
Mercedes-Benz E 63 AMG Combi
In Stuttgart heeft men zich het maken van snelle stations in de loop der jaren meester gemaakt. Het begon naar mijn weten in 1995 met de E 36 AMG Combi. Ècht waar, die heeft bestaan. De 3.6 liter 6-in-lijn had een beschaafd vermogen van 272 pk. Later kwamen er V8 motoren. 5,4 liter, 360 pk (de E50 AMG was tussendoor nog te koop, maar uitsluitend als sedan). Vervolgens kwam het effectieve idee om er een compressor aan te schroeven. Resultaat: 476 pk. Een E klasse AMG met minder dan 500 pk hebben we nu achter ons liggen. Vanaf 2007 was de E 63 AMG er, aangedreven door een atmosferische 6,2 liter V8, die uit historische overwegingen toch als “63” te boek kwam te staan. Het zijn zeldzame auto’s geworden gezien de indrukwekkende concurrentie. Binnen het bedrijf, en er buiten. Van de combi, zoals afgebeeld, rijden er maar weinig rond, enkele honderden verlaten jaarlijks het fabrieksterrein. De achtpitter voorin levert 510 pk, iets meer dan de Beierse concurrent. Maar… iets minder dan de 580 pk van de RS6. Inmiddels is er een nieuwe E 63 AMG, met 525 pk op de achterwielen…
Wat zit er op de voorruit van de aller eerste RS6.. Schandalig gewoon
@Gnermo: Bedoel je niet de 5e foto van de RS6? Daar zit namelijk een Groene A-label Duitsland milieu sticker op! Haha, wel respect als die dat voor mekaar heeft gekregen met ’t kenteken;)
Ze laten je inderdaad redelijk koud :)
Ik baal er nog steeds van dat de C6 RS6 in een standby modus loopt voordat deze wordt afgeleverd aan de klant. Daardoor kon ik niet harder dan 30 km/u op het terrein van Pon! :( Nou ja, misschien maar goed ook…
Volgens mij heb je een foutje gemaakt: ”Het blok kwam ook beschikbaar in de vanaf begin dit jaar leverbare cabriolet.”
De S5 cabriolet heeft nooit de V8 gekregen hoor vanaf het begin beschikt hij over een V6 net zoals de huidige S4 en S5 sportback.
Klopt, enkel de S5 coupé heeft de V8 nog..
@Gnermo, als je dat paarse bedoelt, dat is gewoon zonwerend glas. Door de polarisatiefilter die op de camera zit wordt dit effect versterkt. Daardoor lijkt het paars, maar in werkelijkheid is het heel licht getint.
Mooie column, vind de matte M5 samen met de RS6 toch het vetst.
En inderdaad, de V8 is nooit in de S5 cabriolet gekomen.
Rijtest van Wouter bevestigt het;)
Die rood/plamuurkleurige Benz, schitterend! :lol: Wallpaper!!!
De S5 is de enige uit dit rijtje die me kan bekoren.
Doe mij de RS6 maar. Subtiel en ongelofelijk krachtig. Daarna de M5 met die prachtig klinkende V10 ! Dat polarisatiefilter bij foto’s 2 en 3 vind ik trouwens maar niks, het ziet er wat onnatuurlijk uit.
leuk stukje, maar het klopt niet helemaal…..
De vorige RS6 had 450pk in normale vorm en 480pk in de plus versie….
lijkt meer op een Rieger breitbau kit.
Die S5 in het mat vindt ik maar niets en de M5… tja… geen antwoord
de afgebeelde Mercedessen zijn über cool en ook de Porsche Cayenne Techart Magnum is ook sub zero. de in schut kleur ondergedompelde Cayenne is dan wel weer een ramp!
Leuk verhaal! Dacht alleen hier de volledige historie van BMW Motorsport tegen te komen ;-)
Mooie spots. :)
Die CL 600 is bruut.
UPDATE: die zin over de V8 cabrio heb ik even doorgestreept.
En het straalt nog steeds weinig bijzonders uit.
De enige leuke was die herverbouw E-klasse en die prachtige CL600 met V12.
Verder is het allemaal eigenlijk huilen met de pet op. Wat zijn het saaie ontwerpen. Doch Appeltje, mooie foto´s, helemaal van die M5.
Je hbet dat mat en het glas prachtig in beeld gebracht.
Lekker duits allemaal. hate it or love it. Die matte A5 s.v.p
Ik heb het nu wel gehad met mat. Op een Lambo is het wel leuk, maar op een S5 of M5 staat het gewoon niet. Het is niet bijzonder meer. Dus doe mij maar een glimmende S5!
Angstaanjagend saai als je bedenkt wat deze auto’s kost(t)en..
Creativiteit wordt in Duitsland afgekort tot PS..
Overigens staat de RS6 wel ver boven de concurrentie qua creativiteit! :)
als ik echt eerlijk ben, dan vind ik de Mercedes-Benz CL600 C140 echt de mooiste van het rijtje (en één van de mooiste die Mercedes ooit heeft gemaakt)
vooral de achterkant, gewoon prachtig!
DOe mij die matzwarte RS6 maar!
@VAG-LOVER: Welke?
Die S5 is van Winstom Gerschtanowitz. Weet u dat ook weer.
als je door die gaten in een techart z’n motorkap kijkt zie je mooi Porsche staan van de motor, of … van een tunert!
wat een lelijke hokken staan daartussen! Audis en BMW wel gaaf… rest echt vies :-)
Het standaardspul… Ik sla een weekje over met lezen. Alleen die W124 is nog leuk. ;)
Leuke spots. Doe mij de rs6 maar! Wat een bijzondere wagen blijft dat. :D
@TJR
Dat is geen A-label, dat is een zgn. “Umweltplakette”. kost je 5 euri en de kleur (rood/geel/groen) wordt bepaald aan de hand van de fijnstofuitstoot (o.i.d.).
Is in delen van centra van grotere Duitse steden verplicht.
Zonder sticker riskeer je een boete van 40 euri…
Bijna alle auto die ermee rond rijden hebben een groene sticker, van M5 tot oud Golfje. (ooit 1 gele kunnen vinden)
@Dreke: Bedankt! Kon niet goed zien of het nou een A was of zo, het is dus een 4;) Wist van de zones in sommige Duitse steden.. Vraag me af waar dit dan op beoordeeld wordt.. Want zie namelijk ook wel eens gele rondtuffen.. Met volgens mij minder uitstoot dan zo’n RS6;) Overigens zie ik die liever dan van die stadsgebakjes!
Aanvulling het nummer op de sticker geeft de emissienorm aan. In het geval van de Audi een groene sticker met een 4 (van Euro-4), net als mijn Jetta TDI van 2008 (heeft aleen wel wat minder vermogen).
Leuk die Matzwarte Bezopen Moffen Wagen :mrgreen:
en die rode mercedes :P
lelijke duitse hokken….saai en lang niet zo degelijk als men wil doen geloven.
Jammer dat er zo’n lelijke onafgewerkte E klasse koenig in beeld werd gebracht en met nog lelijker velgen want mooi gespoten in zwart en met de juiste velgen is hij echt Über.
Wat moeten we nou zonder Duitse auto’s?!
Ik vind al deze auto’s wel leuk eigenlijk. Maar als ik moest kiezen, doe dan maar zo’n RS6. een rooie ofzo..
Die oude Mercedes is wel erg toegetakeld. Check de handgreep van het portier achter! Echt geen gezicht.
Mijn keuze valt dit keer op de E Kombi. Mooi ding.
Machtig zo een RS6!!
Verbazingwekkend elke keer dat ik er naar kijk..
Doe maar een RS6 of een M5. Best wel ingetogen en met massief veel vermogen.
Ik heb de laatste tijd veel problemen met autoblog site. Wil telkens maar moeizaam laden.
Qua Duitse auto’s mis ik de SL65 AMG. Dat was pas n monster, 612 pk en 1000+ nm koppel. Dat is toch net even wat erger dan genoemde Audi, maar ja, V12 biturbo, dat is ook een belachelijke combi (hoewel ik wel hou van dit soort humor).
@wilco faber
Als die SL65 AMG net zo “saai” klinkt als de CL65 AMG dan weet ik niet of je dat wel zo’n monster kunt noemen..
Ik weet niet of het werkt maar hier kun je het horen in vergelijking met bijv. een M5:
Die CL heb ik altijd wel wat gevonden, best leuke auto. Nummer 1 van de auto’s is voor mij natuurlijk de E63 Combi.
Appeltje met duitse auto foto’s zoooo dat is pas vernieuwend. Ik kan me haast geen post zonder herinneren.
Zelfs tussen allerlei supercars ala lambo/ferrari/bentley gooit hij nog geregeld een M3. Hahahaha
Appeltje wil mij alsjeblief niet meer zo laten schikken met die ene Merc je weet wel
waarom staat die fout over het aantal pk’s van de vorige RS6 er nog in?
de RS6 gaat het toch voor mij worden! Wat een wagen en hoe heerlijk ziet deze eruit!
Die M5 komt zowat uit een NFS game ! ;-)
Audi komt nu met de A7 sportback…lekker origineel….wellicht wèl als ze ‘m een matzwart (ietwat droevig) kleurtje meegeven ?
@Rob USA: Men staat dus niet vaak te wachten op een stelletje Yankenbakken. Vandaar dat ze hier ook zo zeldzaam zijn.
OT: In dit rijtje geef ik de voorkeur aan de C140 CL600 .(wat een luxe, snelle GT is dat..)