Recordpoging: Travis Pastrana vs Mount Washington

Auteur: , 23 Reacties

Heel hard tegen een berg omhoog rijden. Het is een populaire bezigheid in de VS. Bekend voorbeeld is natuurlijk Pikes Peak. Een stuk minder bekend is de weg die je naar de top (1.916 meter) van Mount Washington brengt. Allesdurver Travis Pastrana besloot om het record van dit heuveltje -dat uit '98 stamt- maar eens aan diggelen te rijden met een Impreza. Zo geschiedde, en alles staat op video!

Twaalf jaar geleden was het Frank Sprongl die met een opgefokte Audi S2 naar de top van Mt. Washington reed in 6:41.99 minuten. En sindsdien staat het record op zijn naam. Pastrana deed onlangs echter één poging, en meteen verbeterde hij deze tijd met 21 seconden. Oké, hij had een iets moderner voertuig tot zijn beschikking, maar over een bergweggetje knallen met zulke afgronden ernaast vergt nogal wat skills. Hij had er slechts 6:20.47 minuten voor nodig om de top te bereiken. (via Jalopnik)

Video van de recordpoging staat op Autojunk.

Pastrana hillclimb



23 reacties

altijd leuk onboard rally beelden! dan zie je ook goe smal de weggetjes zijn en hoe hard ze gaan. geweldige coureurs die Pastrana, een enorme idioot maar een goede coureur.
Two thumps up for Travis!
Wat een dikke uitgevoerde Impreza is dat zo zeg
wat een lelijke Impreza is het ook eigenlijk! record was allang aan stront gereden als ze het met een duitse wagen hadden gereden!!
@jeroen:

Zoals ’n R8 bijvoorbeeld die zelfs al op ’n normale openbare weg in de fik vliegt :)
@jeroen: zoals ?
6:20.47 moet 6:21.47 zijn?
Pastrana is echt een held. Die gast is zo maf als een deur en durft alles.
11 jaar geleden, op 11 september, heb ik tijdens een vakantie in Noord Amerika Mount Washington beklommen in de auto (the American way).
Aan de voet van de berg staat een huisje met slagboom, waar je je ticket koopt en een Cassette of ‘CieieDieie’ krijgt aangeboden. “CD Please”.
De CD bevat 2 tracks, een voor de heenreis met een kleine instructie en de nodige feitjes en wetenswaardigheden en een track voor de terugreis, die voornamelijk uit veiligheids instructie bestaat; “when you drive a car with an automatic transmission, put your care in One or Low” When you drive a car with a manual transmission, put your car in first or second gear” etc. etc. etc.
Ik herinner me inderdaad een niet al te brede aardig steile bergweg met behoorlijk diepe afgronden. Op de afdaling was het dan ook zoveel mogelijk remmen op de motor en zo nu en dan bijremmen.
Al die veiligheids instructies zijn er echter niet om de Amerikaanse consument te beschermen – die heeft vrijheid hoog in het vaandel staan, dus ook de vrijheid om onnozel te zijn – , maar om liability uit te sluiten. Tijdens de afdaling heb ik namelijk geruime tijd naar de constant brandende remlichten van een of andere Yank zitten koekeloeren – die remde dus echt niet op de motor!
Gelukkig hebben ze om de zoveel mijl parkeerplaatsjes, waar je de boel even kan laten afkoelen. Bij mijn voorliggers vlogen de remmen na stilstand meteen in de brand > grote rookwolken vanuit de wielkasten…
Durf te wedden dat bijvoorbeeld Sebastian Loeb dit ook nog kan verbreken..
Desondanks is Travis echt een goeie!
@ jeroen

O, zoiets als een Audi S2 bijvoorbeeld?
En wat vindt zijn huissponsor Ford hiervan?
Skills ! Heel veel meer skills dan zo’n nerdo F1-rijder…teringlekker, en welverdiend !
Echt geniale gozer travis pastrana. Zeker die stunt zonder parachute uit een vliegtuig springen.
die kerel is echt prettig gestoord…
Rallyrijden is toch wel de ultieme versie van motorsport! De blinde bochten, weinig grip, hoge snelheid, veel vermogen, wisselende omstandigheden qua baan en weer, geen foutmarges, en dan ook nog luisteren naar de aanwijzingen van je co-driver? Geweldig! Om te doen, om te kijken, alles, WOW!
ze huissponser is Subaru.
Ken Block heeft als huissponser Ford.
@Cantago.: ? ? ?

Blinde bochten, weinig grip etc.

? ? ?

WTF***
Waarom denk je dat die co-driver / navigator ernaast zit?
Past notes en uitvoerig reconnasance gedaan.

@megakix.: nerdo F1 rijder Kimi Räikkönen bakt er zeker niks van in zijn 1e jaar WRC ofwel?

Zet Pastrana voor 2 uur eens in F1 bolide en kijken of hij zijn scherpte vast kan houden op race snelheid.
Euh… Pacenotes en Reconnaissance natuurlijk!
haha
@ Ralph: Ja, Stappenplan en Verkenning :)
@Jeroen,

De duitse wagens zijn tegenwoordig te log en te zwaar voor een fijne handling op het zand. Waar ze ontzettend veel grip hebben op het asfalt is het gewoon dramatisch op dirt.
R1,into L-minus,into dubbel-backflip over crest,50,into
hard-left in to jiggie jiggie. Haha lol!!
hmmmm, ex ken block subaru??
die heeft em toch ingeruild voor die ford, dus waarom niet

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).