Top 5: maximale snelheid op de Autobahn

Auteur: , 67 Reacties

Snelle auto's, wat heb je er nog aan op de overbevolkte plakken asfalt hier in Nederland? Echte speedfreaks -die geen zin hebben om continu het CJIB financieel te steunen- kunnen gelukkig terecht bij onze oosterburen. Daar waar het asfalt nog plakkerig is en er op veel plekken geen snelheidslimiet geldt.

Howstufworks heeft uitgezocht welke auto’s daar het snelst hebben gereden. Tijd voor een overzicht!

Nr. 5: 309 km/u in de Corvette ZR1.
Corvette ZR1 Autobahn

Klopt, dat waren Ruben en Wouter samen met Corvette-engineer Patrick Herrmann. Om te kijken hoe het pre-procuctiemodel van de bloedsnelle ZR1 zich zou houden onder zware belasting werden er de nodige praktijkproeven uitgevoerd. Autoblog mocht mee voor een stukje onvervalst Autobahnjagen. Resultaat: tweemaal een whiplash dankzij het optrek-geweld en een top van 309 km/u.

NR. 4: 323 km/u in een Ruf CTR Yellowbird
Ruf Yellowbird Tweety

De basis was een 911 Carrera 3.2 uit 1987, veredelaar Ruf ging erover heen, boorde de boxermotor een beetje uit en schaafde zo’n 200 kilo van het gewicht af. Dat kwam neer op 469 pk’s en een gewicht van 1.150 kg voor de legendarische sportwagen. In 2003 werd op de A81 de 200 m/h grens doorbroken door autojournalist James Clash.

Nr. 3: 335 km/u in de Ruf R Turbo
Ruf R Turbo

Hé, weer eentje Ruf. Niet zo gek natuurlijk, als je ziet hoeveel pk’s en aanverwante aanpassingen ze doorvoeren op tal van Porsches. Nadat journo James Clash de Yellowbird op z’n donder had gegeven, stapte hij vervolgens in de Ruf R Turbo. Die had 50 pk meer, wat resulteerde in een topsnelheid van 335.87 km/u om precies te zijn. Oh boy, wat een baan.

Nr. 2: 432 km/u in een Auto Union
Auto Union streamliner

Ooit, ver voordat Audi zichzelf in de spiegel “premium” aan het noemen was, heette de toko Auto Union en bouwden ze serieus snelle racertjes. Zo ook dit gevaarte met 16 cilinders aan boord: de legendarische Streamliner. Terwijl ze met Mercedes-Benz aan het strijden waren over wie de snelste auto had, werd er door Bernd Rosemeyer een topsnelheid geklokt van maar liefst 432 km/u. Ja, op de Autobahn en ver voordat een Veyron 31 radiateurs nodig had om 407 km/u te bereiken.

Nr.1: 432,59 km/u in een Mercedes-Benz W125

De snelste vierwieler op de Autobahn óóit. Want tot op de dag van vandaag is het record van Rudolf Caracciola nog steeds niet gebroken. Nadat Rosemeyer het record had gepakt in een Auto Union, werd er met de Mercedes W125 geprobeerd om record direct weer over te nemen. En dat lukte, want met een minimaal verschil wist de ver-van-originele Benz een top van 268,8 miles per hour te raken. Het klinkt ongelooflijk, maar deze snelheids-battle vond 72 jaar geleden plaats. Later ondernam Bernd Rosemeyer opnieuw een poging om het Autobahn-record te pakken. Maar helaas, hij verloor de controle over de racebak en verongelukte tijdens die poging.



67 reacties

Het is bijna vakantie in Italie, net voor de vakantie hebben ze nog een voordeelactie, kijken HIER!
Is dat serieus? :O
En al die duitse tjoeners moeten hun bakken toch ook ergens testen?
integralechubasco
-edit: check, staat er bij-
Mercedes W125 recordwagen:
Dat ze zo lang geleden al zo hard gingen!
@vincent_995: Inderdaad, echt verbazingwekkend!
Wouw! Nooit geweten dat ze vroeger zo hard konden gaan! Doe Vette gaat toch wel harder dan 309? Maar wat een duizelingwekkende snelheden allemaal pff…
opeens is zo een veyron niet ZO snel meer.. maar als je dat dan vergelijkt met hoe dat rijdt, 432 km/h met een audi of mercedes terwijl je lippen bijna voor je ogen waaien. of in de veyron nog even de airco aanzetten of naar je radio luisteren om te horen waar de flitsers staan.
integralechubasco
ik vraag me af hoe nauwkeurig deze metingen zijn gebeurd 72 jaar geleden.
Nuja doe mij toch maar een W196 misschien niet zo snel maar zeker zo leuke klassieker.
@RAR_: kon niet, zoals je ziet was het hoofd nauwelijks te zien omdat de W125 nogal dichtgebouwd was bijna. Er zat een klein voorruitje op, dus zo enorm veel last had ie denk ik niet.

Mercedes had nog plannen om een vliegtuig motor met 3000pk in de 6-wielige T80 te hangen, maar die motor is door WWII in een vliegtuig gehangen. Lege omhulsel staat in het Museum nu (vóór de W125 op dezelfde ”baan”), geclaimde snelheden voor dit ding zouden ver boven de 600 km/h liggen.
In die tijd was je nog een held als je boven de 400km/h ging, nu kan elke sjeik zo hard gaan.
Echt respect voor die kerels die vroeger zo snel gingen zonder ook maar enige vorm van veiligheid en downforce! De reden waarom dit record nog staat is die laatstgenoemde crash. Veiligheid brengt nu eenmaal gewicht en downforce met zich mee, iets wat nadelig is voor de topsnelheid.

Ik weet niet wat het huidige record is in een “normale” wagen op zoutvlaktes, maar deze helden hebben nog steeds het snelste van allemaal over de autobahn mogen scheuren!
Nogmaals: RESPECT!
Een beetje raar lijstje. Het is supertof dat Autoblog op 5 staat van de lijst met de allerhardsten, maar dit gebeurt toch vaker?
@DRU: uiteraard gebeurt het vaker. Maar volgens mij gaat het vooral om bewezen registraties, daar hoorden wij blijkbaar bij;)
Bij de Yellowbird moet het niet de grens van de 300 zijn die overschreden werd door de journalist?
Het zotst is die van auto union, omdat hij gewoon kaal is en dat straalt echt iets volbloed racewagen uit!
@Lucn: Let op de eenheid die erachter vermeldt staat: m/h
Die ouwe bakken waren legendarisch. Die motoren ook. Puur cijfermatig zouden we er nog steeds over kwijlen.

En qua geluid wsslijk een ziljoen maal beter dan wat er nu ook bestaat.
@bozewolf: We kunnen het altijd nog zelf gaan bouwen. Maar of het ’n goedkeuring krijgt… ;)
v Stokkum heeft met een Lp640 toch ook best snel gereden .351km/u!
http://www.youtube.com/watch?v=0n1bMoPzlp8
Heerlijke auto, die CTR Yellowbird!
ok tijd voor de 500km/h grens met een opgevoerde Bugatti Veyron: de Bugatti Hyperion.

Ik betwijfel trouwens of nr. 2 er zo uitzag. Het lijkt me niet dat je daarmee +400 km/h kan.
die auto union kon wielen spinnen in elke versnelling, na een rondje racen zijn de handen van de coureur onder het bloed door het slaan van het stuur, race ciruits met hobbels en vaak met snelheid boven de 200 een wieltje van de grond, geweldig!
Ik denk dat menig F1-piloten al harder hebben gereden op de Autobahn. Ik kan mij het artikel met Ralf Schumacher in Autovisie zo’n 6-7jaar geleden nog herinneren waarin ie vertelde dat ie ooit een auto op 360km/h had gelegd. (En voor de humorloze zaterdagavondmensen : het was niet op een circuit)

Desalniettemin, diep respect voor de mensen die zo lang geleden zo’n hoge snelheden hebben kunnen halen.
En de normale Mercedes-Benz W125 klinkt wel heerlijk.
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Mercedes-Benz_W125_%281937%29.ogg
.
En grappig is dat de normale een 8 cilinder in lijn heeft en de recordwagen een V12 en allebei dezelfde hoeveelheid liters.
Hoe komt het, dat de “nieren” van een BMW verwerkt zijn in de W125..??
Ik denk dat er wel meer geweest zijn die rapper hebben gereden dan die 309 van die Corvette….. Mja en die eerste 2 zijn ook niet meteen gewone productiewagens… Dusja beetje een raar lijstje… Maar wel knap van die Audi en die Merc dat ze al zo’n snelheden konden behalen…
Heb hier in Nederland 315km/h met een 996 gt2 gereden. (zat erin als bijrijder) :!:
Mercedes wie anders.Uitvinder van de auto.
@mb man:
de uitvinder van de auto grapjas :D wel sterk dat Etienne Lenoir al 10 jaar eerder een voertuig op 4 wielen met een verbrandings motor had
Volgens mij ging de auto union gval zoiets van 408, toen al. En deze lijst is zo troep want er zij wel meer mensen die methun auto sneller gegaan zijn, jammer dat AB dit letterlijk neemt,
De auto in het plaatje bij nr.2 is idd niet de streamliner.
Mijn recente record op de Autobahn, in de test SLS

http://img190.imageshack.us/img190/8716/imgp9120b3.jpg

We hebben de 280 ook nog even aangetikt maar toen keek ik naar het wegdek :P
deze vergeten ?

Ik wist al dat ze in de jaren 20 en 30 keihard over de autobahn scheurden met hun vooroorlogse auto’s, maar elke keer al ik het lees (432 km/h) en kijk naar de foto’s van de wagens sta ik stomverbaasd. Respect dat ze de ballen hadden om het te doen.
292 met mijn gt 3 rs
auto kon sneller maar ikke niet
400 moet absurd zijn
Bruno
12 June 2010 om 23:38
292 met mijn gt 3 rs
auto kon sneller maar ikke niet
400 moet absurd zijn

Ik HeB 332 gErEdUn In MuN fErArI eNzO dUs WaT lUl JuH nOu.

Kruip maar weer lekker onder je Porsche-dekbed.
@Piebe Post:

Need4Speed telt niet :P
En daarom adviseren wij van Porsche: Ruf! Yeah baby!
280km/h, maar dat was op de A29 in Nederland…
Zijn er geen GT-R’s (zoals die R34’s van Top Secret en Blitz)waarbij de naald ook voorbij de 309 km/u schoof?
NR 3 geloof ik 100% niet. die zal heus wel gebroken zijn door een murcilago of een 599!
wordt nummer 2 (auto union) niet met deze bedoelt:
http://razvanbucsoiu.files.wordpress.com/2009/11/1937-auto-union-type-c-streamliner.jpg

lijkt mij wat meer gestroomlijnder
@Vivian: heel scherp vivian
@Vivian: check, heb de afbeelding aangepast. Thanks!
nutteloos onderzoek van die gasten!

zijn er zat die er boven de 309 gereden hebben
Alsof er geen enkele Veyron bezitter even flink ges geven heeft in Duitsland.
Auto union Type C V16 mooiste geluid ooit
P.s. het scheind dat Bernd Rosemeyer in de fatale poging harder reed dan 432 km/u maar ja IT AIN’T OVER TILL THE FAT LADY SINGS…
lotec’je sirius misschien?
het rare is dat die corvette,s echt een stuk harder gaan dan dat , snap het ook ff niet ,http://www.youtube.com/watch?v=Pbqxixtt4lk
Een keer op de weg terug vanaf de Nurburgring met mijn maserati zat ik rond de 270/280.. Ik zag in mijn achteruitkijkspiegel iets heel snel dichterbij komen en toen ie voorbij kwam leek het wel of ik stil stond.. Het was een MC-Laren F1… Weet niet hoe hard hij ging maar die zat zeker boven de 350..
Wat een belachelijk slecht geresearched artikel van Howstuffworks. Ze weten in iedergeval niet hoe research werkt. Het record van de Corvette is in iedergeval gebroken door een Kelleners-Sport BMW M6 met een 332 km/h run. http://www.youtube.com/watch?v=O89UWHnFUl0 Ook een standaard M6 rijdt de Corvette met gemak zoek.
En een RS6 verslaat de RUF. Die loopt wel lekker naar de 351 km/h (op de teller dan).
http://www.youtube.com/watch?v=K0XH-8tmMC8&feature=related
Tjsa mijn record is voorlopig 200 (op GPS en heuvel af, boven de officiele max van mijn vorige auto), misschien dat ik nog eens de 245 top van huidige karretje ga proberen te halen.
circlestorm69
Ik tikte de 285 aan in een onbegrensde Audi S5.
Was best spannend!
Hee, en Wouter in de R8 V10 dan? 320!
Waarom geen Veyron of CCX in het lijstje maar wel RUF’s? Ik bedoel, die dingen lopen veeeeeel harder en zijn zeker weten verkocht in Germany, er zullen dus ook wel gekke duitsers zijn die hun top hebben getest :)
whwhwha Piebe Post, wat een mannetje,…..(van 12)

ga terug naar AW, om je onzin te spammen.
@T16: De M6 rijdt de Corvette zoek? Bewijs dan maar.. Klopt niks van.
Overigens heb ik op de Autobahn een jaartje terug de 295km/h aangetikt. (CL63 AMG) Het kon nog harder alleen werkte het verkeer niet helemaal mee.

Het is trouwens een vereiste om met zulke snelheden verdomd goed te anticiperen. Er zal ineens maar een nietsvermoedende automobilist z’n waggie naar links drukken.

M’n huidige Mercedes krijg ik helaas niet harder dan de 245..
Nice, die Mercedes rijdt de Audi zoals altijd helemaal zoek. Maar liefst 0.59kmh sneller!
http://www.youtube.com/watch?v=3g8mVwUSp_M bekijk hier het pk verschil even , rest my case
en dan hier stock tegen stock http://www.youtube.com/watch?v=j29JaJVuY1A
en als de m6 hem schijt rijd zijn ze getuned .
Je gaat mij niet vertellen dat niemand met een normale straatauto (Lamborghini, Ferrari, enz) niet ooit harder dan 309km/u heeft gereden? Beetje onzin dat. Die 432 aan de andere kant is dan wel weer echt ABSURD!
@Cantago,
Er is zelfs een verhaal van een duitse Mclaren F1 klant die elke dag met 300+ van huis naar werk boenderde.
Verhaal is dat hij begon te zeuren over stuiterende veren.
Na het aanhoren van zijn klacht deden de technici van Mclaren het af als bluf. Totdat hij de modem aansloot en ze zelf de ritten uit konden lezen. Dus moet zeker wel eens meer zijn geweest als 309 gezien hoe makkelijk een F1 versneld.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).