Circuit speeltje: Lotus Exos Type 125

Auteur: , 47 Reacties

Wat je hier ziet is GEEN Formule 1 auto, maar wel een circuitspeeltje waar heel veel F1 techniek in zit. Zo beschikt de Exos T125 net als een F1 bolide over een carbonfiber chassis en ook de wielophangingen zijn van dat lichte goedje gemaakt. En achterin ligt dezelfde Cosworth GPV8 motor als in de F1 auto's. Wel is het vermogen teruggebracht tot 650 pk en kan je 'slechts' 10.300 toeren maken. De motor moet wel elke 4.500 km gereviseerd worden.

De gehele auto weegt slechts 650 kilo dus per pk hoeft er maar 1 kilo versleept te worden. Niet verkeerd lijkt mij zo. Lotus heeft het plan opgevat om volgend jaar maximaal 25 exemplaren te bouwen. Daar hangt wel een fors prijskaartje aan, want Lotus vraagt maar liefst 1 miljoen dollar voor de Exos.

Kopers van een Exos kunnen ook nog eens deelnemen aan 5 speciaal georganiseerde “driver events” waarbij eigenaren beter bekend kunnen geraken met hun auto. Meer foto’s van dit snoepje kan je HIER bekijken. (via: gglotus.org)



47 reacties

Jemig wat dacht je daarvan dan!!
tja. mensen kunnen hun eigen aangepaste f1 kopen… lekker handig om boodschappen te doen… de definitie van een auto ver voorbij.
Slimme zet, goed voor de verkopen van Lotus ;).
volstrekt maar dan ook echt volstrekt nutteloos en overbodig! als je slecht weer hebt kun je hier al niet mee rijden en eigenlijk is het gewoon net niet dat wat je hiermee zou willen…

owja nog iets je kunt er de weg niet mee op op wat voor manier dan ook want je wil hier echt geen drempel mee tegenkomen.
@edgar:

Idd. nutteloos! Maar als je in het geld zwemt, dan zijn er niet veel dingen die je kunt kopen EN die ok nog eens nuttig zijn!


Je hebt genoeg aan 3 auto’s (mini, SUV en sportwagen) als je rijk bent. Wat te doen met de rest van je vermogen? Bootje kopen? Alsof een boot oh zo nuttig is?

Nee, dan zou ik best zo’n Lotus Exos T125 willen…Als vind ik de prijs van 1 miljoen een beetje te veel. Voor een paar ton koop je een oud-F1 auto, waar je een 4 liter Judd V10 in kunt schroeven!
@edgar:
.
Zucht… Net of je zo’n auto koopt omdat deze praktisch is.. Dan koop je een Renault Megane Scenic ofzo. Als je echter een goede coureur bent en graag het maximale uit een track day wil halen, of zo dicht mogelijk bij een echt F1 ervaring wil komen, dan is dit een uitstekende keuze.
@edgar:

Dat zijn geen drempels dat noemt men kerbstones!

@SimonMC

Je zal hem niet zo vaak moeten opengooien maar om hem goed te blijven gebruiken kan je de motor van een S2000 toch ook wel eens af en toe opengooien.
(alle motoren trouwens)
@edgar: uuuhhm hij is niet straatlegaal misschien? en met slecht weer kun je er ook mee rijden hoor je moet alleen oppassen voor aquaplanning voorderest is er niks mis mee…..bij de F1 rijden ze toch ook door de regen :shock
@edgar: daar kopen ze hem ook niet voor natuurlijk
Nu nog straat legaal maken :P
@Alex: Caparo T1 is een mooi voorbeeldje van F1 verwerkt in een straatspeeltje :p

OT: Sta je lekker voor lul als je wilt stoeven met je lambo of ferrari.. komt er plots dit om de hoek…:D
@edgar: “je kunt er de weg niet mee op op wat voor manier dan ook want je wil hier echt geen drempel mee tegenkomen.”

Het is dan ook een Circuit speeltje…

“volstrekt nutteloos en overbodig! als je slecht weer hebt kun je hier al niet mee rijden”

In Dubai vind men dat niet erg, het nutteloos zijn van dure vierwielers, en er is nooit slecht weer ook.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar ze gaan hier echt wel kopers voor vinden. De Veyron is ook een nutteloos en overbodig ding. Die geraken ze ook kwijt.
Wat? Niet eens een geblazen diffusor of een F-duct? Dan hoeft het niet voor mij hoor…

Uh edgar, dit apparaat is niet streetlegal. Dus puur voor circuit en dat lijkt me best spectaculair om maar eens een understatement te gebruiken.
Heerlijk bizar dat je zoiets kan kopen… wow…

Maar hopelijk krijg je er een goede cursus bij :) anders is die zo aan gort natuurlijk…
@franky; de mensen die dit ding kopen hoeven denk ik niet te kiezen tussen het geld uitgeven van aan auto A, B of C ;). Gaat meer om de maximale kick en het hebben van iets dat je buren niet hebben.
@AlexanderEnschede:

Helemaal met je eens!

Maar dan hoeven die uitgaven niet per se ‘nuttig’ te zijn. Een boot (van tig meters) vind ik niet nuttig. Maar een F1 auto wel, aangezien mijn interesse daar naar uitgaat!

BTW, iemand opgevallen dat dat ding op Michelins staat, i.p.v. Brigdstones?
Bestaat de A1 eigenlijk nog? Want daar lijkt dit op, een A1 auto. Ik hoor er niks meer over..
@Freewarefreak: A1GP is al een tijdje failliet ;) De auto’s (ontwikkeld & gebouwd door Ferrari) staan als het goed is nog wel ergens te koop.
Tsja, Ferrari heeft de FXX. Net zo nutteloos en nog minder leuk ook dan dit circuitmonster.
@Jer: en ook nog eens een heel stuk duurder…
Kijk eens wat ik vond op racecarsdirect.com?!

Een ex-Piquet Benetton B190 voor 175K pond. Da´s minder dan 2 ton! En dan krijg je nog een tweede monoque en een berg onderdelen erbij!
http://www.racecarsdirect.com/listing/31371/Benetton_B190_F1_Car.html
http://www.racecarsdirect.com/photos/DSC00214CaNdky4g.jpg
@FrankypankyV8: thanx voor de link. Ik ben er bijna een avondje mee zoet geweest. Smullen om te zien, wat er ‘gewoon’ te koop is.
@L=Fred:

Graag gedaan, Fred!

;)
En zo kunnen dromen alsnog waarheid worden. Voor de superrijke elite dan…
Geert Schoots
Je zou ook een tweedehands F1 auto kunnen kopen, dan ben je misschien zelfs minder kwijt, maar je hebt in dit geval wel het voordeel dat je bij Lotus gewoon reserve onderdelen kunt bestellen…

Ik vindt het eigenlijk wel een sterk idee, maar volgens mij kan het best goedkoper.
Ee Edgar

Dit is een puur staaltje techniek, en je komt geen drempels tegen want hij is voor het circuit. en je gaat niet naar het circuit met slecht weer!!
Gertzondersamson
tja, is waarschijnlijk gewoon goedkoper voor lotus F1 als ze grotere oplages van onderdelen hebben, zelfde voor de motor, ws een korting van cosworth gekregen, 25 kopen is 1 gratis voor de F1 wagen etc..
@Gertzondersamson: als je de 2e video zou bekijken dan zal je er achterkomen dat Lotus F1 helemaal niks met dit project te maken heeft. Dat team staat sowieso redelijk los van het ‘normale’ Lotus. Ze hebben alleen de naam en wat PR dingetjes.
Vind het zeker geen slecht idee van Lotus. Ik kan me voorstellen dat een rijke liefhebber zo’n wagen koopt om het échte racegevoel te ervaren.
@FrankypankyV8

Deze loop toch wel wat harder. En in die auto zal ik niet willen crashen. Je kan nauwelijks meer onderdelen krijgen, en ze zijn lang niet zo veilig als deze.

Veel geld, maar als ik het had… Nu is het dichtste dat er bij in de buurt komt maar nog steeds betaalbaar is een (oude) superkart.
@P8301:

Een (oude) superkart, Formule E, is idd. lekker heftig!
Maar je spreekt toch wel jezelf tegen, omdat je blijkbaar wel durft te crashen met een superkart i.t.t. een oud-F1 auto???

Ik snap je punt, maar….

Naar mijn weten heeft een superkart geen kreukelzone, rolkooi, brandblussysteem of zelfs gordels…

Doe mij dan toch die F1 Benetton van Piquet sr.
Idd ik snap niet dat mensen zeuren dat dit ding nutteloos is. Het is net zo nutteloos als al die andere supercars daar kan je eigenlijk ook alleen op een circuit echt mee uit de voeten. Dit is gewoon een pure trackcar gebaseerd op moderne F1 tech.

Al die oude F1 wagens zijn heel erg cool, maar sowieso kan je daar al niet met de originele motor rijden en dan zullen we het over de veiligheid (of liever gezegd: Het gebrek daaraan) maar niet hebben. Plus dat het krijgen van onderdelen etc gewoon een drama is. De aanschaf mag dan misschien wel goedkoop zijn, maar het onderhoud zal waarschijnlijk veel meer kosten dan met deze wagen waarbij het iig het plan is om een redelijk aantal te maken. En als ik het zo zie lijkt het de lotus F1 monocoque te zijn dus dan heb je ook alle moderne veiligheid en het voordeel van moderne F1 wagens die veel beter te besturen zijn dan die oude dingen wat dus ook veel beter is voor al die mensen die wel veel geld hebben, maar waarschijnlijk lang niet zoveel skills als een echte coureur.
@sjaak1234:

Je hebt gelijk.
Maar die oude F1 wagens zullen niet zo vaak rijden, als dat je denkt. Dus dat zit wel OK qua onderdelen of algehele slijtage.

Bovendien krijg je vaak onderdelen mee, bij de aanschaf van een oudere F1 auto. Of zijn ze nog te koop (Ferrari, Williams, Tyrrell).

En veiligheid? Gewoon niet crashen… ;)

Euhm, de B190 heeft ook een momocoque van carbon, doch niet de hedendaagse ‘headsafety’…Maar zou dat verschil uitmaken, denk je? Vraag het anders even aan Felipe Massa…

Toch vind ik dit heel slim gedaan van “Lotus”. Ik verwacht binnenkort de versies van ForceIndia, Virgin, Williams en mss. Ferrari… ;)
@FrankypankyV8:

Ook vergeet je even te vermelden dat oude F1 autos over het algemeen een onderhoudsteam nodig hebben om het e.e.a. spic en span te houden. Als ik het filmpje goed begrijp moet een eigenaar van deze Exos hem gewoon op een trailer naar een circuit kunnen rijden, paar rondjes doen, en weer op de trailer laden naar huis. Zonder dat er een leger aan ingenieurs en monteur nodig is om het hele zaakje aan de praat te houden. belangrijk voordeel t.o.v. een échte F1 auto lijkt me. bovendien zal deze iets meer gebouwd zijn op duurzaamheid dan de échte F1 auto’s. Maar ja, daar heeft dan wél iemand geschiedenis in geschreven..

alle nadelen hebben hun voordelen..
@bakkerst:

Je bent toch niet zo naïef, om dat te geloven?!?
Zelfs de simpelste formulewagen kun je niet zomaar de baan opsturen! Dus laat staan deze, van de F1 afgeleide, auto.
Lijkt me sterk dat iedere 4500 km de motor moet gereviseerd worden, zeker als hij “maar” 10.300 toeren doet.

Ik wil maar zeggen, een honda S2000 doet 9000 toeren, en das maar 1300 toeren minder, en die moet je nooit reviseren?
@SimonMc: maar die haalt geen 650 pk uit 3,5 liter en het is ook geen racemotor waar alle toleranties op de limiet zijn.

De motor van de S2000 is ontworpen om een autoleven lang mee te gaan. De motor van deze Lotus is (nog) meer gericht op prestaties en veeeeel minder op duurzaamheid.
@SimonMc

Ja maar een s2000 heeft ook geen 650 pk en is ook geen auto waar je het gevoel hebt dat je in F1 wagen rijdt.
@FrankypankyV8

Dus dan koop je zo’n oude F1 wagen en dan kan je er niet zo vaak mee rijden, dat schiet toch ook niet op? En het is ook niet zo dat er een heel magazijn aan onderdelen is. Toen der tijd werd alles ook al per raceweekend geupgrade en wat er aan onderdelen is zal ongetwijfeld niet goedkoop zijn.

En ja die benneton heeft ook een carbon tub maar dat ding is uit 1990. Nu 20 jaar later zijn die dingen enorm veel veiliger. Tegenwoordig moeten ze ook aan allerlei eisen voldoen terwijl dat toen veel minder was. Carbon was meer voor de reductie van gewicht dan veiligheid. Je hoeft alleen maar naar het aantal dodelijke en ongevallen met ernstige gewonden te kijken eind jaren 80 begin jaren 90 om te zien dat die auto’s echt lang niet zo veilig waren als de auto’s van nu.

Die Lotus is gewoon een veel betere optie als je snel maar toch enigszins onbezorgd hard wil gaan.
Ten eerste is het nogal een rare kleurenstelling. De F1-wagens van Lotus zien er nog zo mooi uit. Ten tweede kan je normaal na 2 seizoenen wel een F1-wagen kopen. De fabrikant ‘geeft’ deze pas vrij als de concurrentie er niets meer mee is. Dusja zou dan liever voor een jonge ex-F1 gaan…
Misschien begin ik een beetje paranoïde te worden, maar zou dit niet een verkapte manier zijn van F1 test mogelijkheden. Het is weliswaar geen 100% F1 auto maar hij komt verdomd dicht in de buurt. Een nieuwe spoiler kan snel even getest worden en als hij sneller is op de Exos zal hij hoogstwaarschijnlijk ook sneller zijn op de F1 versie!
Paranoïde of niet?
Ik denk dat sommigen hier nog nooit van een trackday ofzo hebben gehoord…
Dit is een wagen die een merk aanbied waarmee je gewoon mee op circuit kan rijden…. Mensen genoeg die daar geld willen voor geven…. Deze heb je tenminste zelf in je bezit… Bij Ferrari met de FXX en de 599 XX kon je ook enkel op circuit rijden en dat was enkel wanneer Ferrari zei dat je ermee mocht rijden….
Misschien mikt men vooral op Race Experience clubjes? Ascari Resort en circuit van Dubai of zo? Kun je met fabrieksondersteuning mensen in een “echte” F1 auto laten rijden en als ie stuk gaat kun je Lotus bellen.
@FrankypankyV8

Als je met een superkart van de baan gaat sta je binnen no-time stil, vaak nog voor de grindbak. Ook mag er geen gordel in. Als je in een kart een gordel monteert en je gaat over de kop dan kan je er niet uitkomen en komen alle krachten op je nek, die daardoor kan breken.
naice :D heb nieuw speeltje op me sinterklaas lijstje :P ff pappa en mamma lief aankijken :P
Mag ie op de baan?
Hoewel Enzo Ferrari dit natuurlijk al lang geleden uitgevonden heeft blijft het een briljante marketing zet. Verkoop gewoon je race wagens!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).