Mijn bijdrage aan de crisisaanpak

Auteur: , 43 Reacties

Afgelopen jaar zijn er door 95.000 particulieren auto's geïmporteerd vanuit het buitenland. Dat is wederom een forse stijging van het aantal geïmporteerde auto's ten opzichte van eerdere jaren, zo meldde de RDW eerder deze week. Volgens de RDW is vooral de categorie auto's van één á twee jaar oud met veel accessoires erg populair. Ook de kleinere bedrijfsauto's doen het goed. Reden voor de import? Het scheelt al snel een paar duizend euro als je de auto uit het buitenland haalt.

Op zich is dit allemaal geen heet nieuws. Iedereen weet inmiddels dat dankzij de BPM een jong gebruikte auto uit bijvoorbeeld Duitsland zéér interessant kan zijn. Soms lopen de voordelen op tot tienduizenden euro’s, meestal zal het verschil wat kleiner zijn. We gaan massaal over de grens shoppen en de autobedrijven in ons land komen meer en meer in de problemen. Waarom doet de overheid niets tegen de import? Of liever gezegd: waarom maakt ze de aanschaf van auto’s in eigen land niet interessanter? De afbouw van de BPM is ingezet maar dat proces duurt nog bijna tien jaar. Pas in 2018 zal Nederland van de BPM af zijn, en ondertussen loopt de klant de grens over, weg bij de autobedrijven die het toch al niet makkelijk hebben.

Waarom wordt er niet nagedacht over een systeem waarbij men in Nederland per direct af kan van de BPM? De regering kan wel wat goede PR gebruiken en lastenvermindering is nodig. Het zou de binnenlandse autohandel een enorme boost geven en de economie kan ook best 95.000 extra verkochte auto’s gebruiken. Nu loopt zowel de autobranche als de overheid de inkomsten mis van auto’s die anders in Nederland gekocht zouden worden. Daarnaast scheelt het de consument een hoop tijd, moeite en geld als ze gewoon bij een dealer in de buurt terecht kunnen. Er moeten toch mogelijkheden zijn om de BPM te compenseren? Dat hoeft niet in één klap, maar afbouwen tot in 2018 is wel erg traag. Ik wil best wat denkwerk wegnemen uit Den Haag en daarom presenteer ik u het volgende hersenspinsel.

Om te beginnen moeten we van de BPM af. Nu. Liefst gisteren. Auto’s tot ongeveer 5 jaar oud uit Nederland zullen daardoor het meeste in waarde verliezen en dat moet uiteraard gecompenseerd worden. Een vergelijking tussen verschillende Nederlandse en buitenlandse occassionsites leerde mij dat de waarde na vijf jaar redelijk gelijk trekt, een enkele uitzondering buiten beschouwing gelaten. Een gemiddelde BMW 7 serie van 2003 koop je in Duitsland grofweg voor hetzelfde geld als in Nederland en dan reken ik de kosten voor het importeren en de BPM nog niet eens mee. Hetzelfde geldt voor een Nissan Micra. Of een Volkswagen Caddy of Passat. Als we terugrekenen wat we verliezen op een auto dan kunnen we ook bepalen wat er gecompenseerd moet worden aan de consument, danwel de autobedrijven. In één klap al het waardeverlies van de voorraden bij de autohandelaren compenseren bij afschaffing van de BPM is waarschijnlijk onhaalbaar. Dus moet er gekeken worden naar een andere manier van compensatie.

Laat ik voorop stellen dat ik een leek ben op het gebied van belastingen en dergelijke, maar wat zou er gebeuren als de overheid korting zou geven op de wegenbelasting voor auto’s tot 5 jaar oud zolang er nog een vorm van BPM bestaat? Op die manier verliest de autokoper in Nederland vooralsnog geen geld. Hoewel de aanschafprijs nog altijd hoog is, wordt autorijden goedkoper. Een rekenvoorbeeldje:

Stel, ik ben in de markt voor een leuke middenklasser. Mijn oog is gevallen op een Audi A4. Een 2.0 tdi avant van 2 jaar oud met 120.000 kilometers op de teller. In Duitsland koop ik die auto voor ongeveer € 17.000,-. Dan moet ik bij invoer nog wat bpm betalen, namelijk € 6600,- (ik rond een beetje af, het gaat om het idee) en een paar euro voor keuring door de RDW. Alles bij elkaar heb ik deze auto voor ongeveer € 25.000,- op de stoep staan. In Nederland ben ik al snel € 5000,- meer kwijt. Omdat onze auto 2 jaar oud is zal het prijsniveau pas over drie jaar gelijk liggen. Ik moet dus als consument minstens € 5000,- euro terug verdienen in drie jaar. De wegenbelasting voor deze Audi bedraagt ca. € 1570,- per jaar. Maal drie jaar komt dat uit op ongeveer € 4710,- euro. Als ik dat geld terug zou krijgen ben ik al een heel eind op weg om de resterende drie jaar waardeverlies te compenseren. Ik vraag me af of mensen echt nog naar Duitsland gaan rijden en zich alle moeite op de hals halen van het importeren, keuren en transporteren van een auto als het ze over drie jaar netto een paar honderd euro heeft opgeleverd. Het grappige is dat de overheid hier weinig op verliest. Immers, de 19% btw die ik heb betaald voor de Audi in Nederland is al bijna € 4800,-. Die BTW was de overheid misgelopen als ik de auto in Duitsland had gekocht. Daarnaast zal de overheid ook nog verdienen aan winstbelastingen en inkomstenbelastingen bij de autobedrijven.

Natuurlijk zijn er nog wel wat haken en ogen aan dit plan te ontdekken, onder meer omdat de auto’s die nieuw verkocht worden niet ineens goedkoper mogen zijn dan de occasions, met oog op de garantie en dergelijke. Maar als je daar de bpm dan ook in een jaar of vijf terugbrengt naar nul loopt het geheel mooi gelijk. Over vijf jaar kun je de hele regeling in de prullenbak mikken en staan we quite met de landen om ons heen. Hoe dan ook: in de basis moet dit volgens mij best haalbaar zijn. Het zou de Nederlandse automarkt een impuls geven zonder grote verliezen voor alle partijen en de consument kan gewoon in het Nederlands handjeklappen met de dealer. En misschien heb ik het ook wel helemaal mis, maar dan heb ik in ieder geval meegedacht.



43 reacties

De Opel Ampera-e is duizenden euro's goedkoper geworden. Kijk hier voor meer info!
Als de overhead euh overheid het importeren van gebruikte auto’s uit het buitenland minder aantrekkelijk wil maken, zal het gewoon de bpm-afschrijvingspercentages aanpassen. Dat is twee jaar geleden ook al gedaan.

Nederland heeft geen noemenswaardige autoindustrie waardoor de overheid geen baat heeft bij een zo hoog mogelijke binnenlandse autoverkoop. Wat de Duitsers aan belastinginkomsten binnenhalen door productiviteit te leveren wil de Nederlandse overheid bereiken door simpelweg torenhoge aanschafbelastingen te innen. Dan hoef je helemaal niks te produceren om grof te verdienen aan de autoindustrie en zal het volk minder euro’s naar het buitenland sluizen.

In andere landen zonder vaderlandse autoindustrie gaat het er op een vergelijkbare wijze aan toe. Vergelijkbaar bijv. het schrale straatbeeld van Denemarken en Noorwegen, waar de burgers zo mogelijk nog harder worden genaaid dan in Nederland, met het rijke wagenpark van de Zweden.
ik heb mijn huidige auto ook in duitsland gekocht.
gewoon omdat daar meer keuze is en ik wou perse een witte, de prijs ligt ongeveer op dezelfde hoogte
met name ook door de lagere pond worden er veel JDM auto’s geimporteerd uit de uk omdat de prijs nu ook veel aantrekkelijker ligt
Het scheelt nogal of je een benzine of diesel haalt, omdat diesels hier veel meer bpm hebben dan benzineauto’s. en ik zoek nooit naar een diesel (want die koop je omdat je rationeel gezien niet anders kan) dus dan is het voordeel vooral de grotere keuze en lage km standen.
Dat van die BTW klopt niet helemaal.
BTW die de dealer ontvangt (bij verkoop) draagt hij af en BTW die hij betaalt (bij inkoop) vordert hij terug.
Als er dus zoals in het voorbeeld 4.800 BTW op een auto zit dan mag je er wel vanuit gaan dat de dealer in ieder geval al 4.000 heeft teruggevorderd.
Wordt een auto ingekocht van een particulier dan is er helemaal geen BTW te verrekenen (zowel bij inkoop als verkoop). Wordt een auto verkocht aan een bedrijf (ervan uitgaande dat het een BTW auto is) dan vordert deze de BTW terug.

Een tweede vraag hoe gaan we de inkomsten uit de BPM compenseren voor de overheid. Of ga je er nu echt vanuit dat deze inkomsten gewoon zullen verdwijnen?
“Daarnaast zal de overheid ook nog verdienen aan winstbelastingen en inkomstenbelastingen bij de autobedrijven.”
Dat zijn ook, naast de BPM, een van de meest belachelijke belastingen die er zijn!!!
Vooral winstbelasting, de regering moet weer meeliften op het succes van de grootverdieners. Wanneer kan je dàn eens genieten dat je succesvol bent? Hoe meer winst je maakt, hoe hoger de winstbelasting. De winstbelasting telt nog een exponentieel ook *^%#!!

Maargoed daar hadden we het niet over..
BPM..
Ik denk dat als ze BPM helemaal afschaffen, dat de financiele klap iets te hard zou zijn, maar de BPM op 7 à 9% zetten moet nog wel kunnen denk ik.
En daarnaast is het wel eens fijn als ze gewoon 1 belasting per ding hebben.
Niet dat BPM BTW etc allemaal doorelkaar hebt.
Zo kan de regering je makkelijke ‘een hak zetten’ omdat het allemaal zo onduidelijk is.

ps. hmm, nee ben niet zo’n fan van Woutertje en ander links gezwets..
@ Freek: je moet je gewoon niet zo verkijken op je bruto inkomen.
@Jochempie:
Dus jij vind het ook niet erg als je tv word gestolen?
Je kan immers altijd nog eten, je hebt altijd nog onderdak…

NEE. Je hebt gelijk dat je gelukkig moet zijn met wat je hebt, maar je moet niet vergeten wat er allemaal van je ‘gejat’ word.
Als er 52% van mijn inkomen naar de overheid ga, vind ik dat ongelofelijk asociaal!
Echt belachelijk!
En waarom zoveel naar de overheid? Er zijn heel erg veel mensen(veelal allochtonen heb ik begrepen uit cijfertjes) die gewoon hun normale leven kunnen leiden dmv een uitkering. Oftewel er is geen enkele motivatie om werk te zoeken. Geef ze eens ongelijk, ik zou dat ook niet doen als ik van die centen kon leven. Maar het is wèl waanzinnig dat de overheid mij daarvoor zoveel laat betalen!
Prima om de Nederlandse burger te helpen, MAAR WEL MET MATE.
Charles Darwin heeft ooit eens het volgende gezegd:

“ignorance more frequently begets confidence than does knowledge.”

Waarom is het toch altijd dat de onwetenden altijd het hardst schreeuwen?
@ Freek: je ziet je belastingcenten ook weer terug, de een wat meer dan de ander. Maar we helpen de burger ook met mate! Immers, jaren gelden waren de belastingtarieven boven de 70%! En natuurlijk gaat alleen het deel in de schijf van 52% voor dat gedeelte naar de overheid. Als dat een heel groot deel is, heb je ook wel centen om in Zwitserland een schuur met brievenbus te kopen.
Belasting- en sociale zekerheid regels binnen Europa harmoniseren voorkomt dat mensen om die reden verhuizen of dit soort handelingen verrichten.

De Amerikanen is dat echter ook nooit gelukt ;-)

Als we het doen, heeft het Monaco systeem mijn voorkeur. De bijbehorende zomers krijgen we vanzelf :lol:
niet dat ik zo’n belastingfan ben, maar de geinde belasting gaat naar de samenleving, ze wordt alleen geind door de overheid, je vindt het toch ook fijn dat je kinderen naar school kunnen?

voor de rest lijkt het afschaffen van de bpm me een goed plan, maar ik snap ook wel dat samenlevingen deze vorm van consumptie willen belasten en dat dat voor wel-autoproducerende landen anders werkt dan voor niet-autoproducerende landen

overigens ben ik van mening dat bijtelling naar dagwaarde berekend zou moeten worden
Ik begrijp dat er veel ideeën zijn om problemen op te lossen. Maar helaas ligt het in Nederland niet zo makkelijk dat je alles per direct kan veranderen, o.a. door het poldermodel. Dat is erg jammer, want op deze manier duren de beslissingen te lang en wordt er te veel geld uitgegeven aan inefficiënte handelingen.
@dos

evolutie?
@Laurens

In dat opzicht mag het wel eens revolutie zijn…
DE BPM ALS DIE VERDWIJNT IS ER EEN NIEUWE HEFFING VOOR IN DE PLAATS.In 2012 is de belastingdienst van dit probleem van bpm verlost.
Waarom heel simpel.Wij als autobedrijf importeren voor onszelf en voor klanten auto,s uit de gehele wereld.De BPM levert de staat op een kleine 3 a 4 miljard per jaar op.De BPM is de overheid aan het afbouwen,en moet door het rekeningrijden worden gecompenseerd.Alleen sinds februari 2008 is de fijnstof regeling van toepassing.Deze regeling houdt in dat als een auto boven de grenswaarden van de uitstoot komt,er een extra heffing komt .
Namelijk 125 euro per gram.Voorbeeld als een auto 330 gram uitstoot heeft.Dan wordt het reken model gebruikt van 220 gram is de norm ,dus de auto heeft een teveel uitstoot van 110 gram x 125 euro is een extra heffing van 13750.– euro.Let op deze heffing hoeft niet op te worden afgeschreven zoals BPM ,en zal worden gehandhaafd naast het rekeningrijden.Dat alle dealers nu in paniek zijn komt niet door de import,maar door de slechte rendementen als dealer zijnde.
Fijnstof. De nieuwe radio-activiteit.

Je ziet het niet, het is er van nature al, het heeft in de dosis die wij te verduren krijgen geen aantoonbaar gezondheidseffekt, het is politiek effectief om beleidsdoelen door te drukken.

Misschien leidt het echter wel tot enige genetische modificatie :-)
@ Multicar: hoe komt het dat de goedkoopste autootjes a la Daihatsu Cuore BPM- en fijnstoftaksvrij zijn en dat ze geen spat goedkoper zijn geworden?
@Rick dos:
Waarom is het toch altijd zo dat Jan Modaal opkomt voor de regering?
geld betalen aan een volstrekt vreemde .. is goed voor het milieu ..

dat weet toch iedereen ..

(mocht u twijfels hebben of niet willen meedoen aan deze 100% waterdichte logica .. zal u het geld onder dwang af moeten staan) ..
@freek

Jij woont en leeft in Nederland?
@Rick dos:
Ja.
Stem jij SP?
@freek

Dan zou je beter moeten weten…

Nee, op de partij voor de dieren, en dat is alleen maar omdat ik M. Thieme zo lekker vind…
@Jochempie, je kan wel een schuur met brievenbus in Zwitserland huren maar dan ben je er nog niet. Je moet namelijk wel 180 dagen per jaar in die schuur ook daadwerkelijk wonen om niet onder de Nederlandse Inkomstenbelasting te vallen. Was het maar zo verdomd makkelijk als jij voorstelt…

@Freek, ondanks dat ik het met je eens ben over de belachelijke succesbelastingen (want dat zijn het gewoon), moet je wel toegeven dat de overheid de vennootschapsbelasting (winstbelasting) in de laatste jaren flink verlaagd heeft.

Laten we trouwens ook niet vergeten dat juist al die tig belastingen voor bedrijven er voor zorgen dat jouw boodschappen en andere uitgaven aan (luxe)producten duurder worden. Je salaris moet daardoor omhoog waardoor de kostprijs per product stijgt, producten weer duurder worden, je salaris weer omhoog moet enz. Leuk hè? Economie :D
Ohja @Freek, je zou voor puur auto’s kunnen overwegen om een nevenvestiging in Duitsland neer te zetten. Doordeweeks woon je net over de grens, aangezien het toch niet uit maakt in welk huis je die paar vrije uurtjes per dag doormaakt. En in het weekend woon je vrolijk in Nederland tussen je matties en familie, maar ondertussen wel fijn “legaal” BPM en bijtelling vrij rondtoeren :)
@dos

die partij heeft ook mijn voorkeur ;-)

Vond Marianne ook wel een leuk beestje, met dat pluisje op haar bips tijdens haar eerste kameroptreden :lol:
Protectionisme (Nederlandse dealers bevoordelen boven Duitse) is iets wat men in deze tijd van crisis juist probeert te voorkomen:
http://www.google.nl/search?q=crisis+protectionisme&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a
@freek

tja er zijn altijd mensen die vinden dat als jij meer verdient dat je dat ook af kunt staan. dat zou eerlijk zijn als het percentage gelijk zou zijn. dit riekt meer naar communisme. wat je ook doet. je krijgt net zoveel (uiteindelijk)

dus eigenlijk moet je als grootverdiener betalen voor een stel luie [email protected]#$% die niks betalen. (soort compensatie dus). dat terwijl je er keihard voor werkt en geleerd hebt.

maar ja men gunt mekaar niks meer. als meneer 1 100 euro verdient en meneer 2 200. is meneer 1 jaloers. ook al werkt meneer 2 2 keer zoveel.
ik wil ook graag delen ..

alleen dan wel met mensen die meer hebben ..
@ Timberleek: er zullen inderdaad vast luie mensen bij zitten die niets van hun leven willen maken. Maar ik heb de indruk dat de meeste “weinig” verdieners gewoon niet verder kúnnen komen dan een simpel baantje. En voor die mensen draag ik graag wat belasting af. Immers, waar zouden we zijn zonder mensen die simpele baantjes invullen? Dan waren we allemaal naar het buitenland verhuisd, omdat dat onze enige afnemer zou zijn (we zijn immers geen productieland)
Overigens lijkt het mij ook erg lekker als iedereen evenveel belasting zou betalen, maar daarmee vul je de pot gewoon niet. Dat betekent dat mensen met een laag inkomen hun kinderen niet meer naar de middelbare school kunnen laten gaan, niet meer op vakantie kunnen en nooit uit eten kunnen (laten we het maar niet hebben over de klotebaantjes die ze moeten doen :S)
En voor de mensen met een hoog inkomen betekent het dat ze tevreden moeten zijn met een 525d in plaats van een 535d. Ik kan me voorstellen dat het belangrijker is als je kind naar de middelbare school kan.
Dat betekent dat studenten minder overhouden van hun centen van hun bijbaantjes, zodat ze moeten gaan lenen (met een miezerige 250 euro kom je natuurlijk niet rond) of harder moeten werken, waardoor de studie langer duurt (die voor 85%) van belastinggeld betaald wordt. Lijkt je dat dan een goed plan?
Fijne van auto’s uit buitenland is vaak lagere km standen.
Omdat hier bijna geen partculier een dikke auto prive koopt zijn ze allemaal zakelijk en hebben ze veel gereden. In Duistland en belgie kopen wel particulieren auto’s uit hogere prijsklassen en is de keus tweedhands groter.
Zolang Europa “1”, geen “1” Eurpoa is, en nooit zal worden, is het handig als je eerst in andere Europese landen kijkt voordat je hier iets zwaar belast koopt.
@ jochempie

het is ook logisch dat je er wat voor afdraagt. maar het moet niet zo worden dat je als chirurg(bijvoorbeeld) zoveel moet afdragen dat je netto haast net zoveel hebt als putjeschepper(bijvoorbeeld)

waarom zou je dan nog een moeilijke studie doen en een moeilijk vak uitoefenen als “het toch geen zin heeft”

nogmaals afdragen is prima. maar het moet wel eerlijk blijven
ik heb trouwens niks tegen putjescheppers ;-)

eerder respect dat je het doet
@timberleek

die chirurg vind ik dan net een slecht voorbeeld, die creëren hun eigen schaarste (en dus hoogte inkomen) door structureel te weinig mensen op te leiden. Dit in tegenstelling tot België, daar is de medische sector misschien juist weer iets te voorkomend richting patiënten :-)

@jochempie

slechts zo’n 5% van de mensen draagt meer bij aan “de maatschappij” tijdens hun leven, dan ze gekost hebben. Zorg door hard werken dat je tot die groep behoort, accepteer een redelijke belasting en draag zelf af aan anderen wat je eerlijk vindt. Bijvoorbeeld door gewoon wel die auto in Nederland te kopen :lol:
@laurens

ja ok.
ik kon even geen goed voorbeeld bedenken. maar je snapt het idee wel toch ;-)
@timberleek

een top bankier :lol:

Alhoewel ik zelf de salarissen van voetballers heel wat absurder vind :-)

Die 5% theorie kan ik even niet gegoogled krijgen. Maar ik heb wel eens discussies gehad met Amerikaanse collega’s, die helemaal niet begrijpen hoe de Nederlandse maatschappij werkt (of niet). Daar krijgen mensen die het nodig hebben ook wel hulp, maar gaat dat veel meer op vrijwillige basis. Geeft meer betrokkenheid aan beide kanten.

Hier heb ik als ik zo’n straatkrantverkoper zie vaak het idee, joh, val me niet lastig, je hebt al een behoorlijk inkomen.
@ Laurens: mensen met een hoog inkomen weten gewoon wat ze waard zijn :D

En die auto kopen in Duitsland zou ik alleen voor de centen doen als je een auto wilt hebben die gewoon niet in je bereik ligt. En da’s uberhaupt niet slim ;) Nee, de gigantische keuze in met name Duitse auto’s is gewoon heel lekker.
Als die import een probleem vormt (en dat geloof ik eerlijk gezegd niet) dan deed de overheid er wel onmiddellijk wat aan. En wel op de snelste en goedkoopste manier die ook nog eens het minste hinder veroorzaakt in Nederland, dus door gewoon de import duurder te maken. BPM minder snel afbouwen, leges verhogen, extra papier werk etc.
Als we die bureaucratie afschaffen kost het de overheid niet zo ultra veel geld.
Dus dan kunnen we makkelijk de BPM ernstig omlaag gooien!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).