze ‘aparte’ auto krijgt. Van mij mogen ze alle fabrikanten verplichten zulke afscheidsmodellen maken!!
@ evil twin; Ten eerste denk ik niet dat het hetzelfde is. Dit is een sportwagen geworden, waar echt geen grote aantallen van verkocht zullen worden, dus dit is echt geen ‘opboost’. Ten tweede, waar haal je dat over de Golf Rabbit vandaan? Ik kan het nergens vinden. Wat wel waar is, is dat de Golf in de VS Rabbit heet, maar een actiemodel in Europa?
Jou antwoorden zijn duidelijk gebasseerd op alleen maar vooroordelen en totaal geen kennis van zaken !
Heb je ooit wel eens in een R26 gereden ? En zoals Cosworth zegt; waarom zou deze ook te huur zijn up de Ring ?
Of ga eens in een Citroën Saxo VTS 1600 16V rijden uit 1996
Dan zal je zien dat je zelfs nu, in 2008, nog menig BMW rijder achter je laat.
Zowel rechtuit als in de bochten.
http://static.autoblog.nl/images/wp2007/Bestdriverscar-3.jpg
Uit: http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/10/best-drivers-car-2007-is
En nu maak ik er geen woorden meer over vuil. Lijkt me totaal overbodig ook. ;)
Daar moet je voorzichtig mee zijn met zo’n uitspraak. Theoretisch gezien klopt er daar niet veel van natuurlijk. Maar als je naar de praktijk gaat kijken heb je wel degelijk gelijk. Ik kom regelmatig op de Nurburgring en daar maak je vaak mee dat je achter een M3 zit te plakken en je er niet voorbij kunt omdat ze er niks van bakken.
Een snelle auto en daadwerkelijk snel (kunnen/durven) rijden zijn twee totaal verschillende dingen natuurlijk.
Heb ik ergens gezegd dat dit een slechte auto is? Neen!
Maar op een circuit volgt hij geen cayman 2seconde 30 op een rondetijd van een dikke minuut is veel hoor.
Ikzelf heb ook een Saxo Vts gehad en het was idd een vinnig autotje.
ik had het nu eigenlijk ook over de dagelijkse praktijk. Circuit is al snel iets anders.
Maar ook daar komt een Saxo 1600 16V goed uit de bus met zijn 910kg en een kleine 130pk icm het weggedrag van een kart !
Nee dat heb je niet gezegd maar de toon waarmee je je eerste boodschap achter liet was nou niet echt positief.
2.30 is een groot verschil inderdaad. Maar owee als het gaat regenen. Wat hier op zich best vaak voorkomt. ;)
Ik weet hoe het rijdt een lichte Fransoos op een bochtig achteraf weggetje. Die hou je niet met twee vingers in de neus bij nee.
De Evo zou absoluut ook mijn voorkeur genieten maar die is volgens mij een stuk duurder (vanaf 45.000 ofzo?). Ik denk dat deze toch ruim 10 mille goedkoper zal zijn aangezien de Clio World Series ook goedkoper was dan een normale RS.
Ik persoonlijk zou trouwens ook nooit voor de Megane gaan. De Clio vind ik dan weer wel erg gaaf maar dat komt mede doordat deze over een kwalitatief goed en, naar mijn mening, mooi interieur beschikt. Maar dat terzijde.
Een vraag voor een kenner, heeft iemand een idee hoeveel vermogen dit monster heeft? En wat het maximum koppel is? Gelijk aan de “normale” R26 of…
Thnx..
En dan heb je voor 5K meer een klote jap, die na een anderhalve ton op de teller lager/bak problemen krijgt joepie de poepie.
Kan niet ontkennen dat ik het geluid van zo’n suby vele male beter vind klinken.