• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Nederland loopt warm voor Lotus Emira

Auteur: Bart Oostvogels, gepost 17 januari 2022 om 21:27 – 21 Reacties

Lotus Emira

Opvallend veel bestellingen voor de nieuwe Lotus Emira in Nederland. De viercilinder is overduidelijk favoriet.

Enige sportauto van Lotus voor normale man

De Emira is het nieuwste snoepje van Lotus. Na het verdwijnen van de Elise, Evora en Exige viel er naast een Evija ook niet heel veel meer te kiezen. De Emira is momenteel de enige sportauto van Lotus voor de normale man.

Tientallen orders

En Nederland blijkt er aardig warm voor te lopen, zo blijkt uit navraag bij de Nederlandse Lotus-importeur Van der Kooi Sportscars in Houten. Volgens de importeur zijn er op het moment van schrijven al een stevige dertig orders geplaatst. Voor een sportauto als de Lotus Emira is dat een opmerkelijk hoog aantal.

Of dat komt omdat mensen realiseren dat de Emira de allerlaatste Lotus is met een ‘ouderwetse’ verbrandingsmotor? De tijd zal het leren. Meer waarschijnlijk is dat het totaalpakket van de Emira gewoon heel veel mensen over de streep trekt om een bestelling te plaatsen.

Lotus Emira

AMG-motor is favoriet

De viercilinder van AMG is overduidelijk favoriet. Van de dertig bestellingen in Nederland is dik 65 procent een order met 360 pk sterke AMG-viercilinder. De overige kopers hebben gekozen voor een 400 pk sterke supercharged V6, ook erg prettig. Uniek aan de AMG-viercilinder is dat deze motorvariant een achttraps automaat krijgt. De V6 is er op verzoek met handgeschakelde zesbak of met zestraps automaat.

  • Lotus Emira
  • Lotus Emira
  • Lotus Emira

Prijzen Lotus Emira in Nederland

De Lotus Emira met viercilinder van de AMG A 45 heeft in Nederland een vanafprijs van 88.000 euro. De 3,5-liter V6 met supercharger met 400 pk is door een hogere CO2-emissie wat duurder. De V6 First Edition kost ongeveer 143.000 euro in Nederland. Later volgt een basisversie van de V6. Die start bij 125.000 euro. Uiteraard lopen prijzen verder op bij het aanvinken van wat opties.

Zodra het kan, stappen we achter het stuur van de Lotus Emira. Een uitgebreide review ga je dus zeker terugzien hier op Autoblog.nl!

Lotus Emira: Sneak Preview

Ook interessant!

  • Gespot - Nieuwe Lotus Emira
  • Lotus Emira V6 (2022): Supercar voor een prikkie?!
    Lotus Emira V6 (2022): Supercar voor een prikkie?!
  • Nieuwe Lotus Emira met AMG motor, zwaar en duur!
  • Lotus Emira GT4
    Lotus Emira GT4 heeft tankinhoud van 96 liter!

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

Emira, Lotus

Vorig bericht: « Mercedes stationwagons: dit zijn de hoogtepunten!
Volgend bericht: Eindelijk! Je kunt een alternatieve grille voor de M3 bestellen »

Lees Interacties

Reacties

  1. aziz zegt

    17 januari 2022 om 21:44

    Niet om het een of ander maar dik 140k is wel een bak geld. Ik weet niet wat een porsche cayman kost met dezelfde specs? Dat is op het moment van schrijven de enige concurrent denk ik. Deze Emira is veel nieuwer en krijgt een turbo en keuze uit handbak of automaat. Ik ben niet zo´n lotus kenner, dus weet ik niet wat ik hier precies van moet vinden.

    Het is wachten op het antwoord van toyota met hun mr2, maar die zal niet eerder dan 2023 komen.

    Login om te reageren
    • Shoji zegt

      17 januari 2022 om 22:29

      @aziz: Een handgeschakelde cayman gt4 met de 6 cilinder kost rond de 130 a 160.000 euro. Zit er dus precies tussenin echter oogt de cayman wat extremer

      Login om te reageren
      • grandmasterb zegt

        24 januari 2022 om 23:31

        Cayman extremer? Ik denk juist dat de Emira veel extremer is en in ieder een miljoen keer exclusiever dan de zoveel miljoenste 911/cayman.

        Login om te reageren
    • ryser zegt

      18 januari 2022 om 01:16

      @aziz: alpine?

      Login om te reageren
      • ouwedibbes83 zegt

        18 januari 2022 om 12:53

        @ryser: die heeft een viercilinder met een stuk minder power dacht ik, is daarmee ook goedkoper

        Login om te reageren
  2. ericc zegt

    17 januari 2022 om 22:28

    Zo komen er meerdere Evora’s en andere modellen op de tweedehands markt. Goed voor de mensen met een kleiner budget.

    Login om te reageren
  3. Shoji zegt

    17 januari 2022 om 22:28

    Van de emira kunnen er nooit teveel zijn, fantastisch om te zien dat het er 30 al zijn. Die AMG motor met de bijbehorende versnellingsbak is een onverwachte maar goude zet, met name voor bpm gevoelig Nederland. De nieuwe emira blijft natuurlijk wel in een uitgedoofd segment wat al behandeld was in het A110 artikel. Dus daar zullen er over 3 jaar waarschijnlijk 10 van verkocht worden per jaar.

    Login om te reageren
  4. ouwedibbes83 zegt

    17 januari 2022 om 22:31

    Benieuwd of die “betaalbare” basis versie van de V6 dan met handbak komt, of dat je daar nog iets extra’s (aan BPM) voor kwijt bent.

    Een upgrade van 2 cilinders en 40pk is nu wel zeer prijzig met 37K bovenop 88K (>40%)

    Login om te reageren
  5. pindakoning zegt

    17 januari 2022 om 23:12

    Dat zijn er mijn inziens aardig wat!

    Login om te reageren
  6. banderas zegt

    17 januari 2022 om 23:26

    Zo hoort een sportieve auto uit te zien. Niet teveel domme gekke lijnen of overdreven gleuven en randjes, maar nice and clean.

    Login om te reageren
  7. alloallo zegt

    18 januari 2022 om 07:40

    Ik ben nog verbaasd dat 35 procent voor de 6 cylinder kiest.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      18 januari 2022 om 11:51

      V6 + Compressor –> klinkt stukken beter dan de L4 + Turbo en uiteraard totaal andere motorloop & geen Turbo-lag …

      Login om te reageren
  8. ghini zegt

    18 januari 2022 om 09:08

    30 stuks? Had ik niet verwacht.. benieuwd of die werkelijk blijven staan. In de UK schijnen er ook heel veel orders te zijn geplaatst maar later toch ook weer gecancelled.

    Login om te reageren
  9. Gulli zegt

    18 januari 2022 om 09:19

    Verrassend, de goedkoopste motorisering wordt het meest verkocht. Ja, dit zijn de Nederlandse cijfers idd. Krijgt men er dan wel lichtmetalen velgen en een rechter buitenspiegel bij? Of moesten ze daarvoor bijbetalen?

    Login om te reageren
  10. goodfellar1 zegt

    18 januari 2022 om 09:21

    Logisch na zo een sterk stukje review van de Emira, de Emira, Emira, de Emira, de Emira, Emira.

    Login om te reageren
  11. Dutchdriftking zegt

    18 januari 2022 om 09:40

    Ik vermoed dat de V6 snel niet meer leverbaar is, en dat de 360pk AMG vervangen zal worden door de 421pk 45AMG. Niet de meest spannende manier om dik 400pk te realiseren, wel een heel erg doeltreffend. @alpina007 wanneer kom je langs voor een proefrit?

    Login om te reageren
  12. 3246cm252kw zegt

    18 januari 2022 om 10:20

    Een chipje en je bent toch direct dik over de 400pk met de amg motor?

    Login om te reageren
    • berlinetta zegt

      18 januari 2022 om 11:18

      @3246cm252kw: Maar de V6 is ook weer te chippen toch?

      Login om te reageren
      • XiPHiAS zegt

        18 januari 2022 om 19:25

        Ja, maar weinig winst te halen. Je moet al headers, intake, poulie, sturing om 50pk te vinden.

        Login om te reageren
      • 3246cm252kw zegt

        24 januari 2022 om 15:22

        @berlinetta: ja klopt maar de Lotus zal wel lekkerder blijven rijden met zo weinig gewicht als die 4 pitter…

        Login om te reageren
  13. Edge zegt

    18 januari 2022 om 12:03

    Toch leuk om te lezen. En knap ook, er zijn nu al meer Emira orders genoteerd dan dat er Alpine A110’s in 2021 hier in Nederland zijn verkocht.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North