Er zijn er maar vijfentwintig van gemaakt, maar in Cannes is er eentje te bewonderen: een Porsche 911 GT1 LM. Twee spotters in een week zagen hem in het echt en pakten hun camera erbij.
Tussen de Bentleys, Rollses en Ferrari’s van Cannes moet je aardig gek doen om nog een beetje op te vallen. Met deze bolide is dat goed gelukt. Wat een bijzonderheid. Puntje één: deze auto is donders zeldzaam (als je het nieuws hier een beetje in de gaten hebt gehouden de laatste tijd dan valt te betwijfelen of ze allemaal nog heel zijn), puntje twee: check die kleur! Maxim mixaM trof de auto overdag aan, JeffreyRBB maakte wat nightshots. Al hun plaatjes op Autojunk.nl.
Over de cijfers van dit beest (video) kunnen we kort, maar extreem krachtig zijn: 544 pk, 600 Nm, 310 km/h, 0-100 3,9 sec. De auto is een directe afstammeling van Porsches Le Mans-racer en zit dus vol met racetechniek. Tussen april ’97 en juni ’98 werd de GT1 gebouwd en hij kostte, toen een miljoen nog intergalactisch veel geld was voor een auto, ongeveer 790.000 euro. Laten we even aannemen dat ‘ie nu iets meer waard is. Staat gewoon lekker langs de straat in Zuid-Frankrijk…
51 reacties
De enige met de naam 911 en toch de motor voor de achterwielen.
Zou er ooit wel eens in willen (mee)rijden.
Vele malen mooier dan een ferrari F40 o.i.d!
Oh it allready makes my day and it had just begun!
Zo gaaf om dit onverwacht tegen te komen!
Verlengde kever met ?midden-motor? dan toch op zen minst, denk eens na voor je jezelf belachelijk maakt.
http://www.supercarclassifieds.com/product_detail.cfm?item__code=501
de Spijker lijkt op de GT1 ;-)
dit is al iets ouder….
Stomme opmerking van je.
Oh ja, wie heeft de Kever bedacht? Iig niet VW…
De toevoeging “LM” lijkt mij trouwens onjuist.
De 911 996 GT1 Evo won Le Mans in 1998. Dit staat dus dichter bij een bestaande racewagen dan de Enzo…
En F1 titels als motorbouwer voor McLaren in ’84,’85 en ’86…
@ Vincenzo
racetechniek is niet altijd gelijk aan de F1.
want er bestaan nog meer raceklasses (wtcc, dtm enz.)
in dit geval is het een straatversie van de “le mans race” staat ook in het verhaaltje.(dus goed lezen.
dus heeft hij wel degelijk racetechniek.. ;-)
Ze delen meer onderdelen met de standaard productiemodellen dan je zou vermoeden. Zo komt de voorruit van de (3.2 en 964) Speedster, staan ze nog steeds op het stalen chassis (verlengd) en is de onderbouw van de motor nog steeds die van de 993.
Enkel de laatste raceïncarnatie kreeg een koolstofvezel monocoque, maar hier is nooit een wegvariant van gekomen.
maar waarom maken ze maar 25 van en niet veel meer??
Kijk eens naar de prijs :). Van de McLaren F1 zijn er ook geen gigantische aantallen verkocht. Bovendien was een F1 bruikbaarder, dit was ‘slechts’ een homologatiespecial.
los daarvan is het wel een heel extreme auto, doe mij maar een 959.. ;)
544 pk? ik denk eerder 750.
Daar was ik er onder de indruk van de auto. Hoewel wel te zien is dat het nooit echt een serieproduct is geweest. :)
De wegversie had 544 pk (zowel 993 als 996), de raceversie +- 600…
De meesten zijn zilver en er is nog een rode en een of twee witte
http://fransdm.be/porsche.jpg
:)