• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Dít wordt de nieuwe Renault Megane!

Auteur: Loek, gepost 6 mei 2021 om 19:04 – 40 Reacties

Bij Renault staat een nieuwe Megane in de startblokken, die het allemaal net even wat anders gaat doen.

Het C-segment is één van die segmenten die al een tijdje meegaat en ook lekker recht door C, eh, zee is. Het zijn de auto’s die precies in het midden zitten: niet te groot, maar groot genoeg. Dat geldt ook voor de prijs. Voor wie even niet meer duidelijk heeft wat het C-segment is: dat is het segment waarin we auto’s als de Volkswagen Golf, SEAT Leon, Ford Focus, Opel Astra en Renault Megane vinden.

Verlaten

Over die laatste moeten we het even hebben. De Renault Megane doet het absoluut niet slecht, maar moet helaas het segment verlaten. De Megane krijgt wél een opvolger, maar dit wordt een compacte crossover. De Megane als C-segment hatchback krijgt dus géén opvolger. Overigens heeft ontwerper Laurens van den Acker uitgelegd waarom deze keuze is gemaakt: om een groot batterijpakket onder de cabine te krijgen, moest de auto hoger op zijn poten komen te staan. Het ligt dus niet aan het feit dat de Megane een C-segmenter is, dat deze het segment verlaat. Toch is het een beetje als een hoofdstuk afsluiten.

Renault Mégane eVision

Meer officieel

Bij het onthullen van de Renault Megane e-Vision wist Renault al te melden dat we hier min of meer naar de nieuwe Megane aan het kijken zijn. Toch zitten er aan het concept nog wat ruige randjes. In grote lijnen wordt dit echter de nieuwe Megane en in teasende vorm heeft Renault dat nu min of meer bevestigd.

Megane E-TECH Electric

Ook bevestigt Renault de naam van de elektrische Megane: dat wordt Megane E-TECH Electric. Het gaat dus om een compacte crossover ter grootte van de Renault Kadjar, die zijn basis deelt met de Nissan Ariya. Verwacht dus zo’n 215 pk en een accupakket van 63 kWh groot. Ook het nieuwe logo van Renault gaat voor het eerst te zien zijn op de Megane E-TECH Electric.

De revolutie gaat binnen verder, waar een compleet nieuw interieur zijn opmars maakt. We zien een groot en haarscherp scherm, wat precies naast eenzelfde haarscherp scherm dat als tellerbak dient geplaatst is. Omdat de auto op het compleet nieuwe elektrische platform van Renault Nissan staat, moet de Renault Megane E-TECH Electric vooral scoren op het gebied van ruimte.

2022

We moeten nog wel even geduld hebben voor de nieuwe Renault Megane, want deze komt in 2022 op de markt. We hebben nu al een klein beetje een beeld van wat het gaat worden.

Ook interessant!

  • Volledig elektrische Renault Mégane ziet er zo uit
  • Laurens van den Acker over de nieuwe Renault Mégane E-Tech
    Laurens van den Acker over de nieuwe Renault Mégane E-Tech
  • Renault Mégane E-Tech Electric
    Renault Mégane E-Tech Electric gelekt! BREEK!
  • Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom
    Mijn Auto: Renault Mégane RS van Thom

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

E-Tech, Elektrisch, megane, Renault

Vorig bericht: « Max blijft risico’s nemen met tracklimits
Volgend bericht: Mercedes EQA komt nu sneller van zijn plek »

Lees Interacties

Reacties

  1. vondick zegt

    6 mei 2021 om 19:06

    Nice

    Login om te reageren
  2. jaso013 zegt

    6 mei 2021 om 19:08

    Nou! Met zo’n puik ontwerp wil ik ook wel met de Renault Megane!

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      6 mei 2021 om 19:55

      @jaso013: I see what you did there!

      Toch vind ik het wel jammer dat er wéér een hatchback wordt ingewisseld voor een SUV, ook al is -ie ‘compact’. Het is zo fantasieloos. En wat je wint aan ruimte, verlies je weer aan de luchtweerstand. Het enige model EV wat dit anders doet, wat me zo te binnen schiet, is (uitgerekend) Honda (want patent op fantasieloze SUV’s), met de Honda e.

      Andere suggesties zijn welkom.

      Login om te reageren
      • jaso013 zegt

        6 mei 2021 om 20:30

        @RRRobert: ghehe. Mooi dat jij um wel vat! Ik vertelde deze laatst ook tegen George maar die snapte de Clooney.

        Login om te reageren
        • timdawg zegt

          6 mei 2021 om 22:59

          @jaso013: ik kwam gisteren op straat een gast tegen die sprekend op Justin Timberlake

          Login om te reageren
          • MarcoM zegt

            8 mei 2021 om 10:16

            @timdawg: 1 ding weet ik, het was Simon Cowell

            Login om te reageren
        • ethylestra zegt

          6 mei 2021 om 23:19

          @jaso013: 2002 belde, ze willen hun grap terug

          Login om te reageren
          • michiel_vandelft zegt

            7 mei 2021 om 01:16

            @ethylestra: zal even bellen, want ik ben Morgan toch Freeman

            Login om te reageren
          • michiel_vandelft zegt

            7 mei 2021 om 01:18

            @ethylestra: Ik zal even bellen, want ik ben Morgan toch Freeman

            Login om te reageren
          • jaso013 zegt

            7 mei 2021 om 07:19

            @ethylestra: ow dan kan ik dat wel aan jou vragen. Rijdt Saskia?

            Login om te reageren
    • MarcoM zegt

      7 mei 2021 om 07:51

      @jaso013: mag ik ook megane?

      Login om te reageren
      • jaso013 zegt

        7 mei 2021 om 09:35

        @marcomanta: nee, jij mag met Brian May.

        Login om te reageren
        • MarcoM zegt

          8 mei 2021 om 10:17

          @jaso013: :-)

          Login om te reageren
  3. fendercd60 zegt

    6 mei 2021 om 19:58

    Erg lelijk.

    Login om te reageren
  4. vaakbenjetebang zegt

    6 mei 2021 om 20:00

    Vet, het lijkt wel haast alsof er eenen ouderwetschen iOmega zipdrive tussen de schermen zit. De overjarige nerdbaas in mij wordt daar heel erg gelukkig van.

    Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    6 mei 2021 om 20:01

    Mooie wagen. Meteen herkenbaar als een Megane, maar toch helemaal nieuw. Het nieuwe logo komt zo ook wel heel erg mooi uit.

    Login om te reageren
  6. mashell zegt

    6 mei 2021 om 20:05

    Een Nissan Ariya met een Renault uiterlijk, dat kon wel eens een topper worden.

    Login om te reageren
  7. neymar zegt

    6 mei 2021 om 20:20

    Ziet er veel belovend uit. Van een EV specialist als Renault met heel veel ervaring verwacht ik wel een doorwrochte auto.

    Login om te reageren
  8. harrie zegt

    6 mei 2021 om 20:34

    Als ik ‘anders past het batterijpakket niet’ door de bullshit translator trek komt er ‘er zit meer marge op een suv’ uitrollen.

    Login om te reageren
    • tjorque zegt

      6 mei 2021 om 23:02

      @harrie heuuulemaal mee eensch! Ik vindt dat ook een complete bullshit uitleg…
      Komaan seg, in een model 3 zit 80kWh! En die is quasi net zo ruim als een gewone megane.

      Login om te reageren
  9. henkp1 zegt

    6 mei 2021 om 20:45

    Ik vind het een mooie wagen!
    Compacte buitenmaten en een ruim interieur en goede prestaties (tenminste daar lijkt het op); prima ding, laat maar komen!

    Login om te reageren
  10. bischero zegt

    6 mei 2021 om 20:52

    En toch blijf ik me storen aan het excuus ‘batterij past niet’. Waarom kan het wel in een Tesla 3/S met een grote range, en in Renault dit niet? Design voor diverse aandrijflijnen is hier debet aan. Met andere woorden, het niet kiezen voor één. Zie je ook bij Volvo (XC40) en andere merken. Ik voorzie dat de opvolger van deze megane optioneel weer lager wordt als die 100% elektrisch wordt. Dan gaan Cw waarden weer een rol spelen ipv meerdere aandrijflijnen herbergen.

    Qua design is het aardig, maar zoals met al het Franse spul, slecht houdbaar op lange termijn, muv de B-segmenters als R5, 205/206, 2CV. Nooit ontworpen als statement zoals tegenwoordig het doel is (Peugeot designbaas geeft het zelf aan: ze moeten nóg dramatischer worden).

    Login om te reageren
    • Loek zegt

      6 mei 2021 om 22:35

      @bischero: uit de uitleg van v.d. Acker:

      “Je hebt wel hele dure oplossingen, die autofabrikanten als Tesla en Lucid gebruiken, waarbij ze de accucellen in een soort H-vorm plaatsen. Dan heb je plek voor je voeten en kan de auto lager worden gebouwd. Het is alleen niet een hele efficiënte manier van werken, het is juist makkelijker om een soort chocoladeblok te maken waar je op zit. Maar daardoor worden de auto’s wel iets hoger.”

      Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      6 mei 2021 om 23:13

      Klopt inderdaad niet wat jij beweert. Dit platform is 100% elektrisch. Misschien eerst even verdiepen in de materie voordat je begint te roepen?

      Ik vind ook oudere Franse auto’s er nog leuk uitzien, maar da’s persoonlijk natuurlijk. Mégane 2, Mégane 1 coupé, R25, R Laguna 2; allemaal leuk!

      Login om te reageren
      • MrHyde zegt

        7 mei 2021 om 06:58

        @henkp1: wat ik nergens terug kan vinden, is of het Renault/Nissan platform gekoelde accu’s krijgt of niet. Ze zijn nu met de Leaf, Zoë en Spring zo ongeveer de enige aanbieders in Europa zonder actief gekoelde accu’s, wat voor mij echt een no/go is.

        Login om te reageren
        • mashell zegt

          7 mei 2021 om 09:57

          De Ariya heeft wel actieve accu koeling. Moet ook wel anders kun je niet echt snelladen.

          Login om te reageren
        • henkp1 zegt

          7 mei 2021 om 13:44

          Volgens mij hebben/krijgen beide actief, vloeistofgekoelde batterijen. De Leaf en Zoe zijn ook actief gekoeld, maar luchtgekoeld. Niks mis mee. Beide modellen hebben hun betrouwbaarheid inmiddels ruimschoots bewezen.

          Login om te reageren
      • bischero zegt

        7 mei 2021 om 08:28

        @henkp1: je hebt gelijk, ik moet niet zomaar dingen roepen, wat stom van me, had nog zó mijn best gedaan.

        Login om te reageren
        • henkp1 zegt

          7 mei 2021 om 13:45

          Haha, prima toch zo!

          Login om te reageren
          • bischero zegt

            7 mei 2021 om 19:12

            @henkp1: 😅👍 had ff volledig gemist dat het elektrisch only werd en de naast de ‘oude’ Megane zou blijven bestaan. Maar je hebt gelijk hoor, uitspraak moet wel gefundeerd zijn en getoetst aan beschikbare feiten.

            Login om te reageren
  11. theracingelf zegt

    6 mei 2021 om 21:26

    Merk dat door al die elektrische auto’s van tegenwoordig mijn interesse in nieuwe auto’s echt enorm is afgenomen, het zijn passieloze vervoersobjecten geworden…

    Login om te reageren
    • MrHyde zegt

      7 mei 2021 om 06:55

      @theracingelf want al die 3 en 4 cylinder (turbo’s) hadden zo veel passie….

      De motoren die in normale personenwagens liggen zijn al sinds voor de eeuwwisseling saai, en dragen niet meer bij aan de beleving van de auto.

      Dat geldt natuurlijk niet voor sportwagens: daar is het tot de dag van vandaag belangrijk voor de emotie.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      7 mei 2021 om 09:59

      Bij mij juist andersom. Nu kan ik binnen mijn budget een 400pk auto rijden. Het rijdt zoveel soepeler en daarmee lekkerder dan alles wat ik eerder had en dat zonder de gewetenswroeging dat ik mijn omgeving in de uitlaatgassen zet. Brandstof auto’s, rare achterhaalde compromis oplossing waar we veel te lang aan vast hebben gehouden.

      Login om te reageren
      • henkp1 zegt

        7 mei 2021 om 13:47

        Inderdaad, je moet even een schakelaar omzetten in je hoofd, maar dan blijkt dat BEV gewoon erg goed zijn: leveren vaak de prestaties en ‘laufkultur’ van een 12-cilinder voor de prijs van een goede middenklasser! Wat worden we verwend!

        Login om te reageren
  12. retsok zegt

    6 mei 2021 om 21:55

    Er komen op het moment alleen maar auto’s uit voor 55+. Het autonieuws boeit mij telkens minder. Normaal had ik reikhalzend uitgekeken naar de nieuwe megane en dan vooral de RS natuurlijk. Helaas zijn die tijden voorbij. Voor de verandering nog maar eens een super hippe crossover..

    Login om te reageren
  13. bvlagusta zegt

    7 mei 2021 om 01:59

    Weer een generiek model erbij, logo maakt tegenwoordig niet meer uit want het lijkt allemaal op elkaar

    Login om te reageren
  14. Hupke zegt

    7 mei 2021 om 07:11

    Waarom doen ze moeite, is de slechtste c-segmenten van het moment? De huidige megane is een triestig onding, ben je boven 1m90 zit je ofwel met je hoofd tegen het dak, of moet je de stoel zo plat leggen dat je door de b-stijl je spiegel nietmeer ziet. De uitvoeringen die bij sixt en avis staan zijn zo underpowerd dat je er op de Spaanse snelwegen heuvels tegen 80 in 3 versnelling tussen de vrachtwagens moet oversteken want in 4 of 5e gaat het 3 cylindertje door z’n knieën.

    Login om te reageren
    • net10 zegt

      7 mei 2021 om 13:22

      De Megane zit voor de meeste lange mensen juist goed, en wordt in Nederland alleen geleverd met relatief krachtige en grote 4 cilindermotoren van 1330 CC die ook Mercedes gebruikt in diverse modellen, ze leveren opvallend veel koppel bij lage toeren. Het is gewoon een onderschatte auto in Nederland. De auto is ook leverbaar als zeer krachtige plug in hybride en diesel.

      De elektrische Megane heeft alles in zich om zeer succesvol te worden.

      Login om te reageren
  15. cossiekiller zegt

    7 mei 2021 om 07:24

    Direct een schroefkit om de boel 8cm te laten zakken. Het zal ze leren.

    Login om te reageren
  16. ericc zegt

    7 mei 2021 om 07:35

    Bye bye RS…..

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North