Het scherm in de Mégane schijnt bijzonder goed te zijn.
De komende jaren zal het voorkomen dat van sommige auto’s meerdere varianten zijn. Denk aan een oude Macan met plofmotor en een nieuwe Macan met elektrische aandrijving. De nieuwe Renault Mégane is ook zo’n auto. Je kan de (oude) stationwagon kopen, maar ook een compleet nieuwe die geheel elektrisch is.
Deze auto moet niet alleen vanwege zijn aandrijflijn als modern gezien worden, ook het interieur moet bijdragen aan de feestvreugde. Dat doet Renault met twee enorme schermen die beter moeten zijn dan een iPad. Nu zullen er Android-apostelen en anti-Apple mensjes zijn die zeggen dat een iPad helemaal niet zo goed is, maar dat laten we eventjes gaan.
OpenR Link
Er zijn twee enorme schermen. Eentje is het instrumentarium en die lijkt naadloos over te lopen in het infotainment scherm. Het ‘OpenR Link’-systeem moet sneller, krachtiger en scherper dan ooit zijn. Mocht je bang zijn voor Franse elektronica, kun je opgelucht ademhalen. Continental is de fabrikant voor het systeem. Ja, de Duitsers maken meer dan alleen banden. Het scherm is krasvrij en van zeer hoge resolutie. Het scherm heeft namelijk een pixeldichtheid van 267 PPI. Dat is beter dan de resolutatie van het Retina-scherm van de allernieuwste iPad!
Dus we vroegen even aan onze collega’s van Apparata of dat nu daadwerkelijk heel erg goed is. En warempel, het is heel erg goed! Alle iPads hebben namelijk een pixeldichtheid van 264 PPI (pixels per inch). Het TFT-scherm in de Mégane heeft een scherm met een dichtheid van 267 PPI, dat is dus 3 PPI beter en daarom is Renault beter dan Apple. Nu gebied de eerlijkheid te zeggen dat de verversingssnelheid, schermhelderheid en kleurenbereik ook belangrijke aspecten zijn om de kwaliteit van een scherm te beoordelen. Daar weten we helaas nog niet alles over.
Ondersteuning scherm in Mégane
Dan rijst natuurlijk de vraag: hoe lang gaat zo’n scherm mee? Volgens Renault moet het scherm 15 jaar mee kunnen gaan. Ondanks dat je Android Auto én Apple CarPlay kunt gebruiken, maakt het systeem gebruik van Android OS. Dat zie je ook bij andere automerken. Een voordeel is dat Google Maps hier al in verwerkt is.
De nieuwe Mégane kun je vanaf februari bestellen. De Mégane E-Tech is er vanaf 35.390 euro. Vanaf maart kun je ze bewonderen bij de betere Renault dealer.
Meer lezen? Zo verhoudt de Mégane E-tech Electric zich met de concurrentie!
Bastiaan Williams zegt
Wat een gave auto is het toch geworden! Zowel van binnen als van buiten.
DeWitteCondor zegt
Eens, dit is een erg fraaie auto. Hopelijk wordt ie niet al te veel cross overig maar meer hatchback. Het interieur kan mij ook wel bekoren.
ffw88 zegt
VEEL beter, 3 pixels PI? Mwoah.. misschien dat een havik het verschil ziet. Een normaal persoon waarschijnlijk niet.
Verschil tussen een iPad en een Galaxy Tab S6 uit 2919 is echter wél merkbaar (287 ppi).
bernoulli zegt
Dat is een flinke lap tekst om 3 pixels te duiden. :)
willeme zegt
@bernoulli:
Dankjewel ;-)
bernoulli zegt
Haha. 😄
net10 zegt
De Megane E Tech Electric is een hele mooie auto geworden. Renault is een ervaren EV bouwer, met de techniek zal het wel goed zitten. Bij mijn huidige en vorige Renault heb ik geen enkele elektrische storing gehad. Ik verwacht dat deze Megane ook een hele betrouwbare auto zal zijn.
dawwg zegt
LOL; jij werkt zeker voor Renault … met je ongeremde optimisme; niet gehinderd door enige statistieken uit het verleden ?
Anyways; ik hoop uiteraard dat het een betrouwbaar model zal blijken te zijn; maar ik ben er minder fiducie in dan jij; eerst zien, dan geloven :)
net10 zegt
Je blijft in een ver verleden hangen, Renault heeft aan het begin van deze eeuw flinke software problemen gehad. Maar daar hadden ook merken als BMW, Mercedes en Audi veel last van. Daar hoor je alleen niemand meer over.
Daarna is het roer om gegaan bij Renault en zijn ze over het algemeen juist heel betrouwbaar. Je komt tussen de beurten door (vrijwel) nooit in de garage. Ik ben ervaringsdeskundige.
In huidige statistieken scoort Renault hoog op roest bestendigheid en betrouwbaarheid. Ze zijn al jaren het hoogst scorende Europese automerk in de Reliability Index, en staan in de top 10.
Ik verwacht veel van de nieuwe elektrische modellen van Renault.
wimof zegt
Ik ken de Audi’s uit het begin van deze eeuw, software- en elektrische problemen waren niet de hoofdmoot.
Eerder zelden, daarvoor werden ze te degelijk gebouwd.
Wat niet wegneemt dat er niet (talrijke) andere waren.
MAAR, hij die vrij van zonden is zijn werpe….. (vertelde een atheïst)
henkp1 zegt
Zosls de laatste 18 jaar zal ook dit weer een goede en betrouwbare auto zijn. Ontwerp klopt gewoon helemaal en de auto ziet er nog goed uit ook.
wimof zegt
Fransen zijn zeer goed in het “aankleden” van dingen, “maken” (cfr hun huizen en witgoed bvb) getuigen niet van een grote wil om het “goed” te willen doen.
Ze zijn ook zeer snel tevreden over zichzelf.
Het woord Chauvin is door en voor hen uitgevonden.
schuiftrompet zegt
Weer eens wat anders dan wat de meeste franse auto’s hebben.. vaak hele trage en lage resolutie schermen..
kevertje zegt
Toch nog iets goed. In Frankrijk is er al een tijd het verhaal van stilvallende motoren bij Renault/Nissan/Dacia, gebruikers die in de kou blijven staan… https://www.auto-moto.com/marques-auto/renault/actualites-renault/moteurs-renault-defectueux-voiture-concernee-311081.html. Schijnt zelfs een drama te zijn van serieuze omvang, alleen al 100000 auto’s in Frankrijk. Ook de Zoë’s zijn niet onbesproken qua NCAP-issues…
Wicos zegt
‘Eind 2021 waren er 30 automobilisten op een pijlwagenof botsabsorber geklapt. Doorgaans registreert Rijkswaterstaat 20 tot 25 van dergelijke aanrijdingen per jaar. Ook werden er 10 dienstauto’s van weginspecteurs total loss gereden. Volgens RWS is een van de oorzaken dat er afgelopen jaar meer aan de weg werd gewerkt. Een andere reden is dat moderne auto’s met hun aanraakschermen voor steeds meer afleiding zorgen’. Bron: ANWB Kampioen nr. 1 2022.
Vermoedelijk kan ook afleiding door het platte zakscherm aan de lijst oorzaken worden toegevoegd. Maar toch, eindelijk, he he. Hoe bestaat het dat een instantie die zich bezighoudt met het beoordelen van de veiligheid van nieuw toe te laten voertuigen geen vraagtekens plaatst bij de wenselijkheid van schermen in plaats van knoppen? Wat is er mis met knoppen en wijzers? Ik kan het invullen: de prijs. Een scherm ziet er gelikt uit en lijkt duur maar is wellicht goedkoper te produceren dan tientallen knoppen (matrijzen, produceren, monteren, aansluiten, …). En de functies van een scherm kun je updaten (actualiseren dan wel bijverkopen zonder extra kosten voor fabrikant). En we willen het. Maar moeten we het willen? Radio of navigatie instellen begrijp ik. Maar een menu induiken om de temperatuur te regelen lijkt mij onwenselijk. Mooie schermen, prima. Maar alleen functies die daar horen en de rest knoppen. Hoeven die schermen ook niet meer zo groot te zijn. Vooruit, alleen als je de auto-eigen functies daarop een vaste plek geeft en daarop controleert bij de APK.
henkp1 zegt
Inderdaad, daarom heb je bij Renault diverse manieren om de functies te bedienen: via touchscreen, fysieke knoppen en/of voicecontrol. Werkt erg goed kan ik uit ervaring meedelen.
karhengst zegt
Ik wil het helemaal niet. Je hoeft geen boomer te zijn om te zien dat we al lang en breed over de piek van bedieningsgemak heen zijn bij auto’s. BMW heeft het nog juist met z’n modellen waar ze touch én de bekende iDrive knop aanbieden. Eigenlijk zou men het touch gedeelte moeten deactiveren onder het rijden.
De schermen worden groter om features te tonen die niemand ooit nodig heeft gehad. Maar goed, zo functioneert kapitalisme nu eenmaal. Ik zie het als een ongemakkelijke tussenfase tussen het handmatige rijden en het autonoom rijden.
allesmetturbo zegt
Software zal wel weer wat te wensen over laten..
RazorHead zegt
Dus na 15 jaar moet de auto weggegooid worden omdat de schermen stuk zijn en niet meer te krijgen zijn? Leuk..
henkp1 zegt
Er wordt vaak smalend over Renault gedaan, maar de componenten en materialen die zij toepassen misstaan niet in ‘premium’ auto’s. Zo is het leer dat Renault gebruikt van hoge kwaliteit (vroeger Conolly leder), zit er in deze Mégane een hele innovatieve warmtepomp en zijn zaken als een afstandsradar netjes weggewerkt, waarbij dure merken volstaan met een zwart plaatje in de grille. Om maar wat te noemen.
wimof zegt
Zolang het geen Tfsi motoren betreft zwijgt men erover, helaas voor hun klanten heeft hun probleem een nog groter impact.
Net dezelfde oorzaak dan die van Audi, dichtslibben van de zuigerveren.
danmar zegt
“Het scherm is krasvrij en van zeer hoge resolutie.”
Je mag er inderdaad toch wel vanuit gaan dat een nieuwe auto een scherm heeft zonder krassen.
Wel een zeer fraai dashboard overigens.
wceend zegt
Is dit nu al een OLED scherm? Lijkt me de volgende stap voor auto interieurs, zorgt voor veel minder afleiding. Al die enorme scherm die ’s nachts veel licht geven is zeker niet alleen positief
mashell zegt
Mijn Audi heeft drie van die schermen en omdat ze vol automatisch dimmen heb je er totaal geen last van. Soms zie je wel eens mensen met een zuignaphouder met een telefoon rijden en dan denk ik hoezo wordt je niet verblind door die telefoon? Want die telefoons dimmen niet half zo goed en al helemaal niet automatisch als de schermen in auto’s.
utregcity zegt
@mashell: mijn Honda heeft vijf schermen, baas boven baas, en die dimmen ook vanzelf, dus geen last van. En anders heb je nog, ja echt, een fysiek knopje om de boel te dimmen.
hanse1one zegt
De gewone Megane als hatchback is toch wel nog gewoon beschikbaar..
runetjuh zegt
Update, de Megane E-Tech is al te bestellen!